GASTROSKOPIA!
Olisi sellainen operaatio edessä? Tuossa toimenpiteessä käyneet, millainen se oikeasti oli? Täällä vaan kuulee niin kauhutilanteita kaikesta, ettei tiedä uskoakko oikeasti.
Saako etukäteen rauhoittavaa tms?
Minulla epäillään siis keliakiaa, jonka takia tämä tehdään.
Kommentit (12)
kuitenkin sujui, ei varsinasiesti sattunut, vaikka olikin epämiellyttävää. onneksi kesti lyhyen ajan, pusersin lavitsasta kiinni ja ajattelin että kyllä se tästä. Koko ajan oksetti ja tuli niitä oksetuskouristuksia, se oli se mikä toimenpiteen teki epämiellyttävksi. Muu ei sattunut, eikä tuo kouristelukaan, Oksennusta ei tietenkään tullut koska vatsalaukussa ei ole mitään. En ottanut rauhoittavaa, koska tajusin tilaisuuteni tulleen: lapsella oli isovanhemmat hoitamassa ja keksin, että jos en ota rauhoittavaa voin lähteä joululahjaostoksille ja kahville:-) Olin ylpeä päätöksestä ja siitä että uskaltauduin tutkimukseen " selvin päin" , rauhoittavastahan olisi pää mennyt sekaisin ja olisin joutunut menemään taksilla kotiin. Nyt sain nekin rahat tuhlattua omiin ja muiden joululahjoihin. Että ihan hyvät muistot jäi...eikä onneksi mitään vakavaakaan löytynyt kurkkutorvesta.
Joten ei kannata kauheasti pelätä.
itselleni teki todella hyvä lääkäri ja empaattinen muutenkin. teki nopeasti toimenpiteen ja muutenkin tsemppasi. Ajattele vaan että se on sitten ohi, ei kestä kuitenkaan kovin kauan.
Positiivista siinä on se, ettei se satu ollenkaan. Hyvä juttu on myös se, että tähystys on nopeasti ohi (5-10 min.) ja sen jälkeen saa kävellä saman tien sairaalasta ulos omin jaloin. Ainoastaan valmistautumista se vähän vaatii, eli edellisestä illasta pitää olla syömättä ja juomatta. Minä en ole saanut mitään rauhoittavia enkä kyllä ole pyytänytkään.
Minulla letku työnnetiin ekalla kerralla mahaan istuma-asennossa, toisella kertaa kylkimakuulla. Ei eroa mukavuudessa. Eniten yököttää juuri työntäminen, kun letku ärsyttää kurkunpäätä. Kun se on mahassa, voi oksennusrefleksin välttää ajattelemalla muita asioita ja hengittämällä syvään ja rauhallisesti. Nielaista ei kannata, sillä silloin yökkää takuuvarmasti. Koepalojen otto tuntuu pieninä nippaisuina, mutta ei satu.
Myös letkun pois vetäminen oksettaa, mutta ei niin paljon kuin työntäminen. Ekalla kerralla lääkäri veti letkun pois hitaasti ja varovasti, jolloin yökötti enemmän. Toinen lääkäri taas kiskaisi, suorastaan riuhtaisi sen niin nopeasti, etten ehtinyt paljon ajatella oksettamista.
Oksennusrefleksin lisäksi ikävää toimenpiteessä on minusta avuttomuuden tunne. Minulla on ollut aika orpo olo maata siinä täysin toisten armoilla kuola valuen ja röyhtäillen, pystymättä puhumaan. Onneksi henkilökunta kuitenkin koostuu ammattilaisista, jotka osaavat asiansa. :)
Sen verran inhoan ko. hommaa, etten enää aio siihen mennä kuin pakon edessä (=mahasyöpäepäily tms). Ja silloinkin aion pyytää ne rauhoittavat.
Sain ennakkoon rauhoittavan lääkkeen ja puuduttavaa geeliä kurkkuun. Niin kauan kun oli nielaisematta, letku ei tuntunut pahalta, mutta heti kun piti nielaista, alkoi oksettaa. Kesti noin kymmenen minuuttia. Makasin vasemmalla kyljelläni ja hoitaja oli siinä vieressä " rauhoittelemassa" samalla kun lääkäri tutki ja selosti koko ajan mitä tekee.
olin vielä aika nuorena(jotain parikymppisenä...),
lääkäri sanoikin että harvoin tehdään niin nuorille kun aukko pieni vielä...
ei tosiaan sattunut mutta tuntui hirveän epämukavalle!
mutta kun muisti rauhoittaa itsensä aina kun meinasi mennä paniikkiin ja yökkäileen, niin kaikki sujui suht hyvin...
mutta toiste en mene jos ei ihan pakko!!!
Tekeekö gastroskopian terveyskeskuslääkäri vai erikoislääkäri gastrologi?
Etukäteen saa lääkityksen jos haluaa. Itse en halunnut ja ihan hyvin selvisin! Epämiellyttäväähän se on kun yökkyyttää ja röyhtäyttää, mutta se on niin lyhyt aika että kyllä sen kestää! Kipua ei tunnu ollenkaan eikä nielemisessä ollut mitään vaikeutta! Hyvin se menee, tsemppiä! :)
En uskaltanut siihen ilman anestesiaa. Itselläni se tehtiin siis yksityisellä puolella ja anestesiassa. Olen hyvin pelokas kaikkia toimenpiteitä kohtaan :(
Mulle tehtiin reilu parikymppisenä ja ex-appiukko pelotteli, että se on ihan hirveetä (hänelle tehty paristi). No odottelin siinä käytävässä vuoroani ja sitten sieltä toimenpidehuoneesta tuli minua nuorempi tyttö kovasti itkien ja jotain mumisi siitä kun ei ole saanut syödä pitkään aikaan tms. Oon aikamoinen pelkuri ja jännittäjä joten tytön itku ei helpottanut mun oloa. No mut sitten kutsuttiin huoneeseen ja hoitaja sanoi, että minä sitten pyyhin sinulta kuolaa ja kyyneliä. Joo kiitti :) Mistään rauhottavista en muista mitään kuulleeni.
Eihän se mikään maailman hauskin juttu ollut, mutta ihan turhaan mua siitä peloteltiin. Joten älä kuuntele mitään kauhutarinoita! Se on nopea toimenpide ja letkun pois ottamisen jälkeen voi tulla melkoiset röyhtäykset, mutta mun kokemus oli enemmän positiivinen kuin negatiivinen.
Jaa joku taas nostelee vanhoja ketjuja.
t.6
meran avulla mahaas, ottavat koepaloja. Ei satu, yököttää ja röyhtäyttää kyllä. On vajaas 5 minuutissa ohi.
Ei ehkä kiva kokemut, mut ei myöskään kipee juttu.