Ozempicilla laihduttaminen - kenelläkään kokemuksia?
Tuttavani oli saanut ylipainoon yksityisen lääkärikeskuksen yleislääkäriltä Ozempic-pistoksia ja ovat kuulemma alkaneet tehota ruokahaluun ja makeannälkään. Jotain muitakin vastaavia kuulemma on olemassa. Onko kenelläkään kokemuksia, tehoavatko varmasti? Ei viitsisi maksaa melkein satasta lääkäristä ja toistasataa euroa kuussa lääkkestä joka ei sitten tehoakaan. Millainen annostus teillä on ollut ja minkälaisia tuloksia tullut?
Kommentit (467)
Onko kellekään lääkäri kieltäytynyt kirjoittamasta Ozempicia? Mulla aika varattuna joulukuun puoleen väliin opiskelijaterveydenhuoltoon, niin mietin vain, pitääkö mennä yksityiselle vielä. No, sittenpä näkee, mut ajattelin kysäistä :)
Vierailija kirjoitti:
Onko kellekään lääkäri kieltäytynyt kirjoittamasta Ozempicia? Mulla aika varattuna joulukuun puoleen väliin opiskelijaterveydenhuoltoon, niin mietin vain, pitääkö mennä yksityiselle vielä. No, sittenpä näkee, mut ajattelin kysäistä :)
Minulle on, koska kuulemma sitä ei saa määrätä pelkästään laihdutukseen. No, hain sitten toiselta lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
1 mgOzempic maksaa kelakorvattuna n 43 €.
Saman kuin nuo pienemmätkin.
Diabeetikolle niin. Ei sellaiselle, jolla ei ole diabetesta, mutta on lihava.
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö olla kuinka paljon ylipainoa, että saa reseptin? Oletteko saaneet esim sellaisessa tilanteessa, että ylipainoa on 10-15 kg?
Kriteerit lihavuuden lääkehoitoon on BMI 30 tai yli tai BMI 27 ja jokin lihavuuden liitännäissairaus kuten diabetes (diabeetikkokaan ei saa korvattavuutta Ozempiciin, jos BMI ei ole vähintään 30): .
Vierailija kirjoitti:
BMI reilu 40 joten kyllä on enemmän terveydelle haitallinen paini kuin lääke. Ja ennen kuin arvostellaan että vetäisin pitsaa ja herkkuja kaksin käsin ja kuvittelen lääkkeen olevan pikaratkaisu. Niin ruokavalio kunnossa muutoksineen ja liikuntoinee. Kysymys oli että millä tahdilla muilla nostettu annosta sinne 1mg
Se on minimissään 4 viikkoa 0.25 mg, 4 viikkoa 0.5 mg ja sitten voidaan siirtyä 1 mg:aan.
Vierailija kirjoitti:
Hei mulle yksityisellä aloitti lääkäri ozempicin. Monesti sanoi että ei ole kokemusta lääkkeestä. Mutta määräsi silti. Kuulostaako tämä hyvältä nimenomaan laihdutusta ajatellen, ei ole mitään diabetesta. 0,25mg 4 viikkoa, jonka jälkeen nosto 05mg ja 4 viikon päästä jälleen nosto. Aina sinne 2,4mg asti.
Ozempicia on tutkimuksissa käytetty 2.4 mg asti, mutta ainakin Suomessa käytetään vain 1 mg viikkoannosta.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, että täällä moni naukuu, että pitäisi laihduttaa ruokavaliolla. Joo, silläkin ja siihen Ozempic nimen omaan vaikuttaa.
Ozempic vaikuttaa GDL1 hormonin toimintaan joka säätelee mm. ruokahalua ja sokeritasapainoa.
.
Se on GLP-1.
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Minkä alan lääkäri on teille reseptin kirjoittanut? Tietääkö joku Päijät-Hämeestä asiaan perehtyneen lääkärin?
Itselläni BMI 30 ja monenlainen kremppa vaikeuttaa liikunnan lisäämistä.
Terveyskeskuslääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on, koska kuulemma sitä ei saa määrätä pelkästään laihdutukseen. No, hain sitten toiselta lääkäriltä.
Sillä ei ole virallista indikaatiota laihdutukseen. Saxendalla on.
Käyttänyt 1 mg/vk puoli vuotta. Paino tippunut kuutisen kiloa, mutta tästä tuli 3 kg takaisin kun lääke oli viikon (!) tauolla ja nyt tauon jälkeen vaste tuntuu aiempaa heikommalta vaikka pistin viimeksi jo 1,5 mg. On kallis lääke ja stressaa ajatus, että tähän tottuu ja lopulta on samanpainoinen kun ennen lääkettä mutta riippuvainen 120 euroa kuussa maksavasta lääkkeestä - jos lopettaa niin ruokahalu räjähtää käsiin ja ahmii parissa kuukaudessa +15 kg.
Käytin reilut pari kuukautta, diabeetikko olen. Ongelmani eivät ole suuret annoskoot vaan iltanapostelu, eikä nekään yleensä ole mitään epäterveellistä, mutta iltaisin väsyneenä tulee naposteltua. Ozempicilla ei ollut mitään vaikutusta ruokahaluun sinä aikana, jonka sitä käytin. Lopetin haittavaikutusten vuoksi (rytmihäiriöitä ja rintakipua).
Miehelläni aloitettiin diabetekseen. Siinä ensimmäisen kuukauden aikana 0.25 mg annoksella vaikutti selvästi ruokahaluun, mutta kun annosta nostettiin 0.5 ja edelleen 1 mg:aan, ei ruokahalua vähentävää vaikustusta enää tullutkaan.
Olen ottanut Ozempiciä lokakuusta alkaen ja painoni on pudonnut 6kg (2kk). Kärsin pahoinvoinnista varsinkin pistoksen jälkeen ja ruokahaluttomuutta on oikeastaan koko ajan. Ei tee mieli napostella. Pistän nyt toista jaksoa 0.5mg annosta. Kuvottava olon vuoksi kysyin lääkäriltä, josko siirtymistä vahvempaan annokseen voisi hidastaa. Ensi viikolla olisi siirryttävä 1mg. Se arveluttaa jo nyt...kuinka paha olo on sitten.
Sain lääkkeen sisätautilääkärin ehdotuksesta. Pitkän sokerin arvot olivat yli viitearvojen ja ylipainoa myös.
Vastaan omaan kysymykseeni. Opiskelijaterveydenhuollon (yths) lääkäri ei määrännyt Ozempicia, vaan teki lähetteen sisätautilääkärille yliopistosairaalaan ja labroihin, joissa otetaan peruslabrat ja ferritiini. Ihan ok, mutta tämä lääkäri ei tuntunut tietävän mitään koko Ozempicista, näytti lukevan netistä jotain samalla, siis etävastaanotto oli. Sanoi, ettei ole käyttöaiheena lihavuus eikä ole siihen korvattava. Sanoin kyllä, et tiiän ettei korvata. Ei tiennyt koko lääkkeestä varmaan mitään.
Tunnen oloni aika pettyneeksi ja se kertoo miten epätoivoinen alan jo olla. Ois nyt vaan määränny että oisin päässy kokeilemaan :'(
Olen vasta aloittanut ozempicin käytön 0,25 Mg annoksella. Nyt takana on kolme viikkoa eikä mitään varsinaista muutosta ole tapahtunut.
Pari kertaa on ollut vähän oksettava olo, ei muuta.
Mietinkin, olenkohan saanut ainetta riittävästi pistoksessa?!
Voiko se olla edes mahdollista?! Näkyykö pistokynässä olevasta kirkkaasta osasta aineen väheneminen?
Ehkä tyhmiä kysymyksiä, mutta kysyvä ei tieltä eksy👍
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta aloittanut ozempicin käytön 0,25 Mg annoksella. Nyt takana on kolme viikkoa eikä mitään varsinaista muutosta ole tapahtunut.
Pari kertaa on ollut vähän oksettava olo, ei muuta.
Mietinkin, olenkohan saanut ainetta riittävästi pistoksessa?!
Voiko se olla edes mahdollista?! Näkyykö pistokynässä olevasta kirkkaasta osasta aineen väheneminen?
Ehkä tyhmiä kysymyksiä, mutta kysyvä ei tieltä eksy👍
Jos toimit kynän kanssa ohjeen mukaan, eli testaat neulan toimivuuden ennen annoksen valintaa ja annat neulan olla ihon alla n. 10 s pistoksen jälkeen, niin saat oikean annoksen. Lääke toimii kolmasosalle todella hyvin, kolmasosalle hyvin ja kolmasosalle ei toimi. Tuleeko sinulle kylläisyydentunnetta?
Ehkä vähän tunnen, mutta se ei kestä kauaa.
Pitäisikö siinä piikin läpinäkyvässä osassa näkyä jäljellä oleva aine?
Käyttäjä8458 kirjoitti:
Ehkä vähän tunnen, mutta se ei kestä kauaa.
Pitäisikö siinä piikin läpinäkyvässä osassa näkyä jäljellä oleva aine?
Kyllä siinä kynän ikkunassa näkyy. Muistan että se väheni tosi vähän ja 4 pistokerran jälkeen ainetta jäi vielä reippaasti. Kun piti siirtyä 0,5 mg annokseen, pistin tästä 2 annosta yhdellä pistokerralla ja siirryin sitten seuraavalla viikolla 0,5 mg kynään. 0,25 mg kynästä riittää varmuudella ainakin 6 annosta ja se myös säilyy käyttöönotosta 6 vkoa. Minulla jäi tämänkin jälkeen ainetta vielä kynään. 1 mg kynässä annosvalinnassa saa kynää kääntää jo reippaasti ja pistettäessä huomaa selvästi, miten aine vähenee.
Minäkin olen aloittanut, huomaan kylläisyyden tunteen vahvempana.
Hei, älä huoli, menee ohi. Olen nyt käyttänyt 1 mg vahvuutta 8 annosta. 3 viikkoa sitten nuo haittavaikutukset väheni. Röyhtäilyä juu vieläkin, mutta ei enää niin paljon. Kuvotuksentunne hävinnyt ja nyt ei täydentuntua tule enää kesken ruokailun, kuten alussa. Ruokamäärät ehkä nyt jo valmiiksi niin pienet. Vähän vaille 4 kk käytössä ja -19 kg