Omakanta-kirjaukset, onko sinne ihan pakko kaikki kirjoittaa?
Mitään ei viitsisi terveydenhuollossa puhua kun ne sitten laitetaan tuonne nettiin! Ainakin tuntuu että ne on jo melkein julkisesti netissä, varmaan ajan kysymys kun tuo hakkeroidaan. Olen nyt käynyt äitiysneuvolassa ja katsoin mitä sieltä on kirjattu. Muun muassa appiukkoni alkoholin käytöstä! Hänkin on jo kuollut vuosia sitten ja miten ihmeessä tuo mitenkään oleellisesti liittyy minun hoitooni jos ukko on joskus mieheni lapsuudessa kännäillyt? Olisi mukavaa että neuvolassa voisi avoimesti puhua kaikesta, mutta miksi kaikki sanomiset kirjataan? Kiva sitten kun joku utelias naapurin hoitsu voi vielä käydä lukemassa paitsi omat terveystietoni niin myös sukulaisteni yksityisasioita minun sivuiltani.
Kommentit (329)
Vierailija kirjoitti:
Itse kysyin joskus hoitajalta, että kuka on tämä päivystyksen lääkäri, jolla on aina rasvainen tukka.
Mieslääkäri päivystyksessä, jolla aina rasvainen tukka.
Vierailija kirjoitti:
Odottakaas, kun vanhusten hoitoon liittyvät kirjaukset tulevat Kantaan. Silloin siellä lukee JOKA PÄIVÄ vaipan vaihdot, oliko vaipassa virtsaa, oliko ulostetta ja millaista, syöminen 5x eli aamiainen, lounas, päiväkahvi, päivällinen, iltapala (mitä söi ja kuinka paljon, söikö itse vai syötettynä), suihkussa käyminen (pesikö itse vai pesikö hoitaja), muu hyg. hoito (mm. hampaiden harjaus), mieliala, toimintakyky, lääkitys, terveystieto, ihon kunto, ULKOILU JA AKTIVITEETIT (eli: käynyt ulkoilemassa hoitajan kanssa, askarrellut, jutellut hoitajan kanssa ja mistä jutellut) ym. Nämä ihan joka päivä monta kertaa, koska joka vuoro kirjaa. Kirjaamisen ohjeistus muuttuu koko ajan yksityiskohtaisemmaksi. Kirjauksista voi lukea vanhuksen koko vuorokauden sisällön. Voipi olla vaikeaa omaisten löytää kirjausta lääkemuutoksista, lääkärinkiertosta tai terveyteen liittyviä kirjauksia, kun tekstiä on paljon kaikesta.
Ei päivittäiskirjaukset kuten suihkut, ruokailut tai vaipanvaihdot tule muiden näkyviin. Nytkin päivittäishoito kirjataan vuodeosastolla, ja ne näkyvät siinä hoitopaikassa. Mutta Kantaan tulee näkyviin vain mm. diagnoosit, reseptit, lähetteet ja epikriisit. Sellaiset asiat, mistä on hoidon jatkumisen kannalta hyötyä ja mitkä vaikuttavat muuhun hoitoon.
Voitaisiin muuten omaan tietokantaan lääkäreistä kirjata hoitovirheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa myös Rela-hierojat kirjaavat käynnin Kantaan. Hierontaan päästäkseen täytyy esittää kuvallinen henkkari. Pääsevät siis lukemaan asiakkaiden tietoja.
Miksi Kannassa pitää lukea hierontakäynnit? Mitä hyötyä siitä on?
Noi voihan sinne vaikka kirjoittaa, että siisti ja asiallinen mies. Lonkan liikeradat rajoittuneet. Erektio hyvä.
Miten hieroja selvittää tuon viimeisen asian?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne kirjataakin mutta mitä hyötyä siitä sitten on.
Mitä tietoja niille hierojille (ja optikoille) kannasta näkyy?
Vierailija kirjoitti:
Itse kun menin terveyskeskukseen kuulemaan verikokeiden tuloksista ja fyysisten vaivojen vuoksi niin lääkäri alkoi kyselemään mun mielenterveydestä ja psyykelääkkeistä. Ei jestas! Heti kun on joku mielenterveyden diagnoosi niin se todellakin leimaa. Vaikka menisit ihan fyysisten syiden takia lääkärille. Ja olihan niissä verikokeissa poikkeavia arvoja.
Monet psyykenlääkkeet vaikuttaa aineenvaihduntaan ja ne voi näkyä poikkeamina esim. rasva-arvoissa ja sokeriarvoissa. Sen takia tieto psyykenlääkkeistä on tärkeä. Myös tieto mielenterveydestä on tärkeä, koska usein lääkettä ei kuitenkaan voi jättää pois eikä välttämättä edes vähentää, vaikka se aiheuttaisikin sivuvaikutuksena jotain muuta ongelmaa. Siinä lääkäri sitten arvioi pienintä pahaa ja suurinta hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Potilastietojärjestelmiin ei pitäisi tallentaa mitään, mikä ei liity potilaan hoitoon. Siis lain mukaan. Erityisesti tämä koskee muiden kuin potilaana olevan tietoja. Jos appiukkosi alkoholinkäytöllä ei ole mitään tekemistä sen asian osalta, miksi tietojasi järjestelmään kirjataan, ei siitä pitäisi mainitakaan sinne mitään. Voit kertoa äitiysneuvolassa appiukkosi alkoholinkäytöstä, mutta jos sillä ei ole mitään merkitystä raskautesi seurannan kannalta, tietoa EI SAA kirjata sun potilastietoihisi. Työskentelen terveydenhuollon tietosuojan parissa ja valitettavan paljon terveydenhuollon työntekijöillä on tiedonpuutetta siitä, mitä sinne järjestelmiin saa kirjata ja mitä ei. Joten laitapa sinne neuvolaan pyyntö poistaa tuo sun raskautesi kannalta epäoleellinen tieto.
Ei ne välitä pyynnöistä. Korkeintaan merkkaavat lauseen viereen, että potilas on pyytänyt poistamaan sen virheellisenä. Minä menin ultraan oikean tissin kipujen ja ongelmien vuoksi, mutta kun kirjaaja oli kirjoittanut vasen, nin terveydenhuolto puhuu nyt vasemman tissini ongelmista, vaikka oikea tissini vaivaa. Kaipa minä tissini tiedän paremmin kuin he. Aina kun sanon oikea tissi, niin he katsovat koneelta: Kyllä täällä lukee vasen. Lukeehan se, kun se paskapää kirjoitti sinne väärän tissin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mutta tuo hoitokanta tehtäisiin julkiseksi. Lääkärin hoitovirheet ja hänen nimi.
Päivystyksessä lääkäri ja hoitaja lähetti potilaan kotiin. Myöhemmin kävi ilmi kolmen viikon päästä, että potilaalla keuhkokuume.
Eli jos tehdään julkinen tietokanta jonne lääkärin ja hoitajan nimi ja hoitovirhe.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä hierojasta, mutta nyt kun kävin silmäleikkauksessa ja siihen kuului optikkokäynti, ja siinä haastattelussa sanoin että näkyyhän se sieltä Kannasta ... niin optikko totesi, ettei hänellä näy kannasta sellainen silmäsairauteen liittyvä asia, mitä itse pidin ilman muuta selvänä, että olisi näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksessä lääkäri ja hoitaja lähetti potilaan kotiin. Myöhemmin kävi ilmi kolmen viikon päästä, että potilaalla keuhkokuume.
Eli jos tehdään julkinen tietokanta jonne lääkärin ja hoitajan nimi ja hoitovirhe.
En minä ainakaan haluaisi että se olisi julkinen, koska siinähän joutuisi sitten omatkin terveystiedot jakamaan julkisesti. Sitä paitsi, käsi ylös se, kuka ei koskaan tee virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Oliko siis ollut kolme viikkoa koko ajan keuhkokuume, vai oliko keuhkokuume tullut siinä välissä esim. flunssan jälkitautina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä hierojasta, mutta nyt kun kävin silmäleikkauksessa ja siihen kuului optikkokäynti, ja siinä haastattelussa sanoin että näkyyhän se sieltä Kannasta ... niin optikko totesi, ettei hänellä näy kannasta sellainen silmäsairauteen liittyvä asia, mitä itse pidin ilman muuta selvänä, että olisi näkynyt.
Näkyyköhän diagnoosit?
Kyllä lääkäreitäkin käy terapiassa. Tiedän myös yhden lääkärin, joka sai potkut töistä, kun kirjiitteli itselleen reseptejä. Ja tuttu naislääkäri syö mielialalääkkeitä ja käy terapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko siis ollut kolme viikkoa koko ajan keuhkokuume, vai oliko keuhkokuume tullut siinä välissä esim. flunssan jälkitautina?
Oli ollut jo viikon korkea kuume, kun meni päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli ollut jo viikon korkea kuume, kun meni päivystykseen.
Tämähän on aika tavallista. Antibiootteja pihdataan, osin syystä, osin siksi ettei potilaita nyt vaan lähtökohtaisesti uskota. Toinen potilas kävi kuumeisena kolme kertaa lääkärissä ennen kuin sai antibiootit (tulehdus), kunto ehti mennä aika huonoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mutta tuo hoitokanta tehtäisiin julkiseksi. Lääkärin hoitovirheet ja hänen nimi.
Mitä hyötyä.siitä olisi?
Itse kysyin joskus hoitajalta, että kuka on tämä päivystyksen lääkäri, jolla on aina rasvainen tukka.