Toimeentulotuki ja alaikäisen henkilökortti
Olen toki yrittänyt googlettaa mikä tässä on käytäntö ja pykälät.
Meillä on nyt 2 kertaa hylätty 16-vuotiaan osalta hakemus avustuksesta henkilökorttia varten. 16v ei kuulema tarvitse sellaista.
Laitoin jo perusteiksi sen että aloittaa opiskelut (ei ole omaa tiliä, ei voi saada sellaista ilman henkkaria, ei voi siis saada esim. oppimateriaalilisää tililleen kun sellaista ei ole) ja bussissa on jo tentattu henkkareita useampaan kertaan, on siis 16v, ostaa lastenlipun mutta kuljettaja epäilee että on 17v jolloin pitäisi maksaa aikuisten lippu.
Löytääkö joku muu tietoa meneekö tämä nyt oikein vai yritänkö vielä?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen välillä miettinyt tätä, että yhteiskunnassa vaaditaan tunnistautumista monessa paikassa. Mutta se tunnistautumisen väline, eli henkilötodistus on maksettava itse.
Ihan työssäkäyvänä veronmaksajana olen tätä pohtinut, että hassua. Jos yhteiskunta jotain vaatii, se voisi kyllä sen itse maksaa (tässä tapauksessa).
Tässä tapauksessa? Näille joille jo muutenkin maksetaan kaikki?
Tuloista riippuen myös työssäkäyvä voi olla oikeutettu yhteiskunnan avustuksiin ja tukiin. Työntekijän palkasta vähennetään *ansiotulovähennys ja tällä varmistetaan se, että kantasuomalainen työtön ei ikinä saa niin paljoa kuukausittain rahaa kuin työssäkäyvä.
**Asumis- ja ***toimeentulotuessa on kuntakohtainen yläraja joka taas varmistaa sen, että työtön ei pysty asumaan kalliissa asunnossa tai sitten hän joutuu ylimenevän osuuden maksamaan ****perusosastaan. Perusosasta työttömän pitää maksaa itse kaikki mitä ei hyväksytä toimeentulotuessa menoihin. Tällaisia ovat esimerkiksi puhelin- ja nettilasku, kaikki mahdolliset osamaksut sekä vakuutukset (poislukien kotivakuutus).
Työttömille ei makseta kaikkea vaikka työhönsä kyllästyneet/burnoutin partaalla olevat ihmiset usein niin kuvittelevatkin. Alla on neljä tärkeää linkkiä jotka lukemalla ymmärrät paremmin mikä kaikki hyväksytään menoiksi tukia laskettaessa ja miten paljon työtön voi rahaa kuukausittain saada. Summa on paljon vähemmän kuin voit kuvitellakaan.
* https://www.kela.fi/ansiotulovahennys
** https://www.kela.fi/yleinen-asumistuki
Osuuspankissa onnistuu verkossakin. Siis huoltajan toimesta. Eli ymmärrän sen ettei tuota katsota tarpeelliseksi / pakolliseksi menoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen välillä miettinyt tätä, että yhteiskunnassa vaaditaan tunnistautumista monessa paikassa. Mutta se tunnistautumisen väline, eli henkilötodistus on maksettava itse.
Ihan työssäkäyvänä veronmaksajana olen tätä pohtinut, että hassua. Jos yhteiskunta jotain vaatii, se voisi kyllä sen itse maksaa (tässä tapauksessa).
Mikä "kaikki" heille maksetaan? Eihän heille makseta kuin ehdoton minimi.
Asuminen lääkkeet pakolliset menot. Se nyt vielä puuttuisi, että pitää saada enemmän kuin "ehdoton minimi" kun toisten kustantamaa se kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tiedäthän, että lapsesi tienatessa nekin katsotaan koko talouden tuloksi ja ne on toimeentulotuesta pois.
Hän ei ole meidän vanhin lapsi, ei ole esim. viime kesänäkään katsottu silloin 17v, nyt 18v tuloja meidän tuloiksi. On kyllä ilmoitettu sinne ja tiliotteet laitettu.
