Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä, kun puoliso sanoo kaikkeen ei?

Vierailija
06.05.2021 |

Toivoisin kokemuksia tai rakentavia kommentteja. Viime vuodet puolisoni kanssa ovat olleet yhtä kiviseen vetämistä, hänellä on toki oma työ, omat harrastukset ja oma elämä kuten minullakin mutta yhteiset asiat käyvät yhä vähemmälle. Olen huomannut, että hän sanoo ei käytännössä kaikkiin ehdotuksiini ja tunnen kutistuvani yhä pienemmäksi ja mitättömämmäksi kodissani. Kyseessä siis lähinnä arkiset asiat, astiastot, siivoukset, loman vietto, makuuhuoneen lämpötila. Kaikki ehdotukseni ovat epämiellyttäviä ja vääriä, jos alan puolustautumaan niin hän lopettaa väittelyn jollakin järkevällä faktalla, mitä etsii netistä. Tyyliin: ei sulla voi olla kylmä, koska Googlen mukaan makuuhuoneen optimilämpötila on 18 astetta eikä mullakaan ole yhtään kylmä. En tiedä, miten asian voisi edes ottaa puheeksi. Omasta mielestään hän on hyvin mukava ja joustava puoliso, eikä ymmärrä yhtään mistä puhun.

Kommentit (456)

Vierailija
21/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt eri tavalla seuraavan kerran, eli niin, että hänen pitää vastata kyllä.

Tai sitten sanot, että moikka ja laitat eron vireille. Helppo juttu, mutta oma vika jos ei tee mitään.

Vierailija
22/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex muuttui jossain vaiheessa sellaiseksi, että kaikki oli ei. Kyllä tuota ei:n sanomista kuulin alusta asti, mutta se muuttui jatkuvaksi eikä oikeastaan ollut edes mitään selitystä tai selitys oli en halua. Kaikkea muutakin hankalaa suhteeseen tuli ja en jaksanut enää moista taakkaa.

Nykyisin periaatteeni on, että rakkaalle ei sanota ei. Siitä syystä nykyisen miesystäväni kanssa olen joutunut ottamaan etäisyyttä. Tajusin ettei kyseessä ole rakkaus ja kyllä hän sitten myönsikin, kun perustelin tuolla ei:n sanomisella. Mikään rakkaussuhde ei ole, jos kaikki tapahtuu vain sen toisen ehdoilla. Ei kukaan halua rakkaalle vastata kieltävästi.

Tuolla metodilla kasvatetut lapset ovat aikuisina hirveää itsekeskeistä ihmissaastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisosi ei enää halua olla puolisosi vaan oman navan tuijottaja.

Vierailija
24/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vastaus kaikkeen on "ei", niin sitten pitää esittää asiat niin, että "ei"-vastaus on sinulle hyvä.

Esimerkki. Mitäs, jos säästettäisiin ja jätettäisiin menemättä ravintolaan/risteilylle ?

Vierailija
25/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuuhuoneen optimilämpötila tosiaan on 18C. Mikäli sinulla on kylmä niin kannattaa hommata paksumpi peitto, sillä raikas ilma takaa paremman unenlaadun. Tunkkaisessa ilmassa uni ei ole yhtä syvää ja palauttavaa.

Kumpi maksaa sähkölaskun? Se joka maksaa, sillä on valtaa.

Itse en ainakaan kyselisi miehen mielipidettä siihen onko minulla kylmä vai ei. En myöskään moneen muuhun asiaan. Miksi ap teet kaikesta niin vaikeaa ap? Oletko joku lapsi tai lapsenasteelle jäänyt?

Vierailija
26/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs moni oletti että puoliso on mies. 

Oletko varma ettei puoliso ole oikeassa jos kerran hän lopettaa väittelyn järkifaktalla? 

Onko hän oikeassa sanoessaan että minulla (aloittaja) ei ole kylmä? Ei voi olla, koska netissä sanotaan niin? Täytyy varmaan lopettaa mokoma paleleminen. Itse asiassa lämpötilakin on Ok, ainoa mitä olen pyytänyt, on ettei ikkunan tarvisi olla talvisin auki koko yötä. Illallakin tuuletus sopii minulle.

Jos makuuhuone on pieni, eikä siinä ole tuloima-aukkoja tai venttiileitä illan tuuletuksen hyöty on syöty hyvin nopeasti. Ikkuna kannattaa pitää auki koko yön, mutta hyvä talvikäyttöön tarkoitettu untuvapeitto auttaa nukkumaan lämpimästi. Kasvojen alueen olisi hyvä olla viileää ilmaa vasten. Puolisosi on tässä asiassa täysin oikeassa.

Vierailija
27/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko sitten ajatella tekeväsi asioita itseksesi?   Esim lähteä lomalle yksin tai jonkun tutun kanssa, jos mies ei ole kiinnostunut?   Siis ottaa tilaa, eikä vain kutistua.   

Esim kertoisit ensin, että haluat viettää vielä joskus loman paikassa X tai mennä Kuhmon kamarimusiikkifestareill, kunhan koronatilanne sallii.   Ihan noin vain muina miehinä kerrot ajatuksestasi sen enempää miestä suostuttelematta, selittelemättä, vastausta odottamatta, mahdolliseen vastaväitteeseen tarttumatta ja selittelemällä...  Vain tiedoksi, että tällainen ajataus on päässäsi.  Hän saattaa toki kertoa, että ajatus on hölmö ja perustella ajatuksensa, mutta tuskin hän nyt sentään sanoo, ettet saa mennä tai haaveilla edes.   -  Sitten katsot miten asia kehittyy, mutta pidät vain mielessäsi kuvan itsestäsi (ja jos miehesi mukaan haluat niin hänestä) onnellisena ko paikassa.   Pidä kuva mielessäsi, kun asia tulee puheeksi, ja vältä ilmaisuja "aina sinä..." "sinä et koskaan" "miksi" .  Jos mieheltä tulee edes jotain positiivista signaalia, niin vahvista sitä. --- Ehkä hän jonakin päivänä ihan itse keksii tuon idean (ikään kuin et olisi koskaan edes asiaa esittänyt.  Tuttavallani on tämmöinen äiti, toisella taas vaimo jonka vastaus aina ensin kaikkeenn "ei".  Äiti tapauksessa henkilölla aina ongelmia, mutta vaimo-tapauksessa ukko käyttää juuri tätä tekniikkaa erittäin hyvin tuloksin, ja molemmat tyytyväisiä kun asiat järjestyy riitelemättä)

Jos pelkäät että loulta saat taas pettyä, niin eikö se olisi ollut lopputulos vaikket olisi edes yrittänyt tällä tekniikalla?   Toisaalta, jos se toimii, niin sehän voi olla vaikka kuinka hyvä tai jopa romanttinen alku.

Pystyyn ei pidä kuolla.

Vierailija
28/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makuuhuoneen optimilämpötila tosiaan on 18C. Mikäli sinulla on kylmä niin kannattaa hommata paksumpi peitto, sillä raikas ilma takaa paremman unenlaadun. Tunkkaisessa ilmassa uni ei ole yhtä syvää ja palauttavaa.

Itse en ainakaan kyselisi miehen mielipidettä siihen onko minulla kylmä vai ei. En myöskään moneen muuhun asiaan. Miksi ap teet kaikesta niin vaikeaa ap? Oletko joku lapsi tai lapsenasteelle jäänyt?

Puoliksi maksetaan, tietysti. Pitkä avioliitto ja iso perhe. Mutten myöskään ymmärrä, miten se ikkunan auki pitäminen talvisin säästäisi sähköä?

Vierailija
29/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Asioita ei voi maksaa omaan päätäntävaltaan parisuhtessa jossa on kaksi tasa-arvoista yksilöä. Silloin myös toinen ihminen ja hänen tuntemuksensa pitää ottaa huomioon maksoi sitten jotain kumpi vain.

Vierailija
30/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vastaus kaikkeen on "ei", niin sitten pitää esittää asiat niin, että "ei"-vastaus on sinulle hyvä.

Esimerkki. Mitäs, jos säästettäisiin ja jätettäisiin menemättä ravintolaan/risteilylle ?

No ei onnistu. Ap:n mies on sellainen itsekäs, joka vastaa siten miten itselle on hyvä. Ei halua vastata puolisoa miellyttävällä tavalla eikä joustaa. Haluaa olla pomo, joka sanoo viimeisen sanan.

Vierailija
31/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin juuri miksi edelleen 20 vuoden jälkeen voin niin hyvin tässä omassa parisuhteessani. Se johtuu hyvin pitkälti siitä että kumppani kuuntelee ihan oikeasti tarpeitani ja toiveitani ja lähtee mukaan juttuihin jotka ovat minulle tärkeitä.

Vierailija
32/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten puoliso voi sanoa ei jos ap ei edes tiedä miten ottaa asian esille?

Vierailija
33/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma ettei puoliso ole oikeassa jos kerran hän lopettaa väittelyn järkifaktalla? 

Onko hän oikeassa sanoessaan että minulla (aloittaja) ei ole kylmä? Ei voi olla, koska netissä sanotaan niin? Täytyy varmaan lopettaa mokoma paleleminen. Itse asiassa lämpötilakin on Ok, ainoa mitä olen pyytänyt, on ettei ikkunan tarvisi olla talvisin auki koko yötä. Illallakin tuuletus sopii minulle.

Jos makuuhuone on pieni, eikä siinä ole tuloima-aukkoja tai venttiileitä illan tuuletuksen hyöty on syöty hyvin nopeasti. Ikkuna kannattaa pitää auki koko yön, mutta hyvä talvikäyttöön tarkoitettu untuvapeitto auttaa nukkumaan lämpimästi. Kasvojen alueen olisi hyvä olla viileää ilmaa vasten. Puolisosi on tässä asiassa täysin oikeassa.

