En onnittele äitiäni äitienpäivänä, koska hän ei kohdellut minua arvoisellani tavalla
Äitini suuttui, kun en onnitellut häntä 14-vuotiaana äitienpäivänä. En onnitellut häntä sen takia, että hän oli niin ilkeä minulle aina, ajattelin, ettei hän kaipaa inhoamansa ihmisen onnitteluja.
Äitinipä suuttuikin, kun ei iltapäivään mennessä ollut saanut onnitteluja. Sanoin varmaan, että no onnea. Se ei riittänyt, äitini pakotti että mun täytyy poimia hänelle valkovuokkoja.
En tajua tänä päivänäkään, kuinka hän kehtasikin olla sitten tyytyväinen, kun sai niitä kukkia.
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90 % vastauksista taitaa olla ap:n omaa yksinpuhelua, taas kerran.
Olihan se vähän tökeröä äidiltäsi, mutta saanko kysyä miten vanha olet nyt? Eikö siitä 14-vuotiaasta ole jo aika pitkä aika? Kannattaisko ehkä keskittyä siihen miten itse hoidat omia lapsiasi, eikä vaatia loputtomasti anteeksipyyntöjä äidiltäsi?
Miten mä keskityn siihen, kun se, etten onnittele äitiäni aiheuttaa minun arvosteluani? En minä halua olla huono ja arvostelun aiheinen ihminen. Sellainen on huono äiti.
ApKaikkia äitejä arvostellaan aina. Jos se todistaa että äiti on huono, maailmassa ei ole silloin yhtään hyvää äitiä.
Eikä arvostella!!! On monia naisia, joissa ei ole äiteinä kertakaikkiaan mitään arvosteltavaa, etkö tajua? On todella todella hyviäkin äitejä.
ApLuetko sinä koskaan yhtään ketjua täällä, paitsi omiasi? Aivan taatusti arvostellaan kaikkia. Kotiäiti on laiska, ison perheen äiti lisääntyy hillittömästi, uraäiti on itsekäs eikä ole riittävästi lasten kanssa. Kun joku avautuu täällä äitiyden ongelmista, melkein aina joku alkaa uhkailla lasulla ja haukkuu äidin pataluhaksi.
Ei ole olemassa mitään universaalisti "hyvää äitiä". Sinäkään et monen mielestä täällä ole hyvä äiti.
Eikä arvostella! Sellaisilla ihmisillä, joista sinä puhut, on paha olla ja ovat huonoja ihmisiä!
ApEt sinä saa totuutta muuttumaan toiseksi, vaikka miten inttäisit.
Lukisit joskus jotain äitiysketjuja täällä, niin näkisit että olet väärässä.
Eikä muuten ole mitään universaalisti "huonoja" ihmisiä, niin kuin ei ole "hyviäkään" ihmisiä. Kaikki ovat vain ihmisiä ja kaikilla on heikkouksia, myös sinulla.
On olemassa. Ehkä sä vaan olet kasvanut niin heikkojen yksilöiden parissa, että omia vikoja pitää selitellä tuolleen. On olemassa huonoja äitejä, joissa on jotain hyvää, mutta se ei poista sitä, että on olemassa todella hyviä äitejä, joista ei voi FAKTA-tasolla sanoa mitään oleellista huonoa. Se on eri asia, jos joku heikkotasoinen on jotakin mieltä . Mielipide ei ole fakta.
ApMitenpä tieteellisesti todistat että joku on hyvä tai huono? Eri ihmisillä on eri käsitys siitä, mikä on hyvää ja huonoa. Faktoja ovat vain asiat, jotka voi tieteellisesti todistaa. Äidin hyvyys ja huonous on aina vain jonkun mielipide.
Ja sun puheesi "huonoista" ja "heikkotasoisista" ihmisistä kuulostaa kyllä todella tuomitsevalta ja elitistiseltä. Et anna kovin hyvää kuvaa itsestäsi.
Ja minun äitini arvostelee minua nimenomaan minun elinpiirini kontekstissa. Ja sanoin ”lapsena”, en niinkään äitinä. Mutta se, että hän arvostelee minua lapsena on juuri heikon itsetunnon pohja. Jolle se äitiys ei rakennu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi ikinä hyväksyä sitä, että lapsuutesi ei ollut onnellinen? Täällä on varmasti satoja samanlaisia kohtaloita, mutta sinä olet ainoa joka jaksaa märistä siitä kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Mitä saat tästä? Äläkä vastaa, että äitini se paha oli kun hän kohteli minua pahasti jne. Mitä sinä saat tästä tällä hetkellä?
