epäsiisteys kodeissa juhlien aikaan
Jos oletetaan, että isäntäväellä on edes jonkin verran ylimääräistä aikaa, miksi silti näkee koteja, jotka ovat juhlien aikaan kaameassa kunnossa?
Emännän kuukautissidepakkaukset pursuavat muovikorista. Isännän rikkinäiset kalsarit on likavaatekorin päällä, koska sisään ei mahdu. Keittiössä on kahden metrin korkuinen kaatuileva kasa mainospostia odottamassa talvea ja takan sytyttämistä. Vuoden käytössä olleet hammasharjat ovat likaisessa mukissa vessanpeilin edessä. Vedenkeitintä ei ole pesty koskaan. Pannulaput ja pyyhkeet ovat risoja ja vanhoja. Lista on loputon ja kerätty parista eri juhlasta.
50 vuotisjuhlat, ylioppilasjuhlat ja muut sellaiset juhlat, joihin tulee kymmeniä, jopa yli sata vierasta ovat aiheita, joiden vuoksi jokaisen kannattaisi katsahtaa ympärilleen toisen ihmisen silmin. Tänä vuonna olen ollut useissa juhlissa, joiden aihe on ollut tiedossa pitkään. Osa kodeista on siivottu, osa ei. Jos on juhlat tiedossa, niihin on aikaa ja muuta yllättävää ei satu samaan aikaan, niin muutaman esineen vaihdon voisi ajoittaa juuri juhlien aikaan. Ja jos joku sanoo, että tulee kalliiksi vaihtaa vain vieraiden vuoksi uudet pyyhkeet vessaan tai uusi tiskiharja - pitkittää vähän vanhan käyttämistä tai aikaistaa uuden käyttöönottoa hiukan. Ja miksei sitä voisi päivittää arkiesineitään juuri ennen vuosikymmenen juhlia? Vieraiden vuoksi? Juu, niitähän ei kai saisi ajatella ollenkaan tai on pröystäilevä.
Purkaus johtuu siitä, että jouduin juuri auttamaan miehen sukulaistytön juhlissa ikivanhalla pesurätillä. Sama tyttö selitti, ettei halunnut kuluttaa aikaa ja rahaa mattojen pesuun, koska ne kuitenkin likaantuisivat juhlissa... Tytöllä ikää 30 ja risat ja ollut myös siivoojana opiskeluaikoina.
Minusta puhdas koti henkii tervetulleeksi vieraat. Siisteydellä kunnioitetaan osaltaan juhlan aihetta ja vieraita. On monta muutakin tapaa tehdä juhlasta sen aiheen arvoiset, mutta miksi jättää siivous pois? Siksi, että se vie liikaa aikaa? Siksi, että se maksaa? Siksi, että se stressaa? Jos joku laittaa syyksi vaikkapa viimeisenä mainitsemani stressin, niin sitten voisi jättää koko juhlimisen väliin. Veisi ihmiset vaikka ravintolaan.
En välitä epäsiisteydestä pätkääkään, jos isäntäväellä on ollut kiirettä tai yllättävä syy juhlia tai jokin asia on vahingossa jäänyt tekemättä. Asiat, jotka ovat parissa sekunnissa korjattu, täytyy olla kunnossa. Vaikka vessan roskiksen, likavaatekorin ja altaan putsaaminen pitäisi onnistua kun itse käy vessassa - vaikka kesken juhlien.
Kommentit (64)
Ja juhlia varten vaikka vähän enemmänkin. Ja kuten joku jo edellä sanoi, on myös kohteliasta olla siitä hiljaa, kun vieraat ovat paikalla. Myös ilmeet paljastavat helposti todelliset ajatukset.
Minä siivoan mielelläni vieraita varten. Kieltämättä joskus sitten kyllä ihmetyttää, miksi vieraat alkavat siirtelemään huonekaluja tai verhoja, mutta olen oppinut, että sellaistakin tapahtuu. Siis aikuisten toimesta. Lapset saavat minun puolestani pomppia vaikka sängyssä, kunhan viihtyvät, eikä tarvi itkeä ikävää kotiin.
Kukaanhan ei sitten tunne ketään, jolla ei olisi siivous ihan niin hyvin hanskassa ja on silti tiukkapipo? No, minä tunnen, mutta olenkin harvinaisuus, joka pitäisi julistaa uhanalaiseksi.
Minusta on mukavampaa säilyttää hammasharjat kaapissa, jotenkin tuntuu puhtaammalta ja näyttääkin siistimmältä.
No joo, mitä muuten tulee kodin siisteyteen, niin olen aika tarkka omastani, mutta muiden koteja en arvostele, jos olen kutsun saanut. Juhlin tyytyväisenä ja keskityn mieluummin seuraan ja tarjoiluun : )
yrittävät vain paikata omia juhlia. Heillä on hauskemmat juhlat koska heillä ei stressata siivoamisesta. Just joo. Onko teille naiset tullut mieleen, että se 2h ylimääräinen siivoilu kotona ei ole kamalan paljon ja juhlat voivat olla silti hyvin rennot ja hauskat?
valitettavasti meillä on hemmetin vähän kaappitilaa kylppärissä. Siksi vaihdetaan harjat aika usein ja päivittäin pesen hammasmukit. Tuntuu että ne siinä mukissa on edes vähän paremmin kun jos vaan makaavat altaan vieressä.
T. nipo
Herkkupupu:
Kuopuksen ristiäiset olivat anopilla (hänen toiveestaan), ja pappi tuli käymään viikkoa ennen juhlia. Anoppi oli kyllä vienyt matot pesulaan, mutta ne matottomat lattiat olivat aivan täynnä villakoiria, hiekkaa ja kaikenmaailman murusia & kuivia kasvien lehtia. Kyllä näki että anoppi on yleensä hyvin laiska siivoamaan. Pappi taisi hiukan järkyttyä näkemästään... Juhliin mennessä oli kyllä siivottu, onneksi. Ja korostettakoon nyt vielä että hän itse tarjoutui järjestämään juhlat, on alle 50 ja ehtii/jaksaa hyvin touhuta. Se, etten itse auttanut, ei ole vain minun laiskuuttani :o)
Ite oon pappi ja en todellakaan säikähdä kovin vähästä. Itse asiassa mun luona on takuulla sotkusempaa...
päinvastoin hiukan ottaa korvaan välillä jutut, esim. työkaverin, jonka luona tänä keväänä remontoitiin koko talo, koska oli ylioppilasjuhlat. vähän menee jo liian pitkälle, mutta tietty jos se talo oli muutenkin remontin tarpeessa, niin tossa oli sit hyvä syy. eikä muuten ollut ainut, jonka luona on tehty keittiökaappiremontti ylppäreitä varten, tiedän muitakin =). että melkosen kalliit bileet sitten joskus tiedossa...
Kahvipöydässä haukutaan poissaolevaa naapurin rouvaa ja sen uutta surkeaa yritystä harrastaa posliinimaalausta, mutta ei huomata kuinka itse voisi vaihtaa pöytäliinan edellisviikonlopun vesivärimaalauksen jälkeen. Omaa voileipäkekkua kehutaan, mutta ei huomata, kuinka moni jättää ottamatta toista kertaa.
Älkää ikinä kehuko omaa ruokaanne! Se ärsyttää, varsinkin jos se on oikeasti epäonnistunut. Koristelut ja eriparia olevat mukit eivät haittaa, mutta nuukailu tai väärinvalitut raaka-aineet haittaavat joskus. Ei saa kehua, että on tehnyt voileipäkakun viisi päivää vanhasta lohesta tai kerma unohtui kahdeksi päiväksi autoon..
ällöttävää istua vessanpöntölle jonka renkaan alaosa on täynnä haisevia kovettuneita keltasia pissatippoja (ja mies joutuu vielä käsin sen nostamaan joka päivä), kun vessa on ihan ruskea siältä ja kakkaruiskeita on sivuissa? Eikö ole ällöä mennä suihkuun jonka lattia on kellertävän tahmainen ja täynnä hiuksia? Mä en ymmärrä...
Meillä oli juhlat pari viikkoa sitten ja totta kai siivosin kunnolla! Kaikki tavarat paikoilleen, imurointi, lattioiden pesu, pölyjen pyykiminen, vessan pesu+sinne puhtaat käsipyyhkeet, vessapaperia esille lisää (ettei vieraiden tarvitse tulla nolona kysymään, että anteeksi, onko jossain paperia vessaan...), vessan roskiksen tyhjäys ja uusi pussi tilalle, keittiön siivous...
Lisäksi ns. turhaa roinaa piiloon, siis sellaista, mikä meillä arkena on esillä, mutta joka ei mun esteetikon silmääni oikein sovi ;) Lapsen huoneessa lelut järjestykseen. Ja totta tosiaan likapyykin KORIIN piiloon ja puhtaat kaappiin kuivaustelineiltä.
On ihana ottaa vastaan vieraita, kun ei tarvitse häpeillä sekasotkua ja likaisuutta! Ja kyllä meillä oli tosi ihanat (ja rennot!) juhlat ja enemmän oli siivottavaa juhlien jälkeen... Vieraat viipyi myöhään ja lapset juoksi siellä täällä...
Siistiin kotiin kun yhdistää hyvät tarjoilut ja ihanat vieraat, niin voiko parempia juhlia enää ollakaan?
Mitä tulee remonttiin niin mun vanhemmat esim remppasi kodin isän 50-vuotispäiviksi. Mutta sitä remonttia oli jo suunniteltu ja haikailtu vuosia ja sitten tuo iso juhla oli kuin viimeinen niitti että nyt se tehdään. Luulen että jotain tällasta on taustalla noissa kertomissasi ylioppilasjuhlissakin.
Nipo
Jos on synttärit tms. siivotaan ihan hulluna edellinen päivä.
Jos kylään on tulossa pari kaveria lapsineen, järkkäilen paikat pintapuolisesti ja mahdollisesti imuroin. Ajanmittaan kokemus on opettanut, että ROSKIS ja TISKIKONE pitää olla vieraiden tullessa TYHJIÄ. Ne nimittäin täyttyy vieraiden ollessa ja paikat pursuu hetkessä. Ja vessan siistin myös.
Vierailija:
anna mun kaikki kestää! Siis jos joku mainitsee ja kehottaa siivoamaan vanhat rojut pois näkyviltä kun on ISOT ja KAUAN odotetut juhlat tulossa, niin se on a) nipottamista b) juhlat ovat tylsät.
Just.
On aivan totta, että on mukavampi mennä sellaiseen paikkaan juhliin, jossa on siistiä. Eri asia tietenkin yllätysvierailut ;) Kyllä juhlien takia pitää nähdä vaivaa tehdä kodista puhdas ja siisti.
Ite kyllä kans siivoan jos on tulossa vieraita, juhlista puhumattakaan. Juuri sellaiset helpot, nopeat rutiinit; puhtaiden pyyhkeiden vaihto, roskien vienti (meillä kakkavaipparoskis on ulkona, koska se haju on oikeastikin kuvottava), tiskit, lehdet kaappiin, tavarat paikalleen, imurointi jne.. ja noihin ei todellakaan mene kauaa aikaa ja tulee itellekin hyvä mieli.
Meillä myös on vessassa kaappi, johon nostan hammasharjamukin, hiusharjat sun muut henk. koht tavarat. Lehdille on myös oma kaappinsa johon ne on helppo nakata. Tykkään, että rojua ei muutenkaan ole liiaksi ympäriinsä.
Taloja täytyy remontoida silloin tällöin, uudet tapetit olisi hyvä laittaa vaikkapa 15-20 vuoden välein.
Se, että taloa remontoidaan juuri 18-19v. ylioppilaan juhlia varten on hyvin loogista. Lapsista vanhimman päästessä ylioppilaaksi makuuhuoneissa on nallekuvioiset tapetit ja yleensä pikkusisarukset ovat yli 5v. jolloin voi jo unelmoida ehjistä tapeteista. Sitä ennen ei yleisesti ottaen ole ollut syytä tai varaa. Ei paljon huvita remontoida, jos perheen pienin laittaa uuden parketin naarmuille yhdessä päivässä.
Suomessa remontoidaan todella vähän. Mikä sitten on hyvä syy remontoida, ellei isot juhlat? Kaksilapsisen perheen kotona vietetään keskimäärin kuudet isot ja tärkeät juhlat lasten ollessa 0-18v. (ristiäiset, rippi- ja yojuhlat). Jotkut ei vietä viisikymppisiä, toiset ei pääse ylioppilaaksi.
Mäki arvostan siisteyttä, mutta eiköhän se oo jokaisen oma asia miten kotiaan pitää... Jokaisella meillä on pienestä pitäen opittu siisteyskasvatus ja jollekkin siisti ei välttämättä oo jollekki toiselle siisti... Esim. mun siisti ei oo mun anopille siisti... Mutta se nyt kokeilee aina ovenpielen listan päältä oonko pyyhkiny pölyt... Ja sitte vielä rokottaa siitä... huomaa että on joku siivooja ammatiltaan. Oon vaan monen monta vuotta kuunnellu kuin paskasta meillä on...en vaan tiiä mitä voisin tehä enemmän sitä miellyttääkseni... No eksy hieman aiheesta....
Anoppi ei ole niitä siivousintoisimpia, ja mua oikeasti ällöttää sen mikro ja vessan matto. Mikro on jotain 15 vuotta vanha ja sen on näköinenkin, ruskea niin sisältä kuin ulkoa, puhtaaksi ei enää lähde (tiedän, koska yritin sitä putsata miehen veljen lakkiaisten alla). Vessan matto on sellainen perinteinen " karvainen" , paitsi että karvat on liiskaantuneet yhteen ja keskellä kiva ruskea läikkä. Kertaakaan ei ole mattoa pessyt tai vaihtanut, 8 vuotta tunnettu ja matto oli kamala jo silloin alussa. Kerran on anoppi tässä välissä muuttanutkin, mutta matto pysyy latialla kuin täi tervassa.
Huh kun helpotti :)
rankempana kuin koskaan, kaverin kuolema, ihme että sain edes tarjottavat kasaan, eli kolikolla on kaksi puolta. Terveisin kuuden lapsen äiti.
Mutta tässä kolmisen vuotta sitten vierailimme erään pariskunnan luona. ovat 45 vuotiaita ja heidän omat lapset lähteneet jo " maailmalle" . Heillä 2 lastenlasta. Ja ovat erittäin lapsirakkaita ottavat siis lapsenlapsiaan yökylään jne. No sovimme jo 2 viikkoa ennakkoon, että yövymme heidän luona kun menimme lääkärireissulle kyseiseen kaupunkiin. Itse ehdottivat, että heillä saa yöpyä niin ei tarvi hotelliin mennä.
No menimme heidän luo ja asunnon haju oli kamala. Kissankuselta haisi, kissankarvoja oli joka paikassa, keittiön tiskipöydällä oli valehtelematta 2 viikon tiskit, liesi paskainen ollut jo vähän kauemmin ei siis paria päivää, kahvinkeitin jossa pinttynyttä kahvinroisketta, hiekkaa pitkin ja poikin, veskissä todella siis todella paskainen pyyhe, Keittiön pöydän alusta oli likainen oli kuivunutta ruokatahraa, leivän paloja yms moskaa ja kaiken huippu.. makuhuone jossa nukuimme. Siellä oli lattialla muutamia dildoja, piiska yms seksikamaa. Joo.. kyllä vaan mekin käytämme erilaisia seksileluja, mutta eivät silti loju pitkin huoneita. Onneksi menin itse ensin käymään huoneessa ja sain potkittua piiloon kamat.
Ei kodin tarvi olla mikään desinfíoitu, mutta sen verran trpeekseni sain että emme toista kertaa ole yöpyneet emmekä enää vierailleet. Ja tiesivät aivan hyvin, että meillä konttausikäinen 8kk ikäinen vauva joka myös syö kaiken mitä käsiin saa. Ei meilläkään aina niin siistiä ole, mutta jo ihan omaksi iloksi siivoilen ettei tarvi PASKAN keskellä asua.
Ja huomio. kyseinen pariskunta oli tuolloin kesälomalla eli ei ninakaan voi vedota työkiireisiin kun koti oli pommin jäljiltä
anna mun kaikki kestää! Siis jos joku mainitsee ja kehottaa siivoamaan vanhat rojut pois näkyviltä kun on ISOT ja KAUAN odotetut juhlat tulossa, niin se on a) nipottamista b) juhlat ovat tylsät.
Just.