Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

epäsiisteys kodeissa juhlien aikaan

Vierailija
17.08.2006 |

Jos oletetaan, että isäntäväellä on edes jonkin verran ylimääräistä aikaa, miksi silti näkee koteja, jotka ovat juhlien aikaan kaameassa kunnossa?

Emännän kuukautissidepakkaukset pursuavat muovikorista. Isännän rikkinäiset kalsarit on likavaatekorin päällä, koska sisään ei mahdu. Keittiössä on kahden metrin korkuinen kaatuileva kasa mainospostia odottamassa talvea ja takan sytyttämistä. Vuoden käytössä olleet hammasharjat ovat likaisessa mukissa vessanpeilin edessä. Vedenkeitintä ei ole pesty koskaan. Pannulaput ja pyyhkeet ovat risoja ja vanhoja. Lista on loputon ja kerätty parista eri juhlasta.

50 vuotisjuhlat, ylioppilasjuhlat ja muut sellaiset juhlat, joihin tulee kymmeniä, jopa yli sata vierasta ovat aiheita, joiden vuoksi jokaisen kannattaisi katsahtaa ympärilleen toisen ihmisen silmin. Tänä vuonna olen ollut useissa juhlissa, joiden aihe on ollut tiedossa pitkään. Osa kodeista on siivottu, osa ei. Jos on juhlat tiedossa, niihin on aikaa ja muuta yllättävää ei satu samaan aikaan, niin muutaman esineen vaihdon voisi ajoittaa juuri juhlien aikaan. Ja jos joku sanoo, että tulee kalliiksi vaihtaa vain vieraiden vuoksi uudet pyyhkeet vessaan tai uusi tiskiharja - pitkittää vähän vanhan käyttämistä tai aikaistaa uuden käyttöönottoa hiukan. Ja miksei sitä voisi päivittää arkiesineitään juuri ennen vuosikymmenen juhlia? Vieraiden vuoksi? Juu, niitähän ei kai saisi ajatella ollenkaan tai on pröystäilevä.

Purkaus johtuu siitä, että jouduin juuri auttamaan miehen sukulaistytön juhlissa ikivanhalla pesurätillä. Sama tyttö selitti, ettei halunnut kuluttaa aikaa ja rahaa mattojen pesuun, koska ne kuitenkin likaantuisivat juhlissa... Tytöllä ikää 30 ja risat ja ollut myös siivoojana opiskeluaikoina.

Minusta puhdas koti henkii tervetulleeksi vieraat. Siisteydellä kunnioitetaan osaltaan juhlan aihetta ja vieraita. On monta muutakin tapaa tehdä juhlasta sen aiheen arvoiset, mutta miksi jättää siivous pois? Siksi, että se vie liikaa aikaa? Siksi, että se maksaa? Siksi, että se stressaa? Jos joku laittaa syyksi vaikkapa viimeisenä mainitsemani stressin, niin sitten voisi jättää koko juhlimisen väliin. Veisi ihmiset vaikka ravintolaan.

En välitä epäsiisteydestä pätkääkään, jos isäntäväellä on ollut kiirettä tai yllättävä syy juhlia tai jokin asia on vahingossa jäänyt tekemättä. Asiat, jotka ovat parissa sekunnissa korjattu, täytyy olla kunnossa. Vaikka vessan roskiksen, likavaatekorin ja altaan putsaaminen pitäisi onnistua kun itse käy vessassa - vaikka kesken juhlien.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi siisteysraja kulkee ihmisillä eri kohdassa. meillä on hurjan sisitiä jos on isot pinnat puhtaat eui roinakasoja.

En kyllä ikinä rueaisi vaihtamaan hamamsharjaa tai pannulappua vieraitten takia, huhhuh.

jos haluaa juhlalliset juhlat, voi vuokrata jonkun juhlatilan. koti on koti.

Vierailija
22/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksen ristiäiset olivat anopilla (hänen toiveestaan), ja pappi tuli käymään viikkoa ennen juhlia. Anoppi oli kyllä vienyt matot pesulaan, mutta ne matottomat lattiat olivat aivan täynnä villakoiria, hiekkaa ja kaikenmaailman murusia & kuivia kasvien lehtia. Kyllä näki että anoppi on yleensä hyvin laiska siivoamaan. Pappi taisi hiukan järkyttyä näkemästään... Juhliin mennessä oli kyllä siivottu, onneksi. Ja korostettakoon nyt vielä että hän itse tarjoutui järjestämään juhlat, on alle 50 ja ehtii/jaksaa hyvin touhuta. Se, etten itse auttanut, ei ole vain minun laiskuuttani :o)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on usein aika sekaista, ei likaista, mutta tavarat missä sattuu.