Minua inhottaa se, miten te ette ilmeisesti tajua sitä, että mulla ei ole mitään velvollisuutta kestää itään arvostelua äitiydestäni tai siitä, minkälainen lapsi olin äidilleni, ehkä pikemminkin. Te ette tajua sitä.
ApEt vastannut kysymykseeni. Mitä sinä saat tästä?
Sulta tuntuu puuttuvan itsereflektion kykyä. Hoet vain samoja lauseita äidistäsi, etkä osaa vastata mitään muuta. Miksi aloitat aina vain uuden ketjun, kun tulos on aina sama?
No tuo asia on hoidettava. Sen hoitoa saan.
ApMutta jos asia on hoidettu, niin miksi teet saman uudelleen ja uudelleen?
Ai tää on hoidettu? Saan tähän koko ajan tukea, lohdutista, kannustusta ja vertaistukea?
” Minua inhottaa se, miten te ette ilmeisesti tajua sitä, että mulla ei ole mitään velvollisuutta kestää itään arvostelua äitiydestäni tai siitä, minkälainen lapsi olin äidilleni, ehkä pikemminkin. Te ette tajua sitä.”
Ei ole.
ApNo mitä tämä sitten tarkoitti? "No tuo asia on hoidettava. Sen hoitoa saan."
Arvostelun on loputtava. Tai sen, etttä koen sen, mitä minulle sanotaan jatkumona äitini sanoihin. Asian käsitteleminen parantaa, VAIKKAKIN kaikki haukkuisivat. Koska tiedän, että haukkuja vain on niin tyhmä, ettei opi mitään toisista. Se on hänen häpeänsä.
Mutta kun saa puhua asiasta se jo auttaa. Saa auki sen, mikä on ongelmana .
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan se vähän tökeröä äidiltäsi, mutta saanko kysyä miten vanha olet nyt? Eikö siitä 14-vuotiaasta ole jo aika pitkä aika? Kannattaisko ehkä keskittyä siihen miten itse hoidat omia lapsiasi, eikä vaatia loputtomasti anteeksipyyntöjä äidiltäsi?
Miten mä keskityn siihen, kun se, etten onnittele äitiäni aiheuttaa minun arvosteluani? En minä halua olla huono ja arvostelun aiheinen ihminen. Sellainen on huono äiti.
ApKaikkia äitejä arvostellaan aina. Jos se todistaa että äiti on huono, maailmassa ei ole silloin yhtään hyvää äitiä.
Eikä arvostella!!! On monia naisia, joissa ei ole äiteinä kertakaikkiaan mitään arvosteltavaa, etkö tajua? On todella todella hyviäkin äitejä.
ApLuetko sinä koskaan yhtään ketjua täällä, paitsi omiasi? Aivan taatusti arvostellaan kaikkia. Kotiäiti on laiska, ison perheen äiti lisääntyy hillittömästi, uraäiti on itsekäs eikä ole riittävästi lasten kanssa. Kun joku avautuu täällä äitiyden ongelmista, melkein aina joku alkaa uhkailla lasulla ja haukkuu äidin pataluhaksi.
Ei ole olemassa mitään universaalisti "hyvää äitiä". Sinäkään et monen mielestä täällä ole hyvä äiti.
Eikä arvostella! Sellaisilla ihmisillä, joista sinä puhut, on paha olla ja ovat huonoja ihmisiä!
Eikä muuten ole mitään universaalisti "huonoja" ihmisiä, niin kuin ei ole "hyviäkään" ihmisiä. Kaikki ovat vain ihmisiä ja kaikilla on heikkouksia, myös sinulla.
On olemassa. Ehkä sä vaan olet kasvanut niin heikkojen yksilöiden parissa, että omia vikoja pitää selitellä tuolleen. On olemassa huonoja äitejä, joissa on jotain hyvää, mutta se ei poista sitä, että on olemassa todella hyviä äitejä, joista ei voi FAKTA-tasolla sanoa mitään oleellista huonoa. Se on eri asia, jos joku heikkotasoinen on jotakin mieltä . Mielipide ei ole fakta.
ApMitenpä tieteellisesti todistat että joku on hyvä tai huono? Eri ihmisillä on eri käsitys siitä, mikä on hyvää ja huonoa. Faktoja ovat vain asiat, jotka voi tieteellisesti todistaa. Äidin hyvyys ja huonous on aina vain jonkun mielipide.
Ja sun puheesi "huonoista" ja "heikkotasoisista" ihmisistä kuulostaa kyllä todella tuomitsevalta ja elitistiseltä. Et anna kovin hyvää kuvaa itsestäsi.
Toki ne ovat käsityksiä, mutta lika barn leker bäst. Se, mikä jonkun heikkotasoisen ihmisen silmissä on käsitys hyvästä äidistä ei ole toki sama, kuin tasokkaan ihmisen käsitys tai varakkaan jne. Mutta jos vertaan oman elinpiirini kontekstiin. Niin mulla ei ole tapana arvostella kenenkään äitiyttä palstan heikkotasoisten tavoin.
Ap
Paitsi arvostelen, jos on jotenkin aihetta, mutta en länkytä asiasta lämpimikseni tai korostaakseni omaa paremmuuttani ihmisenä. Toedän olevani tasokkaampi, kuin iso osa, ilmankin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki ne ovat käsityksiä, mutta lika barn leker bäst. Se, mikä jonkun heikkotasoisen ihmisen silmissä on käsitys hyvästä äidistä ei ole toki sama, kuin tasokkaan ihmisen käsitys tai varakkaan jne. Mutta jos vertaan oman elinpiirini kontekstiin. Niin mulla ei ole tapana arvostella kenenkään äitiyttä palstan heikkotasoisten tavoin.
Ap
Ei ole tapana arvostella, mutta haukut toisia heikkotasoisiksi.
Eikö tuo ole pahempi kuin jonkun äidin arvosteleminen huonoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi ikinä hyväksyä sitä, että lapsuutesi ei ollut onnellinen? Täällä on varmasti satoja samanlaisia kohtaloita, mutta sinä olet ainoa joka jaksaa märistä siitä kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Mitä saat tästä? Äläkä vastaa, että äitini se paha oli kun hän kohteli minua pahasti jne. Mitä sinä saat tästä tällä hetkellä?
Minua inhottaa se, miten te ette ilmeisesti tajua sitä, että mulla ei ole mitään velvollisuutta kestää itään arvostelua äitiydestäni tai siitä, minkälainen lapsi olin äidilleni, ehkä pikemminkin. Te ette tajua sitä.
ApEt vastannut kysymykseeni. Mitä sinä saat tästä?
Sulta tuntuu puuttuvan itsereflektion kykyä. Hoet vain samoja lauseita äidistäsi, etkä osaa vastata mitään muuta. Miksi aloitat aina vain uuden ketjun, kun tulos on aina sama?
No tuo asia on hoidettava. Sen hoitoa saan.
ApMutta jos asia on hoidettu, niin miksi teet saman uudelleen ja uudelleen?
Ai tää on hoidettu? Saan tähän koko ajan tukea, lohdutista, kannustusta ja vertaistukea?
” Minua inhottaa se, miten te ette ilmeisesti tajua sitä, että mulla ei ole mitään velvollisuutta kestää itään arvostelua äitiydestäni tai siitä, minkälainen lapsi olin äidilleni, ehkä pikemminkin. Te ette tajua sitä.”
Ei ole.
ApNo mitä tämä sitten tarkoitti? "No tuo asia on hoidettava. Sen hoitoa saan."
Arvostelun on loputtava. Tai sen, etttä koen sen, mitä minulle sanotaan jatkumona äitini sanoihin. Asian käsitteleminen parantaa, VAIKKAKIN kaikki haukkuisivat. Koska tiedän, että haukkuja vain on niin tyhmä, ettei opi mitään toisista. Se on hänen häpeänsä.
Mutta kun saa puhua asiasta se jo auttaa. Saa auki sen, mikä on ongelmana .
Ap
Mutta ethän sinä oikeasti käsittele sitä asiaa. Hoet vain samoja argumentteja koko ajan, vuodesta toiseen. Ei sillä tavalla käsitellä asiaa. Sinun pitäisi paljon enemmän keskittyä siihen, miten pääset vaikeasta lapsuudesta yli. Et tunnu ajattelevan ollenkaan siitä näkökulmasta, haet vain sääliä itsellesi ja suutut kun et saa sitä.
En minäkään enää onnittele äitiäni, joka minua pahoinpiteli jatkuvasti lapsena. Koska hän ei ole äiti, hän on vain nainen joka on työntänyt minut ulos alapäästään ja joka kutsuu itse itseään äidiksi. Minulla on siihen oikeus ja sinulla on siihen oikeus ap, mutta pointtisi tuli selväksi, ei tarvitse enää jankata. Annat vain kuvan, että olet jäänyt itse lapsen rooliin.
