Mitä tehdä, kun puoliso sanoo kaikkeen ei?
Toivoisin kokemuksia tai rakentavia kommentteja. Viime vuodet puolisoni kanssa ovat olleet yhtä kiviseen vetämistä, hänellä on toki oma työ, omat harrastukset ja oma elämä kuten minullakin mutta yhteiset asiat käyvät yhä vähemmälle. Olen huomannut, että hän sanoo ei käytännössä kaikkiin ehdotuksiini ja tunnen kutistuvani yhä pienemmäksi ja mitättömämmäksi kodissani. Kyseessä siis lähinnä arkiset asiat, astiastot, siivoukset, loman vietto, makuuhuoneen lämpötila. Kaikki ehdotukseni ovat epämiellyttäviä ja vääriä, jos alan puolustautumaan niin hän lopettaa väittelyn jollakin järkevällä faktalla, mitä etsii netistä. Tyyliin: ei sulla voi olla kylmä, koska Googlen mukaan makuuhuoneen optimilämpötila on 18 astetta eikä mullakaan ole yhtään kylmä. En tiedä, miten asian voisi edes ottaa puheeksi. Omasta mielestään hän on hyvin mukava ja joustava puoliso, eikä ymmärrä yhtään mistä puhun.
Kommentit (456)
Jos elämä on noin vaikeaa niin paras erota.
Käänteinen logiikka käyttöön ASAP
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa raskaalta ihmiseltä.
Tiedän aloittajan tapaan kuvaillun tapauksen, jossa tosiasiassa ongelmana oli se, että "ideat" eli vaatimukset olivat yksinkertaisesti aivan älyttömiä ja perustellusta syystä. Tyyliin hyväkuntoinen tavara x pitää vaihtaa uuteen ja huonompaan, pitää lähteä lomalle johon ei ole varaa ja surkeaan kohteeseen, siivoaminen pitää ehdottomasti tehdä jollain järjettömällä tavalla jne.. Ap:n kumppani on vaan luultavasti täynnä tätä **skaa.
Ja sänkyyn voi muuten ostaa peiton jos makkarissa on viileää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuuhuoneen optimilämpötila tosiaan on 18C. Mikäli sinulla on kylmä niin kannattaa hommata paksumpi peitto, sillä raikas ilma takaa paremman unenlaadun. Tunkkaisessa ilmassa uni ei ole yhtä syvää ja palauttavaa.
Kumpi maksaa sähkölaskun? Se joka maksaa, sillä on valtaa.
Itse en ainakaan kyselisi miehen mielipidettä siihen onko minulla kylmä vai ei. En myöskään moneen muuhun asiaan. Miksi ap teet kaikesta niin vaikeaa ap? Oletko joku lapsi tai lapsenasteelle jäänyt?
Puoliksi maksetaan, tietysti. Pitkä avioliitto ja iso perhe. Mutten myöskään ymmärrä, miten se ikkunan auki pitäminen talvisin säästäisi sähköä?
Oletpas hyökkäävä. Oletko kotonakin yhtä jäärä ja vihamielinen?
Vierailija kirjoitti:
Mutku ei ap viitsi, ei kehtaa ja eron jälkeen toinen ei olisi enää se rahapussi, jonne voi aina mennä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vastaus kaikkeen on "ei", niin sitten pitää esittää asiat niin, että "ei"-vastaus on sinulle hyvä.
Esimerkki. Mitäs, jos säästettäisiin ja jätettäisiin menemättä ravintolaan/risteilylle ?
Ei se noin toimi vaikka toivois 😂 Mulla oli kans tuollainen ’eijittelijä’. Mikään ei käynyt. Ei halunnut matkailla, ei halunnut sisustaa, ei halunnut tehdä arkena ruokaa, ei halunnut lähteä mun kanssa lenkille, ei halunnut siivota, ei halunnut tulla kotiin, ei halunnut mennä ulos illalliselle.
Halusi ainoastaan syödä, nukkua, käydä töissä, tehdä ylitöitä, olla illanistujaisissa, löhötä, saunoa, mennä isänsä kanssa mökille.
Keskustelut eivt tuottaneet tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuuhuoneen optimilämpötila tosiaan on 18C. Mikäli sinulla on kylmä niin kannattaa hommata paksumpi peitto, sillä raikas ilma takaa paremman unenlaadun. Tunkkaisessa ilmassa uni ei ole yhtä syvää ja palauttavaa.
Itse en ainakaan kyselisi miehen mielipidettä siihen onko minulla kylmä vai ei. En myöskään moneen muuhun asiaan. Miksi ap teet kaikesta niin vaikeaa ap? Oletko joku lapsi tai lapsenasteelle jäänyt?
Puoliksi maksetaan, tietysti. Pitkä avioliitto ja iso perhe. Mutten myöskään ymmärrä, miten se ikkunan auki pitäminen talvisin säästäisi sähköä?
Onko tämä mielestäsi rakentava kommentti? Ilmeisesti olen jäärä ja vihamielinen, koska minusta ei ole. Suuri kiitos asiallisesti vastanneille, muutama viesti antoi paljon miettimisen aihetta. T. Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs moni oletti että puoliso on mies.
Oletko varma ettei puoliso ole oikeassa jos kerran hän lopettaa väittelyn järkifaktalla?
Onko hän oikeassa sanoessaan että minulla (aloittaja) ei ole kylmä? Ei voi olla, koska netissä sanotaan niin? Täytyy varmaan lopettaa mokoma paleleminen. Itse asiassa lämpötilakin on Ok, ainoa mitä olen pyytänyt, on ettei ikkunan tarvisi olla talvisin auki koko yötä. Illallakin tuuletus sopii minulle.
Jos makuuhuone on pieni, eikä siinä ole tuloima-aukkoja tai venttiileitä illan tuuletuksen hyöty on syöty hyvin nopeasti. Ikkuna kannattaa pitää auki koko yön, mutta hyvä talvikäyttöön tarkoitettu untuvapeitto auttaa nukkumaan lämpimästi. Kasvojen alueen olisi hyvä olla viileää ilmaa vasten. Puolisosi on tässä asiassa täysin oikeassa.
Ihmiset eivät ole mitään keskiarvoa noudattavia robotteja. Moni ihminen ihan oikesti tykkää asioista jotka eivät ole keskimääräisen käsityksen mukaan parhaita.
Sen takia asiaan ainoa molempia tyydyttävä ratkaisu on ostaa hyvää peitto, sillä huoneilman kuumuus häiritsee vääjäämättä toista osapuolta, pahimmillaan vaaranten hänen terveytensä. Asian voi ratkaista tyydyttävästi ostamalla erinomaisen peiton, joka nostaa aloittajan kehonlämpötilan sellaiselle tasolle, että ei tarvitse palella. Myös verkkovirtaan kytkettäviä sähköpeittoja on saatavilla.
Eikö tässä nyt ole puheena parisuhteen ongelmat, eikä tuollaiset käytännön asiat, joilla sivuutetaan ne oikeat syyt. Mitäs kun ehdottaa vaikka uutta peittoa, tai sähköpeittoa ja mies sanoo ei, ei sänkyyn uutta peittoa mahdu, ei voida nukkua eri peitoilla, ei kuulosta järkevältä. Se ratkaistaan sitten taas jollain käytönnön jipolla.
Sitten ap ehdottaa aamupalalla verhojen avaamista, ei käy! Mennäänkö vkl yhdessä kauppaan? Ei. Pitäiskö joskus miettiä muuttamista toiselle paikkakunnalle. Ei. Kesäksi voisi olla mukava hommata pihalle penkki. Ei. Vähennetäänkö lihansyöntiä. Ei. Pitäiskö tänään ai huomenna puhua siitä isäsi syntymäpäivälahjasta. Ei. Ei ei ei. Voisko tästä edes puhua. Ei. Ei voi ei ei ei.
On sellaisia ihmisiä, jotka vaan torjuu ja torjuu ja torjuu. On TODELLA ÄRSYTTÄVÄÄ joutua väittelemään ja puolustamaan jokaikistä omaa ajatusta/tarvetta/mielipidettä tälläisen ihmisen kanssa. Ja he toki vetoaa niihin faktoihinsa ja keskustelu loppuu siihen.
Terve tapa on kuulla toisen viesti. Sanoa vaikka "ai sinulla on kylmä joka yö. Sepä ikävää. Kyllähän tämä pitää jotenkin ratkaista".
