Sinä joka et ole vegaani, mitä vegaanista ruokaa söisit mielelläsi kutsuilla?
Olisiko mitään mistä pitäisit? Vieraista valtaosa vegaaneja eikä kutsujen järjestäjä halua tehdä kahta eri ruokaa.
Kommentit (1202)
Nam ja 48 vastausten lisäksi niin jälkiruuaksi suklaakakku joka on herkullinen
https://www.kinuskikissa.fi/suklaakakku-maidoton-munaton-gluteeniton-ve…
Vierailija kirjoitti:
Hummus tuoreiden kasvisten ja tuoreen leivän kanssa. Salaatteja, marinoituja herkkusieniä ja kasviksia. Kasvis-riisitäytteisiä pasteijoita. Pähkinöitä naposteltavaksi.
Itse en kaipaa makeaa, mulle riittävät hedelmät ja marjat jälkiruoaksi.
Ei lihankorvikkeita: soijaa ja seitania tai tofua. Mausteissa, rasvassa ja suolassa ei tarvitse säästellä kun kyse on juhlaruoasta.
Kyllä, ehdottomasti marinoituja herkkusieniä! Kts. esim. espanjalaisittain sherrymarinoidut sienet.
(Kielioppifanaatikolle suomennan: "serrimarinoidut siänet")
Soijatuotteet eivät maistu minullekaan, ja vegesushi on aika blaah. Kaikki muut vegaaniset ruuat ovatkin sitten herkullisia. Olen sekasyöjä, mutta valitsen yhä useammin kasvisruuan, koska ne ovat hyvän makuisia!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki käy, kunhan siinä ei ole vegaanista juustoa tai vegaanista lihankorviketta. Esim. tofu, pavut ja linssit on hyviä proteiininlähteitä. Olen kasvispainotteinen sekasyöjä, mutta on monta vegaaniystävää. Eli vegaaninen ruoka on tuttua. Valitettavasti vegaanijuustot ja lihankorvikkeet ovat ihan järkyttäviä. En edes ymmärrä, miksi sellaisia pitää väkisin tehdä.
Ja sen voisin lisätä, että mielellään oikeasti paljon kasviksia. Mun kokemuksen mukaan vegaaniruoka on tosi usein todella hiilaripainotteista, lähinnä perunaa, pastaa, taikinaa tms. Esim. diabeetikoille se on sopimatonta ruokaa. Jotenkin luulis, että just vegaaneita kiinnostaisi tuoreiden kasvisten monipuolinen ja runsas käyttö.
Mitä tahansa hyvää, jossa ei ole liikaa sipulia. Vatsani ei kestä kovin suurta sipulimäärää. Mieluummin suolaista kuin makeaa. Hummus, baba ganoush, imaamin munakoisot, monet papuruat, cowboy caviar, viininlehtikääryleet, hyvät oliivit, kesärullat joissa tofupitoinen täyte, oliiviöljyssä paistetut herkkutatit hyvän vaalean leivän kera (joo, tiedän, ei saatavilla tähän aikaan vuodesta), vegaaninen perunasalaatti, jossa oliiveja, kapriksia ja kidneypapuja (ja jota en itse viitsi koskaan tehdä), pico de gallo,...
Ihme porukkaa täällä kun ei kestä olla yhtä iltaa ilman lihaa. En ole vegaani, mutta pidän myös kasvisruuasta. Mielestäni kasvisruoka on parhaimmillaan kun se on tehty tuoreista kasviksista eikä pyri jäljittelemään lihaa. Eniten pidän ratatouille-tyyppisistä kasvispadoista, oikein mausteisesta linssikeitosta, intialaisista samosa-piirakoista , salaateista, joissa on mukana myös hedelmiä ja pähkinöitä ja tuoreesta vehnäleivästä hummuksen ja muiden kasvistahnojen kanssa.
Tapas-/antipasto-/meze-tyylinen syötävä eli erilaisia tahnoja, leipiä, marinoituja vihanneksia, oliiveja, salaatteja, pyöryköitä jne.
69 jatkaa: miten saatoin unohtaa guacamolen! Siis itse tehty tietysti eikä purkkimössöä. Avocadosta, tomaateista, chilistä ja öjystä saa myös hyvää salaattia.
Mä tykkäisin jostain välimerellisestä pöydästä, erilaisia salaatteja (saisi olla papusalaattejakin), hummusta ja muita tahnoja.
Näille nyrppäilijöille suosittelen vierailua jossain hyvässä kasvisbuffassa kuten Sandro's tai Silvoplee (toivottavasti on vielä pystyssä).
Kunhan olisi mausteet kohdillaan joka peittää korvikkeiden oudon maun. Esim texmex tai joku masala/curry.
Riippuu kutsuista mutta ilman kummoista panostustakin saa helposti kahdet ruoat. Esim salaattibuffet / mezepöytä tyyppinen ratkaisu jossa eri täytteitä ja ruokia eri kipoissa ja kukin voi ottaa mitä haluaa. Tai jos on grillijuhlat niin erilaiset kasvikset jne kaikille yhteisiä, lihansyöjille jotain lihaa ja vegaaneille jotain kasvisproteiinia grilliin. Samoin vaikka susheja voi hankkia sekä vegaanisina että kalaversioita.
avokaadoa
korianteria
babaganussia
takoja, susia ja kaupoikaviaaria
Kelpaako suomi sille nipottajalle jolla on hiekkaa vakinassa ?
Vierailija kirjoitti:
Jotain muuta kuin soijaa, jonka viljely tuhoaa nopeammin metsiä kuin ehdit sanoa "palmuöljy" tai "hyi turkis". Bonuksena olisi tietty kiva, jos se maistuisikin hyvälle. Tähän mennessä en ole syönyt mitään. hyvää vegaanista ruokaa ja syön lihaa vain 2x viikossa.
Lisäksi soija on erittäin haitallista suolistoterveydelle ja aiheuttaa myös kilpirauhasvaivoja. Kenenkään ei kannattaisi syödä soijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä täällä. Vitsailun sijaan vastaan ihan oikeasti koska kaikenlainen ruoka kiinnostaa.
Boltsi-pyörykät toimii hyvin lihapullien tavoin kaikessa mihin muuten laittaisi lihapullia, myös vaikkapa koktailtikuissa.
Vegaaninen majoneesi toimii, sitä saa nykyään jopa Lidlistä.
On melko helppo tehdä täytettyjä tacoja, täytteisiin normivihannesten lisäksi tacomaustettua boltsia/nyhtökauraa/ tms. ja päälle vegaanista juustoa.
Runsaat salaatit joissa paljon täyteläisiä aineksia: krutonkeja, paahdettua sipulia, siemeniä, pähkinöitä, kermaisen oloista avocadosta tehtyä salaattikastiketta esim. avocado-cilantro-kastike ohjeita netti täynnä.
Erilaisia hummusdippejä rakastan muutenkin, täydellisiä vegaanitarjoiluun.
Vegaaninen sushi mainittiin, se mukaan, tilaa valmiina, varsinkin avocadopäällysteiset on herkullisia.
Nuudeli- ja pastasalaatit on helppo tehdä vegaanisina, kastikepohjaksi se vegaaninen majoneesi.
Kaikenlaiset voileivät myös, Keiju margariini on muuten vegaanista. Näihinkin käy taas vegemajoneesi.
Kaikkia noita söisin mieluummin kuin sitä iänikuista mautonta kinkkupiirakkaa :-)
Ootko niin hieno, että pitää käyttää englantia? Avocado = avokado, cilantro = korianteri
Mikäs sua nyt risoo? Ihme porukkaa kerännyt tämä ketju, poikkeuksellisen lapsellista kiukuttelua ketju täynnä :-)
On ihan hyvä opetella oma kotimainen kieli, vaikka englanti tuntuukin joskus helpommalta joissain asiayhteyksissä. Tuollainen laiska Finglish-kielisekoitus kuitenkin köyhdyttää meidän kieltä merkittävästi.
-eri
Kaikki käy, kiitos!
Syödäänhän me sekasyöjät kasviksia ja täysin vegaanisia ruokia ihan muutenkin. Ei kukaan pelkkää lihaa popsi.
Ei yhtään haittaa, että yhdellä aterialla kaikki on vegaanista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lihankorvikkeita: soijaa ja seitania tai tofua. Mausteissa, rasvassa ja suolassa ei tarvitse säästellä kun kyse on juhlaruoasta.
Millä perusteella nuo ovat lihankorvikkeita? Vähän sama kuin sanoisi, että kananmuna on lihankorvike. Tai kala, linssit tai muut pavut, jotka ovat ihan omia erillisiä elintarvikkeitaan.
Ne eivät maistu miltään (kuten ei maustamaton lihakaan) ja kuten nämä joilla pitää olla joku aterialla lihaa, monet vegaanit rähisevät jos joka aterialla ei ole tällaista prosessoitua proteiinilisää.
Kala, linssit ja pavut ovat tosiaan omia ruokalajejaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä on hyvin kummallinen kysymys. Olen sekasyöjä. Se tarkoittaa, että syön kaikkea. Se ei tarkoita, että minulla on jokin ongelma kasvisruuan kanssa. Syön mielelläni ihan mitä vain, kunhan se on hyvää.
Olen sekasyöjä, mutta en syö pastaa, riisiä ja perunaa . Mulle kävis ihan mikä tahansa vegaaninen ruoka, jos noita aineksia ei ole mukana.
Vierailija kirjoitti:
Sushi maistuisi, esim. avokadotäytteellä tai tofulla. Tosin tulee kalliiksi ostaa sushit isolle porukalle.
Sitähän voi tehdä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä täällä. Vitsailun sijaan vastaan ihan oikeasti koska kaikenlainen ruoka kiinnostaa.
Boltsi-pyörykät toimii hyvin lihapullien tavoin kaikessa mihin muuten laittaisi lihapullia, myös vaikkapa koktailtikuissa.
Vegaaninen majoneesi toimii, sitä saa nykyään jopa Lidlistä.
On melko helppo tehdä täytettyjä tacoja, täytteisiin normivihannesten lisäksi tacomaustettua boltsia/nyhtökauraa/ tms. ja päälle vegaanista juustoa.
Runsaat salaatit joissa paljon täyteläisiä aineksia: krutonkeja, paahdettua sipulia, siemeniä, pähkinöitä, kermaisen oloista avocadosta tehtyä salaattikastiketta esim. avocado-cilantro-kastike ohjeita netti täynnä.
Erilaisia hummusdippejä rakastan muutenkin, täydellisiä vegaanitarjoiluun.
Vegaaninen sushi mainittiin, se mukaan, tilaa valmiina, varsinkin avocadopäällysteiset on herkullisia.
Nuudeli- ja pastasalaatit on helppo tehdä vegaanisina, kastikepohjaksi se vegaaninen majoneesi.
Kaikenlaiset voileivät myös, Keiju margariini on muuten vegaanista. Näihinkin käy taas vegemajoneesi.
Kaikkia noita söisin mieluummin kuin sitä iänikuista mautonta kinkkupiirakkaa :-)
Ootko niin hieno, että pitää käyttää englantia? Avocado = avokado, cilantro = korianteri
Mikäs sua nyt risoo? Ihme porukkaa kerännyt tämä ketju, poikkeuksellisen lapsellista kiukuttelua ketju täynnä :-)
No vegaanit ovat sellaisia lapsellisia kiukuttelijoita, siis hyi yök miten sä voit syödä kuollutta eläintä, yöks, en mä ainakaan byörhg, mulle pitää olla omat eväät tai mä suutun ja nostatan someraivon.
Tofua ja saksanpähkinäkastike, oli muuten huikeen hyvää! Lisukkeena taisi olla riisiä ja raikas salaatti.