Milä nimellä sinun lapsuudessasi leikittiin "kuka pelkää m u s t a a miestä" leikkiä?
Ja minä vuonna olet syntynyt? Minä olen 88-syntynyt ja ihan tuolla nimellä sitä leikittiin, eikä kukaan lapsista ajatelllut siinä olevan mitään pahaa/ r a s i s t i s t a.
Viime kesänä kun olin sijaisena, leikin nimi oli "kuka pelkää vihreää henkilöä" se oli jo jokseenkin teennäistä.
Kommentit (97)
olen -91 ja tuolla nimellä leikin sitä. En ajatellut sitä henkilönä vaan vähän mörkömäisenä, tummana hahmona.
2000-luku
Kuka pelkää mustekalaa?
ÄL-Ä sel-iltä
mie-les tekee kuitenkin
kato jos etu us-ko https://tinyurl.com/siljan-juttui
mei-dän musta labradorin-noutaja koira on satanisti ja kaiken-lisäks se osaa karatea jos
vin-gut siellä viellä lisää niin se- soittaa sulle puhelimella ja hauk-kuu sut pys-tyyn
Synnyin - 94 ja täällä Pohjolan perukoilla me leikittiin talvella kuka pelkää lumimiestä ja kesällä kuka pelkää vesihiittä. Ouluun muutettuani sama leikki oli kuka pelkää mustaa miestä.
80-luvulla leikittiin alkuperäisellä nimellä ja mä ajattelin sen viittaavan johonkin ”mörköön”.
Olen syntynyt -93 ja leikittiin kyllä koulun välitunnilla sillä nimellä, kunnes kun olin tokalla tai kolmannella, kiellettiin leikkimästä sillä nimellä. Siis opettaja piti semmosen valistuksen luokassa, että tästä lähin leikitään sitä toisella nimellä, kun se leikin nimi on loukkaava tummaihoisia kohtaan. En muista, mikä se uusi nimiehdotus oli, mutta ei sitä koko leikkiä sittenenää leikitty ollenkaan, kun ei se uusi nimi jotenkin sopinut. Omassa mielessäni olin kuvitellut, että se jahtaaja on viikatemies, musta kaapu päällä. Ei ollut käynyt mielessäkään, että se voisi tarkoittaa iholtaan tummia.
Meillä leikin nimi muutettiin muotoon " Kuka pelkää valkeaa miestä" ts. Lumimiestä.
Olen syntynyt vuonna 2015 ja edelleen leikitään tuolla nimellä. Tietysti. Miksi ei?
Meillä vaihteli leikin nimi leikkipaikan mukaan. Luistellessa liikuntatunnilla monesti pelattiin sitä ja silloin se oli jäämies, koska noh... oltiin jäällä ja se oli loogista. Muuten se oli Vesimies. Me asuttiin lähellä kovavirtauksista jokea ja koskea ja sen leikin nimi tuli siitä, että meille oli penskasta asti kerrottu, että pysykää kaukana siitä joesta tai vesimies vie teidät. Aloitin koulun vuonna 2000.
Kyllä ihmettelen aikuisia ihmisiä, joiden suurin fantasia ja omanarvontuntoa kohottava asia on se, että voi netissä nimettömänä sanoa sen n-sanan. Se on niin tavattoman hauskaa, ja minä kyllä varmana sanon kun minä olen niin rohkea ja niin paljon parempi kuin nuo toiset. Öhö öhö, 30-luvulla sanottiin! Hehheh, onpa hassua! Teen monta avausta tänäänkin! Mut huomataan!
Ettekö te nyt ymmärrä kuinka totaalisesti olette pudonneet kelkasta, eikä teidän arvoanne nosta yhtään toisten polkeminen alemmaksi? Näitä henkisesti 16-vuotiaan tasolle jääneitä on palstat täynnä.
Minä taidan olla vanhin tätä leikkineistä (1948) ja kyllä musta mies oli Kuolema. Ei ollut ollut vielä kauan aikaa penisilliiniä ja rokotuksia eri tauteja vastaan, niin että lapsikuolleisuus oli aivan eri luokkaa kuin nykyisin. Vieläkin leikki aiheuttaa kylmänväristyksiä selässä, kun muistan sen pakokauhun mitä Kuoleman kourien tarttuminen aiheutti.
Tuolla nimellä, 50-luvulla. Itse mielsin ainakin nokikolariksi.
Tässä Sinikka Sokka kertoo totuuden ainakin omasta mielestään.
Nykypäivänä leikin rallatus on lyhentynyt: "Kuka pelkää miestä?" joka vielä on soveltuvuuden rajoissa, muussa tapauksessahan kyse olisi joko vihasta tai raskaasta -ismistä.
1975 syntynyt ja ihan tuolla otsikon nimellä leikittiin. Eikä mitenkään yhdistetty asiaa ihonväriin.
Nyt olen kuullut leikin muodossa "kuka pelkää lumimiestä", yhdessä luistelukoulussa leikkivät "kuka pelkää jäämiestä" -leikkiä joskus.
Juuri tuolla nimellä leikittiin. Ei se siihen aikaan ketään hetkauttanut.
Ihan tuolla otsikossa mainitulla nimellä. Ja sanon kyllä suoraan senkin, ettei se nimi tuonut mieleen tummaihoisia ihmisiä.... Musta mies, jos sitä lapsena yleensäkään edes ajatteli, niin kyllä se lähinnä oli vaikka joku mustiin vaatteisiin pukeutunut mies, joku viittasankari vaikka, eikä tosiaankaan tummaihoinen mies. Tosin niihin aikoihin tummaihoisia ei joka kylässä arkipäiväisesti nähtykään. Mutta vaikka olisi nähtykin, niin luultavasti ainakin meitsi olisi ollut niin tyhmä,että jos ylipäätänsä jonkin mielikuvan olisi tuosta nimestä saanut, niin se olisi ollut joku tummiin pukeutunut mies.