Naisen keho tuottaa lämpöä 17% vähemmän kuin miehen keho.
Eli suosittelisin erillisiä makuuhuoneita. Jos ei kerran peittokaan auta kylmyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Puolisosi ei enää halua olla puolisosi vaan oman navan tuijottaja.
Ei pidä tehdä tuommoisia johtopäätöksiä. Emme tiedä, mikä on ongelman takana. Puoliso voi katsos hyvinkin haluta olla puoliso ja ongelma varsin pieni ja sopivan tavan löydyttyä fixattavissa.
Avioliittokin muuttuu, koska ihmiset muuttuvat, mutta se ei tarkoita, etteivät haluaisi jatkaa keskenään. Rakkautta voi olla, mutta tarvitaan vähän työtä ja säätöä homman sujumiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Eli suosittelisin erillisiä makuuhuoneita. Jos ei kerran peittokaan auta kylmyyteen.
Valitettavasti tässä talossa ei ole ylimääräisiä huoneita. Olen toki ehdottanut muuttoa, mutta vastaus oli tietenkin ei. Ja sille, joka raha-asioita pohti, niin kerrottakoon että erossa saisin itselleni suuren summan rahaa. Minkä voin käyttää haluamallani tavalla, ilman että joku on koko ajan sanomassa ei, ei tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Heippa,
Kuulostaa osin tutulta ja ajoittain tosi turhauttavalta.
Meillä käynyt niin että joku työkaveri, vanha opiskelukaveri tai perhetuttu tekee tai sanoo jotain mistä puoliso innostuu helposti. Esimerkiksi meidän pitäisi asua omakotitalossa koska Kallekin asuu tai meidän pitäisi mennä lomalle Gdanskiin koska Maijakin kävi siellä tai kaupassa pitäisi käydä vain kerran viikossa koska Pekankin perhe tekee niin. Sitten kun et itse hypi riemusta näille ajatuksille niin puoliso ärähtää tai suuttuu kun "sun ei IKINÄ kelpaa tehdä asioita mitä KAIKKI muut tekee."
No juuri niinhän tuossa tapahtuu että mikään ei koskaan kelpaa. Kyllähän se risoo jos toinen tyrmää kaiken koska se on muka jotenkin huono toive kun joku muukin on jo joskus tehnyt niin. Jos sanoisin että mennää Amerikkaan niin se toteaa että "johan se Kolumbus kävi siellä, pitääkö siellä kaikkien rampata".
Vain jotkut maailmaa mullistavan uniikit ideat sitten kai kelpaisivat mutta mitä ne sitten ovat niin sitä ei taida tietää se puoliso itsekään.
Yleensä silloin kun mies heittäytyy tahallaan oikein hankalaksi sillä on jo uusi nainen katsottuna ja haluaa erota, mutta ei halua ottaa eropäätöksestä vastuuta, joten on tahallaan mahdollisimman ärsyttävä että vaimo kyllästyisi jatkuvaan skismaan ja lähtisi. Sitten voi sukulaisten kanssa yhdessä kauhistella, että kylläpä oli kauhea se vaimo kun silleen jätti hyvän liiton. Tietty suhteesta ulospäin näytetään ihan eri naamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kai oli vitsi? Tai jos ei ollut niin et ole vihamielistä ihmistä tavannutkaan sitten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa raskaalta ihmiseltä.
Tiedän aloittajan tapaan kuvaillun tapauksen, jossa tosiasiassa ongelmana oli se, että "ideat" eli vaatimukset olivat yksinkertaisesti aivan älyttömiä ja perustellusta syystä. Tyyliin hyväkuntoinen tavara x pitää vaihtaa uuteen ja huonompaan, pitää lähteä lomalle johon ei ole varaa ja surkeaan kohteeseen, siivoaminen pitää ehdottomasti tehdä jollain järjettömällä tavalla jne.. Ap:n kumppani on vaan luultavasti täynnä tätä **skaa.
Ja sänkyyn voi muuten ostaa peiton jos makkarissa on viileää.
Jos puolison kaikki ideat tuntuvat aina typeriltä ja järjettömiltä niin silloin on kenties valinnut itselleen väärän puolison. Kyllähän sitä olisi hyvä innostua edes jonkin verran samanlaisista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä silloin kun mies heittäytyy tahallaan oikein hankalaksi sillä on jo uusi nainen katsottuna ja haluaa erota, mutta ei halua ottaa eropäätöksestä vastuuta, joten on tahallaan mahdollisimman ärsyttävä että vaimo kyllästyisi jatkuvaan skismaan ja lähtisi. Sitten voi sukulaisten kanssa yhdessä kauhistella, että kylläpä oli kauhea se vaimo kun silleen jätti hyvän liiton. Tietty suhteesta ulospäin näytetään ihan eri naamaa.
Tätä olen toki pohtinut, sekä tarjonnut mahdollisuutta sopuisaan eroon. Mutta vastaus oli (yllättäen) ei, hän haluaa korjata suhdetta ja käytä pariterapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutku ei ap viitsi, ei kehtaa ja eron jälkeen toinen ei olisi enää se rahapussi, jonne voi aina mennä.
Missä tässä missään vaiheessa oli aloituksessa puhetta rahasta? Ei missään. Mutta sinulle kaikki on pelkkää rahaa ja tunteista saati rakkaudesta et ymmärrä mitään. Aina sama naisvihaa pursuava kommentti siitä, että mies muka olisi naisille, joku rahapussi. Ei ole. Kyllä naiset menevät naimisiin rakkaudesta ja kyllä heillä on ihan omat tulot, ja usein jopa paremmat kuin äijällä (mikä saattaakin joissakin tapauksissa olla juuri se ongelma, kun mies ei saakaan olla se rahapussi joka voisi jopa käyttää valtaa väärin sen avulla.
Mun mies on ei-mies. Sille pitää kaikki ehdottaa todella paljon etukäteen esim "älä vastaa nyt, mieti ihan rauhassa, tää ei oo mikään iso juttu. Siskon poika täyttää 5v ja ensi kuun 14.pv olisi pienet juhlat. Voitais käydä vaikka 30min kääntymässä. Ei tarvitse päättää nyt, puhutaan vaikka ensi viikolla tästä".
Ja tuo on vaan esimerkki, mutta ylipäänsä kaikki ideat ja ajatukset oon oppinut pehmustamaan hänelle, koska ensireaktio on muuten kaikkeen vahva ei ja kirosana päälle.
Stressiä se hänellä on. Suorittaja, menestyjä, vaatii itseltään niin paljon liikaa. Ja sitten kokee että kaikki vähäkin ylimääräinen on hirveää vaatimista, hän ei jaksa ja kuppi menee nurin. Ihan vaikka joku "tuutko tunnin päästä syömään jos alan nyt tekee ruokaa" voi saada hänet pyörittämään silmiä ärtyneenä, vastaus on luultavasti "en tiedä, katotaan" tai vastaavaa, koska ei halua mun vaikuttavan hänen tekemisiin. Hirveästi työntää kaikkia pois ja kritisoi, kun sille tuulelle sattuu.
Mut sellasta se välillä on, stressi on kyllä tappaja. Lyhentää elinikää ja parisuhteita.
Meillä tosin jo tilanne parempaan päin, mutta tunnistan hyvin ilmiön, jossa kaikki minusta lähtöisin oleva ulosanti om automaattinen "ei, ei kiinnosta, älä jaksa, ei". Ja loogisena miehenä hänkin perustelee lyhyesti miksi on oikeassa ja minä väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Tämän takia ei IKINÄ saa antaa konkreettista esimerkkiä, mikä parisuhteen vuorovaikutuksessa on pielessä. Keskustelu typistyy juuri tällaiseksi.
No, jos olisin kiinnittänyt tuollaiseen huomioon, niin kyllä minä ottaisin sen esille, ihan sillä että päätänpäs minäkin nyt sanoa ei, ei, ei. Ihan siksi, että muistutan sitä toista että tässä ei ole mitään järkeä. Pikkuhiljaa saattaa olla, että hänkin kiinnittää huomion. Se voi myös alkaa naurattaa. Se voi myös alkaa ärsyttää. Mutta... Koska se on totuus niin siitä vaan tuomaan asia esiin.