Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, jonka lapsen kaveri syö usein teillä

Vierailija
08.05.2021 |

Oletko tullut ajatelleeksi, että lapsi voi nähdä nälkää kotona? Vaikka lapsen vanhemmat eivät olisi edes köyhiä, voi olla elämänhallinnassakin puutteita niin, etteivät laita ruokaa. Ainakaan yhtä hyvää ja ravitsevaa kuin teillä. Hyvä antaa vähästäänkin.

Kommentit (351)

Vierailija
61/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä mäkin oon välillä pyytänyt lasten kavereita pöytään mutta ärsyttää varsinkin tytöt kun nirppaillaan ja arvostellaan tarjottavia ruokia.

Vierailija
62/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tarjotaan aina kotona myös lapsen kaverille ruokaa. Jos tulevat koulun jälkeen niin aina on tarjolla ruokaa ja saavat siis syödä jos haluavat. Ikävää on se kun tyttöni menee kylään niin siellä ei tarjota melkein MITÄÄN. Ehkä yksi pala leipää tai pelkkä kaakao. Ihan uskomatonta. Ei ole enää semmoista kuin ennen vanhaa. Ja emme ole mitään rikkaita eli ei ole siitä kyse. Surullista nähdä kuinka nykyään ei tarjota muille lapsille ruokaa kotonaan.

Tulisiko yhtään mieleen, etä lapsen vanhemmat ei HALUA sinun ruokkivan omia lapsiaan?

Jotkut vanhemmat ovat sanoneetkin että lapsi käskettävä kotiin ruoka-aikaan mennessä. Ketuttaa suuristi, jos tekee ruuan, eikä lapset sitten syö kotonaan. Yksi oli niin tarkka lapsensa syömisistä, ettei halua että syö muiden ruokia.

Niin juuri. Naapuri ruokkii ja kuvittelee olevansa "hel*etin" hyvä ja mukava. Samalla romuttaa pienen ihmisen elämää. Kuka lapsen kasvatuksesta on vastuussa ( johon kuuluu myös ravinto ja elämisen aikataulut)? Toivottavasti ei ainakaan vastuuton "olen niin ihana ja kiltti" naapuri.

En ole niin ehdoton kun saattaa kirjoituksetani päätellä. Ruokailu yztävien kanssa on ok. Sovimme päivän, suunnitelat on tehty, tarvikkeet on hankittu. Fine!

Varsinkin nuorempien lasten kohdalla on todella rasittavaa koettaa kouluttaa myös niiden kavereiden vanhempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kun abin kaveri oli meillä saunassa ja paljussa, otin tullessani ylimääräisen perhepizzan heille. Ei jäänyt muruakaan kun kaksi urheilevaa nuorta miestä veti parituntisen saunomisen jälkeen pizzan huiviin.

Meillä saa lasten kaverit syödä, en oo asiaa sen kummemmin edes miettiny. Kyllä ne joskus kavreillankin syö, jos ovat paikalla. Tunnen tietty muksujen vanhemmat ja näin ollaan sovittu. Sit kun teineille tulee kavereita meille (saattavat olla yökylässäkin), he saavat tehdä itse sapuskansa siitä, mitä talosta löytyy. Joskus saavat pizzarahaa, jos jääkaapin anti sattuu olemaan vähäinen. Itse asiassa en ymmärrä, mikä tässä on ongelma.

Vierailija
64/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman lapsen erään kaverin vanhemmilla on jotain mt-häiriöitä, syöttävät tälle lapselle vain vegaanista ruokaa. Ovat vasta 6.-luokkalaisia.

Teen aina itse liharuokia kun kyseinen lapsi kylässä ja syö suuria määriä kun ei saa lihaa kotona.

Mietin jo pitäisikö tästä tehdä lasu? Tuohan on vahingollista lapselle kun tärkeitä ravinteita jää saamatta.

Hyvin toteutetusta vegaaniruokavaliosta lapsi saa aivan samat ravinteet kuin sekaruokavaliostakin. Saathan sie sen lasun tehdä, jos kovin huolettaa, mutta tutustu edes aiheeseen ensin. En siis ole itse vegaani.

Vierailija
65/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tarjotaan aina kotona myös lapsen kaverille ruokaa. Jos tulevat koulun jälkeen niin aina on tarjolla ruokaa ja saavat siis syödä jos haluavat. Ikävää on se kun tyttöni menee kylään niin siellä ei tarjota melkein MITÄÄN. Ehkä yksi pala leipää tai pelkkä kaakao. Ihan uskomatonta. Ei ole enää semmoista kuin ennen vanhaa. Ja emme ole mitään rikkaita eli ei ole siitä kyse. Surullista nähdä kuinka nykyään ei tarjota muille lapsille ruokaa kotonaan.

Lapsuudesta muistan kuinka joillain ihan suoraan heitettiin pihalle, jos satuit tulemaan ruoka-aikaan kylässä. Oli omasta mielestäni todella kumma tapa ja outo perhedynamiikka niissä perheissä. Salailua, heikkoa itsetuntoa yms oli näiden perheiden tunnusmerkkinä.

Meillä on aina kutsuttu syömään ja vanhemmille on ollut aina tärkeää, että vieraille riittää myös. Jos kiireiden vuoksi (aika usein siis), käytiin hakemassa pikaruokaa, niin vanhemmat kustansivat nämäkin. Ja kutsu oli aina, ole kuin kotonasi, jääkaapista saa ottaa kaiken mitä tykkää. Mutta tarjotut eivät nyt aina olleet kuin se mitä jääkaapista löytyy ja rahalla saa, koska usein vanhempi pitkään töissä ja tuli vasta yömyöhään kotiin.

Vierailija
66/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulisiko yhtään mieleen, etä lapsen vanhemmat ei HALUA sinun ruokkivan omia lapsiaan?

Jotkut vanhemmat ovat sanoneetkin että lapsi käskettävä kotiin ruoka-aikaan mennessä. Ketuttaa suuristi, jos tekee ruuan, eikä lapset sitten syö kotonaan. Yksi oli niin tarkka lapsensa syömisistä, ettei halua että syö muiden ruokia.

Niin juuri. Naapuri ruokkii ja kuvittelee olevansa "hel*etin" hyvä ja mukava. Samalla romuttaa pienen ihmisen elämää. Kuka lapsen kasvatuksesta on vastuussa ( johon kuuluu myös ravinto ja elämisen aikataulut)? Toivottavasti ei ainakaan vastuuton "olen niin ihana ja kiltti" naapuri.

En ole niin ehdoton kun saattaa kirjoituksetani päätellä. Ruokailu yztävien kanssa on ok. Sovimme päivän, suunnitelat on tehty, tarvikkeet on hankittu. Fine!

Varsinkin nuorempien lasten kohdalla on todella rasittavaa koettaa kouluttaa myös niiden kavereiden vanhempia.

Kontrollifriikki?

Vierailija
67/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sovittu lasten kavereiden vanhempien ja lasten kanssa, että lähellä asuvat syövät kotonaan ja sillä siisti. Joskus voi tulla meille syömään ja lapseni voi syödä kaverillaan, mutta se on lähinnä poikkeus, eikä tapahdu usein. Koulussa on ruokaa ja siellä saa vetää näkkäriä niin paljon kuin napaan mahtuu, joten sillä pitää pärjätä ne muutama tunti mitä yhdessä ovat tai sitten pitää mennä kotiin. Meidän lähellä ei ole köyhiä perheitä edes, joten kenenkään köyhäinapuna ei tarvitse olla.

Meillä menee noin 1000 euroa kuukaudessa ruokaan, laskin sen muutama viikko sitten kauppojen laskureilla, ja se riittää hyvin meille, vieraita en viitsi niin kestitä enää. Jos joku ei asiasta tykkää, niin ihan sama, en ole muista vastuussa.

Minkäkokoinen perhe teillä on jos tonni menee ruokaan /kk?

Ihan nelihenkisellä perheellä menee helposti tonni + ulkona syömiset. Jossei syödä pelkkää metripitsaa ja sikanautaa.

Minulla on yhden hengen talous, mutta 5 hengen kulut (ilman ylimääräisiä lapsia ) seuraan hyvin tarkasti kulutustani ja puhtaasti ruokaan kuluu kuukaudessa 600-700€. Erottelen kauppakuiteista omaan sarakkeeseen kodin puhtauteen, hygieeniaan ym liittyvät kulut. Ruuan edullisuus perustuu suunnitelmallisuuteen ja siihen, että ruoka valmistetaan itse.

Sää ny vallan erinomainen tirehtööri olet. Enpä viittis mainostaa, että yksineläjällä on viiden hengen kulut. Kiristääkö pipo kovastikin?

Vierailija
68/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerin juttu on, että lapsen kaverin vanhemmat luulee tekevänsä palveluksen tarjoamlla ruokaa lapselle, kysymättä lupaa lapsen vanhemmilta.

Todella törkeää.

Muutaman lapsen vanhempien kanssa olemme sopineet käytännöstä: Lapset syövät kotonaan ja ruoka-ajat ovat klo xx:xx. (lapset ovat 8-9v)

Miten sitten käy sovittujen asioiden kanssa.

Perhe1 poikkeaa säännöistä ja lapsi tulee kotiin ruokapöytään ja ilmoittaa, että söi jo kaverin luona. Soitan ja kysyn miten tässä nyt näin kävi. "No kun meillä ei oikein oltu keritty syömään ja lapsillakin alkoi olla kiljuva nälkä. Laitettiin sitten pikaisesti... nuudeleita, ranskalaisia, pizzaa..." täysin tajutonta ajatuksen virtaa...

Perhe2 lapsi tulee sovitusti kylään, ruokailu-aika lähenee... pyydän lasta soittamaan vanhemmilleen, jotta ovat kotona kun lapsi lähtee kotiin. (Lapsella kajarit auki): "Syö nyt vaan siellä, tässä menee vielä muutama tunti ennen kun pääsen kotiin. Kyllä ne ymmärtää, ettei lasta voi jättää nälkäiseksi jos kaikki muutkin siellä syö. Muista sanoa, että olet allerginen vehnälle ja naudanlihalle. Maitotuotteet ei myöskään sovi sinulle, pitää olla kaurapohjaista ja mieluummin luomua. Niin ja ei sitten myöskään purkkihernekeittoa, jota se yksi perhe tarjoili sinulle kun olit siellä viime viikolla.

Vielä villimpää on lasten kohdalla, joiden vanhempiin ei saa edes yhteyttä. Yksi tyttö (oma lapseni on poika) jäi yllättäen meille yli viikonlopun, koska vanhempiin ei saatu yhteyttä. Ilmoitin asiasta koulun rehtorille jo perjantai iltapäivällä. Maanantaina tyttö ei enää tullut koulun jälkeen meille. Kuulin, että tyttö oli ilmoitettu sairaaksi jo viikon ennen kun jäi meille viikonlopuksi.

Kai teit LaSun perhe2:n toiminnasta ja jo puhelimessa kerroit ettei heidän suunnitelmansa ole validi?

LaSu?

En puhunut itse puhelimessa, vaan lapsella oli kajarit auki. Olen kirjoittanut nimeni ja puh numeron lapulle, jonka pyysin antamaan vanhemmille.

Mitä muuta voisin asialle tehdä?

Vierailija
69/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman lapsen erään kaverin vanhemmilla on jotain mt-häiriöitä, syöttävät tälle lapselle vain vegaanista ruokaa. Ovat vasta 6.-luokkalaisia.

Teen aina itse liharuokia kun kyseinen lapsi kylässä ja syö suuria määriä kun ei saa lihaa kotona.

Mietin jo pitäisikö tästä tehdä lasu? Tuohan on vahingollista lapselle kun tärkeitä ravinteita jää saamatta.

