Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työtön viedä lapsen päiväkotiin täyspäiväisesti?

Vierailija
07.05.2021 |

Voiko olla esim 9h päivässä hoidossa?

Kommentit (189)

Vierailija
21/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön on voinut työssä ollessaan maksaa veroja enemmän kuin sinä ikinä. Toisten elämäntilanteen morkkaaminen taitaa olla tämän palstan ihmisten elämäntehtävä.

Ihan yhtälailla ne vauvojen äidit vie yhtään isommat lapset päiväkotiin pois jaloista joka päivä.

No se on kyllä ihan yhtä pöyristyttävää. Toki ymmärrän jos on koliikkivauva tai muuten sairas vauva kyseessä (harva loppujen lopuksi on), mutta en silloinkaan mitään 9h hoitopäiviä!

Vierailija
22/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättyisitte kuinka moni työssäkäyväkin menee kauppaan tai vaikka vaan kotiin vetämään päiväunet ennen kuin hakee lapsen hoidosta. Joskus pitää vapaapäivän ja vie lapsen päiväkotiin aamupalalle, ettei tarvitse edes sitä leipää lapselle voidella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivinen päivähoito-oikeus pitäisi ehdottomasti poistaa. Päivähoidon tulisi olla vain niiden lasten paikka, joiden vanhemmat joko työn tai opiskelujen takia ovat päivät muissa puuhissa. Lisäksi toki ns. sosiaaliset perusteet. Muuten lapset kotona, jos vanhempikin siellä on (muuten kuin etätöissä). 

Vierailija
24/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä systeemi on huono. Työttömille max 2 päivää viikossa lasten hoito. T itsekin työtön toistaiseksi

Vierailija
25/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättyisitte kuinka moni työssäkäyväkin menee kauppaan tai vaikka vaan kotiin vetämään päiväunet ennen kuin hakee lapsen hoidosta. Joskus pitää vapaapäivän ja vie lapsen päiväkotiin aamupalalle, ettei tarvitse edes sitä leipää lapselle voidella.

En ymmärrä tätäkään kyllä yhtään. Ihan kuin ihmiset nykyään inhoisivat omia lapsiaan.

Vierailija
26/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun itse olin työtön, niin siinä ei paljon 2-vuotiaan kanssa ehtinyt leikkiä, kun piti kirjoittaa päivät pitkät hakemuksia, soitella puheluita, juosta haastatteluissa. Pyynnöt haastatteluihin saattoivat tulla täysin yhtäkkiä ja työt alkoivat ihan muutaman päivän päästä puhelusta. Jos lapsellani ei olisi ollut oikeutta täysipäiväiseen hoitoon siinä vaiheessa, niin kusessa oltaisiin oltu.

Vierailija
27/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin työttömänä vein lapset päiväkotiin. Tosin yhteiskunta ei maksanut sen enempää kuin muillekaan. Itsellekin jäi maksettavaa, sillä mieheni oli töissä ja itsekin sain ansiosidonnaista.

Kaikissa työhaastatteluissa kysyttiin ensimmäiseksi, että onko lapsille hoitopaikka. Sitten hain kurssille, joka alkoi kahden päivän kuluttua siitä kun sinne oli hyväksytty. En olisi voinut osallistua, ellei lapsilla olisi jo ollut hoitopaikkaa. Kurssiin kuului myös työharjoittelua. Harjoittelun lopuksi minut palkattiin sinne vakituiseksi. Työsuhde on nyt kestänyt 19 vuotta.

Eikö olekin järkyttävää, että työtön voi viedä lapset hoitoon? Siinä voi vaikka työllistyä. Parempi olisi pysyä työttömänä.

Vierailija
28/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidät lapset on oppineet aivan hurjan hienoja taitoja päiväkodissa. Suomessa on oikeasti todella laadukas varhaiskasvatus!

Mielestäni olisi epäarvoistavaa jos työttömien lapset eivät saisi näitä samoja mahdollisuuksia.

Ja arvatkaapa mitä. Maksan veroja useamman tonnin kuussa ja ihan mielelläni kustannan niillä varhaiskasvatuksen myös työttömien lapsille!!!

Vierailija
29/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Subjektiivinen päivähoito-oikeus pitäisi ehdottomasti poistaa. Päivähoidon tulisi olla vain niiden lasten paikka, joiden vanhemmat joko työn tai opiskelujen takia ovat päivät muissa puuhissa. Lisäksi toki ns. sosiaaliset perusteet. Muuten lapset kotona, jos vanhempikin siellä on (muuten kuin etätöissä). 

Samaa mieltä. Sosiaaliset perusteet ymmärrän ja silloin ei tosiaan päiväkodin apu riitä kyllä alkuunkaan. Saataisi resursseja paremmin suunnattua kun nyt valuu niin paljon hukkaan rahaa kun mukavuudenhaluiset mammat vievät esikoisiaan päiväkotiin, samoin työttömät lapsiaan, vaikka pyörittelevät peukaloitaan päivät pitkät kotona. Lapsi taatusti saisi kotona paljon enemmän huomiota, kuin päiväkodin isossa ryhmässä, jos vanhempi vaan viitsisi sitä antaa.

Vierailija
30/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidät lapset on oppineet aivan hurjan hienoja taitoja päiväkodissa. Suomessa on oikeasti todella laadukas varhaiskasvatus!

Mielestäni olisi epäarvoistavaa jos työttömien lapset eivät saisi näitä samoja mahdollisuuksia.

Ja arvatkaapa mitä. Maksan veroja useamman tonnin kuussa ja ihan mielelläni kustannan niillä varhaiskasvatuksen myös työttömien lapsille!!!

Mitä taitoja esimerkiksi? Mitä sellaista mitä kotona ei voisi oppia?

Vierailija
31/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin työttömänä vein lapset päiväkotiin. Tosin yhteiskunta ei maksanut sen enempää kuin muillekaan. Itsellekin jäi maksettavaa, sillä mieheni oli töissä ja itsekin sain ansiosidonnaista.

Kaikissa työhaastatteluissa kysyttiin ensimmäiseksi, että onko lapsille hoitopaikka. Sitten hain kurssille, joka alkoi kahden päivän kuluttua siitä kun sinne oli hyväksytty. En olisi voinut osallistua, ellei lapsilla olisi jo ollut hoitopaikkaa. Kurssiin kuului myös työharjoittelua. Harjoittelun lopuksi minut palkattiin sinne vakituiseksi. Työsuhde on nyt kestänyt 19 vuotta.

Eikö olekin järkyttävää, että työtön voi viedä lapset hoitoon? Siinä voi vaikka työllistyä. Parempi olisi pysyä työttömänä.

Niin että lasten piti tosiaan joka päivä olla hoidossa 8-9h? Ymmärsit nyt kyllä ihan tahalteen väärin.

Vierailija
32/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun itse olin työtön, niin siinä ei paljon 2-vuotiaan kanssa ehtinyt leikkiä, kun piti kirjoittaa päivät pitkät hakemuksia, soitella puheluita, juosta haastatteluissa. Pyynnöt haastatteluihin saattoivat tulla täysin yhtäkkiä ja työt alkoivat ihan muutaman päivän päästä puhelusta. Jos lapsellani ei olisi ollut oikeutta täysipäiväiseen hoitoon siinä vaiheessa, niin kusessa oltaisiin oltu.

Missä fantasiamaailmassa työpaikkoja on joka ikinen päivä niin paljon avoinna, että menee 9h/päivä hakemusten tekoon? 

Vierailija
33/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on täyspäiväinen hoitopaikka, niin tarkoittaako se sitä että pitää minuutilleen klo17 hakea lapsi joka päivä? Vaikka hoidon tarvetta ei sinä päivänä olisi todellisuudessa ollut ollenkaan. Tuskinpa vain.

Vierailija
34/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö muka itse osaa lapsillesi opettaa asioita? Normaalit vanhemmat kyllä osaavat ja lapset pärjäävät vallan mainiosti ilman kasvatuslaitoksia. 

Vierailija
35/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni aloitti päiväkodissa vuoden ikäisenä, kun aloitin opiskelut. Valmistuin ja jäin työttömäksi, olin masentunut ja ilman tukiverkkoa. Koin että en saa viedä lasta päiväkotiin sillä olen työtön. No elämä oli lapsellekin aika raskasta neljän seinän sisällä, kun enimmäkseen nukuin ja itkin. Kaduttaa nyt äärettömän paljon. Lapseni olisi saanut niin paljon päiväkodissa, edes ihan muutaman tunnin päivässä. Sosiaaliset taidot ym. Kavereiden saanti koulussa oli hyvin vaikeaa.

Vierailija
36/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluan tuonne maahan! Suomessahan se menee useimmiten niin, että kirjotat satoja hakemuksia ja kukaan ei pyydä haastatteluun. Ehtii hyvin olla lapsensa kanssa. 

t. työtön 

Vierailija
37/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön on voinut työssä ollessaan maksaa veroja enemmän kuin sinä ikinä. Toisten elämäntilanteen morkkaaminen taitaa olla tämän palstan ihmisten elämäntehtävä.

Ihan yhtälailla ne vauvojen äidit vie yhtään isommat lapset päiväkotiin pois jaloista joka päivä.

Tai sitten ei.

Vierailija
38/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätäkään kyllä yhtään. Ihan kuin ihmiset nykyään inhoisivat omia lapsiaan.

Minä ymmärrän ja olen itsekin noin tehnyt silloin tällöin. Jos mä meen aamulla seiskaksi töihin (vuorotyö) ja mies vie lapset kahdeksalta.. Pääsen kolmelta. Todellakin menen kaupan kautta jos on kauppapäivä.. saati, että menen ensin hakemaan lapset ja riitelemään niiden kanssa siitä kun leikit jäi kesken eikä olla vielä ulkona valmiiksi puettuna. Jos lapsi oli ulkona, oli se paljon helpompi noukkia mukaansa siinä n. klo 16.  Kauppatavarat takakontissa ja suoraan kotiin. Ei tarvinnut riidellä ensin niistä vaatteista ja sen jälkeen kaupassa. Voitti sekä minä, että lapset.

Vierailija
39/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan tietää, mitä palstan työssäkäyvät työttömiä haukkuvat mammat ovat nyt sitten mieltä siitä, että miten lapsen kokopäivähoito pitäisi järjestää, jos vanhempi saa työpaikan ns. samantien salamana ja lapsella ei ole kokopäiväistä hoitopaikkaa jo valmiina.

Helsingissä joutuu odottamaan jopa kaksi viikkoa hoitopaikkaa, myös tällaisessa ”pakkotilanteessa” ja paikkaa on turha silloin edes toivoa saavansa mistään inhimillisen välimatkan päästä. Helpompi siis työttömälle hakea elokuusta alkaen kokopäiväistä hoitopaikkaa lähialueen päiväkodeista ja laittaa lapsi harjoittelemaan sitä hoitoon menemistä jo siinä vaiheessa, kun töitä ei vielä ole. Koskaan ei voi tietää alkavatko työt huomenna, ensi viikolla vai ensi vuonna. Varman päälle on lupa ja syytäkin pelata näissä asioissa, jos tavoitteena ei ole olla ”työtähakematon ikuinen työtön”.

Vierailija
40/189 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni aloitti päiväkodissa vuoden ikäisenä, kun aloitin opiskelut. Valmistuin ja jäin työttömäksi, olin masentunut ja ilman tukiverkkoa. Koin että en saa viedä lasta päiväkotiin sillä olen työtön. No elämä oli lapsellekin aika raskasta neljän seinän sisällä, kun enimmäkseen nukuin ja itkin. Kaduttaa nyt äärettömän paljon. Lapseni olisi saanut niin paljon päiväkodissa, edes ihan muutaman tunnin päivässä. Sosiaaliset taidot ym. Kavereiden saanti koulussa oli hyvin vaikeaa.

Mistä tiedät miten lapsi olisi pärjännyt päiväkodissa? Olisi saattanut siellä olla yhtä lailla myös rankkaa ja stressaavaa olla erossa äidistä ja miettiä onko hänellä kaikki hyvin. Tuossa tapauksessa olisi pitänyt saada apua jostain ihan muualta kuin päiväkodista!