Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.

Vierailija
07.05.2021 |

Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?

Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.

Kommentit (920)

Vierailija
421/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En järjestä häitä lahjojen takia vaan rakkauden takia. Enkä maksata häitäni vierailla. Olen selkeästi vieraantunut ns. "normaalista" elämästä.

Hieman ylimielinen lausahdus.

Ihmisillä on nyt tapana antaa lahjoja ja minua ahdistaisi mennä häihin, joissa en saisi viedä lahjaa. Se on arvostuksen ja kunnioituksen osoitus. Toki eri asia, jos suorastaan ahnehtii mahdollisimman kallista, mutta eiköhän oikeassa elämässä harvempi näin tee kuin av:n tarinoissa.

Ottamalla vastaan kunnollisia lahjoja annat ihmisille tilaisuuden osoittaa arvostustaan ja iloaan. Ehkä sinulle lahjat eivät ole siihen luontevin tapa, mutta olet vähemmistöä.

Vierailija
422/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli pari vuotta sitten häät ja jonkin sortin lahjalista, joka oli äitini, anoppini ja kaasojen tiedossa.

Hintahaarukka lahjoille oli 5€:sta 50€:n.

Eikä kukaan antanut rahalahjaa, ja hyvä niin, sillä rahaa en edes pidä lahjana, eikä sopivana antaa hääparille.

Lahjan arvo riippuu täysin antajasta. Saisin lahjansaajana omantunnon tuskia, jos joku opiskelija tai pienituloinen antaisi kalliin lahjan, joka sekottaisi hänen talousbudjettinsa. Hintahaarukka voisi olla 5-50€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsellista edes pyytää häälahjoja tai laskeskella niiden arvoa. Onkohan tämä jokin alempien luokkien juttu? En voi kuvitella että hyvin toimeentulevat sivistyneet ihmiset miettisivät että vieraiden pitää maksaa omat ruokansa. Pikemminkin usein ainakin omissa piireissäni annetaan hyvin pieniä lahjoja, kukaan ei tarvitse mitään. Eihän syntymäpäiväjuhliinkaan edellytetä tiettyä rahasummaa. Jokin häämatkakassa voi olla, siihen voi laittaa pari kymppiä tms.

Kukaan ei enää mene naimisiin suoraan kotoa. Kuulostaa että joillekin häälahjat ovat tekosyy saada muut ihmiset maksamaan designesineet joihin ei itse viitsi käyttää rahaa. Moukkamaista ja noloa.

Samaa mieltä! Ovatko häät joku vaihtokauppa, että "Isot bileet sulle, isot lahjat mulle"?

Olen itse 40-vuotias. En ole ollut naimisissa, ikisinkkuna ehkä-kenties-joskus pääsen naimisiin. Minulle ei tarvitse tuoda häälahjaa, kortista ilahtuisin, koska koristelen kotiani postikorteilla muutenkin. Eikä tarvitse olla edes mikään perinteinen hääkortti, mielellään jopa ei sellainen. Jos vieraat haluavat tuoda häälahjoja, omasta puolestani olisin onnellinen noista itsetehdyistä villasukista punkkupullon kanssa. Muita hyviä lahjoja ovat suklaa, erikoiskahvi, viini/skumppapullo, pieni kirjakaupan lahjakortti (10-20€), itsetehdyt leivonnaiset esim. keksit, hunaja, saunanaamiot, hyvän tuoksuinen saippua, kukkia. Ihan sitä samaa, mitä minulle voi hankkia synttäri- ja joululahjaksikin.

En järjestä häitä lahjojen takia vaan rakkauden takia. Enkä maksata häitäni vierailla. Olen selkeästi vieraantunut ns. "normaalista" elämästä.

Olen niin samaa mieltä! Juuri tuollaisia lahjoja toivoisin itsekin. Ja tuollaisia lahjoja omissa piireissäni annetaan vaikka ihmiset ovat hyvin toimeentulevia ja monet erittäin varakkaitakin.

En ikinä kehtaisi vaatia Paratiisi-astioita ja Marimekon lakanoita ja ruohonleikkureita vain siksi että itseltä säästyisi rahaa. Taitaa tosiaan olla alemman keskiluokan ja duunarien keksintö tämä häälahjoilla nettoaminen.

Kertokaahan muuten suomenruotsalaiset, mitä teidän piireissänne annetaan?

Vierailija
424/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman ylimielinen lausahdus.

Ihmisillä on nyt tapana antaa lahjoja ja minua ahdistaisi mennä häihin, joissa en saisi viedä lahjaa. Se on arvostuksen ja kunnioituksen osoitus. Toki eri asia, jos suorastaan ahnehtii mahdollisimman kallista, mutta eiköhän oikeassa elämässä harvempi näin tee kuin av:n tarinoissa.

Ottamalla vastaan kunnollisia lahjoja annat ihmisille tilaisuuden osoittaa arvostustaan ja iloaan. Ehkä sinulle lahjat eivät ole siihen luontevin tapa, mutta olet vähemmistöä.

"En järjestä häitä lahjojen takia vaan rakkauden takia." Ihan kuin lahjojen arvostaminen tarkoittaisi ettei ole rakkautta. Huhheijaa! Tarkoittaa ainoastaan että kyseinen ihminen ei pidä lahjoista, ei että olisi parempi tai aidompi ihminen.

Vierailija
425/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat turhin asia jota varten ottaa lainaa! Kyse on vain yhdestä illasta. Sellaiset järjestetään joihin on varaa. Ja jos ei ole varaa, niin säästetään tai ollaan pitämättä.

Nykyään tuntuu olevan harvassa ihmiset joilla on malttia säästää tahtomiinsa asioihin. Kaikki pitäisi saada heti ja olla mahdollisimman hienoa. Miksi esittää varakkaampaa kuin on? Se on vain ojasta allikkoon.

Ap 50€ perheeltä on aivan tarpeeksi hääpärin lahjatilille. Ei ole vieraiden asia maksaa pariskunnan häitä.

Vierailija
426/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa tosiaan olla alemman keskiluokan ja duunarien keksintö tämä häälahjoilla nettoaminen.

Jatkuvasti luokkahommilla mässäilevät ylpeilevät ovat puolestaan yleensä nousukkaita. Oletko sitä sukupolvea, jonka vanhemmille aukesi sukunsa ensimmäisenä tie korkeakouluun ja siitä asti on kuljettu nokka pystyssä?

Vierailija
427/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin kaupallista ja kallista tuntuu olevan häiden pitäminen. Onkohan oikeasti sen arvoista?

Ei kaikkea mitata rahassa. Eikä kaikilla elämä ole ainaista penninvenytystä.

Kuulostaa olevan, jos juhlat maksatetaan vierailla.

Lahjat kuitenkin mitataan rahassa. Nimenomaan ja ehdottomasti rahassa! 😂😉

MITEN JOKU KIRJOITTAA NÄIN HÖLMÖÄ ?

Juhlat maksatetaan vierailla.

Häät maksetaan hyvissä ajoin ennen juhlia.

Hääpaikasta tuli varausmaksu ja olisikohan kk ennen tullut loppulasku.

Miten ihmeessä vieraat maksaa juhlat, kun hääpari on maksanut ne jo ennen häitä. Pienempiä laskuja tulee häiden jälkeen.

Ei kukaan tiedä etukäteen mitä naapurin Ville tuo, vai on tuomatta.

Vierailija
428/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa tosiaan olla alemman keskiluokan ja duunarien keksintö tämä häälahjoilla nettoaminen.

Onko lääkärin ammatti Sinulle tarpeeksi arvollinen? Ihan on heillä kaikilla lahjalistat olleet, mitä olen vieraana ollut.

Vierailija
429/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvasti luokkahommilla mässäilevät ylpeilevät ovat puolestaan yleensä nousukkaita. Oletko sitä sukupolvea, jonka vanhemmille aukesi sukunsa ensimmäisenä tie korkeakouluun ja siitä asti on kuljettu nokka pystyssä?

En suinkaan, isovanhempanikin olivat korkeakoulutettuja. Oletko itse? Se koira älähtää jne. Yhteiskuntaluokat ovat olemassa ja määrittävät yllättävän paljon ihmisten käyttäytymistä kuten juuri näkyy tästäkin keskustelusta. Ei asia liity "ylpeilyyn" vaikka niin luulet. Tutustu vaikkapa teokseen nimeltä Suomalainen maku.

https://www.gaudeamus.fi/suomalainen-maku/

Vierailija
430/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suinkaan, isovanhempanikin olivat korkeakoulutettuja. Oletko itse? Se koira älähtää jne. Yhteiskuntaluokat ovat olemassa ja määrittävät yllättävän paljon ihmisten käyttäytymistä kuten juuri näkyy tästäkin keskustelusta. Ei asia liity "ylpeilyyn" vaikka niin luulet. Tutustu vaikkapa teokseen nimeltä Suomalainen maku.

https://www.gaudeamus.fi/suomalainen-maku/

Jos ei liity ylpeyteen, miksi et muotoillut kommenttiasi vähemmän alentuvasti? Tiedät ihan hyvin että "Taitaa tosiaan olla alemman keskiluokan ja duunarien keksintö tämä häälahjoilla nettoaminen." on jännä komentti. Miksi haluat yhtäkkiä näin osoittaa halveksuntaa ja lokeroida ihmisiä?

Kyllä olen korkeakoulutettu koulutetusta suvusta, mutten ajattele että sillä olisi mitään merkitystä tässä keskustelussa. Koko asialla ei ole minulle kovin suurta merkitystä, koska se on minulle niin normaalia. Siksi oletin, että olet näitä joilla on kilahtanut hattuun.

Vierailija
431/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsellista edes pyytää häälahjoja tai laskeskella niiden arvoa. Onkohan tämä jokin alempien luokkien juttu? En voi kuvitella että hyvin toimeentulevat sivistyneet ihmiset miettisivät että vieraiden pitää maksaa omat ruokansa. Pikemminkin usein ainakin omissa piireissäni annetaan hyvin pieniä lahjoja, kukaan ei tarvitse mitään. Eihän syntymäpäiväjuhliinkaan edellytetä tiettyä rahasummaa. Jokin häämatkakassa voi olla, siihen voi laittaa pari kymppiä tms.

Kukaan ei enää mene naimisiin suoraan kotoa. Kuulostaa että joillekin häälahjat ovat tekosyy saada muut ihmiset maksamaan designesineet joihin ei itse viitsi käyttää rahaa. Moukkamaista ja noloa.

Samaa mieltä! Ovatko häät joku vaihtokauppa, että "Isot bileet sulle, isot lahjat mulle"?

Olen itse 40-vuotias. En ole ollut naimisissa, ikisinkkuna ehkä-kenties-joskus pääsen naimisiin. Minulle ei tarvitse tuoda häälahjaa, kortista ilahtuisin, koska koristelen kotiani postikorteilla muutenkin. Eikä tarvitse olla edes mikään perinteinen hääkortti, mielellään jopa ei sellainen. Jos vieraat haluavat tuoda häälahjoja, omasta puolestani olisin onnellinen noista itsetehdyistä villasukista punkkupullon kanssa. Muita hyviä lahjoja ovat suklaa, erikoiskahvi, viini/skumppapullo, pieni kirjakaupan lahjakortti (10-20€), itsetehdyt leivonnaiset esim. keksit, hunaja, saunanaamiot, hyvän tuoksuinen saippua, kukkia. Ihan sitä samaa, mitä minulle voi hankkia synttäri- ja joululahjaksikin.

Olen niin samaa mieltä! Juuri tuollaisia lahjoja toivoisin itsekin. Ja tuollaisia lahjoja omissa piireissäni annetaan vaikka ihmiset ovat hyvin toimeentulevia ja monet erittäin varakkaitakin.

En ikinä kehtaisi vaatia Paratiisi-astioita ja Marimekon lakanoita ja ruohonleikkureita vain siksi että itseltä säästyisi rahaa. Taitaa tosiaan olla alemman keskiluokan ja duunarien keksintö tämä häälahjoilla nettoaminen.

Minä en ole ruotsinsuomalainen, mutta vastaan silti. Olin myös ikisinkku, joka rakastui vanhempana. En ollut koskaan haaveillut häistä tai muutenkaan ole mikään intopinkeänä juhlien keskipiste. Pidimme pienet häät ja vieraille ilmoitimme, että ei mitään lahjoja, mutta olisi ihanaa, jos tulisitte häihin.

Saimme silti ihania lahjoja. Pienen runokirjan rakkaudesta, kukkia, itsetehdyt patakintaat itsepainatetusta kankaasta (käsityöystävältä) ja kortteja ja pienen albumin valokuvista meistä. Villasukkalahja olisi ollut tosi ihana.

Mutta ihaninta, kun vieraat tulivat. Olisi ollut ikävää, jos kukaan ei olisi viitsinyt tulla.

Vierailija
432/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä on ollut se, että vähintään ruuan kustannukset korvataan lahjalla. Eli kun oli kaksi aikuista niin 50€ riittää hyvin. "

Kakut, ruuat ja alkoholi on tosi kallista. En kyllä viidellä kympillä kehtaisi mennä edes itse syömään, saati kaksistaan. Eihän sillä saa ravintolassakaan kovin kummoisia eväitä.

Sen verran käytän rahaa jo tuliaisiin kun tapaan vähän harvinaisemman ystävän, kyllä häihin pitäisi vähän enemmän panostaa. Käyttäisin itse ainakin sen 80 euroa, kahdelta ehkä 150.

Vierailija
433/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

]

Minä en ole ruotsinsuomalainen, mutta vastaan silti. Olin myös ikisinkku, joka rakastui vanhempana. En ollut koskaan haaveillut häistä tai muutenkaan ole mikään intopinkeänä juhlien keskipiste. Pidimme pienet häät ja vieraille ilmoitimme, että ei mitään lahjoja, mutta olisi ihanaa, jos tulisitte häihin.

Saimme silti ihania lahjoja. Pienen runokirjan rakkaudesta, kukkia, itsetehdyt patakintaat itsepainatetusta kankaasta (käsityöystävältä) ja kortteja ja pienen albumin valokuvista meistä. Villasukkalahja olisi ollut tosi ihana.

Mutta ihaninta, kun vieraat tulivat. Olisi ollut ikävää, jos kukaan ei olisi viitsinyt tulla.

Ihanan kuuloiset lahjat! Ja mukava kuulla, että juhlat onnistuivat. Tällaiset ovat aikuiset juhlat, kun ei tarvitse teeskennellä että on varaa ökyjuhliin jotka pitää maksattaa vierailla.

Vierailija
434/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3 tonnia on passeli

Vierailija
435/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin 400€ oli kastejuhla ja yllärihäät.

Oli kastelahja 200,€

Ajat ovat toiset covidin takia ja tulossa olevat häät en tiedä mitä teen? Apua?

Vierailija
436/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä häiden ohjelmanumero jos jossain vaiheessa kaikki lahjat tuodaan yksitellen näytille morsiuspöydälle arvosteltaviksi kaikken nähden. "NÄIN paskan lahjan antoivat jore ja pirre perheineen! Kattokaa ny!"

Vierailija
437/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoin 400€ oli kastejuhla ja yllärihäät.

Oli kastelahja 200,€

Ajat ovat toiset covidin takia ja tulossa olevat häät en tiedä mitä teen? Apua?

Meillä oli myös yllätyshäät kastejuhlassa. Jälkeen päin vasta tajusin, että mehän emme saaneet häälahjoja, kun kaikki toivat vain lahjoja lapselle. Joten lähetin vieraille 50 euron laskun perään, minkä arvelin kunkin ruokailun maksaneen.

Vierailija
438/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulossa kesähäät ja morsian on ökyperheen hemmoteltu prinsessa ja sulhon perhe rikas.

Joten tälläsen persaukisen tulot menee elämiseen tarvitseeko ökyjuhliin edes mennä.

Rahaa haluavat vaikka ei puutetta ole.

Itse olen ujo ja intro menin naimisiin salaa.

Kuitenkin kun viikon päästä olin synnyttämässä synnärille tuli häälahjoja. Kiitos niistä yleiskone ahkerassa käytössä, leivänpaahdin, kattiloita kaikki tarpeeseen. Näin hyvä olen onnellinen etten halunut hääjuhlia, aatelkaa juostiin räntäsateessa pormestarin luota hotellin kahvioon kermaleivoksin, siinäpä se.

Vierailija
439/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kun pikavipin kokonaishinta on rajattu 10%:aan vuodessa, ei tyhjätaskullakaan ole tekosyytä olla menemättä häihin tai antamatta kustannusten mukaista lahjaa. Sitä paitsi niistä rahaväen häistäkin saattaa oikealla asenteella saada monin verroin arvokkaampaa verkostoa, asiakkaita ja töitä

Vierailija
440/920 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mautonta on pyytää lahjaa ja tehdä mitään lahjalistoja/lahjatoiveita. Ja erityisen tyylitöntä on ajatella, että vieraan lahjan pitäisi jotenkin korvata juhlat. Ikäänkuin vierasta ei olisi edes haluttu kutsua! Toki lahja juhliin viedään, ja se voi olla rahaa tai ihan mitä vaan, suhteen laadun ja varallisuuden mukaan. Meillä aikoinaan häälahjat vaihtelivat viisinumeroisen rahasumman ja karkkipussin välillä. Kaikki yhtä hyviä lahjoja, ja mitään emme pyytäneet. Tärkeintä oli aloittaa yhteinen taival mieheni kanssa, ja jakaa se lähipiirin kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän