Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.
Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?
Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.
Kommentit (920)
Vetäisi morsianta viikseen ja sulhasta pataan, siin viemiset.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on saitoja. En ole koskaan ulkomailla asuneena törmännyt moiseen "ongelmaan". Eiköhän jokainen osaa itse lahjoittaa joko enemmän tai vähemmän rahkeidensa ja tulotasonsa mukaan. Ja kuten monet palstalla toteavatkin: yhdessä suuren päivän juhlistaminen ilman lahjastressiä on se oikea tapa. Outoa myös ajatella, että hääpari kustantaisi esim.matkat. Kotiin voi jäädä.
Eräs aasialainen ystäväni kertoi että hänen kulttuurissaan annetaan aina pelkästään rahaa ja on ihan tavallista pitää kirjaa siitä kuka on antanut minkäkin verran ja kuinka paljon on itse kullekin antanut kaikissa juhlissa. On tärkeää ettei itse anna vähemmän kuin joku on sulle antanut mutta vissiin ei myöskään kuulu antaa enempää (ainakaan paljon?). Eipä kuulosta kovin järkevältä ja stressivapaalta tuokaan tapa. Käytännössä vain vaihdellaan ees taas rahoja.
Mutta luulen Suomessa ongelmien alkaneen kunnolla siitä kun avioon alettiin menemään vanhempina ja parilla oli tällöin jo yhteinen koti. Yhtäkkiä olikin se tilanne että lahjaa pidetään edelleen jonain välttämättömyytenä vaikka yhä useammin hääpari on ihan hyvin toimeen tuleva aikuinen pariskunta jolla on jo yhteinen koti ja tavarat hankittuna. Tuntuu hassulta antaa rahaa pariskunnalle jolta rahaa ei puutu, tuntuu yhtä hassulta antaa tavaraa jota he eivät tarvitse ja saa kuitenkin joidenkin paheksunnan niskaansa jos ei anna lahjaa lainkaan.
En ihan näe miten tämä asia kuitenkaan liittyy saituuteen. Tämä on vaan normaali kehityksen sivuvaikutus kun vanhat tavat ja uusi todellisuus eivät sovi yhteen ja yritetään löytää uutta tasapainoa.
Vierailija kirjoitti:
50 € viisihenkiseltä perheeltä on mielestäni vähän
50 voi olla melkoisen paljon 5 henkinsen perheen rahavaroista
Jos saa tonnin kuussa eläkettä, 50€ tosi suuri raha. Jos hääpari haluaa 500€, kutsukoon niitä, jotka tienaavat enemmän.
Hmmmm kirjoitti:
25 eurolla henkeä kohden ei tilata häätarjoilua ja hääpaikkaa, missä siis lahja? 50 euroa on liian vähän 2 hengeltä. Ellette sitten lähetä sitä onnittelun mukana ja pysytte itse pois.
Kumman tavan hääpari itse valitsis?
Miettikää siis, mitä itse toivoisitte vastaavassa tilanteessa, jos kaikki antaisivat vain 25 euroa.
Hmmmm!
Ei vieraat maksa niitä häitä tai tarjoiluja. Mistä ihmeestä tällainen käsitys tulee? Millaiset ihmiset ajattelee näin? Mä oikeesti haluaisin tietää?
Juhlan järjestäjä maksaa. Juhlien järjestäminen on kallista. Ei niitä lahjoilla saa ikinä rahoitettua, eikä ikänä näin mun tietääkseni ole ollut.
Mä en juhlia järjestäessä mieti lahjoja tai niiden suuruutta. Mä haluan vain hyvät juhlat ja ne kutsutut vieraat sinne juhlimaan mun kanssa. Nykyisin olen laiskistunut ja pidän juhlat mieluiten ravintolassa niin, ettei mun tarvi kuin valita, mitä haluan. Maksaa vähän enemmän, mutta ei stressaa, eikä tarvi itse huolehtia mistään.
Aikanaan lahjaksi tuotiin tavaralahjoja. Lakanoillako luulet, että tarjoilut maksettiin? Juhlapaikan vuokra kattiloilla?
