Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.
Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?
Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.
Kommentit (920)
Nyt on kesä pilalla. En koskaan mene kesähäihin. Fiksut pitävät talvihäät. Ei sillä lailla halua kesäänsä tuhlata, typerissä juhlissa.
Satanen pariskunnalta. Jos on lapsia, pari kymppiä/lapsi päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli yksi kesä muutama vuosi sitten kolmet häät. Hieman stressaavaa varsinkin näin matalapalkkaisena ihmisenä. Oli pakko tehdä karu päätös paljonko pystyin laittamaan rahaa pariskuntien lahjatileille. En todellakaan halunnut heikentää omaa taloudellista tilannettani.
Varakkaimmalle pariskunnalle laitoin 20€. (Ovat jo eronneet).
Suosikkipariskunnalle laitoin 40€. (Ovat edelleen yhdessä).
Kolmannelle pariskunnalle laitoin 25€. (Ovat jo eronneet).
Häihin ei ole pakko osallistua, jos ei tahdo tai ei rahat riitä. Ja sitäpaitsi taitaa jo yli puolet avioliitoista päätyä eroon, niin miksi laittaa lahjatileille mitään älyttömiä summia.
Sun nuukuuden takia kaksi paria eronnut. Jos olisit antanut kaikille pareille 40€, voisivat olla kaikki yhdessä 😂
Jos tiukempaa, niin 50 € / aikuinen. Jos normaali palkansaaja, niin voi olla 100 € / aikuinen.
Itse olin toimeentulotuella ja annoin 50 €. En tosin päässyt häihin, kun ei ollut varaa juhla-asuun (ei ole niin hyvä vartalo, että voisin vaan ostaa jonkun 20 € H&M-koltun), juhlakenkiin, jonkinlaiseen juhlavampaan shaaliin tms. siltä varalta, että tulee kylmä, kampaamoon, uusiin silmälaseihin (vanhoilla ei kehtaisi mennä juhliin, kun niin huonossa kunnossa, ja halusin valita omat kehykset vapaasti), junalippuihin, rintaliiveihin, mahdollisesti sukkahousuihin, uusiin meikkituotteisiin kuivuneiden tilalle jne. Omasta takaa oli oikeastaan vaan ehkä juhlalaukku, alushousut ja jotain vanhoja meikkejä.
Lisänä oli vielä 1-vuotislahja pariskunnan jälkikasvulle.
Hääparin pitää saada lahjaksi noin 5000€ yhteensä.
Sillä voi sitten maksaa lakimiehen palkkion kun ero tulee.
Pari kolme sataa on hyvä. Jos on läheinen hääpari, enemmän.
On se kyllä harmi kuinka häätkin ovat jo pilalla. Missä on mukava yhdessäolo, juhlahetki parille jotka ovat löytäneet toisensa? Iloitaan toisten onnesta.
Hääpari laittaa sellaiset häät kuin laittaa ja vieraat laittaa parasta seppälää päällensä sekä iloisen olemuksen. Laittavat semmoisen lahjan kuin haluavat.
Nautitaan ja iloitaan juhlasta, kesästä ja onnesta.
Pidetään hauskaa. Kuka muistaa vielä miten pidetään hauskaa? Muistaako kukaan?
Olipa kerran erään kapiais sulhasen häät. Etukäteen sukulainen varoitti, että älkää liian vähän antako häälahjaksi. Sen lisäksi oli pukukoodi ja juomat tarjosi kukin itselleen. Häät oli täynnä erilaisia leikkejä, joissa kerättiin rahaa. Siis morsian ryöstettiin yms. (rahaa vastaan sai takaisin, siis vieraiden rahaa), miekkaan työnnettiin seteleitä yms. Kenelleköhän oli ihanat häät? Enpä tiedä.
Kannattaa laittaa raha tilille vasta häiden jälkeen. Ei sitten harmita ison summan antaminen, jos häät oli tylsät tai ruoka huonoa tai loppui kesken. Jokainen turhaan odotettu minuutti hääparia hääkuvauksesta tiputtaa lahjasummaa. Kätevää!
Täytyy olla tosi läheinen että antaisin edes 50 e. Ja jos tiedän että on minua varakkaampi, en anna rahaa. Hullua että joutuisin kituuttamaan annettuani 50 euroa, summan, joka on minulle iso mutta toiselle ei tunnu missään eikä sitä arvostaisi. En myöskään koskaan ole itse juhlinnan kohde tai lahjojen saaja joten se ei olisi vastavuoroista.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla tosi läheinen että antaisin edes 50 e. Ja jos tiedän että on minua varakkaampi, en anna rahaa. Hullua että joutuisin kituuttamaan annettuani 50 euroa, summan, joka on minulle iso mutta toiselle ei tunnu missään eikä sitä arvostaisi. En myöskään koskaan ole itse juhlinnan kohde tai lahjojen saaja joten se ei olisi vastavuoroista.
Sama! 50€ on minulle pienipalkkaiselle iso raha. Tuon summan lahjoittaisin vain itselleni todella tärkeälle ihmiselle. Tuo on minun viikon ruokarahani.
Tässäkin ketjussa naureskellaan ja vähätellään köyhempien lahjasummille. Todella julmaa. Eikö teitä yhtään hävetä ilkeilynne?
Vierailija kirjoitti:
Jätätte lapset kotiin. Säästyy jo vaate- ja majoituskustannuksissa ja pystytte vähän juhlimaankin kun aika ei mene vahtimiseen, pissatuksiin, hyssyttelyyn, ruokailussa auttamiseen jne. Me olemme antaneet 50€/aikuinen ja lapset rajattu juhlista pois.
Ei lapsia voi keskenään jättää. Jos on sukulaisen häät, sukulaiset on samoissa häissä. Lastenvahti viikonlopuksi on kallista lystiä.
Mä olen käyttänyt lapsia tekosyynä olla menemättä, oli lapset kutsuttu tai ei. Vanhempi lievästi autistinen, joten erityislapsikortti oli hyvä tekosyy kuten sekin, että erityislapselle on vaikea saada lapsenvahvita. Hän tosin osasi aina käyttäytyä juhlissa ja oli helppo, mutta ei sitä tarvinnut kaikille kertoa. Samoin oli helppo hoidettava. Hänen erityisyytensä näkyi juuri siinä, ettei puhu mitään ja jumittuu yhteen asiaan. Esim. juhissa riitti joku pikkuesine, joka häntä kiinnosti ja jossa on jotain liikkuvaa, vaikka pikkuauto pystyi keskittymään siihen vaikka viisi tuntia yhteen menoon, mihin normilapsi ei olisi pystynyt. Mutta kun moni ei sitä tiennyt, oli helppo sanoa että on vaikeaa erityislapsen kanssa lähteä.
Avioliitto on nykyään suurimmalle osalle pelkkä vitsi. Itse häät supertärkeät.
En kyllä kovin kummoista lahjaa/lahjarahaa antais jollekkin pariskolle jolla lapsiakin jo ainakin muutaman eri tyypin kanssa,
ja melkein tietää etukäteen että tämäkin liitto on muisto vaan muutaman vuoden kuluttua.
Tämähän on käsitelty moneen kertaan.
Vähintään omat kustannukset pitää hyvien tapojen mukaan aina kattaa.
Eli paikan vuokrasta ja tarjoilusta riippuen 150-250€/vieras, lapsista vähemmän koska eivät juo alkoholia. Tosin ei kai kukaan muutenkaan vie lapsia häihin!
Me saatiin vanhemmilta 1000 ja lähisukulaisilta joku 70? Tädit, sedät, kaverit laittoi 20-50 ja minusta se oli enemmän kuin tarpeeksi. Toivoimme vain, että mahdollisimman moni pääsisi paikalle ja koska asuimme jo yhdessä (niin kuin moni muukin nykypäivänä) halusimme rahaa suureen hankintaan.
Mun mielestä häät eivät ole mitkään rahanker(j)uujuhlat. Jokainen järjestäköön sellaiset häät joihin on varaa ilman häävieraiden raha-avustuksia.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että kukin maksaa kykynsä mukaan lahjoista. Jos ei ole rahaa ostaa lahjoja, niin sitten ei ole. Onpa omituiseksi mennyt tämä nykyaika että pitää ostaa jotain kalliita lahjoja. Ostakoon kukin omilla rahoillaan itselleen ne kalliit lahjat. Nuo häätkin on ihme rahastusta nykyään. Ei kaikki ole rikkaita tai kaikilla ei ole edes töitä nykyään.
Omassa lähipiirissä kukaan naimisiin menneistä ei ole myöskään ollut lahjojen perään. Ovat toivoneet vain, että tulisimme juhliin viettämään aikaa yhdessä hyvin epävirallisesti. Ei ole ollut mitään seremonioita tai muutkaan, koska kaikki parit ovat menneet naimisiin kaikessa hiljaisuudessa maistraatissa. Häitä voisi verrata hyviin illanistujaisin, jossa on hyvää ruokaa, juotavaa ja mukavaa seuraa.
Toiselle hääpareista annoin pienen lahjakortin ja ystävälleni, joka oli morsian, harrastuksiin liittyvän jutun, josta tiesin hänen haaveilleen jo pitkään.
Toinen hääpari sai minulta myös pienen yhteisen syötävän lahjan ja ystävälleni toin ulkomailta erikoisemman keräilyesineen kokoelmaansa häälahjaksi.
Jos menen itse joskus naimisiin, haluan häälahjaksi suklaata ja/tai villalankaa neulomiseen. Se riittää. Sulhanen toivokoot sitten itse mitä haluaa, mutta minulle riittää suklaa/lanka. Muut asiat voin ostaa ja rahoittaa itse sekä yhdessä puolisoni kanssa.
Olen opiskelija ja annoin 50€ kun kaveri meni naimisiin. Jos on kolmehenkinen perhe niin antaisin tuon per suu eli 150€. Perheellisillä on kuitenkin yleensä vakityö ja varaa maksaa tuo muutamaankin kertaan.
Häälahjan hinta on just se minkä itse haluat käyttää. Vaikka tekisit itse. LAhjoja ei vaadita tai niillä ei ole mitään vaatimuksia.
Kyllä pitää antaa vähintään 500€.Vähempää ei voi antaa.