Mitä tehdä, kun puoliso sanoo kaikkeen ei?
Toivoisin kokemuksia tai rakentavia kommentteja. Viime vuodet puolisoni kanssa ovat olleet yhtä kiviseen vetämistä, hänellä on toki oma työ, omat harrastukset ja oma elämä kuten minullakin mutta yhteiset asiat käyvät yhä vähemmälle. Olen huomannut, että hän sanoo ei käytännössä kaikkiin ehdotuksiini ja tunnen kutistuvani yhä pienemmäksi ja mitättömämmäksi kodissani. Kyseessä siis lähinnä arkiset asiat, astiastot, siivoukset, loman vietto, makuuhuoneen lämpötila. Kaikki ehdotukseni ovat epämiellyttäviä ja vääriä, jos alan puolustautumaan niin hän lopettaa väittelyn jollakin järkevällä faktalla, mitä etsii netistä. Tyyliin: ei sulla voi olla kylmä, koska Googlen mukaan makuuhuoneen optimilämpötila on 18 astetta eikä mullakaan ole yhtään kylmä. En tiedä, miten asian voisi edes ottaa puheeksi. Omasta mielestään hän on hyvin mukava ja joustava puoliso, eikä ymmärrä yhtään mistä puhun.
Kommentit (456)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt vaan näe, että mä kyselisin puolisoltani astiastoista (sisustuksesta yleensä), siivouksesta, lämpötiloista ja lomamatkoista.
Häntä ei yksinkertaisesti kiinnosta olla siinä päätöksen teossa yms. mukana. Joten mä teen, ostan ja varaan reissut ja hän tulee mukana. On aina nauttinut ja hyvää aikaa vietetty yhdessä. Toisinaan voi sanoa, että seuraavalla kerralla kohde voisi olla semmoinen, tämmöinen ja tuommoinen. Otan sen huomioon suunnitellessa seuraavaa lomaa.
Hyvä, että homma toimii teillä, mutta minä toivon parisuhteeltani yhteisiä asioita. Vaikka sitten matkan suunnittelua, talon laittoa yms. Sellainen suhde, jossa toinen tekee, ja toinen roikkuu mukana, kuulostaa enemmän vanhemman ja lapsen suhteelta eikö tasaveroiselta parisuhteelta. Siis minun mielestäni, jos homma teillä toimii niin en minä sitä halua lähteä arvostelemaan.
Hänellä on isompia asioita ratkaistavanaan työkseen, joten kotipuuhastelut ovat marginaalisia niissä ympyröissä. Monet kerrat kiitellyt, että onneksi olen ottanut arkiasiat hoitaakseni, ettei hänen tarvitse semmoisiin puuttua. Saa sitten töiden jälkeen keskittyä tärkeimpään eli perheen kanssa olemiseen.
Makukin on pitkälti sama, kyllä älähtäisi, jos jotain aivan järkyttävää ujuttaisin... esim neonvärejä tai valkoisia sohvia. Tai ollaan jotenkin kasvettu yhteen 28 vuoden aikana. Sitä on oppinut tietämään mistä toinen tykkää kyselemättä.
Moi Ap!
Toivoit kuulevasi vastaavista kokemuksista.
Itselläni oli pari vuotta tilanne, jossa puolisoni piti itseään minua älykkäämpänä eikä salaillut sitä mitenkään. Hän koki, etten ole tarpeeksi järkevä päättämään mitään. Kaikki ehdotukseni hän tyrmäsi eillä ja perusteli vielä että "älä sinä vaivaa tämmöisellä pientä päätäsi".
Hän kyllä oli huomattavan älykäs, muttei ihan niin älykäs kuin millaisena halusi itsensä nähdä. No se siitä.
Mutta itse näin tuon "eillä tekemisen estämisen" olevan jonkinlainen jarru. Suhteemme ei edennyt eikä hän halunnut ajatella tulevaisuutta yhdessä tai erikseen. Häntä selvästi pelotti ajatus vakiintumisesta.
Hän lienee kääntänyt mielessään ein minusta ja ideoideni kannattamattomuudesta johtuvaksi, eikä hän sitä älynnyt että suhteen toimimisen edellytyksenä on vastavuoroinen joustaminen. Kyse oli siis vallankäytöstä. Olin hänen elämässään ensimmäinen henkilö johon hän "pääsi kokeilemaan" vallankäyttöä. Selvästi sekin humahti hattuun.