Ihmiset eivät ole mitään keskiarvoa noudattavia robotteja. Moni ihminen ihan oikesti tykkää asioista jotka eivät ole keskimääräisen käsityksen mukaan parhaita.

Vierailija
34/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukahan nyt on lapsenasteelle jäänyt?   Sanoisin, että parisuhteessa tämmöiset "valta sillä joka maksaa" -puheet ovat todellakin kypsymättömän riehumista.  

Miltä se 18 astetta tuntuu, riippuu kovin paljon monesta muustakin asiasta, esim siitä, onko vetoisa paikka jne.   Mutta todellakin hyvä untuva peitto on erinomainen ratkaisu.  Jokaisella oma peitto ja jokaisella oman mieltymyksen mukaan.   Jos avioliitto on kahden kypsän aikuisen liitto, niin silloin sen peiton voi huoletta ostaa ilman minkäänlaista etukäteiskeskustelua, etenkin kun lämpötilakysymys on jo käsitelty.   Parhaassa tapauksessa vielä keväällä joku saattaa myydä edullisesti niitä paksuimpia versioita pois kesävaraston tieltä.

Vierailija
35/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukahan nyt on lapsenasteelle jäänyt?   Sanoisin, että parisuhteessa tämmöiset "valta sillä joka maksaa" -puheet ovat todellakin kypsymättömän riehumista.  

Miltä se 18 astetta tuntuu, riippuu kovin paljon monesta muustakin asiasta, esim siitä, onko vetoisa paikka jne.   Mutta todellakin hyvä untuva peitto on erinomainen ratkaisu.  Jokaisella oma peitto ja jokaisella oman mieltymyksen mukaan.   Jos avioliitto on kahden kypsän aikuisen liitto, niin silloin sen peiton voi huoletta ostaa ilman minkäänlaista etukäteiskeskustelua, etenkin kun lämpötilakysymys on jo käsitelty.   Parhaassa tapauksessa vielä keväällä joku saattaa myydä edullisesti niitä paksuimpia versioita pois kesävaraston tieltä.

Ap voi tähän vastata, että minulla on jo paksuin ja lämpimin peitto mitä on kaupasta löydetty. Joskus kaksi. Silti herään aamuyöstä ihan jäätävään kylmyyteen jos ikkuna on auki.

Vierailija
36/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten puoliso voi sanoa ei jos ap ei edes tiedä miten ottaa asian esille?

Kauhea on suomen kansan lukutaidon taso.  Luetun ymmärtäminen on näköjään taas ihan hakusessa.

Tekstissä kyllä kerrotaan, että hän on ottanut asioita esille parhaansa mukaan.  Ongelma vain on se, ettei tiedä, miten ottaisi asian esille niin, ettei reagtio olisi aina tuo sama "ei".

Kyllä siinä uhmaikäistenkin kanssa on monella ollut keksimistä, miten kommunikoida niin, että viestinnän tulos on halutun kaltainen.

Vierailija
37/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät ole mitään keskiarvoa noudattavia robotteja. Moni ihminen ihan oikesti tykkää asioista jotka eivät ole keskimääräisen käsityksen mukaan parhaita.

Sen takia asiaan ainoa molempia tyydyttävä ratkaisu on ostaa hyvää peitto, sillä huoneilman kuumuus häiritsee vääjäämättä toista osapuolta, pahimmillaan vaaranten hänen terveytensä. Asian voi ratkaista tyydyttävästi ostamalla erinomaisen peiton, joka nostaa aloittajan kehonlämpötilan sellaiselle tasolle, että ei tarvitse palella. Myös verkkovirtaan kytkettäviä sähköpeittoja on saatavilla.

Vierailija
38/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa sellainen nössö puoliso, joka ei kehtaa sanoa mihinkään asiaan ei. Lähdetäänkö paritanssikurssille? Joo, mikä ettei, vaikka todellisuudessa haluaisi sanoa, että ei, ei *** missään tapauksessa.

Vierailija
39/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa, 

Kuulostaa osin tutulta ja ajoittain tosi turhauttavalta. 

Meillä käynyt niin että joku työkaveri, vanha opiskelukaveri tai perhetuttu tekee tai sanoo jotain mistä puoliso innostuu helposti. Esimerkiksi meidän pitäisi asua omakotitalossa koska Kallekin asuu tai meidän pitäisi mennä lomalle Gdanskiin koska Maijakin kävi siellä tai kaupassa pitäisi käydä vain kerran viikossa koska Pekankin perhe tekee niin. Sitten kun et itse hypi riemusta näille ajatuksille niin puoliso ärähtää tai suuttuu kun "sun ei IKINÄ kelpaa tehdä asioita mitä KAIKKI muut tekee."

Vierailija
40/456 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen tarina tulisi, jos toinen kirjoittaisi oman versionsa? Ap:sta tulisikin nipottava hankala ihminen, jolle ei kelpaa mikään ja joka vain valittaa ja valittaa, eikä osaa keskustella ollenkaan, vaan syyttää toista kaikesta. Voi voi sentään, on jollakin huolet. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän