Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milä nimellä sinun lapsuudessasi leikittiin "kuka pelkää m u s t a a miestä" leikkiä?

Vierailija
07.05.2021 |

Ja minä vuonna olet syntynyt? Minä olen 88-syntynyt ja ihan tuolla nimellä sitä leikittiin, eikä kukaan lapsista ajatelllut siinä olevan mitään pahaa/ r a s i s t i s t a.

Viime kesänä kun olin sijaisena, leikin nimi oli "kuka pelkää vihreää henkilöä" se oli jo jokseenkin teennäistä.

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -93 ja leikittiin kyllä koulun välitunnilla sillä nimellä, kunnes kun olin tokalla tai kolmannella, kiellettiin leikkimästä sillä nimellä. Siis opettaja piti semmosen valistuksen luokassa, että tästä lähin leikitään sitä toisella nimellä, kun se leikin nimi on loukkaava tummaihoisia kohtaan. En muista, mikä se uusi nimiehdotus oli, mutta ei sitä koko leikkiä  sittenenää leikitty ollenkaan, kun ei se uusi nimi jotenkin sopinut. Omassa mielessäni olin kuvitellut, että se jahtaaja on viikatemies, musta kaapu päällä. Ei ollut käynyt mielessäkään, että se voisi tarkoittaa iholtaan tummia.

Eikös noihin aikoihin kielletty se N**kerinsuukkokin? Liittyy varmasti tuokin leikin nimen muuttaminen samaan hysteriaan. Yhden vuoden sai leikkiä oikealla nimellä.

Vierailija
82/97 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nääggeri raiskaa"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuolla oikealla nimellä leikittiin ja luokalla oli myös yksi Afrikasta adoptoitu lapsi eikä kukaan pitänyt mitenkään rasistisena leikkiä. Meidän luokassa kukaan ei oikeastaan edes ajatellut sitä, että yksi lapsi on erivärinen, kun oli ihan samanlainen kuin muutkin ihonväriä lukuunottamatta, ei kielimuureja tai kulttuuriin liittyviä ongelmia ja opittuja käytöshäiriöitä.

Vierailija
84/97 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 syntynyt, ja mustamies oli mielissämme kuin mustakaapu, tietenkin, eikä mikään tummaihoinen tyyppi. Kaikkea sitä kuulee.

Vierailija
85/97 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-82 syntynyt, kuvittelin sen hirviöksi, ei tainnut tulla mieleenkään että se ois ollu afrikkalaistaustainen mies :D sittemmin niitä on kyllä saanut pelätä.

Vierailija
86/97 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka luokka leikittiin ihan huutamalla kuka pelkää mustaa miestä, 2001-2002. Tokaluokalla luokanopettaja hoksasi, että se oli kenties sopimatonta koska luokallamme oli yksi s omalioppilas. Se oli meistä lapsista hassua koska kaverihan oli ruskea. :D

Vierailija
87/97 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -68 ja juuri tuolla nimellä me leikittiin lapsuudessa. Eikä todellakaan ajateltu miestä eteläisiltä, auringonpaisteisemmilta leveysasteilta, vaan jotain mustiinpukeutunutta, kasvotonta pahista.

Vierailija
88/97 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän sen pitäisi varmaan olla "kuka pelkää valkoista heteromiestä", tuota möröistä pahinta.

"kuukaa pelkää bensa-autolla ajavaa, lihaa syövää, heteroo miestä" - tämä ralli raikaa kohta kaikilla pihoilla 

Vierailija
89/97 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eka luokka leikittiin ihan huutamalla kuka pelkää mustaa miestä, 2001-2002. Tokaluokalla luokanopettaja hoksasi, että se oli kenties sopimatonta koska luokallamme oli yksi s omalioppilas. Se oli meistä lapsista hassua koska kaverihan oli ruskea. :D

Tarkistin asian, ja juuri 2001 Brunberg vaihtoi N**kerinsuukon nimen Brunbergin suukoksi. Sillä oli näköjään vaikutusta myös tuon leikin kieltämiseenkin vanhalla nimellään.

Vierailija
90/97 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla syntynyt ja leikittiin tätä leikkiä paljonkin, sekä kesäisin että talvisin. Meille "m-u-s-t-a mies" oli aina joko nokikolari tai mustakaavun näköinen hahmo. Tulkinta siitä, että leikin hahmo olisi ihonväriltään tumma, on tullut myöhemmin mukaan.

Vierailija
91/97 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti leikki on muuttunut todeksi kun on joutunut mustan miehen jahtaamaksi. Kiinnittäisi kai liikaa huomiota todellisiin ongelmiin tuo nimitys.

Vierailija
92/97 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oli ihan mustaa miestä, mutta minä ainakin ajattelin aina, että se musta tarkoittaa sitä, että henkilöllä on mustat vaatteet päällä. Ei että iho olisi musta. Olen 1968 syntynyt enkä muista nuoruudessa nähneeni mustia ihmisiä ollenkaan. Ehkä tv:ssä mutta ei livenä ikään kuin. Tulee mieleen sedän tuttava, jolla oli mustat ajovaatteet ja musta kypärä, hän oli mielestäni juuri sen leikin musta mies. 

Vierailija
93/97 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite ajattelin karvaista mörköä, tyyliin lumimies mutta musta.

Vierailija
94/97 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiernapojille sopii mainiosti Afrikantähtipeli kainaloon, toiseen käteen jööti mustaamakkaraa ja toiseen lakritsipötkö.

Lakupiippu huuleen ja valintatalon kassillinen n*pusuja ja eskimoita kouraan.

Vielä kyytipojaksi uncle ben riisipaketti, niin hyvä tulee.

Vierailija
95/97 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pelkää Elisan miestä. 2005.

Vierailija
96/97 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Kuka pelkää mustaa miestä”, sillä nimellä se oli. Omien lasten aikana leikin nimeksi tuli ”Haita ja hylkeitä” tai jotain vastaavaa.

Vierailija
97/97 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt -96 ja ala-asteella tuota leikkiä leikittiin Kajaanissa liikuntatunnilla ihan tuolla perinteisellä otsikon mukaisella nimellä.