Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.
Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?
Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.
Kommentit (920)
Kyllä 100 euroa on ihan minimisumma hääparille, varsinkin kun juhlaan osallistuu iso perhe kokonaisuudessaan. Kutsusta voi myös kohteliaasti kieltäytyä, jos tuntuu, ettei ole varaa lahjaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta häälahjaksi on sopivaa antaa noin 50€/aikuinen. Eli 5-henkiseltä perheeltä (3 lasta) 100€ on sopiva summa. Antaisin saman verran myös lapsettomana pariskuntana. En näe että kysymys olisi mistään osallistumismaksusta tai omien kulujen kattamisesta. Kysymys on tavasta, kuten se että annetaan joululahjoja tai järjestetään kaverille polttarit. Eikä noilla lahjarahoilla todellakaan yleensä häitä kateta. Meillä oli noin 100 vierasta, häihin upposi noin 20k€, ja lahjaksi saimme muistaakseni jotain 4000-5000€. En edes ajatellut lahjarahojen liittyvän itse häihin, vaan ajattelimme niin päin että kerrytämme häämatkatiliä mahdollisilla lahjoilla. Häämatka menikin sitten lahjarahoista.
Osa kavereistani oli opiskelijoita tuolloin. Yksi pariskunta toi samppanjapullon sen sijaan että olisivat kartuttaneet häälahjatiliä. Tämä oli mielestäni oikein kiva, enkä ajatellut että heidän olisi opiskelijoina pitänyt maksaa 50€/naama lahjasta. Eli totta kai tilanne huomioiden! 50€ ajattelen olevan hyvä summa silloin, kun siihen on varaa ja ollaan läheisiä.
Just näin! Toisen kerran naimisiin mennessä toivoin, ettei lahjoja, vaan vietetään kiva ravintolailta.
Vieraita oli kolmisenkymmentä ja hauskaa oli! Kävimme päivällä maistraatissa vihillä.
Joku toi kuitenkin kuoharin eleenä.
Olipa perhe Länsi-Suomessa, kaksi alaikäistä lasta, tyttö ja poika.
Tuli kutsu Itä-Suomeen häihin, kaukainen sukulainen.
Minusta tässä kohtaa olisi pitänyt päräyttää onnitteluviesti, lahjakortti ja kukkalähetys. Mutta ei.
Ei niin fiksu rouva päätti, että häihin mennään, ja herra pankinjohtaja mies suostui.
Mitähän mahtoi maksaa, kun häitä varten vaatetettiin tyttö, poika, vaimo ja mies ?
Kun ajettiin halki Suomen, tankattiin tietenkin ABC:llä ja syötiin myös, koska bonukset?
Ja toki yövyttiin jossain ässähotellissa?
Ja sama toisinpäin paluumatkalla.
Tapasin tuota ei niin fiksua rouvaa sitten: "me annettiin 30 euron S-ryhmän lahjakortti".!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 100 euroa on ihan minimisumma hääparille, varsinkin kun juhlaan osallistuu iso perhe kokonaisuudessaan. Kutsusta voi myös kohteliaasti kieltäytyä, jos tuntuu, ettei ole varaa lahjaan.
Menin juuri naimisiin, ja voin sanoa, että toivottavasti kukaan ei jätä menemättä lahjan takia. Toivoin läheisten tulevan juhlimaan kanssamme, lahjoja en kaipaa, ja varmasti moni pari ajattelee samoin.
Totta puhuen en edes tiedä, toivatko kaikki lahjaa ollenkaan, ei tullut koskaan verrattua lahjapöytää kutsuttujen listaan, ja ulkomuistista sellaista asiaa ei huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa hääparille ruokkia 5 henkinen perhe? Ruuat ja juomat? 50e on naurettava summa lahjaksi. 100e kehtaa jo mennä. Mieti itsesi siihen juhlijan asemaan. Saat suursyömäreitä ahmimaan kokonaisen voileipäkakun joka maksaa jo n. 70 e. Lahjoissa köyhäilijät on lokkeja muutenkin. Unohdetaan mitä itse saa ja lasketaan omat vaateostoksetkin hääparin piikkiin.
Tuolla logiikalla ei kannata järjestää juhlia ollenkaan, eikä varsinkaan kutsua perheitä.
Vieraat eivät edes voi tietää, minkä arvoiset kestitykset on odotettavissa. Eikä heidän tarvitsekaan tietää. Juhlien järjestäjä tarjoaa vieraille mitä tarjoaa, ja vieras antaa lahjaksi mitä antaa. Vieras ei maksa lahjallaan kestityksiä.Juuri taas lokin selittelyjä. Olet se hiekantuoja jota ei toivota.
Kerro kutsussa reilusti, että juhliisi on pääsymaksu, joka kattaa vieraan aiheuttamat kulut. Katsotaan, moniko tulee.
Käännetään tämä nyt näin päin kun et muuten tajua:
Sulle vain vettä, ei muille. Itse toimin näin kun menen juhliin/en voi mennä (muistan silti):
Naapurin/ystävän lapsen rippikahville:
Yksin 50e, miehen kanssa vien 75-100e. Sukulais-/kummilapselle 100-150e väh.
Yo-juhliin 100-200e väh.
Häihin 100-300e väh. Tähän vaikuttaa juhlijan läheisyys ja kanssakäyminen.Ohis.
Todella vieraanvaraista. Tai eihän tässä mitään vieraita juhliin kutsuta, vaan juhlasta on tehty rahastusta ja sinne halutaan laskun maksavia asiakkaita.
Toivottavasti kutsuissa mainitaan, että tarjoilu juhlissa riippuu lahjarahan määrästä.
Ihmetellä täytyy, millaisesta perheestä tulevat ja millaisen kasvatuksen on näin ahneesti ajattelevat ihmiset saaneet. Köyhiä sekä varoiltaan että mieleltään.
Millainen kasvatus itselläsi lienee? Et osaa edes lukea. Siinä lukee että mitä itse vien VÄHINTÄÄN. Lahjan tarkoitus on ilahduttaa ja sun lahjasi ei sitä tee. Lahjasi kertoo itsekkyydestä ja saituudesta. Harvoin juhlija itse juhliaan maksaa. Sinä taidat vielä olla siellä markka-ajassa sukkahousuinesi. Mitä maksaa nykyään Aalto vaasi? Entäpä 2 kpl Vallilan pussilakanoita? Pari Hackmannin kattilaa tai Hackmannin aterinsetti? Ei ole juhlijan syy että minulla on tulossa neljät juhlat. En rupea pihistelemään lahjarahoissa sen vuoksi. En mene ahmimaan pöytää tyhjäksi. Minut on kasvatettu niin että kotona syödään ennen kuin mennään juhliin. Ei viedä nälkäisiä lapsia myöskään tyhjäämään pöytiä urakalla.. Kaikkea maistellaan. Juhlitaan ja ollaa ihmisiksi.
Ihme, että teidät on ylipäätään kutsuttu.
Eri, yksi sellainen, joka haluaa juhliin hyvän tunnelman.
Riippuu hyvin paljon hääparista. Ollaan miehen kanssa oltu yhdessä 15 vuotta, 2 lasta on ja lopulta ollaan alettu harkita häiden pitämistä. Ei olla kovin rikkaita, mutta meillä on kaikkea mitä kotiin halutaan, ennemminkin on tarvetta karsia kuin hankkia uutta. Ei siis tule lahjalistaa. Suuri osa tuttavista ja sukulaisista on vähävaraisia, ja halutaan että he pääsevät juhlimaan meidän kanssa. Ilmoitetaan siis että ei tarvitse lahjoittaa mitään, meillä on kaikkea mitä halutaan. Pidetään sellaisella budjetilla häät mihin meillä itsellä on rahaa. Tarkoittaa siis, että ei mitään valtavia jättijuhlia pidetä, kun halutaan kaikille hyvät syötävät. Vieraat saavat myös tulla vähemmän juhlavissa vaatteissa jos ei ole juhlavaatteita, ei häiritse pätkääkään. Tärkeintä on saada juhlat sukulaisten ja ystävien kanssa. Joku toinen hääpari voi kokea lahjarahat tarpeellisemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitan aina hääparille, että olemme tehneet heidän puolesta lahjoituksen SPR:lle 500 euroa. Jotkut tykkää, toiset ei. Kertoo paljon hääparin luonteesta miten lahjaan suhtautuvat.
Ajatus outo. Annat hääparin lahjan jollekin toiselle.
Kerrotko jouluna olen lahjoittanut joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen ?Oletko parempi ihminen ?
Kuten kirjoitin, jotkut tykkää toiset ei, riippuu hääparin arvoista. Useimmat ovat arvostaneet, jotkut olisivat halunneet rahat itselleen.
Mikset lahjoita omia rahojasi vaan toisten lahjarahoja?
Käsittääkseni minun tilillä olevat rahat ovat minun rahoja.
Kyllä ne ovat sinun ja jos lahjoitat ne jonnekin hyväntekeväisyyteen muka, mitä kyllä epäilen, niin et ole silloin antanut lahjaksi mitään juhliin mennessäsi vielä. Oletpa tekopyhä 🤣
Ylivoimaisesti suurin osa hääpareista on lahjasta ihastuneet, kertonee millaisia ystäviä meillä on.
MISTÄ SINÄ TIEDÄT MITÄ HE AJATTELEVAT ????
Kun nämä kaivo / vuohi / koulupukulahjat yleistyivät, henkilö, jonka tiesin, alkoi käyttää tätä.
Faseen tulee jouluna viesti korttirahat meni vuohiin, nyt laitettiin Ukraina keräykseen.
Kaikki me peukutetaan, mutta kaikki myös tiedämme ei ne mitään anna.
Jos aina hääpari saa viestin rahat menivät hyväntekeväisyyteen, tuskin kukaan sinua oikeasti uskoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitan aina hääparille, että olemme tehneet heidän puolesta lahjoituksen SPR:lle 500 euroa. Jotkut tykkää, toiset ei. Kertoo paljon hääparin luonteesta miten lahjaan suhtautuvat.
Kerrotko jouluna olen lahjoittanut joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen ?Oletko parempi ihminen ?
Kuten kirjoitin, jotkut tykkää toiset ei, riippuu hääparin arvoista. Useimmat ovat arvostaneet, jotkut olisivat halunneet rahat itselleen.
Ethän sinä anna hääparille lahjaa.
Jos antaisit heille lahjan, jäisi spr ilman.
Eli menet häihin pyhimyksen viitta harteilla, kuvittelet olet parempikin ihminen. Totuus on meet valheella juhlimasn toisten tärkeää päivää, laittamatta yhtään roposta muille. Pankkitilillä lämmittää ja naurattaa sinua.
Jos kutsut minut kylään, annan kortin, jossa lukee ostin lahjarahoilla meidän perheelle grillikylkeä, oli hyvää. Etkö katsoisi edes vähän kieroon ?
Meillä kaksi aikuista ja kaksi teiniä. 200e yleensä antamamme lahja, mielestäni hyvä summa perheemme kokoon nähden. Vähän kaukaisempi sukulainen/ei-niin-läheinen tuttavapari saa 150e. Näillä on menty jo muutama kesä, tänä kesänä taas yhdet häät.
Itse olen laskenut, että ruokailun hinta aikuiselta noin 35€/ henkilö ja lapset 15€.. siitä olen laskenut häihin osallistuneiden ruokailun hinnan ja se on ollut häälahjan suuruus.
Vierailija kirjoitti:
No ei ikinä noin. Vieraita EI kutsuta (ainakin toivon niin) lahjojen/rahojen toivossa.
Rakas ihminen on tervetullut juhliin, vaikka ilman lahjaa, kunhan vain tulee paikalle, se on jo lahja sinällään.
Oma veljeni oli pitkään taloudellisissa vaikeuksissa ja aina kutsuimme hänet kaikkiin juhliin, eikä mitään lahjaa tarvinnut tuoda. Parasta oli, että tuli pitkästä matkasta meille ja jaksoi pahoista selkäongelmista huolimatta ajaa tänne.
Mielummin niin, että KUTSUTUT vieraat tulevat ilman lahjaa, kuin , että jättävät tulematta sen takia, ettei ole varaa lahjaan.
Lahjat eivät ole juhlien pääasia, vaan juhliminen läheisten/ystävien/naapureiden/kanssa.
Vierailija kirjoitti:
100 euroa on ehdoton minimi!
Juhlien tarkoitus ei kai ole kerätä rahaa?
Juhlat on juhlat, vaikka mitään lahjoja ei tuotaisi. Toki on kaunista tuoda juhlakalulle lahja, mutta euromäärää sille ei ole. Eikä mitään pakkoa mihinkään tiettyyn summaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laskenut, että ruokailun hinta aikuiselta noin 35€/ henkilö ja lapset 15€.. siitä olen laskenut häihin osallistuneiden ruokailun hinnan ja se on ollut häälahjan suuruus.
Ei juhlissa tarvitse maksaa omia syömisiään. Ne juhlan järjestäjä kustantaa kutsumilleen vieraille.
Toki jos halutaan, että kutsutut vieraat maksavat omat tarjoilunsa, siitä pitää jo kutsussa ilmoittaa. Ovat tavallaan sitten nyyttikestit. Jokainen maksaa oman ruokansa.
Mutta jos meillä järjestetään ruokajuhlat, ei vieraiden tarvitse maksaa tarjoamisia vaan ne heille tarjotaan.
Olisi typerää kutsua vieraita ja sitten maksattaa juhlat heillä.
Tämä pätee ihan kaikkin juhliin. Miksi juuri häissä pitäisi vieraiden maksaa tarjoilut? Ei kai kukaan oleta, että ristiäisiin/rippijuhliin /syntymäpäiville tulevat vieraat maksavat omat ruokansa/tarjottavat?
Jos ihminen järjestää juhlat, kyllä hänen kuuluu tarjottavat maksaa itse tai sitten ilmoittaa ruokailun hinta ja kuka haluaa sydä kemuissa maksaa sitten tuon vaaditun hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä anna hääparille lahjaa.
Jos antaisit heille lahjan, jäisi spr ilman.
Eli menet häihin pyhimyksen viitta harteilla, kuvittelet olet parempikin ihminen. Totuus on meet valheella juhlimasn toisten tärkeää päivää, laittamatta yhtään roposta muille. Pankkitilillä lämmittää ja naurattaa sinua.Jos kutsut minut kylään, annan kortin, jossa lukee ostin lahjarahoilla meidän perheelle grillikylkeä, oli hyvää. Etkö katsoisi edes vähän kieroon ?
Mitä ihmettä? Jos sinut kutsutaan kylään, viet mennessäsi lahjan? Itse kutsun kyllä naapuria kylään, mutta me vain juodaan kahvit, eikä mieleenkään tulisi, että naapurin pitäisi tuoda lahja mukanaan.
No joo tarkoitit varmaan juhlia ja niihin vietävää lahjaa. Mutta kyllä, esim minulle on ostettu joululahjaksi aineeton lahja, eli esim tuettu jotakin eläinsuojeluyhdistystä/kodittomien kissojen hoitokotia ja minusta se on ollut hyvä lahja.
Arvostan.
On eriasia tukea jotakin hyväntekeväisyysjärjestöä, kuin sinun perheesi ruokailua, mutta toki, jos olette vähissä varoissa niin mikäpä siinä, voisin lahjoittaa sen grillikyljyksen teillekin. Sekin olisi hyvä lahja. Itse kun en tarvitse muiden rahoja siihen, että järjestän juhlat, eikä puhettakaan, että vieraat ne joutuisivat kustantamaan, mutta kukin tavallaan.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletko tällä laskukaavalla ikäänkuin kuittaavasi omat kulusi vai? Tiedoksi, että nuo summat on kyllä mitoitettu ihan alakanttiin ja toisaalta vieraista koituu muitakin kuluja kuin vain ruuat. Mutta häälahjan pointtihan ei ole, että lahjan arvo jotenkin vastaisi hääparille aiheutuneita kuluja
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei varmasti toivo vieraiden kieltäytyvän kutsusta, siksi ettei olisi varaa antaa tarpeeksi hienoa lahjaa. Nykyään ihmiset menevät naimisiin yhä vanhempina, ei siis juuri koulusta valmistuneina, joten omaa omaisuutta ja varallisuuttakin on ehtinyt kertymään jo kaikenlaista. Eli harvemmalla on enää tarvettakaan kalliille lahjoille tai isoille rahasummille, vaan häälahjojen merkitys on enemmän symbolinen.
Mä en vaan mene enää häihin, etenkään kesähäihin (pl. läheisimmät). Hirveä stressi ja lahjojen hankinta, ja yleensä häät vielä ajoittuvat parhaille kesäviikonlopuille, jolloin on muita suunnitelmia.
Ylipäätään on vähän noloa järjestää hirveä sirkus, kun niin moni päätyy kuitenkin eroamaan. Jotenkin itselleni tuo ei vaan ole enää tätä päivää. Tottakai saavat järjestää jotka sellaiset haluavat, mutta turha olettaa kaikkia paikalle lahjoineen päivineen.
Teen tunnustuksen nimettömänä ja myönnän muutama vuosi sitten antaneeni kaveripariskunnalle häälahjaksi pari sisustusesinettä, jotka olin itse saanut lahjaksi aiemmin toisilta henkilöiltä, enkä tykännyt niistä. Ne oli vielä paketeissaan. Lahja maksoi siis itselleni 0 e. Hävettää nykyään tuolloinen nuukuuteni.
Nykyään tulee annettua häälahjaksi 70-80 e ja kaveripariskuntien häissä olen vain ollut. Mitä olen muilta kuullut niin samaa luokkaa ovat antaneet. Tosin onko outoa kun ei ole tasasumma? 50 e minusta myös ihan riittävä kavereille, mutta ei kaiketi monesta muusta. Läheisemmille ehkä suurempi summa.
Me ollaan miehen kanssa oltu kohta 30 vuotta yhdessä eikä ole vielä ollut rahaa ulkomaanmatkaan niin miksi pitäisi muiden matkoja rahoittaa?