Milä nimellä sinun lapsuudessasi leikittiin "kuka pelkää m u s t a a miestä" leikkiä?
Ja minä vuonna olet syntynyt? Minä olen 88-syntynyt ja ihan tuolla nimellä sitä leikittiin, eikä kukaan lapsista ajatelllut siinä olevan mitään pahaa/ r a s i s t i s t a.
Viime kesänä kun olin sijaisena, leikin nimi oli "kuka pelkää vihreää henkilöä" se oli jo jokseenkin teennäistä.
Kommentit (97)
Juuri tuolla nimellä. Olen syntynyt 1993. Enkä muuten minäkään ajatellut, että sillä tarkoitettaisiin tummaihoista ihmistä, vaan jotain mörköä tai mustiin pukeutunutta pahista.
Teininä, eli noin vuosina 2007-2012, toimin lasten kerhonohjaajana ja valmentajana, ja silloin molemmissa ohjeena jo oli, että leikin nimi on ”kuka pelkää mustekalaa”.
90 syntyny ja ala-asteen liikuntatunnilla sitä pelattiin. Meidän luokalla sattu olee koko koulun ainoo tumma poika. Joskus se oli sen pelin musta mies ja musta se oli vaa sillo siistiä et pelin musta mies on oikeesti musta. Onkohan tuol Afrikassa jotain vastaavanlaista settiä..
Nykyään se on Kuka pelkää Telian miestä. Yksi on Telian liittymämyyjä marketin aulassa ja muut juoksee karkuun.
Vierailija kirjoitti:
Onpa helvetin typerä aloitus. Eiköhän me kaikki olla sitä ikäluokkaa, että nyt jokainen tulee kommentoimaan tähän että "juu ihan tuolla nimellä sitä leikittiin, oli kyllä mahtavaa". What's the point?
Tämä!
Otsikon nimen mukaan leikkinyt. Syntynyt olen vuonna -82.
Ei lapset sitä ajattele että olisi jotenkin rasistista.
En muista ajatelleeni sitä mitenkään sen kummemmin.
Jännä että väri vihreä on ok tuossa leikissä muttei musta eikä ilmeisesti valkoinenkaan?
Kuka pelkää mustekalaa olen kuullut sitä leikittävän.
Voisin ajatella että jos vaikka afrikassa olisi iänkaiken ollut leikki jostain eri rodusta, vaikka valkoisista, niin sitä leikittäisiin siellä edelleen.
Koko ras#smitouhu on mennyt ihan yli.
Itselle tulisi varmaan kiusallinen olo jos olisin tummaihoinen ja että ihonväristäni tehtäisiin hirveä numero. Valistettaisiin muita kuulteni ettei ole soveliasta leikkiä vaikka tuota leikkiä kun on tummaihoisia ihmisiä. Tulisi fiilis että olenko noiden mielestä niin erikoinen ja uniikki ja että minun pelätään loukkaantuvan leikistä jonka nimessä on väri musta. Jos joku ymmärsi pointin?
Kuka pelkää hiilikellarin isäntää?
Me sanottiin ihan vaan geegeriks👍
60- luvulla syntynyt, ja leikin nimi oli ihan "Kuka pelkää mustaa miestä". Mäkin ajattelin sen lähinnä sellaisena mustapukuisena, vaikka ei sitä niin konkreettisesti ajatellut, se oli vain leikin nimi.
Mustaihoista sillä ei tarkoitettu, koska sellaista sanottiin silloin n- nimellä. Olivat eksoottisia ulkomaalaisia, vähän kuin intiaanit, kiinalaiset ja eskimot. Ei niitäkään varmaan kohta saa kutsua niin.
Olen syntynyt 79 ja ihan tuolla nimellä leikittiin. Kukaan meistä lapsista ei tajunnut "mustan miehen" tarkoittavan mustaihoista, vaan mustiin ja mustaan lierihattuun pukeutunutta "pahulia". Kun tämä kohu nousi mietimme porukassa, että miten ihmiset ymmärtävätkään asiat eri tavalla enkä tiedä ketään joka olisi ajatellut mustan miehen olevan mustaihoinen. Kuinkahan moni on ajatellut laillamme ja kuinka moni on pitänyt mustaihoisena? Olisi tosi mielenkiintoista tietää.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään se on Kuka pelkää Telian miestä. Yksi on Telian liittymämyyjä marketin aulassa ja muut juoksee karkuun.
Parin sadan vuoden päästä Telialla on todella syytä loukkaantua tästä ja wokewoke tai jotain mikä asiaan liittyy. Mielensäpahoitus.
Tuolla nimellä leikittiin (ja en itsekään ajatellut mustaihoisena miehenä vaan kuten tässä jotkut maininneet, kokonaan mustiin pukeutuneena kasvottomana lierihattuisena miehenä).
Muistan kyllä että leikittiin myös nimellä "kuka pelkää mustekalaa". Onkohan tämä se miten tätä nykyään leikitään?
73 jatkaa
Miks on niin vaikeaa muuttaa sen leikin nimeä? Lapsille jäämies on ihan yhtä kelpo kuin mustakin, eikä muut versiot ainakaan aiheuta joillekin lapsista pahaa mieltä
Tiernapojille sopii mainiosti Afrikantähtipeli kainaloon, toiseen käteen jööti mustaamakkaraa ja toiseen lakritsipötkö.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tätä tiettyjen hei mojen paapomista.
Valkoisten humanistien paapomista tämä on.
Minäkään en lapsena ajatellut että musta mies on tummaihoinen ihminen. Mulle se tarkoitti laivanrakentajapatsaan rakentajaa, joka oli vähän pelottava.
Mä en missään vaiheessa lapsena ajatellut, että se "musta mies" olisi tummaihoinen ihminen. Ajattelin sen olevan sellainen yliluonnollinen kasvoton hahmo, joka ihmisen ääriviivojen sisällä on kauttaaltaan musta.
Me pelattiin "Kuka pelkää Saharan eteläpuolista miestä"
Vierailija kirjoitti:
Tiernapojatkin on nykyään kielletty. Tsiisuskraist...
Vihasin lapsena sitä joka jouluista kidutusta kun lapset laitettiin seisten katselemaan tiernapoikia. Yläasteella ei onneksi tarvinnut enää.
Vierailija kirjoitti:
Tiernapojille sopii mainiosti Afrikantähtipeli kainaloon, toiseen käteen jööti mustaamakkaraa ja toiseen lakritsipötkö.
Lakupiippu huuleen ja valintatalon kassillinen n*pusuja ja eskimoita kouraan.
Kuka pelkää punavihreää s u vak k ia