Toisen ideoiden ainainen torppaaminen näyttäytyy itselleni ainakin ehdottajan arvostelukyvyn vähättelynä.
Muista pitää puoliasi!
Vierailija kirjoitti:
Etsit sielle puolisolle netistä jonkun yhtä pätevän vastaväitteen tyyliin
https://www.is.fi/terveys/art-2000000972704.html
Ja sen jälkeen sanot, että nyt kun tiedetään faktat molempien kannalta, niin voidaanko keskustella miten asia hoidetaan meillä?
Ilmaston hiilikuormaa lisätään sillä että lämpötiloja nostetaan. Eikö miellä ole keksintö nimeltä peitto? Ne ovat sellaisia minkä alla nukutaan ja niitä on eri paksuisia. Kannattaa valita lämmin paksu peitto jos paleltaa.
Vierailija kirjoitti:
Moi Ap!
Toivoit kuulevasi vastaavista kokemuksista.
Itselläni oli pari vuotta tilanne, jossa puolisoni piti itseään minua älykkäämpänä eikä salaillut sitä mitenkään. Hän koki, etten ole tarpeeksi järkevä päättämään mitään. Kaikki ehdotukseni hän tyrmäsi eillä ja perusteli vielä että "älä sinä vaivaa tämmöisellä pientä päätäsi".
Hän kyllä oli huomattavan älykäs, muttei ihan niin älykäs kuin millaisena halusi itsensä nähdä. No se siitä.Mutta itse näin tuon "eillä tekemisen estämisen" olevan jonkinlainen jarru. Suhteemme ei edennyt eikä hän halunnut ajatella tulevaisuutta yhdessä tai erikseen. Häntä selvästi pelotti ajatus vakiintumisesta.
Hän lienee kääntänyt mielessään ein minusta ja ideoideni kannattamattomuudesta johtuvaksi, eikä hän sitä älynnyt että suhteen toimimisen edellytyksenä on vastavuoroinen joustaminen. Kyse oli siis vallankäytöstä. Olin hänen elämässään ensimmäinen henkilö johon hän "pääsi kokeilemaan" vallankäyttöä. Selvästi sekin humahti hattuun.Toisen ideoiden ainainen torppaaminen näyttäytyy itselleni ainakin ehdottajan arvostelukyvyn vähättelynä.
Muista pitää puoliasi!
Asiallista, mutta oletko miettinyt, että sen suhteen ei ole mikään pakko "edetä" mikäli siinä on kaikki hyvin? Monesti kiirehditään vain eteenpäin, eikä nautita siitä matkasta ollenkaan.
Sun täytyy vaihtaa Joojoo mies tilalle...
Mä muutin toiseen huoneeseen, jossa on viileämpi
Ei kannata kysyä siltä mitään. Ryhdy tekemään niin kuin itse haluat ja säädä mieleisesi lämpö huoneisiin.
Hommaa oma asunto ja sano lähtiessäsi EI väkisin.
Onko miespuolinen tämä "puoliso"? Jos on niin ei ole vain mikään lapanen.
Vain lapasilla on nykyään nainen, lapasmies tekee mitä nainen käskee, kokkaa ja siivoaa, omaa tahtoa ei lapasilla ole.
Vierailija kirjoitti:
Tajusin juuri miksi edelleen 20 vuoden jälkeen voin niin hyvin tässä omassa parisuhteessani. Se johtuu hyvin pitkälti siitä että kumppani kuuntelee ihan oikeasti tarpeitani ja toiveitani ja lähtee mukaan juttuihin jotka ovat minulle tärkeitä.
Niin naisen juttuihin?
Harvoin mies saa päättää mistään. Jos suvussa anopilla tätä vikaa, nosta kytkintä mies, se periytyy tyttärille.
Melko negatiivinen henkilö, joka kielteisenä koko ajan. Varmaan hankalaa harrastaa tai tehdä mitään tämmöisen kanssa, kun ei vaan halua.
Onko se masentunut tai mt-ongelmainen millään tavoin? Joku musta ukko siinä on kun mikään ei tunnu kiinnostavan. Kyllähän normaalilla ihmisellä jotain kiinnostuksen kohteita on.
Kannattaa lempata kyseinen nainen pihalle. Kai miehelläkin voi olla kylmä tai hän voi olla kiinnostunut astiastoista ja lomista.
Tutun kuuloista. Oma entinen aviomieheni oli tässä suhteessa täysin samanlainen suhteemme jo vakiinnuttua. Tämä oli erittäin turhauttavaa. Mikään tekeminen mitä minä ehdotin ei kelvannut hänelle.
Nyt ollut entinen aviomies jo viitisen vuotta. Jälkikäteen ajatellen hän oli ihan selvä työnarkomaani. Itse taas läheisriippuvainen joka lapsesta lähtien ollut ns. näkymätön. Eli täydellinen mätsi siis, hänen kanssaan pääsin toistamaan lapsuudesta tuttua asetelmaa siitä, kuinka minun tarpeillani ei ole väliä.
Ja ihmiset on oikeasti vapaaehtoisesti esim ed mainitun laisten miesten kanssa ennemmin kuin yksin ja sitten tulevat tänne itkemään. Kyllä sullekin ottajia olisi ellet ole aivan umpityhmä, xxxxxlpainava tai rumahko. Yksi vaihto-ehtosi voisi olla etsiä naisesta elämänkumppania. Näen lyhythiuksisen brunen tatuoidun nuoren naisen joka näyttää sinulle valoa elämääsi. Onnittelut! Painakaa summa mutikassa vuoden päästä puhelimen numeroita niin saatte yhteyden minuun ja voimme jakaa ihanan hetken ja useammankin kolmisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa raskaalta ihmiseltä.
Kuulostaa? Kuuletko sinä tekstin? Jotkin huumeet aiheuttavat tuollaisia vakavia harha-aistimuksia.
Suomenkieli nyt vaan on näin hupaisa. Eikö kuulostakin hölmöltä.
Vierailija kirjoitti:
Makuuhuoneen optimilämpötila tosiaan on 18C. Mikäli sinulla on kylmä niin kannattaa hommata paksumpi peitto, sillä raikas ilma takaa paremman unenlaadun. Tunkkaisessa ilmassa uni ei ole yhtä syvää ja palauttavaa.
Se nyt vaan ei päde kaikkiin, siis tuo optimilämpötila.
Vierailija kirjoitti:
Käske sen sian jättää sinut.
Eihän tuo toimi, koska vastaus on eri.
Sano, että "et saa ikinä jättää minua ja lähteä luotani".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käske sen sian jättää sinut.
Eihän tuo toimi, koska vastaus on eri.
Sano, että "et saa ikinä jättää minua ja lähteä luotani".
...koska vastaus on ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuuhuoneen optimilämpötila tosiaan on 18C. Mikäli sinulla on kylmä niin kannattaa hommata paksumpi peitto, sillä raikas ilma takaa paremman unenlaadun. Tunkkaisessa ilmassa uni ei ole yhtä syvää ja palauttavaa.
Se nyt vaan ei päde kaikkiin, siis tuo optimilämpötila.
Onhan tästä tutkimuksia, että naiset kokevat miellyttävän sisälämpötilan olevan niin kotona kuin työtoimistoilla pari kolme astetta korkeampi kuin miesten kokema. Toimistoissa mennään kuitenkin miesten säädöillä ja ehdoilla.
Ja kyllä tämä näkyy myös meillä ja tuttavien perheissä, Naiset palelee paksuissa vastteissa kun miehet ovat t-paidoissa.
Makkarin 18 asteen lämmön mun vaimo sietää. Nukkuu pitkälahkeisessa ja hihaisessa pyjamassa sukkat jalassa kahden peitteen alla. Kun minä nukun lyhkäsissä ja ohuella peitolla.
Hyvä, että homma toimii teillä, mutta minä toivon parisuhteeltani yhteisiä asioita. Vaikka sitten matkan suunnittelua, talon laittoa yms. Sellainen suhde, jossa toinen tekee, ja toinen roikkuu mukana, kuulostaa enemmän vanhemman ja lapsen suhteelta eikö tasaveroiselta parisuhteelta. Siis minun mielestäni, jos homma teillä toimii niin en minä sitä halua lähteä arvostelemaan.