Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asperger-piirteiset: kuinka teidän kanssanne tulisi keskustella

Pohdiskelija
07.05.2021 |

Hei autismin kirjolla olevat! Minua kiinnostaisi tietää, kuinka te itse näette keskustelutilanteet, ja millainen keskustelu on mielestänne hyvää ja rakentavaa. Tunnen joitakin asperger-piirteisiä ja myös diagnosoituja autismin kirjolla olevia henkilöitä, ja koen toisinaan heidän kanssaan keskustelun jotenkin yksipuoliseksi. En tiedä liittyykö asia enemmän autismin kirjoon vai henkilöiden persoonaan, mutta keskustelu menee usein ikään kuin ”neuvomiseksi” toisen puolelta. Jostain asiasta on luettu ja koettu, ja siksi minun valintani ja ajatukseni näyttäytyvät ”vääränlaisina”. Miten koette, että keskustelun tulisi edetä? Pitäisikö minun vastaavasti esittää omia ajatuksiani, olla kiinnostunut ja myötäillä vai miten hyvä keskustelu etenee? Koenko keskustelutilanteet teidän näkökulmastanne omituisesti?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia nämä neuvomiset sitten on? Miksi koet että tämä tyyppi pitää kokemuksiasi "vääränlaisina"? As-piirteiset eivät pidä keskustelua henkilökohtaisena samalla tavalla kuin neurotyypilliset, jolloin faktojen esittäminen ei ole näiltä mikään hyökkäys henkilöä itseään kohtaan vaan keskustelua.

Tätä olen mieheni kanssa vääntänyt vuosia. Kun minä, asperger, totean keskustelussa jotain faktoja, kokee hän ne heti neuvomisena tai minun mielipiteinäni tms. Vaikka ne on vain faktoja. En itse tunne yhtään aspergeria jotka edes tarkoittaisivat neuvoa muita, usein vaan kertovat asioista joista paljon tietävät. Ja usein se toinen ei osaa tähän suhtautua, kun normi-ihmiset niin tottuneet kaikkien kommunikointien olevan jotain "peliä".

No huh huh kun olet ylimielinen. Ei mikään ihme että teitä pidetään hankalina.

Yleensä kun ne "faktat" ei välttämättä ole mitään absoluuttisia faktoja vaan voi olla "faktoja" riippuen mielipiteistä/tietolähteestä. Ei ne keskustelut ole mitään "peliä" meille täysjärkisille, se vaan tuntuu sinusta siltä kun et tunnista sosiaalisen kanssakäymisen eri vivahteita...

Siis pyöritteleekö "täysjärkiset" keskusteluissa oikeasti asioita jotka nämä tietävät vääriksi sanomatta mitään? Ihan vaan sen takia että vastapuoli ei loukkaannu?

Riippuu tilanteesta, asiasta ja ihmisestä - ei-autistiset ihmiset eivät ole mitenkään yhdestä puusta veistettyjä. Toisen esittämän virheellisen faktan korjaaminen voi loukata, mutta korjaamatta jättäminen voi olla pahimmillaan jopa vaarallista, joten asiassa tulee puntaroida näiden hyötyjä ja haittoja. Tässä puntaroinnissa jotkut painottavat nolaamisen välttämistä niin voimakkaasti, että välttämätönkään informaatio ei kulje, toiset taas eivät niin paljon mieti muiden tunteita, jos asia tuntuu yhtään tärkeältä. Mutta joo, useimmat "normaalit" jättävät tarttumatta asiaan, jos keskustelukumppani tekee sinänsä harmittoman faktavirheen.

Komppaan. Riippuu paljon virheen "vaarallisuudesta," onko siihen tarpeen puuttua. Ja se toinenhan on voinut myös vahingossa sanoa asian väärin. Tietää siis kyllä, mutta sekoitti sanat, tms. Sellaista pientä epätäydellisyyttä puhekumppanissa kannattaa oppia sietämään.

Vierailija
62/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta neuvomisen ja liiallisen neuvomisen ja opettamisen eroista tuli mieleen, että olen opettanut omalle perheenjäsenelleni, että ennen kuin hän alkaa neuvomaan, opettamaan tai opastamaan toista, niin ottaisi selvää haluaako tai kokeeko tuo henkilö tarvitsevansa neuvontaa ja jos kokee, niin ota selvää mistä asiasta hän kaipaisi neuvoa ja mitkä hänen pohjatietonsa ovat. Ja että hänen tulkintansa siitä tarvitseeko toinen neuvoa vai ei, ei ole fakta, vaan tulkinta ja jos tulkitsee väärin ja alkaa neuvoa, niin tietenkin se toinen loukkaantuu.  Näin ei tarvitse luennoida toista pyörryksiin ja saa myös pidettyä toisen mukana keskustelussa. Yksi asia kerrallaan. Yleensä ihmiset kysyvät neuvoa, kun ovat tilanteessa, jossa niitä tarvitsevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän asiapitoisesta keskustelusta, siis sellaisesta maailman tapahtumien ja ilmiöiden pohdiskelusta. Myös tietojen vaihtaminen eri asioihin liittyen on mukavaa, koska olen tiedonjanoinen ja utelias ihminen. Joillain as-piirteisillä tutuillani on ollut kuitenkin ikävä tapa lähestyä näitä keskusteluja niin, että se vaikuttaa ennemmin yksisuuntaiselta faktojen pakkosyöttämiseltä heidän puoleltaan. Pari huomattavan assimaista tapausta ovat sitten ruvenneet vääntämään ja jankkaamaan asioista, joista heillä ei ole mitään hajua. Yksi as-mies esimerkiksi intti inttämistään sitä, että vapaaehtoisesti lapsettomia naisia ei ole olemassa, koska naisen hormonitoiminnan takia nainen haluaa aina lisääntyä ja vapaaehtoinen lapsettomuus on naisen kohdalla aina itsepetosta.

Tuo, minkä eräs vastaaja mainitsi liittyen siihen, ettei as-henkilöillä ole juuri mitään tabuaiheita, tekee heistä kyllä virkistäviä keskustelukumppaneita silloin, kun heillä on muuten kohtuullisen hyvät keskustelutaidot. Valitettavasti aika moni ei ole kyennyt varsinaiseen keskusteluun vaan lähinnä yksipuoliseen "opettamiseen", omista mielenkiinnon kohteista luennointiin ja aggressiiviseen jankkaamiseen.

Vierailija
64/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustella nimenomaan, eikä vain tuputtaa omaa juttuaan.  Joku väsyy odottamaan ja kysyy "mikä sinun on?"  ihan kuin minä voisin ratkaista hänen ongelmansa.

Vierailija
65/75 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähiyhteisössäni on yksi asperger, joka on kuitenkin todella älykäs. Ei tee yhtään mieli keskustella hänen kanssaan, sillä pari kertaa, kun olen jotain ihan tavallista hänelle sanonut, hän on vastannut takaisin äärimmäisen töykeästi.

Olen töissä teknillisessä yliopistossa, ja työpaikallani on useitakin henkilöitä, joiden käytöksessä on autistisia piirteitä (diagnooseista en tiedä). Monet työkaverit pitävät näitä henkilöitä hankalina, mutta minä olen aina tullut heidän kanssaan hyvin toimeen. Yksi tärkeimmistä asioista on se, että en loukkaannu, jos tällainen henkilö sanoo minulle jotain töykeästi. Ymmärrän, että se töykeästi sanominen on vain ko. henkilön sosiaalista kyvyttömyyttä ja otan sen ennemmin vastaan vähän huumorilla.

Toinen juttu on se, että en koskaan lähde väittelemään tällaisen henkilön kanssa mistään sellaisesta, joka ei ole työmme kannalta olennaisen tärkeää. Jos tämä henkilö on sitä mieltä, että koronarokotteessa on mukana mikrosiru, en rupea asiasta väittelemään, jos koronarokotukset eivät kuulu mitenkään työhömme.

Kolmas juttu on se, että selitän tarpeelliset asiat tarpeeksi selvästi. Jos pyydän, että ko. henkilö tekee sitä tai tätä, selitän todella selvästi sen, mitä haluan. Jostain syystä moni työkaverini ei tähän pysty, ja valittaa sitten, kun lopputulos ei ollut hänen haluamansa.

Vierailija
66/75 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähiyhteisössäni on yksi asperger, joka on kuitenkin todella älykäs. Ei tee yhtään mieli keskustella hänen kanssaan, sillä pari kertaa, kun olen jotain ihan tavallista hänelle sanonut, hän on vastannut takaisin äärimmäisen töykeästi.

Kuitenkin todella älykäs? Mistä syystä ihmiset edelleen kuvittelevat, että asperger tarkoittaa kehitysvammaa tai muuten matalampaa älykkyyttä?

Ehkä siksi, että monen mielessä Asperger rinnastuu autismiin, jonka lisävammana voi olla kehitysvammaisuus.

Ja sitten vielä olevinaan hyvää tarkoittaen halutaan lopettaa koko asperger sanan käyttö ja ympätä kaikki ainoastaan autismi sanan alle..

Vierailija
67/75 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa suhtautuisit heihin ihan niinkuin muihinkin ihmisiin.

Tämä ja vain tämä.

Törkeää tuo mieletön ennakkoasenne ja ennakkoluulot. Ja päälle vielä dignosointi.

Antakaa ihmisten olla sellaisia kuin ovat, eiväthän muutkaan teiltä itseltänne mitään ihmeitä vaadi.

Jos et pysty jonkun kanssa keskustelemaan, niin välttäkää heidän kanssaan keskustelemista.

Eiväthän kaikki halua teidänkään kanssanne keskustella.

Joo, mitäs sitten kun tuo normaali suhtautuminen aiheuttaa sen, että keskustelua ei voida käydä. 

