Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milä nimellä sinun lapsuudessasi leikittiin "kuka pelkää m u s t a a miestä" leikkiä?

Vierailija
07.05.2021 |

Ja minä vuonna olet syntynyt? Minä olen 88-syntynyt ja ihan tuolla nimellä sitä leikittiin, eikä kukaan lapsista ajatelllut siinä olevan mitään pahaa/ r a s i s t i s t a.

Viime kesänä kun olin sijaisena, leikin nimi oli "kuka pelkää vihreää henkilöä" se oli jo jokseenkin teennäistä.

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs päivä lapsi tuli varhaiskasvatuslaitokselta kotiin, ja halusi näyttää että on oppinut uuden leikin. Kesti tovi ymmärtää mitä hän on oppinut kun leikin nimi oli kuka juoksee karkuun.

Vierailija
22/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tätä tiettyjen hei mojen paapomista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt -86. Tuolla nimellä leikittiin 90-luvulla. Kaveripiirissä oli myös muutama tummaihoinen ja hekin tykkäsivät siitä leikistä. Ei tullut lapsena mieleen rasistisuus yhtään.

Vierailija
24/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymävuosi -89 ja juu, tuolla nimellä leikittiin. Ja n-sanaa käytettiin, kunnes se kiellettiin. En ajatellut silloin että siinä samassa on mitään pahaa tai erikoista.

Tuo vihreä henkilö kuulostaa kyllä teennäiseltä (ja saa epäilemään aloitusta provoksi), mutta yhtä hyvin leikki voisi olla "kuka pelkää mörrimöykkyä" tai melkein mitä vaan kuulostamatta yhtään erikoiselta.

Vierailija
25/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se oli 1920-luvun nuoruudessa kuka pelkää mustaa krpää.

Vierailija
26/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teennäisyys on sinun omassa päässäsi. Ei ne lapset, jotka leikkii "kuka pelkää vihreää henkilöä" näe siinä mitään teennäistä.

Vierailija
27/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teennäisyys on sinun omassa päässäsi. Ei ne lapset, jotka leikkii "kuka pelkää vihreää henkilöä" näe siinä mitään teennäistä.

Rasismi! T. Marsilainen

Vierailija
28/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just tuolla mainitsemallasi nimellä. Itselleni ja kavereille tämä mies tosin oli yhtä kuin Aku Ankan Mustakaapu..

Vierailija
29/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö aku ankassa on mustakaapu?

Tai mustapekka?

Vierailija
30/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla nimellä juurikin, luulimme sen tarkoittavan mörköä. Söimme myös n e e k e rin pusuja ja pelasimme mustaa pekkaa (nokikolari) ja söimme lakupötköjä, joissa oli tummaihoisen ihmisen kuva. Leikimme inkkareita sulkapäähine päässä, pukeuduimme mustilaisiksi, leikimme lestadiolaisia, eskimoita ja ties mitä. Tykkäsimme, että tummaihoiset olivat kauniita, inkkarielämä jännää, samoin romanien elämä ja lestaperheissä oli ihanan paljon lapsia jne. 70-luvulla elin lapsuuttani. Ainoa, jossa jostain ryhmästä tehtiin jotenkin pilkkaa oli kommunistit. Leikimme siis myös kommunistia!

Vierailija
31/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessani 1990-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa leikin nimi oli "Kuka pelkää mustaa miestä".

Viime viikolla kuulin, kun jonkun koulun pihalla huudettiin "Kuka pelkää mustekalaa".

Vierailija
32/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin se on; "Kuka pelkää vihreätä näistä?"

Vierailija
33/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat isovanhemmat opetti meille kuka pelkää pahaa sutta -version 90-luvulla itä-suomessa. Sillä nimellä itse olen tuntenut tuon alkuperäisenä. Samalla nimellä kulki partiossa tuohon aikaan.

Vierailija
34/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasismi! T. Marsilainen

Sori marssilainen, muutamme heti leikin nimeä.

T. s u v a k k i

Vierailija
35/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen leikkinyt lapsena ja leikin nimihän viittaa nuohoojaan. Nuohoojankin olen lapsena nähnyt ja kyllä hän vähän pelottava tyyppi oli. Mustaihoisia ei ollut kukaan nähnytkään kuin telkkarissa.

Vierailija
36/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu olen pelannut tuota 80luvulla juuri tuolla nimellä: kuka pelkää mustaa miestä, en kyllä ajatellut tuota silloin enkä nytkään rasistisena pelinä.

En kyllä ollut silloin nähnytkään yhtään mustaa miestä/naista, jolsei nokipoikaa lasketa.

Meidän lapset on pelannut tuota koulussa nimellä: kuka pelkää miestä, en tiedä onko sekään sen parempi ?

Vierailija
37/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta se oli -80 luvulla. Nykyään pelataan "kuka pelkää valkoistakeski-ikäistälihansyöjäheteromiesoletettua".

Minä kyllä pelkään näitä m.u.s.t....miehiä ja naisia ja lapsia ja nuoria.

Kierrän kaukaa jos vastaan tulevat.

Valkoihoisiin heteroihin luotan enemmän. Mutta jokainen vihreä ja sateenkaarenvärinen pelottaa.

Vierailija
38/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa helvetin typerä aloitus. Eiköhän me kaikki olla sitä ikäluokkaa, että nyt jokainen tulee kommentoimaan tähän että "juu ihan tuolla nimellä sitä leikittiin, oli kyllä mahtavaa". What's the point?

Vierailija
39/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajankohtainen versio olisi "kuka pelkää maskitonta miestä/naista/ihmistä"

Vierailija
40/97 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset