Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.
Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?
Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.
Kommentit (920)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa hääparille ruokkia 5 henkinen perhe? Ruuat ja juomat? 50e on naurettava summa lahjaksi. 100e kehtaa jo mennä. Mieti itsesi siihen juhlijan asemaan. Saat suursyömäreitä ahmimaan kokonaisen voileipäkakun joka maksaa jo n. 70 e. Lahjoissa köyhäilijät on lokkeja muutenkin. Unohdetaan mitä itse saa ja lasketaan omat vaateostoksetkin hääparin piikkiin.
Tuolla logiikalla ei kannata järjestää juhlia ollenkaan, eikä varsinkaan kutsua perheitä.
Vieraat eivät edes voi tietää, minkä arvoiset kestitykset on odotettavissa. Eikä heidän tarvitsekaan tietää. Juhlien järjestäjä tarjoaa vieraille mitä tarjoaa, ja vieras antaa lahjaksi mitä antaa. Vieras ei maksa lahjallaan kestityksiä.
Juuri taas lokin selittelyjä. Olet se hiekantuoja jota ei toivota.
Me ei olla enää vuosiin käyty häissä, kun tämä on mennyt tällaiseksi.
Ainoat häät, mihin enää menisin, olisi omien lasten tai siskon lasten, ja niihinkin vain velvollisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa hääparille ruokkia 5 henkinen perhe? Ruuat ja juomat? 50e on naurettava summa lahjaksi. 100e kehtaa jo mennä. Mieti itsesi siihen juhlijan asemaan. Saat suursyömäreitä ahmimaan kokonaisen voileipäkakun joka maksaa jo n. 70 e. Lahjoissa köyhäilijät on lokkeja muutenkin. Unohdetaan mitä itse saa ja lasketaan omat vaateostoksetkin hääparin piikkiin.
Tuolla logiikalla ei kannata järjestää juhlia ollenkaan, eikä varsinkaan kutsua perheitä.
Vieraat eivät edes voi tietää, minkä arvoiset kestitykset on odotettavissa. Eikä heidän tarvitsekaan tietää. Juhlien järjestäjä tarjoaa vieraille mitä tarjoaa, ja vieras antaa lahjaksi mitä antaa. Vieras ei maksa lahjallaan kestityksiä.
Siitä sen tietäisit jos kerrakin itse järjestäisit ne juhlat. Voisi olla hyvinkin avartava kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kesälle hääkutsu, omat vaatteet ja kengät on käytettyinä (näyttää uusilta) hankittu emmy.fi stä ( kengät 18e, mekko 19e), lapselle mekko 9e ja kengät 2 e kirppis. Pojalle ostetaan uusi puku ja siihen uuden valkoiset lenkkarit, lenkkarit jää käyttöön ja puvulle on tarve myös talvella. Miehestä en tiedä, hän hoitakoon itse :) lahjaksi annetaan 500e. Tosin hääpari on lähes 40v , lapseton, nainen on perinyt sijoitusasunto omaisuuden ja mm heidän nykyisen 5h kerrostalo asunnon keskustasta. Rahaa eivät tarvitse, mutta itse vihaan tavaraa enkä sitä halua antaa, joten pakko sitä on sitten kuitenkin rahaa antaa.
Annat viissatasen? Ja sitten mä heräsin......
Hääpari tietenkin tarjoaa yöpymisen pitkämatkalaisille.
Varmasti aikuisilla on jo olemassa jonkinlaiset juhlavaatteet, joten niitä ei tarvitse ostaa. Lapsien kohdalla ymmärrän, että on voinut kasvaa yli aiemmista juhlavaatteista, mutta toki nuoremmat voivat käyttää vanhempien lasten vanhoja juhlavaatteita. Jos se ei millään käy, ostatte H&M:stä jotain halpaa kolttua. Vaikka juhlia olisi kolmet, ei niitä tarvitse joka juhliin eri vaatteita ostaa.
100 euroa on sopiva lahja.
Yhdistäkää joihinkin häihin kesälomamatka esim. johonkin vesipuistoon tms. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraat eivät edes voi tietää, minkä arvoiset kestitykset on odotettavissa. Eikä heidän tarvitsekaan tietää. Juhlien järjestäjä tarjoaa vieraille mitä tarjoaa, ja vieras antaa lahjaksi mitä antaa. Vieras ei maksa lahjallaan kestityksiä.Juuri taas lokin selittelyjä. Olet se hiekantuoja jota ei toivota.
Kerro kutsussa reilusti, että juhliisi on pääsymaksu, joka kattaa vieraan aiheuttamat kulut. Katsotaan, moniko tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraat eivät edes voi tietää, minkä arvoiset kestitykset on odotettavissa. Eikä heidän tarvitsekaan tietää. Juhlien järjestäjä tarjoaa vieraille mitä tarjoaa, ja vieras antaa lahjaksi mitä antaa. Vieras ei maksa lahjallaan kestityksiä.Siitä sen tietäisit jos kerrakin itse järjestäisit ne juhlat. Voisi olla hyvinkin avartava kokemus.
Voi kuule, on pidetty häät ja lukuisia muita juhlia.
Luuletko että esimerkiksi ristiäisissä tulee kovastikin rahaa ja rahanarvoista tavaraa?
Ei, eikä se ole tarkoituskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kesälle hääkutsu, omat vaatteet ja kengät on käytettyinä (näyttää uusilta) hankittu emmy.fi stä ( kengät 18e, mekko 19e), lapselle mekko 9e ja kengät 2 e kirppis. Pojalle ostetaan uusi puku ja siihen uuden valkoiset lenkkarit, lenkkarit jää käyttöön ja puvulle on tarve myös talvella. Miehestä en tiedä, hän hoitakoon itse :) lahjaksi annetaan 500e. Tosin hääpari on lähes 40v , lapseton, nainen on perinyt sijoitusasunto omaisuuden ja mm heidän nykyisen 5h kerrostalo asunnon keskustasta. Rahaa eivät tarvitse, mutta itse vihaan tavaraa enkä sitä halua antaa, joten pakko sitä on sitten kuitenkin rahaa antaa.
Annat viissatasen? Ja sitten mä heräsin......
Siis meitä on 4, ja kyseessä on lähisukulainen. Jos normaali lahja täälläkin olisi 1 hengeltä satanen, niin miksi 500e ei olisi normaalia? Meidän 2 lasta on saanut heiltä vuosien varrella huomattavasti isommalla summalla lahjoja.
Käytettynä ostetut juhlavaatteet ei mitenkään eroa kaupasta ostetuista, niille kun ihmisillä on käyttöä sen 1-2 kertaa max. Suosittelen vähän selamaan mikä on nykyajan "kirppisvaate".
Varojen mukaan.
Juhliin saa kutsuttuna mennä ilman lahjaakin. Lahja on lahja ja siis vapaaehtoinen.
En ole ikinä järjestänyt juhlia lahjojen toivossa. En ole ollut juhlissa, jotka on järjestetty lahjojen toivossa. Onkohan mulla jotenkin omituinen perhe ja ystäväpiiri?
Kutsun ihmiset, joiden haluan juhlivan kanssani. Juhlin niin, kuin mulla on varaa. Juhlien kustannukset on mun vastuulla. Olen pitänyt juhlia kotona ja kalliissa ravintoloissa. Kalliiksi tulee molemmissa. Ikinä ei saadut lahjat ole kattaneet edes murto-osaa kustannuksista. Eikä niiden tarvi.
Mistä ihmeestä tulee ajatus, että lahjan pitää olla vähintään tarjoutunut sapuskan hintainen? Mistä sen hinnan edes tietää? Ja jos juhlan hinta on kallis, niin miksi kutsua ihmisiä, joista tietää, ettei varaa ole antaa kalliita lahjoja?
Mulla on ollut juhlia, joissa olis esim. yhden kutsutun perheen pitänyt antaa 400€ lahja, jos mittarina on ruoan hinta. Perheessä vain toinen vanhemmista on töissä. Mun mielestä ei ole kohtuullista olettaa, että perhe tuo noin kalliin lahjan. Mulle lahja on jo se, että tulevat juhliin.
Onko juhliin nykyisin pääsymaksuna kallis lahja? Jos näin on, niin kannattaa ehkä ensin tarkistaa kutsuttujen varallisuus ja mahdollisuuksien mukaan myös se, millaisia lahjoja ovat aikaisemmin antaneet.
Jos haluaa pitää suuruudenhullut häät, joihin itsellä ei ole varaa, on turha rutista liian pienistä lahjoista. Juhliin ei ole pääsymaksua, eikä lahjat ikinä kata murto-osaakaan juhlien kustannuksista. Itse ne on maksettava.
Realistisesti voi laskea, että saatujen lahjojen keskiarvo on noin 20€ per nuppi tai vähemmänkin, jos lapsia on paljon. Lapsettomassa juhlissa vähän enemmän, mikä voi olla suurin syy lapsettomien juhlien yleistymiseen. Yleensä on aina myös muita, kuin rahalahjoja eli rahaa ei tule kaikilta, vaikka näin toivoisi.
Mä tykkään lapsista, joten ikinä en ole lapsettomia juhlia pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraat eivät edes voi tietää, minkä arvoiset kestitykset on odotettavissa. Eikä heidän tarvitsekaan tietää. Juhlien järjestäjä tarjoaa vieraille mitä tarjoaa, ja vieras antaa lahjaksi mitä antaa. Vieras ei maksa lahjallaan kestityksiä.Juuri taas lokin selittelyjä. Olet se hiekantuoja jota ei toivota.
Miksi kutsut sellaisia, joiden et toivo tulevan?
Vierailija kirjoitti:
Hääpari tietenkin tarjoaa yöpymisen pitkämatkalaisille.
Varmasti aikuisilla on jo olemassa jonkinlaiset juhlavaatteet, joten niitä ei tarvitse ostaa. Lapsien kohdalla ymmärrän, että on voinut kasvaa yli aiemmista juhlavaatteista, mutta toki nuoremmat voivat käyttää vanhempien lasten vanhoja juhlavaatteita. Jos se ei millään käy, ostatte H&M:stä jotain halpaa kolttua. Vaikka juhlia olisi kolmet, ei niitä tarvitse joka juhliin eri vaatteita ostaa.
100 euroa on sopiva lahja.
Yhdistäkää joihinkin häihin kesälomamatka esim. johonkin vesipuistoon tms. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
En kyllä tällaista ole nähnyt, että,hääpari maksaa muiden hotellit.
Mutta samaa mieltä, että 100 e on häälahjaksi sopiva. 50 jollei oikeasti ole varaa enempään
Itse menin juuri naimisiin. Rehellisesti ja vilpittömästi voin sanoa, että en olettanut kaikkien muistavan rahalahjalla tai millään. Meillä on kahden aikuisen liitossa jo kaikki tarvittava ja hääjuhlat haluttiin aivan muista syistä kuin lahjojen takia. Tiesin jo ennalta, että jotkut eivät pysty juuri nyt mihinkään häälahjoihin ja tämä on erittäin ok. Juhlat olivat hyvät, syötävää ja juotavaa riitti eikä kenenkään tarvinnut kipuilla budjetin kanssa. Kaikki oli maksettu jo ennen juhlia ja ajatuksena oli vain olla yhdessä ja juhlia tilaisuutta, joka ei meidän kohdalla toistu. Joten summa määräytynee juuri oman maksukyvyn mukaan ja jos hääpari herneilee puuttuvan tai mielestään liian pienen lahjan takia, niin silloin on menty metikköön jo ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tässä se lokki on??
Sinä joka järjestät juhlia ja oletat, että kutsumasi vieraat maksaa kemusi, vai vieras, joka kutsuttuna tulee juhlimaan?
Ei kutsutuilla vierailla ole mitään velvollisuutta kustantaa sinun juhliasi. Älä pidä juhlia, jos et kykene niitä itse kustantamaan.
Sinulla on ihan väärä luulo, jos luulet, että muiden pitää maksaa juhlasi.
Lokki on se, joka järjestää juhlat ja maksattaa ne vieraillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei häälahjan ole tarkoitus kattaa ruoka- ja juomakuluja. Ne tarjotaan vieraille, ihan niin kuin kaikissa juhlissa.
Lahjakin annetaan pyyteettä, eikä ole tarkoitus juhlijan mieltä pahoittaa. Sulle tarjoaisin lasin vettä koska saan päättää mitä juhlissa tarjoan. Tärkeintähän on juhjat ja että tulet, niin varmasti olet kuumana kesäpäivänä mielissäsi kun tarjoan lasin vettä. Sitten voitkin jo läheä. Kiitos kun kävit ja muistit ❤
Vierailija kirjoitti:
Varojen mukaan.
Juhliin saa kutsuttuna mennä ilman lahjaakin. Lahja on lahja ja siis vapaaehtoinen.
En ole ikinä järjestänyt juhlia lahjojen toivossa. En ole ollut juhlissa, jotka on järjestetty lahjojen toivossa. Onkohan mulla jotenkin omituinen perhe ja ystäväpiiri?
Kutsun ihmiset, joiden haluan juhlivan kanssani. Juhlin niin, kuin mulla on varaa. Juhlien kustannukset on mun vastuulla. Olen pitänyt juhlia kotona ja kalliissa ravintoloissa. Kalliiksi tulee molemmissa. Ikinä ei saadut lahjat ole kattaneet edes murto-osaa kustannuksista. Eikä niiden tarvi.
Mistä ihmeestä tulee ajatus, että lahjan pitää olla vähintään tarjoutunut sapuskan hintainen? Mistä sen hinnan edes tietää? Ja jos juhlan hinta on kallis, niin miksi kutsua ihmisiä, joista tietää, ettei varaa ole antaa kalliita lahjoja?
Mulla on ollut juhlia, joissa olis esim. yhden kutsutun perheen pitänyt antaa 400€ lahja, jos mittarina on ruoan hinta. Perheessä vain toinen vanhemmista on töissä. Mun mielestä ei ole kohtuullista olettaa, että perhe tuo noin kalliin lahjan. Mulle lahja on jo se, että tulevat juhliin.
Onko juhliin nykyisin pääsymaksuna kallis lahja? Jos näin on, niin kannattaa ehkä ensin tarkistaa kutsuttujen varallisuus ja mahdollisuuksien mukaan myös se, millaisia lahjoja ovat aikaisemmin antaneet.
Jos haluaa pitää suuruudenhullut häät, joihin itsellä ei ole varaa, on turha rutista liian pienistä lahjoista. Juhliin ei ole pääsymaksua, eikä lahjat ikinä kata murto-osaakaan juhlien kustannuksista. Itse ne on maksettava.
Realistisesti voi laskea, että saatujen lahjojen keskiarvo on noin 20€ per nuppi tai vähemmänkin, jos lapsia on paljon. Lapsettomassa juhlissa vähän enemmän, mikä voi olla suurin syy lapsettomien juhlien yleistymiseen. Yleensä on aina myös muita, kuin rahalahjoja eli rahaa ei tule kaikilta, vaikka näin toivoisi.
Mä tykkään lapsista, joten ikinä en ole lapsettomia juhlia pitänyt.
Tässä järjen ääni, ja hienosti kirjoitettu.
Todellakin juhlien kustannukset on juhlien järjestäjän vastuulla, ei vieraiden. Kukaan ei pakota pitämään juhlia, ne ovat aivan vapaaehtoiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tässä se lokki on??
Sinä joka järjestät juhlia ja oletat, että kutsumasi vieraat maksaa kemusi, vai vieras, joka kutsuttuna tulee juhlimaan?
Ei kutsutuilla vierailla ole mitään velvollisuutta kustantaa sinun juhliasi. Älä pidä juhlia, jos et kykene niitä itse kustantamaan.
Sinulla on ihan väärä luulo, jos luulet, että muiden pitää maksaa juhlasi.
Lokki on se, joka järjestää juhlat ja maksattaa ne vieraillaan.
Lahjakin annetaan pyyteettä, eikä ole tarkoitus juhlijan mieltä pahoittaa. Sulle tarjoaisin lasin vettä koska saan päättää mitä juhlissa tarjoan. Tärkeintähän on juhjat ja että tulet, niin varmasti olet kuumana kesäpäivänä mielissäsi kun tarjoan lasin vettä. Sitten voitkin jo läheä. Kiitos kun kävit ja muistit ❤
Emme osallistu kuin ihan lähipiirin häihin. Muihin kutsuihin vastaan ”kiitos kutsusta, meillä on jo muuta sovittuna, mukavia juhlia.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattana jos on niin köyhä, että vieraitten pitää maksaa juhlasi niin viŧŧu jätä juhlat järjestämättä, saattanan loinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei häälahjan ole tarkoitus kattaa ruoka- ja juomakuluja. Ne tarjotaan vieraille, ihan niin kuin kaikissa juhlissa.
Tietenkin saat pitää juhlat, joissa tarjoat vain vettä. Ei kukaan estä.
Muistan ajan, kun häitä pidettiin niinkin, että oli vain simppeli kahvitarjoilu. Hyvä vaihtoehto teille piheille tai köyhille juhlien järjestäjille. Kahvi, tee, pullankäntty ja ehkä kakku, jos nyt rahasi siihen riittää.
No jos ei 50e riitä niin jättäisin menemättä.