Kissat kuriin, viimeinkin
Kissat tappavat vuosittain kymmeniä miljoonia pikkulintuja. Yksi kissa tappaa noin 40 pikkulintua vuodessa. Suomessa on yli miljoona kissaa. Ongelma on lakaistu maton alle, koska tämäkin on politisoitu.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa kissat tappavat huvikseen miljardeja pikkulintuja pelkästään Euroopassa.
Ja Etelä-Euroopassa ihmiset myös, kuulemma.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen kommentti on: Ei minun kissa!
Myönnän: Kissani on tappanut tänä vuonna yhden myyrän ja yhden linnun. Tiedän missä se on ja mitä tekee, koska ulkoilee valvotusti.
Siinä eduskunnalle tehdyssä aloitteessa ei ollut kyse vain pikkulinnuista.
Lintu on voi olla kyllä aika vaikea saalis kissalle. Ne linnut mitkä kissa saa voi olla sairaitakin. Ainakin salmonella tekee linnusta heikon.
Lintuja jää paljon autojen alle ja lentää rakennusten ikkunoihin. Oravat ryövää lintujen munia.
Suomessa kissojen villiintyminen ei ole niin iso ongelma kuin jossain lämpimissä maissa. Mutta en missään nimessä hyväksy tuota kissojen hylkäämistä ja jättämistä luontoon.
Kaikkein pahin luonnon tuhoaja ja eläinten tappaja on kuitenkin ihminen.
No, minun kissani ei ole tappanut yhtäkään lintua, koska ulkoilee pihalla valjaissa ja valvotusti.
Olen sitä mieltä, ettei kissoja saisi antaa mennä ulkona vapaasti, vaan niitä pitäisi lenkittää samalla tavalla, kuin koiria.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa kissat tappavat huvikseen miljardeja pikkulintuja pelkästään Euroopassa.
Myös ihmiset. Tosin luku on todella paljon suurempi.
Sirutetaan ihmiset?
Meidän kissa ei ole tappanut yhtäkään lintua. Se on löytynyt ilman emoa arviolta viiden viikon ikäisenä ja sen ikäinen pentu ei kyllä vielä tapa mitään lintuja. Me haimme kissan luovutusikäisenä löytöeläinkodista ja olemme pitäneet sen sisäkissana. Pihalla se käy vain kesäaikaan valjaissa. Linnuille se säksättää kun kyttää niitä ikkunasta. Yhden hiiren se on täällä sisällä tappanut.
Meidän kissa ei myöskään kuse ja pasko muualle kuin omaan vessaansa joka on meillä sisällä. Ei siis sotke ihmisten pihoja ja lasten hiekkalaatikoita. Ärsyttää kun kaikkia kissoja pidetään riesoina vaikka meidän kissa ei kyllä aiheuta ongelmia ulkopuolisille.
Eikä tuon aloitteen tarkoitus ole huonontaa kissojen oloja kylmästi niitä lopettamalla tms. vaan sen tarkoitus on saada kuriin vastuuttomat omistajat jotka antavat kissojensa lisääntyä holtittomasti eivätkä hoida niitä kunnolla. Kissa ei kuulu Suomen luontoon eikä sitä kuulu pitää vapaana. Mua veetuttaa suunnattomasti ihmiset jotka antavat kissojen kulkea vapaana ja sitten itketään kun kissa jää auton alle ja kuolee. Tai katoaa. No oma moka, olisit pitänyt sen kissan sisällä! Suorastaan eläinrääkkäystä tuollainen.
Mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa ja miten se vaikuttaa kissojen irti pitämiseen? Omat kissat kulkee vain valjaissa, mutta miten rekisteröinti ja sirutus estää kissan vapaan ulkoilun? Meillä on rotukissoja, joilla on siru ja rekisteröityjäkin toki ovat. Mutta miten se estää sen, etten päästäisi niitä vapaana ulos? En aio niin tietenkään tehdä, vaan ulkoilevat jatkossakin valjaissa.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei mun kissat. Ne kun on sisäkissoja, eivätkä liiku ulkona vapaana lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloitusta alapeukutetaan, koska kaikki on faktaa?
Siksi, koska IHMISET pitää saada kuriin. Ihmiset ottavat eläimiä, joista eivät huolehdi. Ihmiset ovat pissipäitä, jotka eivät välitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei minun kissa koska minun kissani on elänyt koko ikänsä sisäkissana, joten hah in your face
Tuttu asuu taajamassa Kanta-hämeessä, ja tontilla liikkuu 7 erilaista kissaa. Joku niistä jäljistä päätelleen nukkuu liiterissä, tai terassin sohvalla. Loukuttamaan jos alkaa, niin tulee hyvät ajokilometrit kiikutella niitä elöinsuojelulle kymmenien kilsojen päähän.
Mahdolliseen siruun pitää sitten yhdistää henkilön maistraattiasuintiedot, nykyiset sirun omistajatiedot kun ovat ihan omistajan innokkuuden ja muistamisen varassa. Meidän koiran sirussa voisi olla tietona vaan Pentti Helsinki...
Veikkaan että aloitus saa siksi paljon alapeukkuja kun monet ei tiedä mistä ap edes puhuu. Vähän enemmän olisi voinut panostaa aloitukseen, mahdollisesti laittaa lähdelinkkejä juttuun johon viittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varpushaukka tappaa paljon enemmän ja niitäkään ei saa ampua.
Oletko tosissasi? Haukat kuuluu luontoon.. kotikissat ei. Haukat ei tapa huvikseen niin kuin kissat tekevät.
Kissa on kuulunut Suomen luontoon jo 800 vuotta jos ei kauemmin. Hyvin ovat linnut pärjänneet. Enämpi niitä ihmiset huvikseen tappaa kuin kissat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hienoa!!!
Nyt se kukkapenkkien ja hiekkalaatikoiden jne kuseminen ja paskominen loppuu. Tulee vastuuttomille kissa omistajille kalliiksi kun pitää alati noutaa "onnellisesti ulkoilevaa" kissaa maksua vastaan löytöeläinkodista.
Myös tienpientareiden raadot vähenee kun ainakin osa tajuaa ettei kissaa voi pitää vapaana.
Siis se on hienoa että kissoille tulee sirutus ja rekkaripakko!! Loppuu se kissojen ulos työntäminen.
Nyt jo kannattaa alkaa katsella valjaita misulle.
Ja mikähän ihme saa sinut luulemaan, että monikaan jaksaa välittää mistään rekkaripakoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hienoa!!!
Nyt se kukkapenkkien ja hiekkalaatikoiden jne kuseminen ja paskominen loppuu. Tulee vastuuttomille kissa omistajille kalliiksi kun pitää alati noutaa "onnellisesti ulkoilevaa" kissaa maksua vastaan löytöeläinkodista.
Myös tienpientareiden raadot vähenee kun ainakin osa tajuaa ettei kissaa voi pitää vapaana.
Siis se on hienoa että kissoille tulee sirutus ja rekkaripakko!! Loppuu se kissojen ulos työntäminen.
Nyt jo kannattaa alkaa katsella valjaita misulle.
Ajatuksena hieno asia mutta enpä usko että asia paljoa muuttuu. En usko että monet ihmiset joiden kissa ulkona liikkuu alkaa niitä siruttamaan + rekkaamaan ja leikkaamaan jos eivät ole niin jo ennestään tehneet.
Miten tätä asiaa edes valvotaan? Jää varmaan monet täysin sisäkissatkin leikkaamatta ja ilman sirua ja rekisteröintiä.
Kissa tappaa vuodessa muutaman pikkulinnun jos sitäkään. Huomattavasti enemmän kotiin kantautuu jyrsijöitä, koska nämä ovat paljon helpompia saaliita. Hyvänä päivänä puintiaikaan saattaa tulla pari-kolme vesimyyrää. Myös yksittäisiä oravia, jänis (!), kuovi (!?) ja teeri on löytynyt kotiin kuljetettuna. Etenkin tuo kuovi oli aika kova suoritus, koska pyyntipaikalle on melkein kilometri.
On todella ärsyttävää kun naapurin kissat tekee ulosteensa meidän varaston oven eteen. Kyllä välillä ketuttaa niin paljon että tekisi mieli hävittää ne.
Vierailija kirjoitti:
On todella ärsyttävää kun naapurin kissat tekee ulosteensa meidän varaston oven eteen. Kyllä välillä ketuttaa niin paljon että tekisi mieli hävittää ne.
Hävitä ne naapurit.
Hankala nylkeä. Kissa toimii lähinnä ravun ja ketun syöttinä hyvin, koska sitkeää.