Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, jonka lapsen kaveri syö usein teillä

Vierailija
08.05.2021 |

Oletko tullut ajatelleeksi, että lapsi voi nähdä nälkää kotona? Vaikka lapsen vanhemmat eivät olisi edes köyhiä, voi olla elämänhallinnassakin puutteita niin, etteivät laita ruokaa. Ainakaan yhtä hyvää ja ravitsevaa kuin teillä. Hyvä antaa vähästäänkin.

Kommentit (351)

Vierailija
101/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

änkyrä7677 kirjoitti:

Oli rahaa naftisti lapsen ruokaan ja omaani sen verran etten näänny. Siihen kun tulee jokapäiväinen ylimääräinen suu, niin tiukkaa tekee.

eniten ärsyttää että vieraan vanhempien kanssa on sovittu että koulun ja ruuan jälkeen voi mennä kyläileen. tämä kuitenkin unohtuu jo päivä sen jälkeen kun sovittu. nytkin olen vuoroviikoin todellisella laihiksella että lapsele riittäisi uokaa kun on mun vuorolla.

Miksi olet köyhä? Mikset ota itseäsi niskasta kiinni? Hanki vaikka kakkostyöpaikka. Jos otat vähän siivoustöitä esimerkiksi niin kummasti alkaa tulla lisätuloja ja samalla olet vähemmän aikaa siellä kotona itse syömässä niitä elintarvikkeita.

Vierailija
102/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö syö lapset paljon? No ehkei jotkut 4v tyttöset, mutta kyllä tuo 15v poika vetää ruokaa hillittömiä määriä. Jos olisi pari kaveria ruokaseurana niin :D yksi pojan kaveri söi meillä joskus alakoululaisena yhdessä välissä kerran viikossa tms ja silloin tämä kaveri söi aina kaksinkertaisen määrän verrattuna poikaan... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä mitään pahaa ole jos ruokkii lasten kavereita vaikka joka kerta kun niillä on nälkä, mutta pitää huomioida että pienituloisella ei vasn ole siihen mahdollisuutta.

Vierailija
104/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sovittu lasten kavereiden vanhempien ja lasten kanssa, että lähellä asuvat syövät kotonaan ja sillä siisti. Joskus voi tulla meille syömään ja lapseni voi syödä kaverillaan, mutta se on lähinnä poikkeus, eikä tapahdu usein. Koulussa on ruokaa ja siellä saa vetää näkkäriä niin paljon kuin napaan mahtuu, joten sillä pitää pärjätä ne muutama tunti mitä yhdessä ovat tai sitten pitää mennä kotiin. Meidän lähellä ei ole köyhiä perheitä edes, joten kenenkään köyhäinapuna ei tarvitse olla.

Meillä menee noin 1000 euroa kuukaudessa ruokaan, laskin sen muutama viikko sitten kauppojen laskureilla, ja se riittää hyvin meille, vieraita en viitsi niin kestitä enää. Jos joku ei asiasta tykkää, niin ihan sama, en ole muista vastuussa.

Minkäkokoinen perhe teillä on jos tonni menee ruokaan /kk?

Ihan nelihenkisellä perheellä menee helposti tonni + ulkona syömiset. Jossei syödä pelkkää metripitsaa ja sikanautaa.

Minulla on yhden hengen talous, mutta 5 hengen kulut (ilman ylimääräisiä lapsia ) seuraan hyvin tarkasti kulutustani ja puhtaasti ruokaan kuluu kuukaudessa 600-700€. Erottelen kauppakuiteista omaan sarakkeeseen kodin puhtauteen, hygieeniaan ym liittyvät kulut. Ruuan edullisuus perustuu suunnitelmallisuuteen ja siihen, että ruoka valmistetaan itse.

Sää ny vallan erinomainen tirehtööri olet. Enpä viittis mainostaa, että yksineläjällä on viiden hengen kulut. Kiristääkö pipo kovastikin?

En käytä pipoa, mutta arvatenkin se alkaisi kyllä kiristämään heti kun tapaisin sinunlaisesi talousneron.  Mikä kommentissani jäi kiertämään aivosolussasi?

Ei me tietenkään voida ymmärtää ollenkaan toisiamme. Sulla on yksin viiden hlön kulut; meitä on taloudessa kuusi neljän hengen menoilla. Sulla on aikaa erotella kauppakuiteista omia sarakkeita, mulla ei; käyn töissä ja huolehdin miehen (hänkin käy töissä) kanssa perheestämme. Ja jos mulla on "omaa aikaa", käytän sen satavarmasti muuhun kuin kauppakuittien pläräämiseen. Siitä ollaan samaa mieltä, että ainakin isolle porukalle kannattaa tehdä sapuska itse.

Vierailija
105/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

änkyrä7677 kirjoitti:

Oli rahaa naftisti lapsen ruokaan ja omaani sen verran etten näänny. Siihen kun tulee jokapäiväinen ylimääräinen suu, niin tiukkaa tekee.

eniten ärsyttää että vieraan vanhempien kanssa on sovittu että koulun ja ruuan jälkeen voi mennä kyläileen. tämä kuitenkin unohtuu jo päivä sen jälkeen kun sovittu. nytkin olen vuoroviikoin todellisella laihiksella että lapsele riittäisi uokaa kun on mun vuorolla.

Miksi olet köyhä? Mikset ota itseäsi niskasta kiinni? Hanki vaikka kakkostyöpaikka. Jos otat vähän siivoustöitä esimerkiksi niin kummasti alkaa tulla lisätuloja ja samalla olet vähemmän aikaa siellä kotona itse syömässä niitä elintarvikkeita.

Mitä helvettiä? Pitäisi sun mielestä ottaa lisätyö että on varaa ruokkia lasten kavereita?

Vierailija
106/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä jos on varaa syöttää oma kersa. Syökööt muut kotonaan. Yh-äiti, Kerava

Kannattas miettii elämän realiteettejä ennenku tekee lapsia. Ehkäisy on keksitty.

Miksi harrastaa seksiä, jos ei halua lapsia?

Vierailija
107/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei pummit safkaa.

Vierailija
108/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä on valmiina ylimääräisiä satseja ruokaa siltä varalta, että kaverit sattuvat jäämään syömään?

Teen itse ruokaa niin, että syömme siitä 2-3 kertaa, ja jos jäljellä on ruokaa vain meidän perheelle, niin en minä ainakaan suoraan työpäivän jälkeen taio koko kaveriporukalle ruokaa. Eli lähtökohta mielestäni on, että jokainen syö kotonaan, ja erikseen sovitaan jos joku syö meillä. Välipalaa saa siis tottakai ottaa. 

Pitkänmatkalaiset ovat asia erikseen, kun eivät voi helposti käydä syömässä.

Vierailija
109/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina tarjonnut lasten kavereille ruokaa jos ruoka-aikana ovat meillä olleet.

Eipä vaan toimi toiseen suuntaan eikä ole rahasta kiinni.

Ja sinä joka sanoit ettei hernekeittopurkki paljoa maksa niin kyllä sekin voi joskus olla liikaa.

Jos euron hernekeitto kaksi kertaa viikossa on liikaa niin sitten on enemmänkin ongelmia kuin joku lapsen kaverin vierailu.

Jos se maksaa niin vähän, luulisi saavan kotonaan hernekeittoa. 

Vierailija
110/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä on valmiina ylimääräisiä satseja ruokaa siltä varalta, että kaverit sattuvat jäämään syömään?

Teen itse ruokaa niin, että syömme siitä 2-3 kertaa, ja jos jäljellä on ruokaa vain meidän perheelle, niin en minä ainakaan suoraan työpäivän jälkeen taio koko kaveriporukalle ruokaa. Eli lähtökohta mielestäni on, että jokainen syö kotonaan, ja erikseen sovitaan jos joku syö meillä. Välipalaa saa siis tottakai ottaa. 

Pitkänmatkalaiset ovat asia erikseen, kun eivät voi helposti käydä syömässä.

Voihan se olla että osa näistä heittää muutenkin loput ruoat roskiin, eikä eilistä voi syödä. Onhan näitäkin. Meilläkin tosiaan usein tähdätään siihen että tulee kahdelle aterialle, oman porukan syömän määrän tiedän. Lisäsyöjä sotkee systeemit.

Vierailija
111/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

änkyrä7677 kirjoitti:

Mitä helvettiä? Pitäisi sun mielestä ottaa lisätyö että on varaa ruokkia lasten kavereita?

Tuo edellinen kirjoittaja oli varmaan just sellaisen loislapsen äityli, joka haluaa pitää huolen että jatkossakin lapsensa tulee ruokittua kavereiden perheissä

Vierailija
112/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä lasten kavereita tulisi syömään, mutta minä en tarjoa ruokaa kavereille. Tarjoan heille jotakin. Esimerkiksi jonkun hedelmän, voileivän tai jälkiruokaa . Ovat muutenkin lasten huoneissa. Jokainen voi syödä kotonaan.

Vierailija
113/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo kolmekymppisen poikani kaveri viihtyi teininä meillä ruoka-aikoina. Omassa kodissaan ei lämmintä ruokaa ollut tarjolla, kuulemma vanhempansa lähettivät pojan myös syömään isovanhemmilleen, kun eivät viitsineet ruokaa laittaa.

Käsittämätöntä lokkitouhua. Ja aina tuo poika kutsuttiin ruokapöytään kun meille tuli. Monesti tuli mieleen tehdä lasu, kyllä kasvava poika tarvitsee riittävästi ravintoa.

Niin, ja meidän pojalle ei tuossa perheessä koskaan tarjottu mitään kun siellä joskus harvoin viettivät aikaa.

Vierailija
114/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tekee lasun tuollaisesta menosta ja paha vain jatkaa tuota menoa ruokkimalla kyseistä lasta välillä ja teeskentelee että asia on sillä selvä.

Tuntuipa muuten kivalta saada lasu asiasta josta en ollut edes tietoinen. Lapselle tehtiin joka päivä ruokaa ja söi hyvällä ruokahalulla. Ei käynyt mielessäkään, että oli syönyt ihan kunnon aterian usein kaverillaan käydessään, vaikka eihän siinä sinänsä mitään kiellettyä olisi. Meilläkin kaverit saavat kyllä välipalaa käydessään.

Kaikin puolin kunnollinen perhe ollaan ja valtava huoli ja mielipaha lasusta saatiin, vaikka se aiheettomaksi todettiinkin. Olisiko ollut järkevämpää ilmoittaa ensin meille, jos lapsen syöminen ärsytti? No, se kaveri on nyt entinen kaveri ihan lapsen omasta toiveesta. Ei halunnut enää nähdä kaverinsa vanhempia häpeän vuoksi.

Vierailija
115/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kyllä iloinen, että aikoinaan lasten ja nuorten kaikki kaverit viihtyivät enimmäkseen meillä. Ruokaa saivat kaikki ja tarpeen tullen jatkettiin riisillä tai makaronilla tms.

Saivatpa siinä kasvatusta pöytätavoissa samalla kun joka perheessä eivät alkeellisetkaan käytöstavat olleet hallussa.

Tiesinpä missä omat olivat kun olivat oman katseen alla.

Kolmen lapsen totaaliyksinhuoltaja ja asuntovelkainen, mutta aina tilaa sydämessä muutamalle lisälapselle. Toin, vein harrastuksiin niin omat kuin vieraatkin.

Perinne tuli jo omasta lapsuudenkodista, jossa omat ja sisarusteni kaverit viettivät aikaa meillä. Isä oli myös yksinhuoltaja ja varsin avarakatseinen.

Tänään niin äitienpäivänä kuin muinakin päivinä saan lahjaksi paljon rakkautta.

Minä vietin yläasteella tosi paljon aikaa kaverini luona, jonka isä oli yksinhuoltaja ja näin jälkikäteen ajateltuna aika pienituloinen. Ei oma perheenikään mikään rikas ollut, mutta kahden vanhemman tulot kuitenkin. Aina sain siellä ruokaa ja olin tervetullut.

Tuo kaverini isä on vaikuttanut tosi paljon siihen, millainen mielikuva minulla on miehistä. Hän oli huolehtiva ja rento, mutta kuitenkin jämäkkä ja odotti että hommat hoidetaan. Häntä kiinnosti meidän nuortenkin elämä ja hänen kanssaan oli kiva jutella. Oma isäni oli paljon vanhempi ja etäisempi eikä kauheasti tehnyt kotitöitä tai edes ollut kotona.

Jälkikäteen ajateltuna olen arvostanut häntä entistä enemmän, vaikka ystävys kaverin kanssa hiipuikin siinä vaiheessa, kun muutettiin kumpikin ensin eri puolille kaupunkia yläasteen jälkeen ja lopulta eri kaupunkeihin opiskelemaan. Tuskin kaverini isä tietää miten merkityksellistä hänen kanssaan vietetty aika minulle oikeasti oli, se osoitti että miehetkin voi välittää, hoivata ja olla kiinnostuneita teinien elämästä. Omasta perhepiiristä sellaista mallia ei tullut mistään mualta.

Kuulostaapa oikein pyhimykseltä. Mutta et voi tietää mitä on puhunut sinusta ja perheestäsi. Usea valittaa takanapäin kuinka pitää ruokkia muidenkin kakarat ja vielä toimia kasvattajana, kun vanhemmat eivät sitä tee. Kuten näkee tässäkin ketjussa, edessäpäin ollaan niin mukavaa.

Vierailija
116/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tarjotaan aina kotona myös lapsen kaverille ruokaa. Jos tulevat koulun jälkeen niin aina on tarjolla ruokaa ja saavat siis syödä jos haluavat. Ikävää on se kun tyttöni menee kylään niin siellä ei tarjota melkein MITÄÄN. Ehkä yksi pala leipää tai pelkkä kaakao. Ihan uskomatonta. Ei ole enää semmoista kuin ennen vanhaa. Ja emme ole mitään rikkaita eli ei ole siitä kyse. Surullista nähdä kuinka nykyään ei tarjota muille lapsille ruokaa kotonaan.

Toisaalta, ehkä ne, jotka eivät tarjoa mitään, toivoisivat ettet sinäkään ruokkisi heidän lastaan.

Ei ole kauhean kivaa tehdä ruokaa ja sitten lapsi/lapset ilmoittavat syöneensä jo, joten ei muuta kun roskiin. Samoin jää väliin erittäin tärkeä perheen yhteinen kohtaamisaika, jolloin voidaan keskustella kaikki akuutit asiat luontevasti.

Toiseksi, on ihan hyvä, että vanhemmat pystyvät syömistä seuraamaan.  Syömishäiriöiden salaaminen on helppoa, jos jättää koulussa syömättä ja sitten vielä väittää syöneensä kaverin luona.   Kun lapset syövät kotona, silloin tietää, että he syövät ainakin yhden kunnollisen ,ravitsevan aterian päivässä.  Kaverin luona voi olla toki jopa hauskemmat syötävät, mutta ei todellakaan välttämättä ravintopitoisimmat.

Oletkos koskaan ajatellut näitä asioita?

Vierailija
117/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukka todellisuutta nyt! Se että esim 4-lapsiseen perheeseen tulee yksi ylimääräinen syöjä ei ole sama kuin että 1-lapsiseen perheeseen tulee neljä.

Vierailija
118/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tarjoan toki ruokaa lapsen ystävälle jos meillä on MUTTA sen vierilun pitäisi olla vastavuoroista ja oman lapseni pitäisi tällöin joskus saada ruoka kyläpaikassa myös. Ok. Voi tarjota ruokaa siitäkin huolimatta että oma lapseni ei sitä vierailullaan saisi.. mutta en kyllä jatkuvasti ruoki samaa ylimääräistä suuta. Olkoonkin vanhemmat vaikka kuinka köyhiä ja elämänhallinta hukassa. Ei minun silti tarvitse elättää vieraita ihmisiä säännöllisesti. 

Lapsellani oli yksi tämmöinen kaveri, joka käytännössä asui meillä yhden kesän. Nyt tämä lapsi on muuttanut jo pois paikkakunnalta, mutta hän oli aina meillä. Tuli esim. viikonloppuna klo 10 aamulla ja lähti klo 18 illalla. Oli 8v.  Joo. Äitinsä ei laittanut varmaankaan ruokaa. Koskaan ei sopinut, että ovat heillä (ihan yhdenkäden sormissa oli vierailut sielläpäin, eikä ruokaa saanut ainakaan oma lapseni ja sai viipyä max.2h). Aina sanoi tälle lapselle, että sun pitäis varmaan mennä jo kotiin jos oli ollut pitkään, mutta sanoi vaan, että saa olla klo 18 asti. Voin syödä teillä. Äiti oli ihan "normaali", joskin ehkä masentunut tms.? Minusta on silti vääärin, että hoidattaa lapsensa kokonaan vieraassa perheessä vaikkei se toki lapsen vika ole! EI NÄIN! 

Vierailija
119/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kyllä iloinen, että aikoinaan lasten ja nuorten kaikki kaverit viihtyivät enimmäkseen meillä. Ruokaa saivat kaikki ja tarpeen tullen jatkettiin riisillä tai makaronilla tms.

Saivatpa siinä kasvatusta pöytätavoissa samalla kun joka perheessä eivät alkeellisetkaan käytöstavat olleet hallussa.

Tiesinpä missä omat olivat kun olivat oman katseen alla.

Kolmen lapsen totaaliyksinhuoltaja ja asuntovelkainen, mutta aina tilaa sydämessä muutamalle lisälapselle. Toin, vein harrastuksiin niin omat kuin vieraatkin.

Perinne tuli jo omasta lapsuudenkodista, jossa omat ja sisarusteni kaverit viettivät aikaa meillä. Isä oli myös yksinhuoltaja ja varsin avarakatseinen.

Tänään niin äitienpäivänä kuin muinakin päivinä saan lahjaksi paljon rakkautta.

Minä vietin yläasteella tosi paljon aikaa kaverini luona, jonka isä oli yksinhuoltaja ja näin jälkikäteen ajateltuna aika pienituloinen. Ei oma perheenikään mikään rikas ollut, mutta kahden vanhemman tulot kuitenkin. Aina sain siellä ruokaa ja olin tervetullut.

Tuo kaverini isä on vaikuttanut tosi paljon siihen, millainen mielikuva minulla on miehistä. Hän oli huolehtiva ja rento, mutta kuitenkin jämäkkä ja odotti että hommat hoidetaan. Häntä kiinnosti meidän nuortenkin elämä ja hänen kanssaan oli kiva jutella. Oma isäni oli paljon vanhempi ja etäisempi eikä kauheasti tehnyt kotitöitä tai edes ollut kotona.

Jälkikäteen ajateltuna olen arvostanut häntä entistä enemmän, vaikka ystävys kaverin kanssa hiipuikin siinä vaiheessa, kun muutettiin kumpikin ensin eri puolille kaupunkia yläasteen jälkeen ja lopulta eri kaupunkeihin opiskelemaan. Tuskin kaverini isä tietää miten merkityksellistä hänen kanssaan vietetty aika minulle oikeasti oli, se osoitti että miehetkin voi välittää, hoivata ja olla kiinnostuneita teinien elämästä. Omasta perhepiiristä sellaista mallia ei tullut mistään mualta.

Kuulostaapa oikein pyhimykseltä. Mutta et voi tietää mitä on puhunut sinusta ja perheestäsi. Usea valittaa takanapäin kuinka pitää ruokkia muidenkin kakarat ja vielä toimia kasvattajana, kun vanhemmat eivät sitä tee. Kuten näkee tässäkin ketjussa, edessäpäin ollaan niin mukavaa.

Valitettavasti kyllä sen muuten huomaa. Vaikka vanhemmat toisinaan luulevat olevan onnistuneita peittelemään tunteitaan, niin kyllä se ulospäin näkyy oletko tervetullut ruokapöytään. Ja sanoisin, että kyseessä on vähemmistö, jotka ajattelevat että ei ole ok. Moni on pitää sitä positiivisena asiana.

Vierailija
120/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdoton ei ei on jotenkin hyvin luotaantyöntävä piirre ja arvostan avoimia vanhempia. Meillä aikanaan oli tapana kutsua meillä töitä tekevät työmiehet syömään ja jos oli vieraita, niin hekin olivat tervetulleita. Pöydässä istui yleensä kesällä oman perheen lisäksi kolmesta neljään henkeä vierasta väkeä. Lisäksi pullakahvit yleensä kuuluivat asiaan tauolla. Kyseessä ei ollut siis mikään työsuhde-etuus, ei vähennelty palkkaa/laskettu kustannuksia, vaan siis ihan perheessä normaali käytäntö. Lapsena se oli jotenkin tosi mukavaa, kun tapasi eri ihmisiä ja pääsi kuuntelemaan miten aikuiset juttelevat. Sama tilanne oli, jos sattuu joku yllätyskyläilemään. Eli lapsena omat ja vanhempien kaverit sekä työntekijät, joista toki moni olivat ystäviä oli kutsuttu pöytään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän