Toimeentulotuki ja alaikäisen henkilökortti
Olen toki yrittänyt googlettaa mikä tässä on käytäntö ja pykälät.
Meillä on nyt 2 kertaa hylätty 16-vuotiaan osalta hakemus avustuksesta henkilökorttia varten. 16v ei kuulema tarvitse sellaista.
Laitoin jo perusteiksi sen että aloittaa opiskelut (ei ole omaa tiliä, ei voi saada sellaista ilman henkkaria, ei voi siis saada esim. oppimateriaalilisää tililleen kun sellaista ei ole) ja bussissa on jo tentattu henkkareita useampaan kertaan, on siis 16v, ostaa lastenlipun mutta kuljettaja epäilee että on 17v jolloin pitäisi maksaa aikuisten lippu.
Löytääkö joku muu tietoa meneekö tämä nyt oikein vai yritänkö vielä?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Surullista että vanhemmista ei ole lapsiaan elättämään vaan lapset joutuu tekemään jopa kahta työtä elääkseen. Lasun tekisin jos tietäisin ketkä vanhemmat on tuommoisia
Mä arvasin tän :D
No koitapa tehdä lasu täysi-ikäisestä :D
Jos osaisit lukea, niin tuossa on kyse meidän vanhemmasta lapsesta.
Ihan itse on todella ahkera ja kunnianhimoinen, kerää ihan täällä meidän huollettavana rahaa säästöön :D
Ei hänen tarvitse maksaa elämisestään mitään vaikka onkin jo täysi-ikäinen, me halutaan tukea häntä.
Ihan oikeesti ette voi olla muuta kuin elämiinne kyllästyneitä trolleja :D
Vierailija kirjoitti:
Joo jotenkin kummallista, että AP kuvittelee täällä haukuttavan hänen lapsiaan sossupummeiksi, vaikka hehän ovat ainuita tuossa taloudessa, jotka käyvät sekä töissä, että opiskelevat samalla kun AP vetää kotona lonkkaa :D Vanhemman pitäisi huolehtia lapsistaan, mutta AP pistää lapset koulun jälkeen töihin, vielä kahteen eri työpaikkaan mielummin kun menisi itse töihin :D Eikö edes 9e/päivä -paikkoja olisi tarjolla, että voisit aikuisena ihmisenä ostaa lapsellesi henkkarit ilman kerjäämistä?
Mä en ole ketään laittanut töihin.
Mun lapset on noinkin nuorena fiksuja ja kykeneviä ihmisiä, he luovat jo omaa tulevaisuuttaan.
He eivät myöskään maksa mitään menojaan, ei edes täysi-ikäinen.
Oletteko te oikeasti tyhmiä vai ottaako noin paljon päähän huomata että sossun rahoilla elävät ei olekaan yhtään sen kummallisempia ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kortti maksaa jonku 50e.
Syökää 2 viikkoa kaurapuuroa. Ja ostakaa se säästyneillä rahoilla.
Näin itse itsensä elättävänä verojen maksajana vituttaa tuo että meille kuuluu automaattisesti kaikki. Muiden kustantamana.Sattuneista syistä saadaan toimeentulotukea.
Se ei ole mun vika että me ollaan siihen oikeutettuja.
Mua vituttaa se että te ketkä luulette olevanne koviakin veronmaksajia, todellisuudessa kulutatte verovaroilla kustannettavia palveluita ehkä jopa eniten. Luuletko että muutamalla satasella saat sille liian pienenä päiväkotiin hylätylle hoitopaikan?
Kotihoito on tulee paljon halvemmaksi kunnalle / yhteiskunnalle.
Sä olet vain halunnut sen ylihintaisen tönön lainarahalla, joten lapset maksaa sen hinnan.
Ne on niitä kiusaajia ja päällepäsmäreitä, kun eivät ole koskaan saaneet vanhemmiltaan tarvitsemaansa.
Tämä mun 16v on älyttömän fiksu tuleva veronmaksaja. Mulla on niitä 3 muutakin.
Vaikka mä olen sun silmissä epäonnistunut, mä olen onnistunut kasvattamaan neljä erittäin hienoa ihmistä joista mä olen ylpeä.
He on vielä nuoria, mutta heillä on töitä, koulussa olevilla pelkkää positiivista palautetta jne. Näin ei ole läheskään jokaisella.
Nämä mun lapset osallistuu sun hoidon maksamiseen, mihin sitten päädytkin.Menikö sossupummilla tunteisiin?
Meistä kaikki on sossupummeja.
Niin rikkaat kuin köyhät ja kaikki siltä väliltä.
Saadaan -40% apteekissa alennusta
Saadaan pikkusummalla terveysmaksut
Saadaan lapsilisää Kelalta
Saadaan 600 e/vuosi ylittävät lääkkeet lähes ilmaiseksi
Saadaan kotitalousvähennystä
Jne.
Jne.
- eri -
Vierailija kirjoitti:
Taas meni pummilla tunteisiin
Pum pum pummi.
Samallainen pummi olet sinäkin.
Vai sanotko apteekissa, että haluat maksaa lääkeen 100%, etkä halua -40% alennusta.
Tuskin!
Heh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo jotenkin kummallista, että AP kuvittelee täällä haukuttavan hänen lapsiaan sossupummeiksi, vaikka hehän ovat ainuita tuossa taloudessa, jotka käyvät sekä töissä, että opiskelevat samalla kun AP vetää kotona lonkkaa :D Vanhemman pitäisi huolehtia lapsistaan, mutta AP pistää lapset koulun jälkeen töihin, vielä kahteen eri työpaikkaan mielummin kun menisi itse töihin :D Eikö edes 9e/päivä -paikkoja olisi tarjolla, että voisit aikuisena ihmisenä ostaa lapsellesi henkkarit ilman kerjäämistä?
Mun lapset on noinkin nuorena fiksuja ja kykeneviä ihmisiä, he luovat jo omaa tulevaisuuttaan.
Oletteko te oikeasti tyhmiä vai ottaako noin paljon päähän huomata että sossun rahoilla elävät ei olekaan yhtään sen kummallisempia ihmisiä?
No et maksa sinäkään, vaan makaat kotona ja me työssäkäyvät maksamme sitten lastesi ja sinunkin elämäsi. Ihan turha selittää, että sinä elätät yhtään ketään. Sinä täytät kerran kuussa hakemuksen ja veronmaksajat elättävät perheesi ettei sinun tarvitse tehdä tuon enempää. Ja siis lapsillais on rahaa säästössä, mutta silti meidän muiden tulisi kustantaa henkilökortti, mihin sinä et loistavana elättäjänä ja taloudenpitäjänä ole kyennyt 16 vuodessa säästämään 50 euroa?
Mahtaa olla surkea elämä väärinymmärtäjillä. Sääliksi käy. Eikö teidän lapsista tullutkaan mitään? Vai ettekö saaneet lapsia ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te oikeasti tyhmiä vai ottaako noin paljon päähän huomata että sossun rahoilla elävät ei olekaan yhtään sen kummallisempia ihmisiä?No et maksa sinäkään, vaan makaat kotona ja me työssäkäyvät maksamme sitten lastesi ja sinunkin elämäsi. Ihan turha selittää, että sinä elätät yhtään ketään. Sinä täytät kerran kuussa hakemuksen ja veronmaksajat elättävät perheesi ettei sinun tarvitse tehdä tuon enempää. Ja siis lapsillais on rahaa säästössä, mutta silti meidän muiden tulisi kustantaa henkilökortti, mihin sinä et loistavana elättäjänä ja taloudenpitäjänä ole kyennyt 16 vuodessa säästämään 50 euroa?
Laitontahan se ei ole joten mitä valitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te oikeasti tyhmiä vai ottaako noin paljon päähän huomata että sossun rahoilla elävät ei olekaan yhtään sen kummallisempia ihmisiä?No et maksa sinäkään, vaan makaat kotona ja me työssäkäyvät maksamme sitten lastesi ja sinunkin elämäsi. Ihan turha selittää, että sinä elätät yhtään ketään. Sinä täytät kerran kuussa hakemuksen ja veronmaksajat elättävät perheesi ettei sinun tarvitse tehdä tuon enempää. Ja siis lapsillais on rahaa säästössä, mutta silti meidän muiden tulisi kustantaa henkilökortti, mihin sinä et loistavana elättäjänä ja taloudenpitäjänä ole kyennyt 16 vuodessa säästämään 50 euroa?
Laitontahan se ei ole joten mitä valitat.
En minä valittanut, vaan kerroin miksi AP on sossupummi, ja miksi hänen käytöstään ja kitinäänsä ei arvosteta. Laitonta ei ole myöskään pitää sossupummeja laiskoina sossupummeina. Ja tässä tapauksessa vielä olla huolissaan aikuisen ihmisen elämänhallinnasta, kun ei kykene säästämään 50 euroa 16 vuodessa, vaikka sitä rahaa tulee talouteen tulee tt-tuella oleville yksinhuoltajilla enemmän kuin riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Menikö sossupummilla tunteisiin?
En ole ap, mutta heh, taidat olla ns.omanpaskansasyöjä
Ihanko kaikki teille pitää kustantaa? Uskomatonta porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin itse itsensä elättävänä verojen maksajana vituttaa tuo että meille kuuluu automaattisesti kaikki. Muiden kustantamana.Sattuneista syistä saadaan toimeentulotukea.
Mua vituttaa se että te ketkä luulette olevanne koviakin veronmaksajia, todellisuudessa kulutatte verovaroilla kustannettavia palveluita ehkä jopa eniten. Luuletko että muutamalla satasella saat sille liian pienenä päiväkotiin hylätylle hoitopaikan?
Sä olet vain halunnut sen ylihintaisen tönön lainarahalla, joten lapset maksaa sen hinnan.
Ne on niitä kiusaajia ja päällepäsmäreitä, kun eivät ole koskaan saaneet vanhemmiltaan tarvitsemaansa.
Vaikka mä olen sun silmissä epäonnistunut, mä olen onnistunut kasvattamaan neljä erittäin hienoa ihmistä joista mä olen ylpeä.
He on vielä nuoria, mutta heillä on töitä, koulussa olevilla pelkkää positiivista palautetta jne. Näin ei ole läheskään jokaisella.
Nämä mun lapset osallistuu sun hoidon maksamiseen, mihin sitten päädytkin.Menikö sossupummilla tunteisiin?
Kutsut ap:ta sossupummiksi vaikka itse kirjoittelet tänne kahdeksalta perjantai-aamuna jolloin työssäkäyvät ovat töissä. Hah hah hah!!!
Kaikki tekevätkin klo 8-16 vuoroja, miten voi aikuinen ihminen luulla noin?
En minä sellaista oikeasti luulekaan, mutta jos sinä olet täysijärkinen työssäkäyvä niin et sinä tänne kirjoittele perjantaina aamukahdeksalta työttömiä herjaavia kirjoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä mun lapset osallistuu sun hoidon maksamiseen, mihin sitten päädytkin.
Tässä loistava esimerkki itsepetoksesta: ”ei ole mun vika... rikkaat eivät rakasta lapsiaan minä sentään rakastan.. sinä et huolehdi lapsistasi, rahasi menevät pelkkään materiaan itsellesi..” mistä ihmeestä revit nämä olettamukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä mun lapset osallistuu sun hoidon maksamiseen, mihin sitten päädytkin.
Mä olen tuo joka kommentoi. Eikä ole tönöä, ihan asun vuokrayksiössä (koska isompaan ei ole varaa) käyn töissä ja lapset (nyt jo omillaan) oon hoitanut kotona. Enkä äkkiä keksi muutakaan, millä mä verovaroja kulutan toki oon osani saanut ilmaisen koulutuksen lähes ilmaisen terveydenhuollon jne kautta ja käytän päivittäin yleisiä teitä, mutta niin varmaan sä ja sun lapsetkin. Sen lisäksi että nautitte tukia, jotka teille kuuluu.
Mun pointti oli se, että mitään ei voi yrittää hoitaa itse vaan aina ollaan käsi pitkällä ottamassa.
Olen välillä miettinyt tätä, että yhteiskunnassa vaaditaan tunnistautumista monessa paikassa. Mutta se tunnistautumisen väline, eli henkilötodistus on maksettava itse.
Ihan työssäkäyvänä veronmaksajana olen tätä pohtinut, että hassua. Jos yhteiskunta jotain vaatii, se voisi kyllä sen itse maksaa (tässä tapauksessa).
Vierailija kirjoitti:
Olen välillä miettinyt tätä, että yhteiskunnassa vaaditaan tunnistautumista monessa paikassa. Mutta se tunnistautumisen väline, eli henkilötodistus on maksettava itse.
Ihan työssäkäyvänä veronmaksajana olen tätä pohtinut, että hassua. Jos yhteiskunta jotain vaatii, se voisi kyllä sen itse maksaa (tässä tapauksessa).
Tässä tapauksessa? Näille joille jo muutenkin maksetaan kaikki?
Minun mielestäni on kummallista että todistuksesta pitää maksaa. Jokaiselle pitäisi antaa jonkinlainen perustodistus "viran puolesta". En tiedä mitä laki sanoo, mutta paperittomuus on aikamoinen ongelma oikeuksien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökorttiin tai passiin ei myönnetä toimeentulotukea, ei edes täydentävänä tai ehkäisevänä. Joissain ihan poikkeustapauksissa toimeentulotukea henkilötodistuksiin voidaan myöntää mutta aloittajan tilanne ei ole sellainen.
Kyllä sitä myönnetään, koska ihminen tarvitsee henkkareita. Itse olen ainakin saanut passin kulut toimeentulotuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa? Näille joille jo muutenkin maksetaan kaikki?
Mikä "kaikki" heille maksetaan? Eihän heille makseta kuin ehdoton minimi.