Naimisiin pääsee ihan pikkurahallakin eli jos ei ole varaa, niin juhlat voi jättää väliinkin. Isot juhlat kannattaa järjestää vain, jos tililtä löytyy rahat niiden kustannuksiin. Jos ei, niin sitten pidetään pienet juhlat tai vain joku kahvitilaisuus ihan lähimmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitan aina hääparille, että olemme tehneet heidän puolesta lahjoituksen SPR:lle 500 euroa. Jotkut tykkää, toiset ei. Kertoo paljon hääparin luonteesta miten lahjaan suhtautuvat.
Ajatus outo. Annat hääparin lahjan jollekin toiselle.
Kerrotko jouluna olen lahjoittanut joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen ?Oletko parempi ihminen ?
Kuten kirjoitin, jotkut tykkää toiset ei, riippuu hääparin arvoista. Useimmat ovat arvostaneet, jotkut olisivat halunneet rahat itselleen.
Mikset lahjoita omia rahojasi vaan toisten lahjarahoja?
Käsittääkseni minun tilillä olevat rahat ovat minun rahoja.
Kyllä ne ovat sinun ja jos lahjoitat ne jonnekin hyväntekeväisyyteen muka, mitä kyllä epäilen, niin et ole silloin antanut lahjaksi mitään juhliin mennessäsi vielä. Oletpa tekopyhä 🤣
Ylivoimaisesti suurin osa hääpareista on lahjasta ihastuneet, kertonee millaisia ystäviä meillä on.
Juu juu kuhan keksit päästäsi. Sua ei usko kukaan ja tuo ei ole lahja vaan tekopyhyyttä ja vielä keksittyä.
Hmmmm kirjoitti:
25 eurolla henkeä kohden ei tilata häätarjoilua ja hääpaikkaa, missä siis lahja? 50 euroa on liian vähän 2 hengeltä. Ellette sitten lähetä sitä onnittelun mukana ja pysytte itse pois.
Kumman tavan hääpari itse valitsis?
Miettikää siis, mitä itse toivoisitte vastaavassa tilanteessa, jos kaikki antaisivat vain 25 euroa.
Jos minulla ei ole varaa tarjoiluun, en pidä isoja bileitä.
Maistraatissa voi käydä ja kutsua kaksi todistajaa syömään tai kahville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa hääparille ruokkia 5 henkinen perhe? Ruuat ja juomat? 50e on naurettava summa lahjaksi. 100e kehtaa jo mennä. Mieti itsesi siihen juhlijan asemaan. Saat suursyömäreitä ahmimaan kokonaisen voileipäkakun joka maksaa jo n. 70 e. Lahjoissa köyhäilijät on lokkeja muutenkin. Unohdetaan mitä itse saa ja lasketaan omat vaateostoksetkin hääparin piikkiin.
Tuolla logiikalla ei kannata järjestää juhlia ollenkaan, eikä varsinkaan kutsua perheitä.
Vieraat eivät edes voi tietää, minkä arvoiset kestitykset on odotettavissa. Eikä heidän tarvitsekaan tietää. Juhlien järjestäjä tarjoaa vieraille mitä tarjoaa, ja vieras antaa lahjaksi mitä antaa. Vieras ei maksa lahjallaan kestityksiä.Juuri taas lokin selittelyjä. Olet se hiekantuoja jota ei toivota.
Kerro kutsussa reilusti, että juhliisi on pääsymaksu, joka kattaa vieraan aiheuttamat kulut. Katsotaan, moniko tulee.
Käännetään tämä nyt näin päin kun et muuten tajua:
Sulle vain vettä, ei muille. Itse toimin näin kun menen juhliin/en voi mennä (muistan silti):
Naapurin/ystävän lapsen rippikahville:
Yksin 50e, miehen kanssa vien 75-100e. Sukulais-/kummilapselle 100-150e väh.
Yo-juhliin 100-200e väh.
Häihin 100-300e väh. Tähän vaikuttaa juhlijan läheisyys ja kanssakäyminen.Ohis.
Todella vieraanvaraista. Tai eihän tässä mitään vieraita juhliin kutsuta, vaan juhlasta on tehty rahastusta ja sinne halutaan laskun maksavia asiakkaita.
Toivottavasti kutsuissa mainitaan, että tarjoilu juhlissa riippuu lahjarahan määrästä.
Ihmetellä täytyy, millaisesta perheestä tulevat ja millaisen kasvatuksen on näin ahneesti ajattelevat ihmiset saaneet. Köyhiä sekä varoiltaan että mieleltään.
Millainen kasvatus itselläsi lienee? Et osaa edes lukea. Siinä lukee että mitä itse vien VÄHINTÄÄN. Lahjan tarkoitus on ilahduttaa ja sun lahjasi ei sitä tee. Lahjasi kertoo itsekkyydestä ja saituudesta. Harvoin juhlija itse juhliaan maksaa. Sinä taidat vielä olla siellä markka-ajassa sukkahousuinesi. Mitä maksaa nykyään Aalto vaasi? Entäpä 2 kpl Vallilan pussilakanoita? Pari Hackmannin kattilaa tai Hackmannin aterinsetti? Ei ole juhlijan syy että minulla on tulossa neljät juhlat. En rupea pihistelemään lahjarahoissa sen vuoksi. En mene ahmimaan pöytää tyhjäksi. Minut on kasvatettu niin että kotona syödään ennen kuin mennään juhliin. Ei viedä nälkäisiä lapsia myöskään tyhjäämään pöytiä urakalla.. Kaikkea maistellaan. Juhlitaan ja ollaa ihmisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Me annamme 50 e aikuinen ja 3 lasta yht 100, eli 200 e meidän perheeltä.
Kaappi on täynnä vaatteita ja voin lainaa muilta.
Lasten vaatteet lainaan aina, tai ostan käytettynä juhliin.
Jos häät ovat kaukana, järjestämme muuta ohjelmaa, koko matkaa pidetään lomana, jonka pääkohta on häät.
Scandic hotellit antaa lisäsänkyjä lapsille ja autoon on aina mahtunut ilmapatja.
Ei mitään. Eroaa kumminkin ja parin vuoden päästä on uusi puoliso jonka kanssa menossa naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa hääparille ruokkia 5 henkinen perhe? Ruuat ja juomat? 50e on naurettava summa lahjaksi. 100e kehtaa jo mennä. Mieti itsesi siihen juhlijan asemaan. Saat suursyömäreitä ahmimaan kokonaisen voileipäkakun joka maksaa jo n. 70 e. Lahjoissa köyhäilijät on lokkeja muutenkin. Unohdetaan mitä itse saa ja lasketaan omat vaateostoksetkin hääparin piikkiin.
Tuolla logiikalla ei kannata järjestää juhlia ollenkaan, eikä varsinkaan kutsua perheitä.
Vieraat eivät edes voi tietää, minkä arvoiset kestitykset on odotettavissa. Eikä heidän tarvitsekaan tietää. Juhlien järjestäjä tarjoaa vieraille mitä tarjoaa, ja vieras antaa lahjaksi mitä antaa. Vieras ei maksa lahjallaan kestityksiä.Juuri taas lokin selittelyjä. Olet se hiekantuoja jota ei toivota.
Miksi kutsutaan jos ei toivota? No maksajaksi tietenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitan aina hääparille, että olemme tehneet heidän puolesta lahjoituksen SPR:lle 500 euroa. Jotkut tykkää, toiset ei. Kertoo paljon hääparin luonteesta miten lahjaan suhtautuvat.
Ajatus outo. Annat hääparin lahjan jollekin toiselle.
Kerrotko jouluna olen lahjoittanut joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen ?Oletko parempi ihminen ?
Kuten kirjoitin, jotkut tykkää toiset ei, riippuu hääparin arvoista. Useimmat ovat arvostaneet, jotkut olisivat halunneet rahat itselleen.
Mikset lahjoita omia rahojasi vaan toisten lahjarahoja?
Kukaan ei voi tietää onko kyseistä summaa edes maksettu hyväntekeväisyysjärjestön tilille. Pidän tuollaista tosi mauttomana. Jos hääpari toivoo tuota, antaisin rahaa heille ja he lahjoittaisivat rahan eteenpäin.
Niinpä. Suorastaa v*****lua tuo on.
Vierailija kirjoitti:
50€ arvoinen??!? 50€ lahja on ok lapsen kaverisynttärilahjaksi tms, mut ei tod häälahjaksi! 100€ on ehdoton minimi, mutta sopivampana pidän n. 200-300€ ja siitä ylöspäin. En kyllä kehtaisi halvempaa viedä.
50 euroa lapsen kaverisynttärilahjaan? Kuka ostaa noin kalliita lahjoja lapsen kavereille??? Itseäni ainakin nolottaisi, jos jonkun lapseni kaverin vanhemmat olisivat ostaneet meidän lapselle noin kalliin lahjan.
Minusta häälahjaksi on sopivaa antaa noin 50€/aikuinen. Eli 5-henkiseltä perheeltä (3 lasta) 100€ on sopiva summa. Antaisin saman verran myös lapsettomana pariskuntana. En näe että kysymys olisi mistään osallistumismaksusta tai omien kulujen kattamisesta. Kysymys on tavasta, kuten se että annetaan joululahjoja tai järjestetään kaverille polttarit. Eikä noilla lahjarahoilla todellakaan yleensä häitä kateta. Meillä oli noin 100 vierasta, häihin upposi noin 20k€, ja lahjaksi saimme muistaakseni jotain 4000-5000€. En edes ajatellut lahjarahojen liittyvän itse häihin, vaan ajattelimme niin päin että kerrytämme häämatkatiliä mahdollisilla lahjoilla. Häämatka menikin sitten lahjarahoista.
Osa kavereistani oli opiskelijoita tuolloin. Yksi pariskunta toi samppanjapullon sen sijaan että olisivat kartuttaneet häälahjatiliä. Tämä oli mielestäni oikein kiva, enkä ajatellut että heidän olisi opiskelijoina pitänyt maksaa 50€/naama lahjasta. Eli totta kai tilanne huomioiden! 50€ ajattelen olevan hyvä summa silloin, kun siihen on varaa ja ollaan läheisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro kutsussa reilusti, että juhliisi on pääsymaksu, joka kattaa vieraan aiheuttamat kulut. Katsotaan, moniko tulee.
Käännetään tämä nyt näin päin kun et muuten tajua:
Sulle vain vettä, ei muille. Itse toimin näin kun menen juhliin/en voi mennä (muistan silti):
Naapurin/ystävän lapsen rippikahville:
Yksin 50e, miehen kanssa vien 75-100e. Sukulais-/kummilapselle 100-150e väh.
Yo-juhliin 100-200e väh.
Häihin 100-300e väh. Tähän vaikuttaa juhlijan läheisyys ja kanssakäyminen.Ohis.
Todella vieraanvaraista. Tai eihän tässä mitään vieraita juhliin kutsuta, vaan juhlasta on tehty rahastusta ja sinne halutaan laskun maksavia asiakkaita.
Toivottavasti kutsuissa mainitaan, että tarjoilu juhlissa riippuu lahjarahan määrästä.
Ihmetellä täytyy, millaisesta perheestä tulevat ja millaisen kasvatuksen on näin ahneesti ajattelevat ihmiset saaneet. Köyhiä sekä varoiltaan että mieleltään.
Millainen kasvatus itselläsi lienee? Et osaa edes lukea. Siinä lukee että mitä itse vien VÄHINTÄÄN. Lahjan tarkoitus on ilahduttaa ja sun lahjasi ei sitä tee. Lahjasi kertoo itsekkyydestä ja saituudesta. Harvoin juhlija itse juhliaan maksaa.
Ei kyllä ilahduta useimpia lahjansaajia, jos tietää että monilapsinen perhe antanut kalliimman lahjan kuin heillä olisi varaa ihan vain siksi, etteivät kehtaa antaa omaan budjettiin sopivammin. Minua ainakin ahdistaisi, jos juhlieni takia sukulais- tai ystäväperheen lapset joutuisivat kärsimään, kun rahaa ei riitä heidän tarpeisiinsa. Todellakin lapsiperheelle jo 100 euroa voi olla iso raha. Toivoisin, että ihmiset uskaltaisivat tulla juhliini ihan ilman lahjaa yhtään nolostelematta. Ruuhkavuosia elävässä lapsiperheessä ei myöskään ole ylenmäärin aikaa kiertää kirpputoreilla etsimässä jokaiselle lapselle sopivia juhlavaatteita tai toteuttaa kaikkia muita hienoja säästöideoita. Toivoisin, että minun juhliini kaikki voivat tulla hyvillä mielin ja lähteä hyvillä mielin eikä kenenkään tarvitse sen takia jättää ostamatta omassa elämässään tarpeellisia asioita! Ne joille satanen sinne tai tänne ei merkitse budjetissa mitään antakoot ihan niin paljon kuin sielu sietää - vaikka niiden köyhempienkin edestä - mutta en heitäkään kutsu juhliin lahjojen takia vaan siksi, että toivon heidät mukaan juhlaani, ihan samoin kuin ne köyhemmätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on saitoja. En ole koskaan ulkomailla asuneena törmännyt moiseen "ongelmaan". Eiköhän jokainen osaa itse lahjoittaa joko enemmän tai vähemmän rahkeidensa ja tulotasonsa mukaan. Ja kuten monet palstalla toteavatkin: yhdessä suuren päivän juhlistaminen ilman lahjastressiä on se oikea tapa. Outoa myös ajatella, että hääpari kustantaisi esim.matkat. Kotiin voi jäädä.
Eräs aasialainen ystäväni kertoi että hänen kulttuurissaan annetaan aina pelkästään rahaa ja on ihan tavallista pitää kirjaa siitä kuka on antanut minkäkin verran ja kuinka paljon on itse kullekin antanut kaikissa juhlissa. On tärkeää ettei itse anna vähemmän kuin joku on sulle antanut mutta vissiin ei myöskään kuulu antaa enempää (ainakaan paljon?). Eipä kuulosta kovin järkevältä ja stressivapaalta tuokaan tapa. Käytännössä vain vaihdellaan ees taas rahoja.
Mutta luulen Suomessa ongelmien alkaneen kunnolla siitä kun avioon alettiin menemään vanhempina ja parilla oli tällöin jo yhteinen koti. Yhtäkkiä olikin se tilanne että lahjaa pidetään edelleen jonain välttämättömyytenä vaikka yhä useammin hääpari on ihan hyvin toimeen tuleva aikuinen pariskunta jolla on jo yhteinen koti ja tavarat hankittuna. Tuntuu hassulta antaa rahaa pariskunnalle jolta rahaa ei puutu, tuntuu yhtä hassulta antaa tavaraa jota he eivät tarvitse ja saa kuitenkin joidenkin paheksunnan niskaansa jos ei anna lahjaa lainkaan.
En ihan näe miten tämä asia kuitenkaan liittyy saituuteen. Tämä on vaan normaali kehityksen sivuvaikutus kun vanhat tavat ja uusi todellisuus eivät sovi yhteen ja yritetään löytää uutta tasapainoa.
Aasia juttu on muuten totta. Häissä on (ainakin meillä oli ja niissä missä itse olen ollut) oma henkilöstönsä joille nuo rahakirjekuoret annetaan ja he sitten kirjaa ne ylös, kuka on tuonut ja minkä verran. Yksissäkään häissä ei ole annettu lahjaksi tavaraa vaan riihikuivaa rahaa.
Me ollaan jätetty menemättä häihin, koska työmarkkinatuki 660, kun 2 lasta ja puoliso tienaa 1600 netto.
Tilanteen mukaan. Mielestäni pariskunnalta 100e on sopiva tuttavapohjaisiin häihin.
Miehen siskonpojalle laitettiin kahdelta 500 USD (ei kovin läheisiä).
Veljenpojalle laitoimme kolmelta 1000e (läheisempi).
Suuremmat summat läheisille ja kun tiedossa oli, että tekevät häämatkan kaukomaille, niin niihin sponssia.
Nykyään hääkutsuissa on tilinumero, jonne toivotaan lahjarahat. Sieltä sitten hääpari voi tarkistaa, mitä kukakin on antanut.
Ja mä olin ajatellut lahjoittaa itse tehtyjä villasukkia monen vuoden tarpeiksi, ei mitään rahoja.
Hmm itsellesi.
Teillä siis vieraat todella maksaa teidän juhlat?