Toimeentulotuki ja alaikäisen henkilökortti
Olen toki yrittänyt googlettaa mikä tässä on käytäntö ja pykälät.
Meillä on nyt 2 kertaa hylätty 16-vuotiaan osalta hakemus avustuksesta henkilökorttia varten. 16v ei kuulema tarvitse sellaista.
Laitoin jo perusteiksi sen että aloittaa opiskelut (ei ole omaa tiliä, ei voi saada sellaista ilman henkkaria, ei voi siis saada esim. oppimateriaalilisää tililleen kun sellaista ei ole) ja bussissa on jo tentattu henkkareita useampaan kertaan, on siis 16v, ostaa lastenlipun mutta kuljettaja epäilee että on 17v jolloin pitäisi maksaa aikuisten lippu.
Löytääkö joku muu tietoa meneekö tämä nyt oikein vai yritänkö vielä?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Duuniin kyllä mennään. Ekaa jota hakee ei ehkä saa mutta kyllä löytyy rnnenpitkää
Mitä ihmettä? Hänellä on kyllä jo esim. kesätyöpaikka saatuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duuniin kyllä mennään. Ekaa jota hakee ei ehkä saa mutta kyllä löytyy rnnenpitkää
Ihan mielenkiinnosta: jos nuorella ei ole pankkitiliä, miten hänelle palkka maksetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: jos nuorella ei ole pankkitiliä, miten hänelle palkka maksetaan?
No juuri siksihän esimerkiksi tässä yritetään niitä henkkareita saada että hän saa tilin avattua..! Olisiko mun pitänyt kieltää hakemasta töitä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kortti maksaa jonku 50e.
Syökää 2 viikkoa kaurapuuroa. Ja ostakaa se säästyneillä rahoilla.
Näin itse itsensä elättävänä verojen maksajana vituttaa tuo että meille kuuluu automaattisesti kaikki. Muiden kustantamana.Sattuneista syistä saadaan toimeentulotukea.
Se ei ole mun vika että me ollaan siihen oikeutettuja.
Mua vituttaa se että te ketkä luulette olevanne koviakin veronmaksajia, todellisuudessa kulutatte verovaroilla kustannettavia palveluita ehkä jopa eniten. Luuletko että muutamalla satasella saat sille liian pienenä päiväkotiin hylätylle hoitopaikan?
Kotihoito on tulee paljon halvemmaksi kunnalle / yhteiskunnalle.
Sä olet vain halunnut sen ylihintaisen tönön lainarahalla, joten lapset maksaa sen hinnan.
Ne on niitä kiusaajia ja päällepäsmäreitä, kun eivät ole koskaan saaneet vanhemmiltaan tarvitsemaansa.
Tämä mun 16v on älyttömän fiksu tuleva veronmaksaja. Mulla on niitä 3 muutakin.
Vaikka mä olen sun silmissä epäonnistunut, mä olen onnistunut kasvattamaan neljä erittäin hienoa ihmistä joista mä olen ylpeä.
He on vielä nuoria, mutta heillä on töitä, koulussa olevilla pelkkää positiivista palautetta jne. Näin ei ole läheskään jokaisella.
Nämä mun lapset osallistuu sun hoidon maksamiseen, mihin sitten päädytkin.Menikö sossupummilla tunteisiin?
Joo, menee kyllä tunteisiin kun sun kaltaiset ihmiset luulevat olevansa jotenkin parempia.
Tiedoksi, ette ole.
Sä et tiedä mun elämäntilannetta ja mä en ole siihen syyllinen millä perusteella täällä ihmiset saa rahaa sossusta. Ja sehän sua selkeästi vituttaa. Jos tuntisit tuon 16v.n ihan oikeasti niin häpeäisit sanojasi.
Tämä palsta on täynnä trollailevia juntteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin itse itsensä elättävänä verojen maksajana vituttaa tuo että meille kuuluu automaattisesti kaikki. Muiden kustantamana.Sattuneista syistä saadaan toimeentulotukea.
Mua vituttaa se että te ketkä luulette olevanne koviakin veronmaksajia, todellisuudessa kulutatte verovaroilla kustannettavia palveluita ehkä jopa eniten. Luuletko että muutamalla satasella saat sille liian pienenä päiväkotiin hylätylle hoitopaikan?
Sä olet vain halunnut sen ylihintaisen tönön lainarahalla, joten lapset maksaa sen hinnan.
Ne on niitä kiusaajia ja päällepäsmäreitä, kun eivät ole koskaan saaneet vanhemmiltaan tarvitsemaansa.
Vaikka mä olen sun silmissä epäonnistunut, mä olen onnistunut kasvattamaan neljä erittäin hienoa ihmistä joista mä olen ylpeä.
He on vielä nuoria, mutta heillä on töitä, koulussa olevilla pelkkää positiivista palautetta jne. Näin ei ole läheskään jokaisella.
Nämä mun lapset osallistuu sun hoidon maksamiseen, mihin sitten päädytkin.Menikö sossupummilla tunteisiin?
Kutsut ap:ta sossupummiksi vaikka itse kirjoittelet tänne kahdeksalta perjantai-aamuna jolloin työssäkäyvät ovat töissä. Hah hah hah!!!
Vanhemmat voivat aukaista lapselle tilin, ja PISTE.
Onko tämäkin taas jotenkin kuntakohtaista. . Kyllä meille viimeksi myönnettiin kaikille henkkarit, ilman mitään perusteluita. Halvemman asiakirjan mukaan maksavat. Passi voikin olla eri asia kun ei ole pakollinen. Tee siitä päätöksestä valitus. Pakkohan niiden on myöntää siihen tukea, noin tarpeellinenkin kun on.
Ap, tiedäthän, että lapsesi tienatessa nekin katsotaan koko talouden tuloksi ja ne on toimeentulotuesta pois.
Turhaan se pentu niihin töihin menee. Työttömyys on hänelle tulevaisuutta . Huono-osaisuus periytyy. , Jos joskus koulusta valmistuu niin työttömäksi jää
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta
Vierailija kirjoitti:
Onko tämäkin taas jotenkin kuntakohtaista. . Kyllä meille viimeksi myönnettiin kaikille henkkarit, ilman mitään perusteluita. Halvemman asiakirjan mukaan maksavat. Passi voikin olla eri asia kun ei ole pakollinen. Tee siitä päätöksestä valitus. Pakkohan niiden on myöntää siihen tukea, noin tarpeellinenkin kun on.
On myös mahdollista, että ap on aluksi yrittänyt hakea henkilökorttiin toimeentulotukea jollain sellaisella perusteella jota ei Kelassa hyväksytä, esimerkiksi ulkomaanmatkan takia. Sitten ollaankin tilanteessa jolloin Kela ei myönnä tukea henkilötodistukseen pitkään aikaan, aivan sama millä perusteella sitä yritetään hakea.
Kun elin kädestä suuhun, sain kuitenkin nipistettyä muutaman euron kuukaudessa.
Tietenkin lapsella pitää olla henkkari. Ei se niin kallis ole, ettei sitä puolessa vuodessa voi säästää.
Savuton kirjoitti:
Turhaan se pentu niihin töihin menee. Työttömyys on hänelle tulevaisuutta . Huono-osaisuus periytyy. , Jos joskus koulusta valmistuu niin työttömäksi jää
Ahdistaako työssäkäynti sinua noin paljon? Hakeudupa mielenterveyspalveluiden piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Valituksen käsittelyssä kestää puolisen vuotta.
Nimimerkillä Kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Ap, tiedäthän, että lapsesi tienatessa nekin katsotaan koko talouden tuloksi ja ne on toimeentulotuesta pois.
Hän ei ole meidän vanhin lapsi, ei ole esim. viime kesänäkään katsottu silloin 17v, nyt 18v tuloja meidän tuloiksi. On kyllä ilmoitettu sinne ja tiliotteet laitettu.
Ja vaikka katsoittais tuloiks, mun mielestä on tärkeintä että mun lapset saa tehdä mitä normaalit nuoret tekee, eli edistyy opinnoissa, saa onnistumisia (se riemu kun saa kesätöitä!) ja työkokemusta. Mä toivon heille vain parasta.
Vaikka mä olen joidenkin mielestä vain sossupummi niin se ei tarkoita että olisin paska äiti.
Savuton kirjoitti:
On yksi parhaiten pärjäävistä luokallaan.
Vanhempi lapsi ei ole vielä edes valmistunut, mutta tekee opiskelujen lisäksi kahta eri työtä.
Mitähän sulle on periytynyt..?
Vierailija kirjoitti:
Savuton kirjoitti:
On yksi parhaiten pärjäävistä luokallaan.
Vanhempi lapsi ei ole vielä edes valmistunut, mutta tekee opiskelujen lisäksi kahta eri työtä.
Mitähän sulle on periytynyt..?
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös mahdollista, että ap on aluksi yrittänyt hakea henkilökorttiin toimeentulotukea jollain sellaisella perusteella jota ei Kelassa hyväksytä, esimerkiksi ulkomaanmatkan takia. Sitten ollaankin tilanteessa jolloin Kela ei myönnä tukea henkilötodistukseen pitkään aikaan, aivan sama millä perusteella sitä yritetään hakea.
En olisi niin tyhmä että niin tekisin. Emmekä ole muutenkaan mihinkään reissuun lähdössä. Perusteet ovat mitä kerroinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsut ap:ta sossupummiksi vaikka itse kirjoittelet tänne kahdeksalta perjantai-aamuna jolloin työssäkäyvät ovat töissä. Hah hah hah!!!
Kaikki tekevätkin klo 8-16 vuoroja, miten voi aikuinen ihminen luulla noin?
Ylempänä: "Menköön duuniin jakamaan lehtiä jne..."
Missäs 80-luvulla sinä elät? Jo painettavien sanomalehtien lukumäärä on pienentynyt, puhumattakaan sitten niiden tilausmääristä. Mainoksiakaan ei tule läheskään vanhaan malliin. Koska olet viimeksi edes nähnyt ilmoitusta, jossa etsitään lehdenjakajaa? Ja jos haetaan, vaatimuksena on yleensä ajokortti.
Jos lapselle ei saa aukaistua omaa tiliä niin miksi te vanhemmat ette aukaise sitä?Vaihtoehtoja on olemassa.