Mikä sulla olikaan diagnoosina?
Vierailija kirjoitti:
Mikä sulla olikaan diagnoosina?
F60.3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEi ole tapana arvostella, mutta haukut toisia heikkotasoisiksi.
Eikö tuo ole pahempi kuin jonkun äidin arvosteleminen huonoksi?
Minusta se vain on heikompitasoisten hommaa arvostella muiden äitiyttä sillä tavalla, kun palstalla näkee.
Ap
Pidät siis itseäsi jotenkin tasokkaana ihmisenä? Mikä sen osoittaa? Se että haukut toisia heikompitasoiksi, ”kakkapäiksi” yms? Ei kauhean arvokasta käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Hän oli ollut lisäksi PAHA minulle!
Sen lisäksi oli ilkeä myöskin äitienpäivänä. Totaalinen buu sellaiselle.
Täällä on vain niin häi riintynyttä porukkaa, joista lapsia saa kiusata jos on ÄITI.
ap
Jos sun äiti on kohdellut sinua huonosti. Eikä ole ollut hyvä äiti. Sinun ei tarvitse todellakaan onnitella häntä. Eikä olla tekemisissä. T. 3 lapsen hyvä äiti
Vierailija kirjoitti:
En minäkään enää onnittele äitiäni, joka minua pahoinpiteli jatkuvasti lapsena. Koska hän ei ole äiti, hän on vain nainen joka on työntänyt minut ulos alapäästään ja joka kutsuu itse itseään äidiksi. Minulla on siihen oikeus ja sinulla on siihen oikeus ap, mutta pointtisi tuli selväksi, ei tarvitse enää jankata. Annat vain kuvan, että olet jäänyt itse lapsen rooliin.
Sulla on eri tilanne kuin mulla. Mä olin ihan tekemisissä äitini kanssa, joka sitten satutti minua arvostelemalla mua, etten onnittele tms. eli sanomalla, että en ole hyvä ihminen jne vaikka olenhan. Mä en vain onnittele satuttajiani. Minua satutti se, että hän sanoo minusta pahaa, etten ole hyvä ihmisenä ym.
Vaikka syy oli hänen oma käytöksensä. Mutta SIITÄ voidaan just sanoa, että ”ei se mitään”, eli MUN tunteistani viis veisataan ja se, että musta tuntuu paremmalta elää ei-onnitellen, niin sitä saa arvostella, että sillä lailla olen huono ihminen! Minusta se on kamalaa. Ikään kuin en onnittelisi ja olisi hyvä, jos siihen on aihetta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on vain niin häi riintynyttä porukkaa, joista lapsia saa kiusata jos on ÄITI.
apJos sun äiti on kohdellut sinua huonosti. Eikä ole ollut hyvä äiti. Sinun ei tarvitse todellakaan onnitella häntä. Eikä olla tekemisissä. T. 3 lapsen hyvä äiti
Niin, no mä katsoin, että voin olla tekemisissä, mutta en katsonut, että mun tarvitsee onnitella. Kun sellainen on minusta oltava aitoa. Niin sitten minut siitä syyllistettiin ja arvosteltiin ja siis muutkin pystyivät siitä haukkumaan, aivan, kuin äitini olisi joitain onnitteluja ansainnut. Siis jos joku haluaa esittää, onnitelkoot. Mä en esitä. Sit sen takia muka kukaan ei voisi pitää minusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on eri tilanne kuin mulla. Mä olin ihan tekemisissä äitini kanssa, joka sitten satutti minua arvostelemalla mua, etten onnittele tms. eli sanomalla, että en ole hyvä ihminen jne vaikka olenhan. Mä en vain onnittele satuttajiani. Minua satutti se, että hän sanoo minusta pahaa, etten ole hyvä ihmisenä ym.
Vaikka syy oli hänen oma käytöksensä. Mutta SIITÄ voidaan just sanoa, että ”ei se mitään”, eli MUN tunteistani viis veisataan ja se, että musta tuntuu paremmalta elää ei-onnitellen, niin sitä saa arvostella, että sillä lailla olen huono ihminen! Minusta se on kamalaa. Ikään kuin en onnittelisi ja olisi hyvä, jos siihen on aihetta.
Ap
Kukaan ei ole sanonut että sun on pakko äitiäsi onnitella tai olla missään tekemisissä.
Me ei vaan jakseta tuota jankkaustasi. Tiedetään jo, ettei äitisi ollut hyvä sinulle. Mutta miten kauan tämmöistä tilitystä jaksaa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Puer_aeternus
Puer aeternus (lat. Ikuinen lapsi) on psykologinen sairaus, joka ilmenee aikuisen (yleensä miehen) haluttomuutena tai kykenemättömyytenä kehittyä aikuiseksi henkisellä tasolla.lähde? Sairaudesta käytetään myös nimeä Peter Pan -syndrooma, joka juontaa Peter Pan -nimiseen satuolentoon, joka ei halua kasvaa aikuiseksi.
Syndrooman tunnusmerkit
1. Tunteiden lamaantuminen: viha ilmenee raivona, ilo hysteriana ja pettymys itsesäälinä.
2. Vitkastelu: asioita lykätään siihen asti kunnes ne on pakko hoitaa.
3. Sosiaalinen kyvyttömyys: mielijohteet määräävät ja toverit johdattelevat.
4. Maaginen ajattelu: 'Jos en ajattele sitä, se menee pois.' 'Jos ajattelen sen muuttuvan, se muuttuu.'
5. Äitisidonnaisuus: halu vapautua äidin vaikutusvallasta aiheuttaa syyllisyyttä.
6. Isäsidonnaisuus: tunne ettei isän rakkautta ja hyväksyntää voi koskaan saavuttaa.
7. Seksuaalinen sidonnaisuus: torjutuksi tulemisen pelko johtaa tunteiden tukahduttamiseen.Miten tämä liittyy mitenkään raivooni ja kokemukseeni siitä, että äitini satutti ja loukkasi minua? Läkuvitteletko sä, että vanhempien on ok tehdä siten? Etköhän ihan itse kärsi kyseisestä lapsisyndroomasta, jos et ilmeisestikään uskalla vaatia omilta vanhemmiltasi yhtään mitään näiden sinuun kohdistamien vääryyksien takia? Olet lapsellinen ja epäkypsä.
Ap
Koska vaikutat tyypilliseltä Puer Aeternus -tapaukselta. Kaikki listatut ominaisuudet löytyvät sinusta ja ovat niin vahvasti esillä, että se herättää huomiota kanssaihmisissäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Äitini halusi uskoa, että koska en tehnyt hänelle asioita A, B ja C, en tekisi niitä muillekaan. Ja sitten hän varoitti minua olemasta kenenkään kaveri, koska se olisi kärsimystä toisille. Koska olen niin itsekäs ja kaikkea. Vaikka mä en ala esittää mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apJos sun äiti on kohdellut sinua huonosti. Eikä ole ollut hyvä äiti. Sinun ei tarvitse todellakaan onnitella häntä. Eikä olla tekemisissä. T. 3 lapsen hyvä äiti
Niin, no mä katsoin, että voin olla tekemisissä, mutta en katsonut, että mun tarvitsee onnitella. Kun sellainen on minusta oltava aitoa. Niin sitten minut siitä syyllistettiin ja arvosteltiin ja siis muutkin pystyivät siitä haukkumaan, aivan, kuin äitini olisi joitain onnitteluja ansainnut. Siis jos joku haluaa esittää, onnitelkoot. Mä en esitä. Sit sen takia muka kukaan ei voisi pitää minusta.
Ap
Sairas sinä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApÄitini halusi uskoa, että koska en tehnyt hänelle asioita A, B ja C, en tekisi niitä muillekaan. Ja sitten hän varoitti minua olemasta kenenkään kaveri, koska se olisi kärsimystä toisille. Koska olen niin itsekäs ja kaikkea. Vaikka mä en ala esittää mitään.
Ap
Kokoajanhan sinä esität normaalia ihmistä vaikka demoni on ottanut sinut valtaansa. Otti valtaansa jo ollessasi 14 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka syy oli hänen oma käytöksensä. Mutta SIITÄ voidaan just sanoa, että ”ei se mitään”, eli MUN tunteistani viis veisataan ja se, että musta tuntuu paremmalta elää ei-onnitellen, niin sitä saa arvostella, että sillä lailla olen huono ihminen! Minusta se on kamalaa. Ikään kuin en onnittelisi ja olisi hyvä, jos siihen on aihetta.Niin on. Minua on sentään pahoinpidelty ja kohdeltu muutenkin kaltoin.
Ap
Ap