Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka et ole vegaani, mitä vegaanista ruokaa söisit mielelläsi kutsuilla?

Vierailija
05.05.2021 |

Olisiko mitään mistä pitäisit? Vieraista valtaosa vegaaneja eikä kutsujen järjestäjä halua tehdä kahta eri ruokaa.

Kommentit (1310)

Vierailija
1281/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön kutsuilla sitä mitä tarjotaan :) plussaa jos ei ole ilmavaivoja aiheuttavaa 

Pavut yleensä on sellaisia jos ei ole tottunut niitä syömään.

Totta. Jos papuja ja linssejä yms. on monissa ruokavaihtoehtoina niin voi varautua melkoiseen pieru- ja kaasukakofoniaan. 

Miten niin moni ei ole tottunut syömään papuja ja linssejä? Papuja on ihan lihansyöjien chili con carnessakin, moniin keittoihin ja risottoihin niitä laitetaan, ja kai nyt jokainen aina joskus joutuu tilanteeseen, missä on tarjolla linssikeittoa, esim. työpaikkaruokalassa. Eikä tarvitse mennä kovin kauaksi Suomesta, kun hotelleissa joka aamupalalla on tomaattipapuja. 

Chili con carnessa on papuja paljon vähemmän kuin jossain kasvispapuruoassa, koska pääroolissa ko. ruokalajissa on liha ja tomaattikastike. Olen kyllä usein nähnyt hotellien aamiaisella tomaattipapuja, mutta en ole vielä koskaan ottanut, kun tarjolla on paljon muutakin. Linssikeittoa muistan saaneeni viimeksi vuonna 2016.

Sinänsä kyllä pidän pavuista ja linsseistä, mutta on ihan oikea ongelma, että niistä tulee monelle helposti vatsavaivoja, jos ne eivät kuulu säännölliseen ruokavalioon.

Vierailija
1282/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pavut eivät sovi, niin niitä ei meillä käytetä. Ihan normaali tapa toimia.


 Vegaanisia asioita, joita syön, ovat ainakin kahvi ja marjat. Mutta kahviin tarvitaan maitoa ja juhlissa marjojen kanssa on tapana tarjota kyllä jätskiä tai vaniljakastiketta tai vaikka rahkakermaa, ja ne taas eivät maistu vegaanisina. Kuitenkin kahvi maidolla ja kupillinen marjoja maistuu hyvin.


Kaupan mutakakku on vegaanista ja hyvää. Senkin päälle laitan vaniljarahkaa, jos on.


suolaisista ruoista vegaanisina ehkä parsa, mutta jos valita saan, syön sen kanssa kyllä kananmunaa tqi kalaa tai ainakin voisulaa.


En ihan ymmärrä, miksei juhlissa voi olla tarjolla vaikka perinteistä savukalaa ei-vegaaneille. Sehän sopii tosi monien kasvisten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran joutunut maistamaan pieniä määriä jotain vege-paskaa. Kaukomailta epäekologisesti tuotettua. Jos pakko mennä vege-bileisiin, niin joko en mene tai otan omat kotimaiset eväät mukaani. 

Vierailija
1284/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin vegebileet väliin. Kiitos.

Hyvissä kasvisruoissa tarvitaan juustoa, jugurttia, maitoa, munia etc.

Vierailija
1285/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään korvikkeita, kuten korvikekermoja tai -maitoja, seitania tai vuustoja, vaan rehellisiä kasviksia, hedelmiä ja marjoja sellaisenaan. Lisäksi erilaiset kasvistahnat leivän kanssa ovat hyviä, kunhan niihin ei sotke mitään vegekorvikkeita. Ne eivät kertakaikkiaan maistu, jos on tottunut sekaruokavalioon.

Oletko edes maistanut vai onko tämä ennakkoluuloa? En itsekään pidä jostain seitanista tai soijarouheesta, mutta kaurakerma esim. käy todella hyvin kerman "korvikkeeksi" eikä eroa huomaa maussa. Itse pidän kauramaidosta kahvissa enemmän kuin lehmänmaidosta, ja kaurajäätelöstä ym. vegaanisista jöätelöistä enemmän kuin lehmänmaitojäätelöistä. 

No hyvä jos pidät, minä en pidä ja kyllä ne maistuu kaurapuurolle.

-ohis-

Samaa mieltä, on niissä selkeästi kauran maku, vähän sellainen pahvimainen. Mutta on se silti aika hyvää, jopa koukuttavaa. Käytän kuitenkin terveys edellä Valion rasvatonta Plus-maitoa. 

Vierailija
1286/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tofua eri muodoissa, esimerkiksi

Nimenomaan en tätä. On kyllä niin pahaa, että oksat pois. Mieluummin salaatteja tms. Ei mitään mikä yrittää korvata lihan. Siis enemmin ruuaksi vaikka kasvisgratiini tms. 

Tofu ei yritä korvata lihaa. Tofu on aivan normaali raaka-aine aasialaisessa keittiössä. Lisäksi se on erittäin terveellistäkin. Olet varmaan saanut huonosti tehtyä, jos on ollut pahaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1287/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et voi tarjota sekasyöjille lihaa? Joudutaanhan me sekasyöjätkin hankkimaan kutsuille tulevaa vegaania varten erikoistarjoilut hopeavadilla tarjoiltuna. 

Tämä!

Vierailija
1288/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu hyviin tapoihin tarjota ei-vegaaneille heidän ruokavalionsa mukainen vaihtoehto. Vähintään nyt salaattiin fetaa tai savukalaa tai sitten joku paahtopaisti tai kanafile. Vain, jos vastavuoroisesti vegaanina syöt kiltisti liharuokaa lihansyöjän juhlissa, voit odottaa lihansyöjän pistelevän sinun tofuasi omissa juhlissasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1289/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkosipuli"voi"patonki tai -leipä kasvirasvalla sopii aina vegaaneille, samalla saa myös jotain myös gluteenittomille.  Ja jos sen hyvin valmistaa, menee se lihansyöjillekin. Siis yhtenä lisäkkeenä. 

Vierailija
1290/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hummusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1291/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehut ja kuuluu eläinten ruokiin ihmiset syö lihaa ja kalaa ym. Oikeaa ruokaa ja lisukkeena perunaa

Vierailija
1292/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cilantro olisi kätevä termi meillekin, koska se tarkoittaa nimenomaan korianterin lehtiä. Amerikkalaiset ovat omineet sen (Meksikon) espanjasta. Jos reseptissä on "korianteri" ei aina voi olla ihan varma tarkoitetaanko siemeniä vai lehtiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1293/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehut ja kuuluu eläinten ruokiin ihmiset syö lihaa ja kalaa ym. Oikeaa ruokaa ja lisukkeena perunaa

Ihminen on nimenomaan omnivoori eläin, joka voi siis hyvin syödä sekä kasveja että eläimiä. 

Vierailija
1294/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu hyviin tapoihin tarjota ei-vegaaneille heidän ruokavalionsa mukainen vaihtoehto. Vähintään nyt salaattiin fetaa tai savukalaa tai sitten joku paahtopaisti tai kanafile. Vain, jos vastavuoroisesti vegaanina syöt kiltisti liharuokaa lihansyöjän juhlissa, voit odottaa lihansyöjän pistelevän sinun tofuasi omissa juhlissasi.

Ei kuulu. Kasvikunnan tuotteet kuuluu sekasyöjien ruokavalioon, eli he saavat ihan ruokavalionsa mukaista ruokaa, jos heille tarjoillaan kasvisruokaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1295/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäisin vegebileet väliin. Kiitos.

Hyvissä kasvisruoissa tarvitaan juustoa, jugurttia, maitoa, munia etc.

Vain huono kokki kuvittelee noin. 

Vierailija
1296/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu hyviin tapoihin tarjota ei-vegaaneille heidän ruokavalionsa mukainen vaihtoehto. Vähintään nyt salaattiin fetaa tai savukalaa tai sitten joku paahtopaisti tai kanafile. Vain, jos vastavuoroisesti vegaanina syöt kiltisti liharuokaa lihansyöjän juhlissa, voit odottaa lihansyöjän pistelevän sinun tofuasi omissa juhlissasi.

Ei kuulu. Kasvikunnan tuotteet kuuluu sekasyöjien ruokavalioon, eli he saavat ihan ruokavalionsa mukaista ruokaa, jos heille tarjoillaan kasvisruokaa. 

Lihankorvikkeet eivät kuulu sekasyöjån ruokavalioon. On vähintään yhtä ymmärrettävää välttää teollisia lihankorvikkeita kuin lihaa ja klaakin.

Vierailija
1297/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä yhdet juhlat pärjäisin, jos on selkeästi erilaisia kasviksia erillään. Mutta jos on veganisotkuja, joista en erota, mitä allergeeneja siellä on seassa, niin silloin en voi syödä yhtään mitään.


Samalla tavalla atarjoilen itse juhlissa lihat ja kalat erillään ja kasvislisukkeet selkeästi erillään ja oletan vegaanien pärjäävän hyvin, kun jättävät lihat ottamatta.

Vierailija
1298/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin varmaan sikaa.

Vierailija
1299/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pastaa tomaattikastikkeella ja tuoresalaattia, ja jälkkäriksi marjoja ja hedelmiä, ehkä pähkinöitä.. En tiedä, varmasti onko vegaanista pastaa tms olemassa, mutta sen voi korvata vaikka keitetyilä perunoilla.

Pasta nyt taitaa olla vettä ja vehnäjauhoja joten en tiedä mikä siinä n eläinperäistä.

Parempi pasta on vehnäjauhoja ja kananmunaa. 

No ei todellakaan ole. Tuorepastassa on kananmunaa, ei se kuivapastaan kuulu. 

Vierailija
1300/1310 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi hyvää seitania, maukkaita salaatteja, säilöttyjä maustettuja kasviksia, vegaanisia kakkuja ja leivoksia.

 

Me valkoihoiset heteromiehet nimittäin syömme mitä tarjotaan, siksi olemme niin maskuliinisia.

 

t. Jorma