Aina, kun tulossa on vieraita, teen tavaroiden järjestelyiden lisäksi seuraavat hommat:

- vaihdan vessaan ja keittiöön puhtaat käsipyyhkeet

- siivoan vessan

- vien lehdet keittiöstä (meillä saattaa olla aika vino pino niitä...)

- raivaan eteisen naulakosta tilaa vieraiden takeille

Tähän ei kauaa mene, mutta on vieraista toivottavasti mukavampi tulla..

(noista hammasharjoista.. mä käsitin jotenkin, että ap tarkoitti että joku ihan kerää vanhoja hammasharjoja johonkin purkkiin vessaan eikä vie niitä roskikseen..;)

Vierailija
24/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta musta on kyllä vähintäänkin outoa vaatia ostamaan uudet hammasharjat vieraiden takia. Ei kai vieraiden niitä hammasharjoja ole tarkoitus tuijotella.

Minä kyllä siivoan vähän pienempäänkin juhlaan (esim. synttärit) ihan kunnolla ja katson ettei ole niitä mainospinoja ynnä muuta. Mutta ymmärrän kyllä toisaalta sen, että kaikkia se ei kiinnosta. Esimerkiksi anoppilassa juhliin varaudutaan tekemällä ruoat. Juhlavieraita saattaa olla 50, mutta he ovat sukulaisia jotka siellä ravaavat muutenkin kerran viikossa, oli siistiä tai ei.

Vierailija
25/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
26/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vieraiden kunnioitusta että koti on jonkinlaisessa kunnossa.

Meillä on yleensä aina suht siistiä (toki lasten leluja on lattialla päivisin) koska minusta likaset vessat, keittiöt, hammasharjat jne ovat kuvottavia. Mutta jokainen arkena eläköön miten haluaa.

Kaikille jotka ovat vähän huonoja siivoamaan eivätkä ehkä ajattele asiaa sen kummemmin niin tässä minun vinkit.

Ottakaa yksi huone joka on kiinni ja johon vierailla ei ole asiaa. Sinne voi sitten väliaikasesti säilöä roinaa.

-vaatenaulakkoon tilaa vieraiden vaatteille

-kylpyhuoneet puhtaiksi

-imurointi

-lattioiden nopea luuttuaminen (tähän kuluu oikeasti aikaa tosi vähän)

-kaikki ylim. roina pois vieraiden silmistä. Siis likavaatteet, paperit jne.

-omat hammasharjat ym piiloon

-keittiöstä likaset astiat ehdottomasti pois.

-pölyjen pyyhinät näkyvimmistä paikoista

-nätit lautasliinat (ihan mikä tahansa marketti myy aivan pilkkahintaan)

-puhtaat pyyhkeet (minusta ei uusia tarvi ostaa, kunhan katsoo että ne puhtaat todella on puhtaat)

-vaikka koristekukka vaasiin

-katsokaa että veskissä on roskakori (todella kiusallista menkkojen aikaan jos kylässä ei ole roskista)

-tyhjentäkää kaikki roskikset

-pyyhkikää pahimmat likajäljet ovista ja ikkunoista

Lista voi tuntua pitkältä mutta kun tekee listan ja sitten rupeaa sitä toteuttamaan niin siinä ei kuitenkaan kulu kovin pitkää aikaa. Meillä menee tunti pari mutta tämä riippuu kodin yleisestä siisteysasteesta. Minusta tuo on aika pieni aika uhrata kun tulee vieraita.

Niin ja jos tarjoatte ruokaa niin suosittelen uuniruokia koska sillon ne saa hyvässä lykyssä uunniin jo muutamaa tuntia ennen ja keittiön ehtii siivota eikä tarvi siinä vieraiden tullessa olla hässäämässä keittiössä. Niille jotka vähänkään osaavat leipoa, suosittelen Sacher-kakkua tai vastaavaa. Teko on jonkin verran vaivalloista mutta musta on ihanaa kun kakun voi tehdä kokonaan valmiiksi jo pari päivää ennen niin ei tarvi siitä sitten stressata.

Kaikille iloisia juhlia!!

Vierailija
27/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan hirveä hedari ja koti on kaaoksessa.

Pitäisikö nyt perua juhlat vai pitää vaan juhlat sekaisessa kodissa, koska en sitä enää saa kunnolla kuntoonkaan? Olen nyt töissä, joten en siis käytä siivoamisaikaa netissä surffailuun vaan työnantajan aikaa. ;-)

Vierailija
28/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sulla nyt voi sellainen aikataulu olla, ettet pysty irrottautumaan edes puoleksi tunniksi? Siinä ajassa teet jo ihmeitä kun vaan teet!

Vierailija
29/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän tavallista vierailukulttuuria! Mun mielestä on paljon tärkeämpää, että meillä yleensäkin käy usein vieraita ja että he viihtyvät. Ei tulisi mieleenkään stressata jostain ikkunatahroista tai lattialuutun siisteydestä ;-)

Vierailija
30/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun ei pyyhkeitä saa enää puhtaaksi, niin miksei hemmottelisi itseään ostamalla uusia? Yksi pyyhe per vessa ei voi viedä konkurssiin.

Juuri tuo kamojen heittäminen saunaan tai ylimääräiseen huoneeseen on hyvä idea. Ihmisillä on muutakin tekemistä elämässään kuin siivota, joten sen voi tehdä nopeastikin. Menee vain puoli tuntia, kun katsoo kämpän läpi rätin ja roskapussin kanssa. Heittää vaikka kaikki karseet asiat laatikkoon piiloon tai kaunis seinälle-ripustamista-odottava ryijy tai taulu eteen.

ap

Vierailija
31/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, minä joka kirjotin ton pitkän listan asun ulkomailla ja täällä meillä käy vieraita todella usein. Eikä tulis mieleenkään jättää lattioita pesemättä, pesenhän mä ne muutenkin kun ne on likaset. Eikä minusta ole kiva katsella pihaa harmaan kädenjälkiä täynnä olevan ikkunalasin takaa - ja tuskin on vieraistanikaan. Suomalaisesta vieraskulttuurista en tiedä mutta kyllä kun me käydään täällä kylässä niin siistiä on kaikilla, minusta se on edelleen vieraiden kunnioittamista.

Vierailija
32/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tämä on sinun käsitysjuhlasta, niin en voi muuta kun sääliä

Vierailija
33/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kai mä sitten olen kauhea nipo mutta minusta ei ole kiva kun roskiksesta pursuaa haisevia kakkavaippoja ja ruuantähteitä. Tämän kakkavaippa-asian olen kotona järkännyt niin että kaikkien roskisten yhteydessä on rulla parin litran pakastepusseja. Kakkavaipat niihin niin ei haise.

Ja samaa mieltä olen että muutaman eipuhtaaksitulevan pyyhkeen voi säästää vaikka lattiarätiksi mutta muuten minusta ei ole kiva pyyhkiä käsiäni sellaseen. Samoin tekee todella suuren eron kylässä jos pöytäliina on puhdas. Sitten paasaan vielä lisää että paria päivää ennen vosi esim sohvatyynyjen jne päälliset pestä. Itse on luultavasti niin tottunut ettei huomaakaan miten likaset sellaset on mutta vieras joka tulee eikä näe tyynyjä aina, kiinnittää muuten ihan takuulla huomiota (ei kaikkea nimittäin tarvi heti möläyttää isäntäväelle).

No joo, mulla tämä asia on jotenkin niin verissä etten siitä osaa stressata - jollekin toiselle tällanen siivous voi olla ihan hirveetä.

Muuten nro 19, ota särkylääke, tee lista mitä kotona pitää tehdä, jos sulla on lapsia ja mies, lähetä ne pois kotoa, sitten vaan tartut toimeen. Tunti riittää jo jonkinlaiseen tulokseen.

Vierailija
34/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) onko minun luonani niin epäsiistiä, että siellä on vieraan epämiellyttävä olla? Syy on silloin selkeästi minun.

Pienet sotkut ei haittaa, mutta jotkut ihmiset eivät todellakaan tajua kuinka paljon vessan siivous vaikuttaa vierailuintouteen. Minä kävisin usein anoppilassa, mutta vessa saa yökkäämään. Harmi, koska vessassa on käytävä nyt raskaana ollessa ainakin kerran tunnissa.

b) olenko niin siivoushullu, että ihmiset eivät viihdy luonani, koska älähdän jokaisesta keksinmurusestakin?

