Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.

Vierailija
07.05.2021 |

Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?

Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.

Kommentit (920)

Vierailija
841/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin ystävän häissä antaa yhdessä mieheni kanssa 50 e. Olemme kumpikin pienituloisia ja itselläni menee jo polttareihin rahaa. Lisäksi matkat hääpaikkakunnalle, mahdollisesti jokin uusi juhlavaate (edellisistä hienoista juhlista on useampi vuosi aikaa) jne joten rahaa joka tapauksessa palaa melko paljon. Naimisiin menevä ystäväni on kumppaninsa kanssa huomattavasti meitä parempituloisia joten eivätköhän he ymmärrä ettei kaikilla pienituloisilla vierailla vain ole varaa heitellä mitään satojen eurojen lahjoja.

Ja huom. kun itse menin naimisiin laitoimme kutsuun suoraan ettemme halua mitään lahjoja. En halua että kukaan joutuu stressaamaan mistään lahjoista. Ei hääbudjettia pidä ikinä sen varaan laskea että saisi vierailta rahaa lahjaksi.

Vierailija
842/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

50€ on ihan riittävä..tosin joson äveriäs niin voi antaaenemmänkin.. sata euroa läheiselle, tuttaville 50€.. ei kait kukaan kutsu häihin tienataakseen? Mutta parempi antaa rahaa kuin ostaa joku lahja jota hääpari ei halua..jos on kolmetkin häät niin ei kait kukaan halua että kenenkään talous kärsii. Jos ei ole rahaa niin sitä ei kertakaikkiaan ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli siinä koronassa puolensa, kun ei tarvinnut pelätä hääkutsuja.

Eipä niihin ole muunakaan aikana mikään pakko mennä. Ihan riittää kun vastaa kutsuun "kiitos kutsusta, emme valitettavasti voi osallistua".

Voit laittaa tuollaisen viestin, mutta hyviin tapoihin olisi laittaa lahjarahatilille rahaa.

Kuinkas paljon se sitten olisi?

Jos vieraiden pitää vähintään omat syömisensä maksaa, niin se, joka ei edes juhliin tule, maksaa siis tyhjästä. 5€? 10€?

Vai kuuluuko hyviin tapoihin vähintään se 50€?

Häissämme suurin lahjasumma oli 500 euroa, 200 euroa ja siitä alaspäin. Mitään viestiä ei kutsuun laitettu "Jos et pääse paikalle, laita tilille summa x". Toki pyysimme ilmoittamaan paikalle tulijat. Ymmärrän jos olet vähävarainen tai opiskelija, niin silloin laittaisin tilille rahaa 20 euroa.

Vierailija
844/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitan aina hääparille, että olemme tehneet heidän puolesta lahjoituksen SPR:lle 500 euroa. Jotkut tykkää, toiset ei. Kertoo paljon hääparin luonteesta miten lahjaan suhtautuvat.

Ajatus outo. Annat hääparin lahjan jollekin toiselle.

Kerrotko jouluna olen lahjoittanut joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen ?

Oletko parempi ihminen ?

Kuten kirjoitin, jotkut tykkää toiset ei, riippuu hääparin arvoista. Useimmat ovat arvostaneet, jotkut olisivat halunneet rahat itselleen.

Mikset lahjoita omia rahojasi vaan toisten lahjarahoja?

Käsittääkseni minun tilillä olevat rahat ovat minun rahoja.

Kyllä ne ovat sinun ja jos lahjoitat ne jonnekin hyväntekeväisyyteen muka, mitä kyllä epäilen, niin et ole silloin antanut lahjaksi mitään juhliin mennessäsi vielä. Oletpa tekopyhä 🤣

Ylivoimaisesti suurin osa hääpareista on lahjasta ihastuneet, kertonee millaisia ystäviä meillä on.

Vierailija
845/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

100e per osallistuja on se lähtötaso. Jos on läheinen ystävä tai perheenjäsen niin sitten 150-200e. Esimerkkinä kaksi lasta ja kaksi aikuista: 400e, mutta esim. läheiselle ystävälle 600-800e. 

Vierailija
846/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitan aina hääparille, että olemme tehneet heidän puolesta lahjoituksen SPR:lle 500 euroa. Jotkut tykkää, toiset ei. Kertoo paljon hääparin luonteesta miten lahjaan suhtautuvat.

Näytätkö kuitin tms:n hääparille?

Vierailija
847/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä koronaa ja jätä kaikki tilaisuudet välistä, niin minä teen. Postitse voi kuoressa laittaa onnittelukortit.

Vierailija
848/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100e per osallistuja on se lähtötaso. Jos on läheinen ystävä tai perheenjäsen niin sitten 150-200e. Esimerkkinä kaksi lasta ja kaksi aikuista: 400e, mutta esim. läheiselle ystävälle 600-800e. 

Höpö höpö, tuollaisia summia kukaan laita

Vierailija
849/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että kukin maksaa kykynsä mukaan lahjoista. Jos ei ole rahaa ostaa lahjoja, niin sitten ei ole. Onpa omituiseksi mennyt tämä nykyaika että pitää ostaa jotain kalliita lahjoja. Ostakoon kukin omilla rahoillaan itselleen ne kalliit lahjat. Nuo häätkin on ihme rahastusta nykyään. Ei kaikki ole rikkaita tai kaikilla ei ole edes töitä nykyään.

Ihan totta. Vähävaraiselle voi olla tärkeää päästä mukaan ja saada vähän juhlan tuntua omaan elämään. He joutuvat usein kieltäytymään sellaisesta, mikä on muille itsestäänselvyys.  Näitä arkipäivän tilanteita: "Hei mennään kahville tonne!" (yksi jää pois joukosta, koska tilillä olevat 25 € on tarkoitettu seuraavien päivien ruokaan. "Mennään katsomaan liikkeen X tarjouksia, siellä on nyt lotioneita niiin halvalla 78 € ja kivoja kesätoppeja satasella." Oletan, että aloittaja tunsi avioon aikovat kutsujat  hyvin. Jos kutsu on henkilöiltä, joilla on "kovat" arvot elämässä,  niin sitten voisi jäädä pois. Läheiseltä henkilöltä voi mielestäni jopa kysyä suoraan onko ok, jos tulemme sinne, kun voimme antaa vain pienen lahjan.

Vierailija
850/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euro kirjoitetaan pienellä kirjaimella...... hohhoijaa

Vierailija
851/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on saitoja. En ole koskaan ulkomailla asuneena törmännyt moiseen "ongelmaan". Eiköhän jokainen osaa itse lahjoittaa joko enemmän tai vähemmän rahkeidensa ja tulotasonsa mukaan. Ja kuten monet palstalla toteavatkin: yhdessä suuren päivän juhlistaminen ilman lahjastressiä on se oikea tapa. Outoa myös ajatella, että hääpari kustantaisi esim.matkat. Kotiin voi jäädä.

Vierailija
852/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen siirtynyt rahallisesti todella pieniin lahjoihin muistamisissa. Esim. 50-vuotislahjaksi olen ostanut divarista 50 vuotta vanhan kirjan jne. Pääsen muutamalla eurolla ja lahjalla on syvempi merkitys.

Tuntuu, että noiden rahahäiden aika alkaa olla ohi. Onneksi.

Syvempi merkitys ? Kenelle ? Etkä halua antaa lahjaa, joka ilahduttaa ? Menet juhliin, iloitset selvisit halvalla

Vai oliko jompikumpi avioituva  joskus toivonyt tiettyä kirjaa, jota ei enää saa mistään? Siinä tapauksessa käytetty lahja on saattanut olla kullan arvoinen.

Vierailija
853/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta kaikille Oiva Toikan lintu, josta voivat alkaa kerryttää kokoelmaa.

Tällaisia esineitä pitäisi ostaa vain henkilölle, joka on nimenomaan toivonut sitä. Nuo ovat aika hintavia, eikö vain? Ja sitten työnnetään manaillen johonkin kaapin takimmaisene nurkkaan.

Vierailija
854/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytätkö kuitin tms:n hääparille?

Tuo ei ole edes lahja. Kirjoittaja lahjoittaa itse valitsemaansa hyväntekeväisyyskohteeseen rahaa, sanoo sitä lahjaksi ja vielä arvottaa juhlan järjestäjien luonnetta suhtautumisen perusteella. Melko itseriittoista toimintaa.

Huomaavainen hyväntekeväisyyslahja olisi jokin hääparin arvojen mukainen, esim eläinrakkaiden ihmisten puolesta voisi tehdä lahjoituksen paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle tai intohimoisten hiihtäjien puolesta paikalliselle latuyhdistykselle yms.

Vierailija
855/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko parempi ihminen ?

Kuten kirjoitin, jotkut tykkää toiset ei, riippuu hääparin arvoista. Useimmat ovat arvostaneet, jotkut olisivat halunneet rahat itselleen.

Käsittääkseni minun tilillä olevat rahat ovat minun rahoja.

Kyllä ne ovat sinun ja jos lahjoitat ne jonnekin hyväntekeväisyyteen muka, mitä kyllä epäilen, niin et ole silloin antanut lahjaksi mitään juhliin mennessäsi vielä. Oletpa tekopyhä 🤣

Ylivoimaisesti suurin osa hääpareista on lahjasta ihastuneet, kertonee millaisia ystäviä meillä on.

Kohteliaita ystäviä jotka eivät halua nolata sinua enempää kuin itse jo teet.

Vierailija
856/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eukko Ruotsista. kirjoitti:

Häälahjan hinta;;Mielestäni se laittaa joka on rikkaamassa asemmassa, enemmän kuin ne jolla on heikompi rahatilanne. Kyllä sille tulee hintaa , jos puetat 5 henkisen perheen ja matkat päälle. Toivottavasti kaikki vieraat on saman arvoisia, lahjan hinnasta huolimatta, se on tärkeintä näissä juhlissa mielestäni.Ettei mene silleen;;Että toivat vaan sellaisen lahjan, tunnetusti kyllä rikkaammat ovat saidempia.

Hm. Käytännössä on usein niin päin, että ne, joilla on rahaa, ovat todella tarkkoja sen kanssa. Eli heillä olisi kyllä varaa antaa enemmän, mutta ollaan kitsaita ja annetaan mahdollisimman vähän.

Vierailija
857/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko parempi ihminen ?

Kukaan ei voi tietää onko kyseistä summaa edes maksettu hyväntekeväisyysjärjestön tilille. Pidän tuollaista tosi mauttomana. Jos hääpari toivoo tuota,  antaisin rahaa heille ja he lahjoittaisivat rahan eteenpäin.

Vierailija
858/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 eurolla henkeä kohden ei tilata häätarjoilua ja hääpaikkaa, missä siis lahja? 50 euroa on liian vähän 2 hengeltä. Ellette sitten lähetä sitä onnittelun mukana ja pysytte itse pois.

Kumman tavan hääpari itse valitsis?

Miettikää siis, mitä itse toivoisitte vastaavassa tilanteessa, jos kaikki antaisivat vain 25 euroa.

Vierailija
859/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 - 40 euroa on passeli. Miksi köyhä antaisi enempää, jos itsellä ei ole varaa elämiseen?

Vierailija
860/920 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen laittakoon lahjaan rahaa sen minkä oma talous kestää ja aiheelliseksi näkee. Kukaan tuskin on vaikka mitään. Oikeesti. Tärkeämpää on pitää lupauksensa häihin tulemisesta. Kaikki tilataan ja valmistellaan mukaan ilmoittautuneen hlömäärän mukaan. Meillä moni teki oharit. No siihen loppui myös ”ystävyys”. Jos boikotoi ystävän tärkeää päivää, saa olla jatkossakin poissa näkyvistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä