Ozempicilla laihduttaminen - kenelläkään kokemuksia?
Tuttavani oli saanut ylipainoon yksityisen lääkärikeskuksen yleislääkäriltä Ozempic-pistoksia ja ovat kuulemma alkaneet tehota ruokahaluun ja makeannälkään. Jotain muitakin vastaavia kuulemma on olemassa. Onko kenelläkään kokemuksia, tehoavatko varmasti? Ei viitsisi maksaa melkein satasta lääkäristä ja toistasataa euroa kuussa lääkkestä joka ei sitten tehoakaan. Millainen annostus teillä on ollut ja minkälaisia tuloksia tullut?
Kommentit (467)
Mulla myös Metforem ja Jardiance D2 lääkkeenä Ozempicin lisäksi. Ozempic kyllä toimii, nyt 5kk aikana -28kg ( vielä 15kg ylimääräistä,) mutta järjetön vesiripuli 24/7 ellen syö ripulilääke Lopexia ennen jokaista syöntiä. Mahakrampit tuo kyyneleet silmiin päivittäinja oksennan väh.joka toinen päivä. Yökötys on pahin illalla ja aamulla. Migreeniin määrätty pahoinvointilääke Primperan auttaa paljon, pystyn käydä fyysisesti raskaassa työssäni.
Opettelen yhä oikeaa syömistä, 30v söin pelkkää roskaa, ja nyt maksan siitä ihan ansaitusti.
Olen nyt käyttänyt useamman kuukauden. Kauanko teillä muilla on kestänyt pahaolo. Minulla edelleen huonovointisuus haittana. En myöskään pysty syömään enää mitää rasvaista /lihaa koska se ällöttää.
Hei mulle yksityisellä aloitti lääkäri ozempicin. Monesti sanoi että ei ole kokemusta lääkkeestä. Mutta määräsi silti. Kuulostaako tämä hyvältä nimenomaan laihdutusta ajatellen, ei ole mitään diabetesta. 0,25mg 4 viikkoa, jonka jälkeen nosto 05mg ja 4 viikon päästä jälleen nosto. Aina sinne 2,4mg asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä määrätään myös ei-diabeetikoille, siis vain laihdutuslääkkeeksi. Kannattaa mennä asiaan perehtyneen lääkärin vastaanotolle. Useilla yksityisillä lääkäriasemilla on lihavuuden hoitoon erikoistuneita lääkäreitä. Itse kävin Eiran sairaalassa.
Oikeasti kannattaa vältellä lääkäriä, joka suosittelee laihdutukseen lääkkeitä. Jos lihavuuteen erikoistunut lääkäri ei ehdota ruokaa laihtumiseen, niin en luottaisi tuollaiseen lääkäriin.
Ja se ruoka ei todellakaan tarkoita suositusruokaa keinotuotteineen, vaan oikeaa ravintoa.
Olen samaa mieltä! Miksi ostaa kallis lääke ja toisella kädellä vetää pizzaa ja limua,toisella pistää lääketä!
Huuhaa sanon minä kun ja jos ei vaihda ruuokavaliota terveellisempään!
Millä tahdilla teillä muilla on nostettu ozempic annosta?
Ylipainoa täytyy olla niin paljon että se on terveydelle vaarallisempaa kuin lääkkeen sivuvaikutukset.
What is the most important information I should know about Ozempic®?
Ozempic® may cause serious side effects, including:
Possible thyroid tumors, including cancer. Tell your health care provider if you get a lump or swelling in your neck, hoarseness, trouble swallowing, or shortness of breath. These may be symptoms of thyroid cancer. In studies with rodents, Ozempic® and medicines that work like Ozempic® caused thyroid tumors, including thyroid cancer. It is not known if Ozempic® will cause thyroid tumors or a type of thyroid cancer called medullary thyroid carcinoma (MTC) in people.
Do not use Ozempic® if you or any of your family have ever had MTC, or if you have an endocrine system condition called Multiple Endocrine Neoplasia syndrome type 2 (MEN 2).
BMI reilu 40 joten kyllä on enemmän terveydelle haitallinen paini kuin lääke. Ja ennen kuin arvostellaan että vetäisin pitsaa ja herkkuja kaksin käsin ja kuvittelen lääkkeen olevan pikaratkaisu. Niin ruokavalio kunnossa muutoksineen ja liikuntoinee. Kysymys oli että millä tahdilla muilla nostettu annosta sinne 1mg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä määrätään myös ei-diabeetikoille, siis vain laihdutuslääkkeeksi. Kannattaa mennä asiaan perehtyneen lääkärin vastaanotolle. Useilla yksityisillä lääkäriasemilla on lihavuuden hoitoon erikoistuneita lääkäreitä. Itse kävin Eiran sairaalassa.
Oikeasti kannattaa vältellä lääkäriä, joka suosittelee laihdutukseen lääkkeitä. Jos lihavuuteen erikoistunut lääkäri ei ehdota ruokaa laihtumiseen, niin en luottaisi tuollaiseen lääkäriin.
Ja se ruoka ei todellakaan tarkoita suositusruokaa keinotuotteineen, vaan oikeaa ravintoa.
Olen samaa mieltä! Miksi ostaa kallis lääke ja toisella kädellä vetää pizzaa ja limua,toisella pistää lääketä!
Huuhaa sanon minä kun ja jos ei vaihda ruuokavaliota terveellisempään!
Tuo lääkehän poistaa juuri tuollaiset mielihalut herkkuihin ja vie nälkää muutenkin pois.
Vierailija kirjoitti:
BMI reilu 40 joten kyllä on enemmän terveydelle haitallinen paini kuin lääke. Ja ennen kuin arvostellaan että vetäisin pitsaa ja herkkuja kaksin käsin ja kuvittelen lääkkeen olevan pikaratkaisu. Niin ruokavalio kunnossa muutoksineen ja liikuntoinee. Kysymys oli että millä tahdilla muilla nostettu annosta sinne 1mg
Nosto 4 vkon välein. Minulla kirjoitettu resepti niin että on 4 vkoa 0,25 mg, 4 vkoa 0,5 mg ja vuodeksi tuo 1 mg. 2,4 mg ei ole minulla ollenkaan.
Kauan olette käyttäneet ozempic lääkettä laihdutuksen apuna. Millainen ruokavalio teillä on? Ja oletteko saaneet apua tai tuloksia?
Vierailija kirjoitti:
Kauan olette käyttäneet ozempic lääkettä laihdutuksen apuna. Millainen ruokavalio teillä on? Ja oletteko saaneet apua tai tuloksia?
8 viikkoa on ollut käytössä ja kiloja hävinnyt 11 kg
Kokemukseni Ozempic-lääkkeestä laihduttamisen tukena ovat todella hienot ja siksi suosittelen lääkettä käyttöön teille, joilla laihdutuskuurit luovat turhia paineita, ja ne epäonnistuvat.
Osa meistä on syönyt hyvin terveellisesti, joten huono ruoka ei ole ollut syynä lihomiseen. Minun kohdallani syiksi olen havainnut jälkikäteen: liian vähäinen uni/lepo, liian pitkät työpäivät, stressaava työ ja säännöllisen liikunnan vähäisyys. Kävin Hyks-prof Rissasen kurssinkin katsoakseni, mitä voisin tehdä paremmin. Ketoosilaihdutus laihdutti, mutta kilot palasivat, eli se todettiin huonoksi keinoksi. Hormonilääke on osoittautunut nyt hyväksi. Prof Kirsi Pietiläinen jatkaa Rissasen linjoilla. Ravitsemusasiantuntija Raatikaisen perusohjeita olen myös lukenut. Muut olen karsinut. Täyttää huuhaata on näillä markkinoilla tarjolla, joten kannattaa olla tarkkana.
Tavoitteenani oli 2 vuoden aikana saada työuran aikana tulleet 30 ylipainokiloa pois eli saavuttaa normaalipaino 1,5 -2 kilon kuukausitahdilla 93 kg:sta 65 kiloon. Aloitin 12/2019, ja alkuannostuksena 3 kk ajan oli 0,25mg/viikko. Sitten 1mg. Tuli alkuun oksettava olo, eli pahoinvointia muistuttava olotila. Vatsa me ni kovalle. Ensimmäisen vuoden aikana paino putosi 20 kg. Sitten tahti hidastui. Tavoitteena on vielä saada paino 65 kiloon eli tavoite-normaalipainoon 22.12.2021 mennessä. Alkuun laihtuminen oli täydellisen ruokahaluttomuuden ja pahoinvoinnin takia nopeaa ja siksi motivoivaa. Nyt kilon putoaminen on hidasta.
Olen syönyt aina terveellisesti. Koska jäin eläkkeelle, niin päätin, että syön joka aamu täysjyväpuuroa, johon laitan 1 dl maustamatonta jugurttia, 1-2 dl pakastemarjoja, 1 rl hunajaa ja siemeniä. Välipalaksi otan omenan (kotimaisia torilta). Syön lounaiksi kevyitä, mutta terveellisiä aterioita: kasviksia/juureksia, kalaa, kanaa, keittoja, raejuustoa jne. Ainakin 1 keittopäivä viikossa. En santsaa eli laitan koko aterian näkyville lautaselle, mikä rajoittaa ahmimista. Punaista lihaa vain syön porosta ja karitsan jauhelihasta tehtyinä, 1 kerran/2 viikkoa.. Iltapäivällä otan pakastemarjoja, joista kesällä tein smoothin. Usein hemmottelen: pieni jäätelö, itse tehty pulla tai jälkiruoka. Illansuussa teen hyvän voileivän. En syö mitään klo 18.00-07.00.
Olen ns. hyötyliikunnan harrastaja ja puurran puutarhassa jne. Sauvakävelen joskus. Teen muutaman pilates-liikesarjan päivittäin huonon selkäni takia. Inhoa kuntosalitreenejä tai hikijumppia. Nautin tehdä yksin.
En lue/katso laihduttamista koskevia juttuja. Ne oksettavat, halveksivat lihoneita. Keskityn vain omaan hyvinvointiini, jo huonon selkäni hoitamiseksi. En keskustele asiasta ulkopuolisten kanssa. Ruoasta otan kaikki hivenaineet ja vitamiinit. D-ja B12-vitamiinit, kalkki ja puuttuva calium tulevat purkista lisinä talven aikana. Nukun kunnolla klo 22.00-07.00, aikaisemmin vain max 6h. Tunnen itseni terveeksi ja hyvinvoivaksi. Vaatekoko on muuttunut 46/48:sta 42:ksi, mikä tuo muuta iloa. Kannustan lihoneita tekemään oma päätös laihtua vähän kerrallaan ja siitä enempää numeroa tekemättä.
Lääkäri, ehdota lihavalle potilaallesi ko lääkkeen kokeilua. Lääkäri ja ihminen itse tietävät näistä ongelmista, joten syyttelyjä ei ylipainoinen tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
2 kk ollut käytössä ja -12 kg. Ruokavalio on muuttunut niin että leivän ja suklaan, karkin ym. tilalle on tullut lähes normaali tapa syödä. Aamulla puuro, lounas lautasmallin mukaan (määrä entiseen pienentynyt ainakin puolella ja lautaselle ilmestynyt kasvikset), välipalaa ei tule syötyä, ns. päivällisaikaan jotain pientä, esim. rasvaton, sokeroimaton jogurtti ja leipää, illalla esim. hedelmä. Leipää syön huomattavasti vähemmän kuin ennen. Lounaalla 1, illan aikana 2 viipaletta.Mieliteot poissa, joskus voin syödä esim. pullaviipaleen tai 1 keksin, mutta se riittää, eikä ole päivittäistä. Vielä on tekemistä, että muistaisi juoda riittävästi vettä, syödä riittävästi kasviksia ja maitotuotteita. Kylläisyydentunne kestää pitkään ja pienellä määrällä tulee täyteen ( jos syö liikaa, tulee sellainen ähky että on vaikea olla). Tällä hetkellä en mitenkään pysty syömään niin paljon kuin yleisen suosituksen mukaan pitäisi, mutta ruokavalio on hurjasti parempi kuin ennen. Joku tähän tulee kommentoimaan, että ruokavalion muutoksella olisin laihtunut ilman lääkettäkin, mutta Ozempic on mahdollistanut minulle tämän ruokavaliomuutoksen ja maksan mieluusti lääkkeestä.
Millaista seurantaa on valmistee käyttäjälle? Verikokeita, maksa-arvojen mittausta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se oli vielä toistaiseksi vain dm2 indikaatiolla? Ei siis puhtaaksi laihdutuslääkkeeksi tällä hetkellä, ellei potilaalla diabetesta.
Käyttöaiheina lihavuus ja lääkitystä vaativa hyperkolesterolomia.
Minulla riitti syyksi pelkkä lihavuus. Reseptin sain jo ennen kolesterolin ja sokerin mittausta. Sovimme vain, että aloitan pistokset vasta kun olen sokerirasituksessa käynyt, ettei lääke vaikuta arvoon. No sokeri oli siinä rajalla ja kolesterolissakin oli hdl ja ldl suhteet pielessä, mutta kokonaiskolesteroli ok. Ovat varmaan jo korjaantuneet ruokavaliomuutoksen ja painonpudotuksen myötä. Kontrollissa käyn muutaman kuukauden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri määräsi minulle Ozempiciä diabetekseen ja puhui siitä, kuinka valmiste vähentää ruokahalua, mistä ilahduin, koska ylipainoa on. Aloitettiin 0,25 mg annoksella, ei mitään vaikutusta, sitten nostettiin 0,5 milligrammaan, hyvin lievä vaikutus, nyt määräsi lääkäri 1 mg annoksen, mutta en ole vielä pystynyt hakemaan, kun on niin järkyttävän kallis (yli 120€/kk). Yksi sukulainen sai painonpudotukseen Ozempicia, ja laihtui viikossa kolme kiloa.
Jos sinulle tulee tauko tuon 0,5 mg ja 1 mg välille, veikkaan että joudut tavallaan aloittamaan alusta pienemmällä annoksella. Lääkettä pitää nostaa hiljalleen ja on aika rajua, jos pitkän tauon jälkeen aloitat suoraan 1 mg. Jostain luin että lääke tehoaa 1/3 erittäin hyvin, 1/3 hyvin ja 1/3 ei toimi. Minulla lääke auttoi heti jo tuolla aloitusannoksella, joten kuulun onnekkaisiin.
Voisikohan tästä olla mulle apua?
Olen nyt vuoden ajan yrittänyt painonhallintaan erikoistuneen terkkarin avulla ja seurannassa pudottaa painoa, mutta ei auta. Olen saanut painonnousun pysähtymään ja ruokavalio on vähän korjaantunut, mutta yhä edelleen olen "herkkuriippuvainen". Tuntuu, että näillä vauvan askelilla menee vuosia ennen kuin paino alkaa laskea, ja motivaatio laahaa pohjamudissa.
Sairauksia ei ole, BMI 46. Yksityiseen ei oikein olisi varaa, kuinkahan helpolla reseptin saisi kunnallisella puolella?
Mulla ei toiminut. Alkuun oli pari viikkoa niin kova kuvotus ettei voinut syödä, laihduin 3 kg. Sen jälkeen en yhtään. Lääkäri ei sitten enää määrännyt tätä lääkettä, siinä on joku kriteeri että jos ei laihdu tietyssä ajassa tarpeeksi, niin sitten ei jatketa.
Mysimba oli myös kokeilussa tuon jälkeen, mutta aurallinen migreenini, joka on vaihdevuosien jälkeen vaivannut tosi harvoin, alkoi riehua, kohtaus melkein joka päivä. Pakko oli lopettaa.
Nyt sitten vaan pakko tyytyä ravitsemusterapeutin nälän ja mielihalujenn torjuntaa ajatellen tehtyyn ruokavalioon ja toivoa että saa pidettyä motivaatiota yllä. Painoa on 160-senttisellä naisella 120 kg joten pakko olisi laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan tästä olla mulle apua?
Olen nyt vuoden ajan yrittänyt painonhallintaan erikoistuneen terkkarin avulla ja seurannassa pudottaa painoa, mutta ei auta. Olen saanut painonnousun pysähtymään ja ruokavalio on vähän korjaantunut, mutta yhä edelleen olen "herkkuriippuvainen". Tuntuu, että näillä vauvan askelilla menee vuosia ennen kuin paino alkaa laskea, ja motivaatio laahaa pohjamudissa.
Sairauksia ei ole, BMI 46. Yksityiseen ei oikein olisi varaa, kuinkahan helpolla reseptin saisi kunnallisella
Minä kävin terveyskeskuksessa lääkärillä muun syyn vuoksi ja otin itse Ozempicin puheeksi. Lääkäri sanoi heti, että tottakai kirjoittaa. Näki kyllä tietenkin jo päällepäin, että ylipainoa on reilusti, mutta pisti puntariin. Bmi 43. Kirjoitti samantien reseptit yli vuoden annoksiin ja lähetteen Hus:n Painonhallintatalon nettivalmennukseen, joka kestää vuoden. Ei ole diabetesta, ei kolesterolilääkkeen tarvetta. Kerran viikossa itse pistettävä lääke maksaa n. 124€ / kk, eikä kerrytä maksukattoa. Mikäli sinulla on diabetes, johon ei esim. Metforem yksissään riitä korjaamaan sokereita, voit saada Kelan korvattavuuden ja silloin lääke maksaisi n. 40€/kk ja kerryttäisi myös maksukattoa. Pahoinvoinnin / kuvotuksen tunnetta tulee aaltoillen ja ylävatsan turvotusta. Pistospäivä ja pari päivää sen jälkeen hankalimmat, sitten helpottaa. Ajoittain ummetusta. On ollut ihan siedettävät sivuvaikutukset. Kylläisyyden tunne tulee jo kesken ruokailun ja silloin syöminen kannattaa lopettaa siihen. Mikäli syö liikaa, alkaa vatsaa kivistämään . Olen nyt löytänyt sopivan pienet ruokamäärät ja nuo sivuvaikutuksetkin ovat vähentyneet. Ihanaa kun pystyy nyt iltapalaksi syömään esim. 2 viipaletta leipää ja mukillinen vettä tai teetä ja se riittää. Ei tule ähky, eikä tarvetta käydä tekemässä lisää leipiä. Mielenkiinto syömiseen on hävinnyt. Muu perhe voi herkutella vieressä, minulla ei mielitekoja. En olisi uskonut, että minä joka olen ahminut herkkuja päivittäin ja valtavia määriä, olen nyt tässä tilanteessa. Totaalikieltäytyjä en ole, mutta ei riistäydy käsistä. 2 kk, -12kg
Täytyykö olla kuinka paljon ylipainoa, että saa reseptin? Oletteko saaneet esim sellaisessa tilanteessa, että ylipainoa on 10-15 kg?