Ja vaikka katsoittais tuloiks, mun mielestä on tärkeintä että mun lapset saa tehdä mitä normaalit nuoret tekee, eli edistyy opinnoissa, saa onnistumisia (se riemu kun saa kesätöitä!) ja työkokemusta. Mä toivon heille vain parasta.
Vaikka mä olen joidenkin mielestä vain sossupummi niin se ei tarkoita että olisin paska äiti.
Kyllä menee erikoiseksi. Olen tuo joka kertoi, että lapsenkin tulot huomioidaan koko talouden tuloksi. Me asumme 50km päässä pääkaupunkiseudulta, liekö sillä mitään vaikutusta. Mutta täällä jos menet lapsen possunkin tyhjentämään tilille niin sekin katsotaan tuloksi. Lapsi on vasta kolme ja itse olen työttömänä. Emme ole siksi vielä avanneet hänelle tiliä koska kaikki hänen mahd lahjarahansa katsottaisiin tuloiksi. Sehän niiden rahojen idea olisikin, eikun. .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä "kaikki" heille maksetaan? Eihän heille makseta kuin ehdoton minimi.
Asuminen lääkkeet pakolliset menot. Se nyt vielä puuttuisi, että pitää saada enemmän kuin "ehdoton minimi" kun toisten kustantamaa se kuitenkin on.
https://www.kela.fi/toimeentulotuki
Vaikka kuinka toivoisit niin työttömille EI makseta kaikkea.
Toimeentulotuesta korvataan välttämättömät menot. Laissa sanotaan, että toimeentulotukea voidaan myöntää henkilöasiakirjaan, jos se on hakijalle välttämätön. Perustelusi eivät ole sellaiset, että kortti olisi lapsellesi välttämätön. Eli enpä usko Kelan päätöstään muuttavan. Maksa itse kortti perusosasta, jos sen koet lapselle tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan ohiksena muille ketjua lukeville. Avatkaa lapselle pankkitili vaikka 1-vuotislahjaksi. Miten voi olla mahdollista, että 16-vuotiaalla ei ole pankkitiliä?
335
Ei meidän lapsella ollut, kun sitä ei mihinkään tarvittu, persaukisia kun oltiin. Toki nyt on tili, mutta ei siellä ole latiakaan rahaa, ei kannata pitää, koska muuten ne täytyy syödä ts. Otetaan toimeentulotuessa huomioon tulona. Kas, kun me kaikki ei olla keskiluokkaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan ohiksena muille ketjua lukeville. Avatkaa lapselle pankkitili vaikka 1-vuotislahjaksi. Miten voi olla mahdollista, että 16-vuotiaalla ei ole pankkitiliä?
335
Siksi, että toimeentulotuella ollessa lapsen säästöt vähentävät toimeentulotukea, joten olisi hölmöläisen peitonjatkamista säästää lapsen tilille. Kaikki tilit pitää ilmoittaa. Toki tili voi olla, mutta siellä ei saa olla mitään varoja. Mutta miksi perustaa tyhjää tiliä?
Ap, kuvitteletko, että sun kaikki lapset ovat kaikki joskus veronmaksajia? Olet aivan varma? Kirjoita sitten vasta, kun asia on relevantti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
335Siksi, että toimeentulotuella ollessa lapsen säästöt vähentävät toimeentulotukea, joten olisi hölmöläisen peitonjatkamista säästää lapsen tilille. Kaikki tilit pitää ilmoittaa. Toki tili voi olla, mutta siellä ei saa olla mitään varoja. Mutta miksi perustaa tyhjää tiliä?
Olin siinä luulossa että toimeentulotuesta saa säästää ja jonkun verran saa olla tilillä rahaa.
Eikö muka riitä pankissa kelakortti? Ja vanhempien henkkarit?Kyllä meillä onnistui ainakin noin.