Ole siivoushullu, ihan vapaasti. Mutta älä tuo sitä ilmi vieraiden aikana. Se saa vieraan tuntemaan olonsa epämukavaksi.

Minä olin siivoushullu edellisessä asunnossani MUTTA en kertonut vieraille, kuinka paljon minua hermostutti kalliiden mattojen likaantuminen tai veden läikkyminen parketille.

Vierailija
35/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kodin siisteys on todella kunnioitusta vieraita kohtaan. Kutsumattomiin ei voi varautua, kutsuttuihin voi.

Äitini on hyvä esimerkki, joka kutsuu vieraita kovinkin hanakasti, muttei panosta heihin yhtään. Ei haittaa vaikka olkkarin joka tuoli on täynnä pyykkejä, eikä tarjottavaakaan ole mitään. Istutaan katsomassa teeveetä. Vieraat voivat tarpeen tullen käydä vessassa, jossa ei ole valoa, kun kukaan ei ole viitsinyt vaihtaa lamppua.

Miehen kanssa käydään siellä parin kuukauden välein (5 tunnin matka), niin kertaakaan ei ole meitä varten tehty mitään. Lattia täynnä koirankarvaa ja hiekkaa, samat matot kolmatta vuotta, ei kunnollisia petipaikkoja vaan nukutaan sijauspatjalla ja pelkällä filtillä, ei puhettakaan että olisi varannut ruokaa tai edes aineita, kun tarjolla on yleensä koko viikon ajalta kastikkeen- ja laatikonloppuja. Tuntee todella odotetuksi vieraaksi. Ja vessassa ei ole edelleenkään sitä valoa eikä pyyhettä eikä saippuaa, koska he eivät pese käsiään vessassa vaan saunassa aina kerran viikossa.

Vierailija
36/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin minä pesen vessan ja keittiön pesualtaat. Minusta ne on kaikkein ällömpiä paikkoja, jos niissä on likaa. Mutta ymmärrän, että moni muu keskittyisi muuhun, vaikkapa lelujen siivoamiseen.

Vierailija
37/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskiksessa ei saa olla kakkavaippaa kun sinne tulee vieraita? Voi pyhä isä nyt sentään.

Vierailija
38/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, minä tiedän että aina juhlien jälkeen teen uuden suursiivouksen. Se kuuluu asiaan. Meillä itsellä on kolme pientä lasta ja kun tänne tulee vaikka viisi muuta perhettä joilla myös pieniä lapsia niin ei siinä sormi pystyssä juoda kahveja. Lapset saa leikkiä ja pitää hauskaa ja järkytypä vielä että saavat esim hyppiä meidän sängyllä ja rellestää pihalla niin kun haluavat. Me grillataan usein kesäsin, lapset leikkii pikkualtaassa ja kaikilla on tosi rentoa ja mukavaa. Minä haluan että on siistiä kun vieraat tulee ja sitten saa ottaa ihan rennosti.

Miksi, oi miksi, ihmiset aina yhdistää siisteyden tiukkapiposuuteen ja tylsyyteen, mitään ei saa tehdä, lapset eivät saa leikkiä jne. Jo ihan noiden pienten lasten takia haluan että vessat eivät ole paskaset mm.

Vierailija
39/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä ihan rauhassa ne kakkavaipat roskissa mutta oikeasti, tiedän kyllä jo näiden lasten kokemuksella että jos siellä on yksikin kakkavaippa niin kun sen roskiksen avaa sekunniksi niin koko huoneeseen leijahtaa KUVOTTAVA haju, ei siis edes sellanen miltä se kakkavaippa haisee sillon kun sitä ei vielä ole vaihdettu!! Oli vieraita tai ei niin siksi laitan ne pussiin.

Ja ihan tosi, yksi äitihän juuri suruissaan kertoi että kaverilta oli kännissä lipsahtanut että monet eivät enää halua tulla kylään tämän äidin luo kun siellä on niin paha vauvan kakan haju...

Vierailija
40/64 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ilmeisesti sellainen on yleistä kun tässäkin ketjussa joidenkin mielestä juhlia varten siivottu koti = jäykät juhlat joissa juodaan pikkusormi pystyssä.

Eipä silti, itse en ole siivousintoilija, joten jos tuollaisiin juhliin sattuisi niin ei varmaan mun juhlafiilistä haittaisi - mutta, kuten sanottu, eipä ole tullut vastaan. Vaikka juhlia tuttavapiirissä ja suvussa usein on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi