Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakanta-kirjaukset, onko sinne ihan pakko kaikki kirjoittaa?

Vierailija
05.05.2021 |

Mitään ei viitsisi terveydenhuollossa puhua kun ne sitten laitetaan tuonne nettiin! Ainakin tuntuu että ne on jo melkein julkisesti netissä, varmaan ajan kysymys kun tuo hakkeroidaan. Olen nyt käynyt äitiysneuvolassa ja katsoin mitä sieltä on kirjattu. Muun muassa appiukkoni alkoholin käytöstä! Hänkin on jo kuollut vuosia sitten ja miten ihmeessä tuo mitenkään oleellisesti liittyy minun hoitooni jos ukko on joskus mieheni lapsuudessa kännäillyt? Olisi mukavaa että neuvolassa voisi avoimesti puhua kaikesta, mutta miksi kaikki sanomiset kirjataan? Kiva sitten kun joku utelias naapurin hoitsu voi vielä käydä lukemassa paitsi omat terveystietoni niin myös sukulaisteni yksityisasioita minun sivuiltani.

Kommentit (259)

Vierailija
41/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on, mitä siellä lukee?

Hyvin harvaa jaksaa kiinnostaa jonkun jutut.

Ikävää, että miehesi isä oli alkoholisti. Todella monen suomalaisen vanhempi on alkoholisti.

On se iso asia, jos tiedot vuotavat, mietipä vastaamon asiaa.

Näin on: kyllä nykyään kannattaa pitää suunsa kiinni lääkärissä ja neuvoloissa asioista, joita ei voisi julkaista iltapäivälehdessä.

Vierailija
42/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa Omakntaan kirjatuista tiedoista epäolennaisia ja/tai virheellisiä. Esim. omastani yksi esimerkki: potilas löi luurin korvaan. What? Lopetin puhelun, koska oli kiire toiseen paikkaan. Älypuhelimella puhelun lopettaminen käy nopeasti, ihan eri tahtia kuin vanhalla tyylillä luurin laskeminen. 

Tuntuu että monet yrittää oikein kaivamalla kaivaa kaikkea negatiivista. Itelläkin lukee ties mitä negatiivista, jotka ei pidä paikkansa. Sitten vielä noita vuosia vanhoja virheellisiä juttuja toistellaan uudemmissa kirjauksissa kuin ne olisi joku totuus. Eli yritetään luoda mahdollisimman negatiivinen kuva potilaasta ja sellainen joka ei vastaa ollenkaan totuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä todellakin kirjaan jos esim.haistatellaan ja paiskataan luuri korvaan. Opetelkaa käyttäytymään. Mennyt ihan törkeeksi toi ihmisten käytös terveydenhuollossa. Sitten vielä kehdataan valittaa kun itse haistateltu tai huoriteltu kun vastattu asiallisesti johonkin. Nämä valitukset ovat tietty turhia ja noloja ihmisen itsensä kannalta. Jos ei ois vaitiolovelvollisuutta niin vois kertoa esimerkkejä mitä saa kuulla päivittäin. Valaisis vähän.

Vierailija
44/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lokitiedot

Potilaalla on lähtökohtaisesti oikeus saada oikeuksiensa selvittämistä tai toteuttamista varten sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palvelujen antajalta kirjallisesta pyynnöstä viivytyksettä lokirekisterin perusteella maksutta tieto siitä, kuka on käyttänyt tai kenelle on luovutettu häntä koskevia tietoja viimeisen kahden vuoden aikana sekä mikä on ollut käytön tai luovutuksen peruste.

https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/potil…

Just tää. Oikeus on joo saada lokitiedot, mutta selkeitä käytännön ohjeita saa metsästää kissojen ja koirien kanssa. Eli minne se pyyntö lähetetään vai pitääkö tiedot pyytää eri paikoista, esim. sairaala ja tk erikseen? Miks näitä ei voida selkeästi kertoa, esim. omakannassa tms., se olisi se oleellisin asia eikä liiba laaba selostukset valviran sivulla.

Pitäisi olla ko tekstin vieressä nappula josta voisi laittaa selvityspyynnön ja korjauksen tekstiin.

Vierailija
45/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä sen toimipisteen potilasasiamieheen, missä kävit. Potilasasiamiehet neuvovat miten voit pyytää tekstin korjausta ja auttavat korjauspyynnön laatimisessa. Potilasasiamiehet neuvovat myös miten voit tehdä yksikölle muistutuksen niistä asioista joissa koit tulleesi väärin kohdelluksi.

Yleensä psykiatreilta tulee diagnoosi ja lääkkeitä, joista tulee vain huonompi olo.

Vierailija
46/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jossain vaiheessa joku hakkeroi kantarekisterin. Sitten voikin alkaa vaatia lunnaita jokaiselta suomalaiselta.

Siis voi olla ulkomaalainenkin taho.

Lähes jokaisella on siellä jotain tietoja, joita ei haluaisi julkistavan. Kannassa on ihan kaikki käynnit. Siis julkisella ja yksityisellä.

Vierailija
47/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä todellakin kirjaan jos esim.haistatellaan ja paiskataan luuri korvaan. Opetelkaa käyttäytymään. Mennyt ihan törkeeksi toi ihmisten käytös terveydenhuollossa. Sitten vielä kehdataan valittaa kun itse haistateltu tai huoriteltu kun vastattu asiallisesti johonkin. Nämä valitukset ovat tietty turhia ja noloja ihmisen itsensä kannalta. Jos ei ois vaitiolovelvollisuutta niin vois kertoa esimerkkejä mitä saa kuulla päivittäin. Valaisis vähän.

Ei noi oo olennaisia tietoja, vai mikä on pointti kirjata tuollaisiakin?!

Vierailija
48/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa Omakntaan kirjatuista tiedoista epäolennaisia ja/tai virheellisiä. Esim. omastani yksi esimerkki: potilas löi luurin korvaan. What? Lopetin puhelun, koska oli kiire toiseen paikkaan. Älypuhelimella puhelun lopettaminen käy nopeasti, ihan eri tahtia kuin vanhalla tyylillä luurin laskeminen. 

Luurin lyöminen korvaan on tympeää, olipa sinulla kuinka kiire tahansa.

Vierailija
49/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin käymään psykologisissa testeissä ja siinä juteltiin myös menneisyydestä. Varmistin vielä, että puhumistani ihmisistä ei laiteta mitään, koska he eivät ole paikalla eikä pysty päättämään siitä mitä heistä on kirjattu. Tälle testin tekijälle se oli päivän selvää, mutta suurimmalle osalle hoitohenkilökuntaa ei tunnu olevan. Ihmisellä josta puhutaan ja joka ei ole paikalla on myös yksityisyydensuoja ja sitä tulisi kunnioittaa.

Vierailija
50/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jossain vaiheessa joku hakkeroi kantarekisterin. Sitten voikin alkaa vaatia lunnaita jokaiselta suomalaiselta.

Lähes jokaisella on siellä jotain tietoja, joita ei haluaisi julkistavan. Kannassa on ihan kaikki käynnit. Siis julkisella ja yksityisellä.

Mitä väliä?

Jos joku haluaa tietää fyysisistä sairauksistani, niin lukekoon kaikessa rauhassa. 

Psyykkisiä sairauksia minulla ei ole - ainakaan vielä. 

Vierailija
51/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hoitajat kirjoittavat liikaa omia mielipiteitä potilaista/asiakkaista

Kirjoittaisivat vain mikä on tarpeellista esim myöhempää käyttöä varten.

Ei esim asiakas oli huonosti pukeutunut, hiukset olivat likaiset ja rintaliivit rikki

Vierailija
52/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää, että kannassa on kaikki ihmistä koskeva lääketieteellinen tieto! Minusta erittäin kiusallista, että se voi tietomurrossa joutua vääriin käsiin.

Vierailija
53/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haistattelut ja huorittelut ovat täysin asiattomia, mutta jotkut lopettavat puhelut normaalistikin tosi tylysti. Monet ovat ylipäätään vähän moukkamaisia ja juntteja, voivat sanoa möläyttää etenkin hermostuneina kaikenlaista typerää ja epäkohteliasta. En näe, mitä syytä terveydenhuollon ammattilaisilla olisi arvioida potilaiden sivistystä, käytöstapoja tai niiden puutetta. Eivät liity hoitoon mitenkään.

Vierailija
54/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jos asiakas alkaa haistatella ja huoritella, niin et saa kirjata sitä? Mitä vittua teidän päässä liikkuu? Tottakai se kirjataan jos joudutaan asiointi päättämään epäasiallisen käytöksen takia. Vai pitäisikö laittaa, että " puhelu nyt katkaistiin huvikseen...." Potilastiedot on jo auki, silloin tietenkin merkintä tehdään. Muutenhan sama ihminen voi kysyä, miksi olen käynyt tiedoissa....

Vierailija
55/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä sen toimipisteen potilasasiamieheen, missä kävit. Potilasasiamiehet neuvovat miten voit pyytää tekstin korjausta ja auttavat korjauspyynnön laatimisessa. Potilasasiamiehet neuvovat myös miten voit tehdä yksikölle muistutuksen niistä asioista joissa koit tulleesi väärin kohdelluksi.

Yleensä psykiatreilta tulee diagnoosi ja lääkkeitä, joista tulee vain huonompi olo.

Liian monimutkaista.

Vierailija
56/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luurin lyöminen korvaan on tympeää, olipa sinulla kuinka kiire tahansa.

En siis lyönyt luuria korvaan, vaikka lääkäri koki sen niin. Mutta nämä kun saavat kirjoitella sinne omia tuntemuksiaan, niin minkäs teet.

Vierailija
57/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä?

Jos joku haluaa tietää fyysisistä sairauksistani, niin lukekoon kaikessa rauhassa. 

Jos sulle tulisi joku fyysinenkin vaiva, jota et haluaisi kertoa kaikille, niin olisi ikävää, että joku hakkeroisi tietosi ja uhkaisi julkista sen sun tautisi.

Itselläni on muuan fyysinen sairaus, joka ei näy ulospäin enkä ole kertonut kuin perheenjäsenilleni. Ei se mikään tappava ole, mutt en halua sitä paljastaa. Se on perinnöllinen.

Vierailija
58/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni sanoo, että tekee vaan oikaisupyynnön tekstiin: pitää muistaa ettei ne automaattisesti mene läpi. Mulla oli virheellinen teksti ja vieläpä tosi oleellisesta asiasta, mutta lääkäri vastasi oikaisupyyntöön, että ei aio korjata tekstiä. Eli virheellinen teksti on ja pysyy.

Vierailija
59/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä?

No hyvä jos sinulle ei ole mitään väliä, mutta aika monelle muulle on! Tuhannet ihmiset yrittää hakea apua arkaluontoisiin ongelmiin. Hyväksikäyttöä, perheväkivaltaa, alkoholismia, mielisairauksia ym ym. Näistä on tosi vaikea päästä yli ilman ammattilaisten apua. Kaikilla ei ole varaa käydä yksityisellä psykoterapeutilla josta voisi varmistua, ettei kirjaa käynneillä puhuttuja asioita tietokoneelle.

Vierailija
60/259 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jos asiakas alkaa haistatella ja huoritella, niin et saa kirjata sitä? Mitä vittua teidän päässä liikkuu? Tottakai se kirjataan jos joudutaan asiointi päättämään epäasiallisen käytöksen takia. Vai pitäisikö laittaa, että " puhelu nyt katkaistiin huvikseen...." Potilastiedot on jo auki, silloin tietenkin merkintä tehdään. Muutenhan sama ihminen voi kysyä, miksi olen käynyt tiedoissa....

Haistattelu ja muu epäasiallinen käytös on ihan eri asia kuin se, että "luuri lyödään korvaan". Joskus puhelu nyt vain yksinkertaisesti katkeaa. Ja itse tunnen ihmisiä, jotka lopettavat puhelut yllättäen kun ovat sanoneet asiansa, sanomatta mitään lopputervehdyksiä. Minusta se on ärsyttävää ja huonotapaista, mutta en kyllä kirjaisi kenenkään ärsyttäviä käytöstapoja mihinkään potilastietorekisteriin.