Mielestäni ap ihan täysin asiallisesti kysyi neuvoja, ja tämä nyt ei ainakaan auta asiaan yhtään mitään. 

Vierailija
68/75 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa suhtautuisit heihin ihan niinkuin muihinkin ihmisiin.

Tämä ja vain tämä.

Törkeää tuo mieletön ennakkoasenne ja ennakkoluulot. Ja päälle vielä dignosointi.

Antakaa ihmisten olla sellaisia kuin ovat, eiväthän muutkaan teiltä itseltänne mitään ihmeitä vaadi.

Jos et pysty jonkun kanssa keskustelemaan, niin välttäkää heidän kanssaan keskustelemista.

Eiväthän kaikki halua teidänkään kanssanne keskustella.

Minä en TODELLAKAAN haluaisi enää  tuhlata aikaa yrittämällä keskustella työpaikalla asperger-kollegan kanssa. Mutta on vaan on pakko. 

Vierailija
69/75 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa keskustella vain autistin aloitteesta! Muuten jätä hänet rauhaan.

Mites tää toteutetaan työpaikalla?

Vierailija
70/75 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, jättäkää autistit rauhaan, pls!

He eivät kaipaa keskustelujanne.

Todella vapaa-ajalla jätänkin. Ei minuakaan huvita taiteilla joidenkin ihmeellisten autisti-sääntöjen nuoralla. Saavat tosiaankin mun puoleltani olla aivan rauhassa. 

Vierailija
71/75 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, yksi hyvä juttu olisi sanoa se, mitä tarkoittaa, johdonmukaisesti.

Mulla on verrattain hallussa sosiaalinen kartasto jo, mutta pääasiassa siksi, et käytin ~30 vuotta eleiden ja ”sosiaalisen pelin” analysointiin. En ymmärrä yhtään, miksi siihen käytetään aikaa, mutta eipä tarvitsekaan. Säästyy enemmän mulle.

Vierailija
72/75 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assit, jotka tunnen, ovat hirveän ylimielisiä, ylpeitä tyhjästä, kovia jakelemaan neuvoja joita ei ole pyydetty, lyhytpinnaisia, lapsellisia, tuputtavat seuraansa ja mielipiteitään ja ohjeitaan loputtomiin. Nää seikat yhdistää jokaista tuntemaani AS-henkilöä. Virallisesti ovat diagnosoituja. Ei voi keskustella vastavuoroisesti heidän kanssaan. Mahdotonta. Kaikki saavat myös raivareita. Sitä kamalemmiksi raivarit käyvät, mitä paremmin AS-henkilön vastapuoli tuntee. Ja raivareita saavat mitättömistä "syistä". Menevät myös usein assiutensa taa piiloon ikään kuin, milloin olis heillä anteeksipyynnön paikka. Kun mokaavat tai kohtaavat vastoinkäymisiä,'on vika aina muissa. Aina. Selittelevät maailman tappiin asti, kuinka muut ovat toimineet väärin tai tehneet vääriä valintoja tai hankintoja tai ajatelleet tai sanoneet väärin. Mä kierrän assit kaukaa, jos vain mahdollista.

Vierailija
73/75 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuosta neuvomisen ja liiallisen neuvomisen ja opettamisen eroista tuli mieleen, että olen opettanut omalle perheenjäsenelleni, että ennen kuin hän alkaa neuvomaan, opettamaan tai opastamaan toista, niin ottaisi selvää haluaako tai kokeeko tuo henkilö tarvitsevansa neuvontaa ja jos kokee, niin ota selvää mistä asiasta hän kaipaisi neuvoa ja mitkä hänen pohjatietonsa ovat. Ja että hänen tulkintansa siitä tarvitseeko toinen neuvoa vai ei, ei ole fakta, vaan tulkinta ja jos tulkitsee väärin ja alkaa neuvoa, niin tietenkin se toinen loukkaantuu.  Näin ei tarvitse luennoida toista pyörryksiin ja saa myös pidettyä toisen mukana keskustelussa. Yksi asia kerrallaan. Yleensä ihmiset kysyvät neuvoa, kun ovat tilanteessa, jossa niitä tarvitsevat.

Joo, mutta assi voi neuvoa, ohjeistaa ja puheripuloida, vaikka hänelle sanottaisiin suoraan, ettei hänen neuvojaan juuri nyt kaivata.

Vierailija
74/75 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
75/75 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Keskustelu itsessään ei ole arvokasta, joten mieti etukäteen mitä haluat sanoa.

- Jos en katso silmiin, niin se ei ole merkki epäkunnioituksesta vaan siitä, että keskityn puheeseesi täysin ja mahdollisesti siitä, että katsekontaktissa on "liikaa informaatiota", se tuntuu lähinnä huutamiselta.

- Jäsentele puhe hyvin, pidä taukoja

- Varaudu töksäytyksiin, oikean asian perille saaminen on tärkeämpää kuin tunteesi (joita aspergerilla ei välttämättä ole asian suhteen).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi