Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.
Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?
Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.
Kommentit (920)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kesälle hääkutsu, omat vaatteet ja kengät on käytettyinä (näyttää uusilta) hankittu emmy.fi stä ( kengät 18e, mekko 19e), lapselle mekko 9e ja kengät 2 e kirppis. Pojalle ostetaan uusi puku ja siihen uuden valkoiset lenkkarit, lenkkarit jää käyttöön ja puvulle on tarve myös talvella. Miehestä en tiedä, hän hoitakoon itse :) lahjaksi annetaan 500e. Tosin hääpari on lähes 40v , lapseton, nainen on perinyt sijoitusasunto omaisuuden ja mm heidän nykyisen 5h kerrostalo asunnon keskustasta. Rahaa eivät tarvitse, mutta itse vihaan tavaraa enkä sitä halua antaa, joten pakko sitä on sitten kuitenkin rahaa antaa.
Tsiisus, 500€⁉️⁉️⁉️
Miten ihmisten on aina ostettava häihin vaatteet? Eikö normi ihmisellä nyt ole aina jonkinlaiset juhlatamineet kaapissa? Silloin kunnon lahjaankin on varaa, eikä jotain 50 e / 5 hengen perhe.
Häälahjan hinta;;Mielestäni se laittaa joka on rikkaamassa asemmassa, enemmän kuin ne jolla on heikompi rahatilanne. Kyllä sille tulee hintaa , jos puetat 5 henkisen perheen ja matkat päälle. Toivottavasti kaikki vieraat on saman arvoisia, lahjan hinnasta huolimatta, se on tärkeintä näissä juhlissa mielestäni.Ettei mene silleen;;Että toivat vaan sellaisen lahjan, tunnetusti kyllä rikkaammat ovat saidempia.
vähintään 500 - 1000 ekee. jos ei ole varaa siihen. älä mene.
mutta ap taasen käynyt porvoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on 3 häät tulossa, eikö mitään vaatteita löydy käytettyinä. Tee vaikka ilmoitus fb.hen.
Me otetaan juhliin menot matkoina. Käydään matkan varrella jossain muuallakin. On esim paljon tehtaanmyymälöitä, kivoja museoita jne. Saadaan matkalle katetta.
Me laitetaan aina 50 e aikuinen, lapsi puolet, eli meidän perhe laittaa 150 e
Jaha ja mitäs vastinetta te sitten ajattelitte saavanne rahoillenne?
Joillakin näyttää olevan ajatuksena, että maksaa häissä saamansa ruua, ihan kuin jos vaikka kävisi ABC:llä syömässä ja sitten maksaa sen minkä syö.
Entä jos häissä ei juuri tarjoilua olisi ja meneisi koko 150e ihan hukkaan?
Olisiko siinä tapauksessa se 150e annettu ihan vain lahjaksi, eikä kattamaan hääparin menoja?
Miksi sinä näet tarpeelliseksi maksaa toisten järjestämiä juhlia, jos kyseessä ei siis ole nyyttikestit ja sovittu, että jokainen maksaa oman ruokansa jos ei tuo ruokia tullessaan?
En oöe eläessäni ollut häissä, joissa ei ole ruokatarjoilus.
Vaikka ei olisi, mielelläni annan lahjan, ovathan he menossa naimisiin ja minut on kutsuttu juhliin.
150 e perheeltä on ok summa
Vierailija kirjoitti:
Mistä te tiedätte jo lahjaa hankkiessanne, minkä tason tarjoilut häissä tulee olemaan?
Niin että osaatte mitoittaa lahjan sen mukaan.Ihan älytön ajatuskin.
Lahja oman varallisuuden mukaan ja ehkä vähän senkin, kuinka läheinen on hääparille.
Luen. Bileet pidetään Kämpissä / ABC.llä
Helppo päätellä
Tyhjästä on paha nyhjästä.
Lompakon paksuus ratkaisee. Kun on 2 töissä käyvää ihmistä, meillä on varaa ostaa lahja
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin nyt näitä miettinyt kun olen kaasona ja saatiin juuri polttarit pidettyä ja nekin maksoi jonkun verran. Tämän lisäksi minun piti itse jo kustantaa häitä varten minulle valitut mekko ja kengät, joille tuskin löytyy paljon käyttöä häiden jälkeen enkä itse saanut vaikuttaa asuun. Jotenkin alkaa tuntua siltä että toisen häistä ei pitäisi itselle olla niin paljon menoja ja vaivaa. Joku lahja pitää kuitenkin ostaa vielä ja matkustaa eri kaupunkiin niitä viettämään.
Minulla on iso ystäväpiiri.
Koskaan en ole törmännyt siihen, että kaaso joutuu maksamaan puvun, jonka morsian on valinnut
Vierailija kirjoitti:
vähintään 500 - 1000 ekee. jos ei ole varaa siihen. älä mene.
mutta ap taasen käynyt porvoossa.
Älä pelkää. En tulisi häihisi.
Sinne mennää häihin ja mussutetaan ja juodaan jo useasti ton 50 edestä. Rahaa toivotaan sen takia että saattais häihin laitettuja rahoja takaisin.
Semmonen 150-200 euroa on hyvä. Joku 50 euroa on ihan v*ttuilua.
50€ arvoinen??!? 50€ lahja on ok lapsen kaverisynttärilahjaksi tms, mut ei tod häälahjaksi! 100€ on ehdoton minimi, mutta sopivampana pidän n. 200-300€ ja siitä ylöspäin. En kyllä kehtaisi halvempaa viedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari ajatusta henkilöltä joka on ollut työnsä puolesta sadoissa häissä.
Välttäkää tavaralahjoja!!! KUka niitä jaksaa kuljettaa häiden päätyttyä yöllä - ja minne.
Kaikilla on jo kaikkea.
Jos häät vietetään esim. ravintolassa ja niihin sisältyy alkoholitarjoilua, antaisin sinkkuna 100e, perhe jossa lapsia-vähintään 200euroa.
Paras tapa on laittaa häätilille, sieltä hääpari näkee tallettajan nimen ja summan. Lahjakortitkin voi mennä hukkaan tai väärään taskuun?
Jos teillä on erityisruokavalio, niin viisain ilmoittaa suoraan sinne juhlapaikalle vähintään viikkoa ennen, tai sitten tyytyä siihen mitä on tarjolla.
Eli ihminen, jonka rakas ystävä menee naimisiin, ei voi sitten mielesestäsi osallistua häihin, kun hänellä sattuu olemaan lapsi, eikä mitenkään varaa antaa tuota "vähintään 200e" lahjaksi?
Itse en kyllä tuollaista summaa antaisi häälahjaksi, vaikka kuinka olisi lapsi, enkä sinkkuna tuota 100e.
Jos ei juhlia voi tuon pienemmällä lahjalla, niin juhlikoot sitten vain rikaat keskenään ja nehän ei sitten niitä rahoja edes kaipaisi, kun pätikkää on omastakin takaa.
Hullua, että juhliin kutsutun vieraan pitäisi maksaa itsensä kipeäksi osallistuakseen toisen juhliin.
Eikö sinne häihin haluta läheiset juhlimaan tärkeää päivää eikä maksamaan niitä pirskeitä?
Vai kutsutaanko ne vieraat todellakin sen takia, että he maksavat juhliin mennnet kulut?
Perinteisesti hääjuhlaa ei kustantaisi aviopari itse ja häälahjojen tarkoitus oli ennen olla pesämuna uuden elämän alkuun ja lahjojen tarpeellisia tavaroita tulevaan yhteiseen kotiin. Nykyään usein kallis juhla maksetaan itse, joten onhan se nyt vaan kiva jos osan siitä saa häälahjojen muodossa takaisin. Häät on kaikkien yhteinen juhla.
Pitääkö olla uudet vaatteet joka häihin? Eikö todellakaan löydy mitään omista kaapeista? Ymmärrän hyvin jos ei enää jää rahaa lahjaan.
Jotenkin vaan puuttuu toi talonpoikasjärki monelta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai juhlia lahjojen takia järjestetä! Kaikki tuokoon, mitä tuo tai olkoon tuomatta. Törkeää käytöstä, jos lahjoista valittaa. Toki, jos toivotaan, että mitään ei tarvitse tuoda, sitten ei viedä mitään.
Sama synttäreillä. Ei niitä lahjojen takia pidetä. Ja lahjan arvolla ei ole mitään väliä.
Saatko paljonkin kutsuja juhliin? 🤣🤣
Pitopalvelussa 100 e on pieni raha per henkilö, jos juhlissa tarjotaan tervetuliaismaljat ja pari lasillista viiniä juhla-aterialla. Juhlatilat, niiden koristelu, ohjelma (vaikka bändi), kuljetukset (jos vaikka vähän syrjemmässä, voi olla bussikulejtus kaupunkiin), ainakin lähisukulaisten majoitukset, vaatteet, kuvaukset ym ym maksavat paljon, joten jospa kunnolliset vieraat edes omat ruokailunsa maksavat. Ainahan Suomessa tulonsiirroilla elävät lokkeilevat, myös häissä ja hautajaisissa. Aika noloa.
Parasta ja halvinta olisi, että pariskunta ja ehkä tuomassa jonkin tarpeellisen taloustavaran tai rahaa, sopimuksen mukaan.
Korjaus edelliseen: .... jos pariskunta käy maistraatissa ja sen jälkeen sukulaiset käyvät kahvilla ja ehkä tuomassa jonkin ....
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kesälle hääkutsu, omat vaatteet ja kengät on käytettyinä (näyttää uusilta) hankittu emmy.fi stä ( kengät 18e, mekko 19e), lapselle mekko 9e ja kengät 2 e kirppis. Pojalle ostetaan uusi puku ja siihen uuden valkoiset lenkkarit, lenkkarit jää käyttöön ja puvulle on tarve myös talvella. Miehestä en tiedä, hän hoitakoon itse :) lahjaksi annetaan 500e. Tosin hääpari on lähes 40v , lapseton, nainen on perinyt sijoitusasunto omaisuuden ja mm heidän nykyisen 5h kerrostalo asunnon keskustasta. Rahaa eivät tarvitse, mutta itse vihaan tavaraa enkä sitä halua antaa, joten pakko sitä on sitten kuitenkin rahaa antaa.
Miksi annatte noin ison summan? Tuo hääpari ei sitä todellakaan tartte. Todennäköisesti ovat varakkaimpia kun oma perheesi.
Jos ovat normaalijärkisiä niin säälivät teitä kun tulette paikalla kirppisvaatteissanne ja annatte järjettömän summan rahaa, mille teillä itsellä olisi enemmän käyttöä.
Me saatiin aikoinaan vain tavaralahjoja: lakanoita, maljakoita ja ruoka-astioita.