Hyvin toteutetusta vegaaniruokavaliosta lapsi saa aivan samat ravinteet kuin sekaruokavaliostakin. Saathan sie sen lasun tehdä, jos kovin huolettaa, mutta tutustu edes aiheeseen ensin. En siis ole itse vegaani.

Mutta selkeästi lapsi haluaa syödä lihaa? Eikö vegaaniksi ryhtyminen pitäisi olla jokaisen henkilökohtainen päätös? Sen noudattaminen vaatii paljon tietotaitoa ja omaakin panostusta.

Vierailija
70/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä jos on varaa syöttää oma kersa. Syökööt muut kotonaan. Yh-äiti, Kerava

Kannattas miettii elämän realiteettejä ennenku tekee lapsia. Ehkäisy on keksitty.

Vierailija
71/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä putää huomioida että perheitä on etilaisia sekä koon että varallisuuden osalta. Esim yh-vanhempi jolla yksi lapsi tuskin ostaa kaapit täyteen ruokaa satunnaisten yllättävien ruokavieraiden varalta eikä hän silloin voi, vaikka haluaisi, ruokkia monta yllätyssyöjää.

Vierailija
72/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ruokitaan aina lasten kaverit. Välillä on viisikin teinipoiikaa kylässä, joten aika paljon saa laittaa ruokaa, mutta tapaan mielelläni lasten kavereita ja tutustun heihin ruokapöydässä. Tykkään myös että he viihtyvät meillä. Lapsiani ruokitaan usein myös kun ovat käymässä kaveriperheissä.

Anteeksi mutta mun on kyllä vaikea uskoa, että teillä aina on kaapeissa niin paljon että ykskaks yllättäen taiot ruokaa viidelle ”ylimääräiselle” teinipojalle.

Meillä on neljä eri-ikäistä lasta kotona. Joskus voi tosiaan olla kavereita melkoinen määrä. Jos nyt sattuvat ruoka-aikaan olemaan, niin vähällä vaivalla kastikkeita "jatkaa" vaikka keitetyillä kananmunaviipaleilla tms. Keittoonkin pakkasesta lisää, mitä sattuu olemaan: kananpaloja, vihanneksia. Meillä on perheen koon takia iso pakastin, löytyy vaikka jäätelöä vieraillekin. Leivon pakkaseen tavallisia pullapitkoja kerran kuussa. Ts. kotivara on.

Vierailija
73/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ruokitaan aina lasten kaverit. Välillä on viisikin teinipoiikaa kylässä, joten aika paljon saa laittaa ruokaa, mutta tapaan mielelläni lasten kavereita ja tutustun heihin ruokapöydässä. Tykkään myös että he viihtyvät meillä. Lapsiani ruokitaan usein myös kun ovat käymässä kaveriperheissä.

Anteeksi mutta mun on kyllä vaikea uskoa, että teillä aina on kaapeissa niin paljon että ykskaks yllättäen taiot ruokaa viidelle ”ylimääräiselle” teinipojalle.

Olen eri, mutta kyllä meilläkin 3 teinin kaverit saattavat jäädä usein syömään. Parhaimmillaan on tainnut olla 6 teiniä omien lisäksi. Yleensä kun alan tekemään ruokaa, tiedän onko kavereita syömässä, joten ruoka tehdään sen mukaan. Lisäksi teen aina, vaikka ei olisikaan kavereita syömässä, pari annosta ylimääräistä. Ylimääräisen ruoan voi hyvin laittaa jääkaappiin tai pakastimeen, ja sieltä kenen tahansa on helppo ottaa ruokaa jos nälkä yllättää.

Te ootte jotain superäitejä tai kokkailijoita. 😃

T. Yritän tehdä riittävästi ruokaa yhden hengen taloudessa 5 päivälle ja ruoka loppuu jo toisena. Mä en vaan osaa. 😂

Vierailija
74/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoan aina lasten kavereille ruokaa ja välipalaa.

Olen myös sanonut heille, että jos avaimet jää kotiin, meille voi tulla.

Teen etätöitä.

Vierailija
75/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina tarjonnut lasten kavereille ruokaa jos ruoka-aikana ovat meillä olleet.

Eipä vaan toimi toiseen suuntaan eikä ole rahasta kiinni.

Ja sinä joka sanoit ettei hernekeittopurkki paljoa maksa niin kyllä sekin voi joskus olla liikaa.

Ikävä juttu🤔meillä melko tasaveroisesti vaikka meillä onkin nuoret yleensö useammin ja välillä samaan aikaan kolmekin yökylävierasta.. Rikasta elämää 💗

Vierailija
76/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullisessa tilassa on Suomi kun tällaisesta asiasta pitää edes keskustella.

Meillä saa kaikki lasten kaverit täsmälleen samat sapuskat kuin omatkin.

Mikseivät lasten kaverit syö kotonaan? Kai heille on sinne omat ruuat varattu?

Oletko mielestäsi jotenkin parempi vanhempi kuin lastesi kavereiden vanhemmat?

Vierailija
77/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta kyllä meilläkin 3 teinin kaverit saattavat jäädä usein syömään. Parhaimmillaan on tainnut olla 6 teiniä omien lisäksi. Yleensä kun alan tekemään ruokaa, tiedän onko kavereita syömässä, joten ruoka tehdään sen mukaan. Lisäksi teen aina, vaikka ei olisikaan kavereita syömässä, pari annosta ylimääräistä. Ylimääräisen ruoan voi hyvin laittaa jääkaappiin tai pakastimeen, ja sieltä kenen tahansa on helppo ottaa ruokaa jos nälkä yllättää.

Te ootte jotain superäitejä tai kokkailijoita. 😃

T. Yritän tehdä riittävästi ruokaa yhden hengen taloudessa 5 päivälle ja ruoka loppuu jo toisena. Mä en vaan osaa. 😂

Meillä on neljä lasta ja usein kavereita. Enkä todellakaan ole mikään superäiti/kokkailija. Itse asiassa oon laiska keittiössä ja siksi kaksi pakastinta on mun pelastus.

Vierailija
78/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoan aina lasten kavereille ruokaa ja välipalaa.

Olen myös sanonut heille, että jos avaimet jää kotiin, meille voi tulla.

Teen etätöitä.

Joo mäki oon jakanu ipanoiden kavereille meijän kotiavaimet. Aina saa tulla. Yö tai päivä, ei väliä.

Vierailija
79/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä tehdään ruokaa, kyllä siitä riittää tytön kaverillekin. Yleensä kuitenkin periaate on, että jokainen syö kodissaan. Joskus käy niin, että kaveri ei millään ymmärrä lähteä kotiinsa, joten jos on meillä jo neljättä tuntia, teen muksuille jonkin pastapussin, joita meillä on kaapissa aina muutama varalla. 

Nyt kun lapseni on aloittanut koulun, on tullut nähtyä ties millaista uutta kaveria. Jos kaveri on niin röyhkeä, että tulee meille ja ihan ilmoitusluontoisena asiana kertoo, että on nälkä ja haluaa jotain suuhunpantavaa, niin sellaisille mukuloille meillä on tarjolla porkkanaa ja näkkileipää. Kerran yksi saa ma rin kakara söi meillä 13 jäätelöä sillä välin, kun olin koiran kanssa lenkillä. Ihan noin vain kävi omin luvin hakemassa pakastimesta aina uuden jäätelön. Se lapsukainen ei ole meillä sen jälkeen vieraillut. Aikaa saa viettää meidän lapsen kanssa vaikka leikkipuistossa, mutta meille ei ole asiaa.

Joillekin näiden uusien kavereiden vanhemmille on pitänyt ihan erikseen sanoa, että koulusta mennään suoraan omaan kotiin, syödään välipalaa ja tehdään läksyt ja näytetään naama äidille/isälle, ennen kuin saa lähteä kaverin kanssa ulos. Meille ei ole asiaa eikä meidän lapsi tule kaverin luo ennen sitä eikä varsinkaan suoraan koulusta.

Vierailija
80/351 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lapsen elämä romuttuu jos syö kaverin perheessä." 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme