Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakanta-kirjaukset, onko sinne ihan pakko kaikki kirjoittaa?

Vierailija
05.05.2021 |

Mitään ei viitsisi terveydenhuollossa puhua kun ne sitten laitetaan tuonne nettiin! Ainakin tuntuu että ne on jo melkein julkisesti netissä, varmaan ajan kysymys kun tuo hakkeroidaan. Olen nyt käynyt äitiysneuvolassa ja katsoin mitä sieltä on kirjattu. Muun muassa appiukkoni alkoholin käytöstä! Hänkin on jo kuollut vuosia sitten ja miten ihmeessä tuo mitenkään oleellisesti liittyy minun hoitooni jos ukko on joskus mieheni lapsuudessa kännäillyt? Olisi mukavaa että neuvolassa voisi avoimesti puhua kaikesta, mutta miksi kaikki sanomiset kirjataan? Kiva sitten kun joku utelias naapurin hoitsu voi vielä käydä lukemassa paitsi omat terveystietoni niin myös sukulaisteni yksityisasioita minun sivuiltani.

Kommentit (329)

Vierailija
281/329 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin kirjataan. Onhan se oleellinen tieto, jos asiakas huutaa ja räyhää niin ettei asiaa voida hoitaa. Tottakai pitää seuraavalla kollegalla olla tieto, miksi asia ei edennyt. Vai luuletteko, että asian voi jättää auki. Se se vasta outoa olisi.Valehdellahan ei voi ja yhteydenotot pitää kirjata. Potilas haistattelee eikä usko saamiaan neuvoja, puhelu jouduttu päättämään. Seuraava kollega tietää miksi asia jäänyt ehkä kesken. Noi on virallisia yhteydenottoja, ei siellä voi käyttäytyä miten huvittaa. Teoilla on seuraukset. Ulkonäön kuvailut voivat olla oleellisia psykiatrian puolella. Jos menet polvea näyttämään niin ei kukaan kirjaa, että vähäsanainen, erittäin likaiset vaatteet tms. Sen sijaan termi obeesi liittyy asiaan eikä ole epäasiallista vaan tärkeä tieto.

No meidän perheessä ainakin nivelrikkoisesta kirjattiin, että potilas kovin ahdistunut ja itkuinen. Hän ei siis pystynyt enää kävelemään jalalla, koska kipu oli niin kova. Ei mennyt valittamaan mitään psyykkisiä oireita vaan fyysistä kipua.

Minusta tuollaisten ahdistusjuttujen kirjaaminen on tuossa asiayhteydessä vähän kummallista. Vähän kuin kirjattaisiin, että "potilas sekava ja itkee, ettei jaksa enää" jos tämä tulee päivystykseen akuutin umpilisäkkeen tulehduksen aiheuttaman kivun kanssa.

No ei ole kummallista. Kertoo siitä, että kipu on ollut kovaa ja vaikuttaa jo henkiseenkin jaksamiseen.

Vierailija
282/329 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelin kun kävin hakemassa mt-keskusteluapua. Ihan koko aika meni siihen että hoitaja kirjoitti KAIKEN ylös, ei siinä paljon keskustelua ehtinyt käymään. Ja sitten ne kaikki luki siellä netissä. Ahdistaa hirveästi enkä mennyt uudestaan. Ehkä olin käsittänyt väärin. Minusta sinne riittäisi kirjoittaa että potilas masentunut, tms eikä ihan kaikkea. Mistä saa muuten selville jos joku tuttu hoitaja katsoo tiedot ilman lupaa?

Miten te sitten kuvittelette, että hoitaja muistaa, mitä on keskusteltu kenenkin kanssa, jos ei mitään kirjaisi ylös? Tarkoitus olisi ehkä seuraavalla tapaamiskerralla jatkaa keskustelua, mutta jos mitään ei ole edellisellä kerralla kirjattu, niin aika menee siihen kun aloitetaan taas alusta.

Tai entäpä jos työntekijä vaihtuu, ei tietenkään ideaali tilanne mutta tapahtuu usein. Uudella ihmisellä ei ole mitään taustat

Se vahinko on siinä vaiheessa jo sattunut. Maito on kaatunut, eikä sitä lasiin takaisin saa. Kun joku tietää sinusta yksityisiä asioita, se on väärin. Kantaan ei saisi kirjoitella ihan mitä sattuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/329 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli sama mieleen. Mainitsin viime lääkärikäynnillä että pelkään äidilläni olevan alkavaa muistisairautta. Siis työuupumuksen takia kävin ja sanoin vain koska sekin ahdistaa. Tuokin oli kirjattu ylös. Tulee sellainen olo ettei enää tiedä mitä uskaltaa puhua. 

Ajattelet siis, ettei äitisi mahdollisesta muistisairaudesta johtuva stressi vaikuta työuupumukseen? Tottakai se on yksi kuormitustekijä.

Vierailija
284/329 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä muutu ennenkuin Kanta muurretaan täysin ja tietoja myydään. Tämä olisi parasta mitä Kannalle voi tapahtua, silloin mietitään uusiksi koko strategia missä ihmisten tietoturva on toissijaista.

Vierailija
285/329 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittohelppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa myös Rela-hierojat kirjaavat käynnin Kantaan. Hierontaan päästäkseen täytyy esittää kuvallinen henkkari. Pääsevät siis lukemaan asiakkaiden tietoja.

https://www.relahierojat.fi/rela-hierojat-siirtyy-kantaan/

Tänä vuonna laajenee kantaan-kirjaamisvelvoitteet uusille tahoille.

Tuntuu melko tarpeettomalta että hierojienkin tarvitsisi kantaan kirjata.

Hieronnan vielä ymmärtää, mutta että kotisiivous !

Vierailija
286/329 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi valitsen lääkärini tarkoin. Naiset usein kirjoittaa ihan kaiken, varsikin nuoret naiset. Vanhempi mies kirjoittaa yhdellä sanalla diagnoosin. 

Vierailija
287/329 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaaja haluaa turvata omankin selustansa.  Että on huomattu ja huomioitu.  Ei voi syyttää.   Käyn harvoin Kannassa mutta onkos sinne tullut osio johon voi kirjata itse omia terveystietojaan?  Sitten kun se poikkeaakin  siitä asiantuntijoiden tekemistä kirjauksista  :D

Vierailija
288/329 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottakaas, kun vanhusten hoitoon liittyvät kirjaukset tulevat Kantaan. Silloin siellä lukee JOKA PÄIVÄ vaipan vaihdot, oliko vaipassa virtsaa, oliko ulostetta ja millaista,  syöminen 5x eli aamiainen, lounas, päiväkahvi, päivällinen, iltapala (mitä söi ja kuinka paljon, söikö itse vai syötettynä), suihkussa käyminen (pesikö itse vai pesikö hoitaja), muu hyg. hoito (mm. hampaiden harjaus), mieliala, toimintakyky, lääkitys, terveystieto, ihon kunto, ULKOILU JA AKTIVITEETIT (eli: käynyt ulkoilemassa hoitajan kanssa, askarrellut, jutellut hoitajan kanssa ja mistä jutellut) ym. Nämä ihan joka päivä monta kertaa, koska joka vuoro kirjaa. Kirjaamisen ohjeistus muuttuu koko ajan yksityiskohtaisemmaksi. Kirjauksista voi lukea vanhuksen koko vuorokauden sisällön. Voipi olla vaikeaa omaisten löytää kirjausta lääkemuutoksista, lääkärinkiertosta tai terveyteen liittyviä kirjauksia, kun tekstiä on paljon kaikesta.

Vierailija
289/329 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kans tykkää näistä kirjauksista. Joutuu miettii, mitä vastaanotolla sanoo.

Vierailija
290/329 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli sama mieleen. Mainitsin viime lääkärikäynnillä että pelkään äidilläni olevan alkavaa muistisairautta. Siis työuupumuksen takia kävin ja sanoin vain koska sekin ahdistaa. Tuokin oli kirjattu ylös. Tulee sellainen olo ettei enää tiedä mitä uskaltaa puhua. 

Ajattelet siis, ettei äitisi mahdollisesta muistisairaudesta johtuva stressi vaikuta työuupumukseen? Tottakai se on yksi kuormitustekijä.

Sitten voisi vaikka laittaa, että huolissaan lähiomaisen terveydestä. Ei tarvitse yksilöidä muiden ihmisten terveystietoja.

Vierailija
291/329 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on, mitä siellä lukee?

Hyvin harvaa jaksaa kiinnostaa jonkun jutut.

Ikävää, että miehesi isä oli alkoholisti. Todella monen suomalaisen vanhempi on alkoholisti.

Ja höpsistä. Nykymaailmassa mitä tahansa tietoja voidaan yrittää käyttää esim. kiristykseen tai kiusaamiseen riippumatta siitä onko niissä oikeasti jotain kiinnostavaa. Sitä jo tapahtuu, suuressakin mittakaavassa (ei ehkä vielä Omakanta-tietoja, siltä osin vain ajan kysymys).

Jos jotain vähä-älyistä kiinnostaa syöpäni, niin mitä merkitystä sillä on?

Mietipä jos haet työpaikkaa ja tämä tieto paljastuu tulevalle työnantajalle jo ennen haastattelua?

Vierailija
292/329 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun menin terveyskeskukseen kuulemaan verikokeiden tuloksista ja fyysisten vaivojen vuoksi niin lääkäri alkoi kyselemään mun mielenterveydestä ja psyykelääkkeistä. Ei jestas! Heti kun on joku mielenterveyden diagnoosi niin se todellakin leimaa. Vaikka menisit ihan fyysisten syiden takia lääkärille. Ja olihan niissä verikokeissa poikkeavia arvoja.

Vierailija
293/329 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun menin terveyskeskukseen kuulemaan verikokeiden tuloksista ja fyysisten vaivojen vuoksi niin lääkäri alkoi kyselemään mun mielenterveydestä ja psyykelääkkeistä. Ei jestas! Heti kun on joku mielenterveyden diagnoosi niin se todellakin leimaa. Vaikka menisit ihan fyysisten syiden takia lääkärille. Ja olihan niissä verikokeissa poikkeavia arvoja.

Jep. Minullakin ikivanha mt-diagnoosi (ihan terve olen) kaivettiin esiin, kun vaihdevuosien takia oirekuva ei ollut ihan selvä.

Vierailija
294/329 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa myös Rela-hierojat kirjaavat käynnin Kantaan. Hierontaan päästäkseen täytyy esittää kuvallinen henkkari. Pääsevät siis lukemaan asiakkaiden tietoja.

https://www.relahierojat.fi/rela-hierojat-siirtyy-kantaan/

Miksi Kannassa pitää lukea hierontakäynnit? Mitä hyötyä siitä on?

Noi voihan sinne vaikka kirjoittaa, että siisti ja asiallinen mies. Lonkan liikeradat rajoittuneet. Erektio hyvä. 

Vierailija
295/329 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos potilaat alkaa pitää omaa tietokantaa netissä lääkäreistä ja hoitajista ja tekemään näistä kirjauksia.

Lääkäri Jaana vihamielinen vastaanotoilla.

Vierailija
296/329 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos potilaat alkaa pitää omaa tietokantaa netissä lääkäreistä ja hoitajista ja tekemään näistä kirjauksia.

Omakannasta saa lääkärin etunimen ja sukunimen ja sairaalan missä työskentelee ja sitten omaan ohjelmaan kirjauksia lääkärin mielenterveydestä.

Toivottavasti ei hakkerit varasta tietoja.

Vierailija
297/329 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietojen kirjaaminen Kantaan käytännössä tuhoaa luottamuksen ja potilaan yksityisyyden.

Lisäksi, eihän lukuoikeuden käytössä tai väärinkäytössä ole mitään hälytysjärjestelmää, joka ilmiantaisi lukemassa käymisen. Potilaan pitää itse ymmärtää pyytää lokitiedot säännöllisin väliajoin koko loppuelämänsä ajan, jotta voisi olla varma, että kyseisiä tietoja joku ulkopuolinen käynyt katsomassa.

Nimenomaan, nämä kiinnijääneet salakatselijat ovat vain jäävuoren huippu! Turha lohduke myös sekin että oli ne potilastiedot ennenkin paperisina, koska ne oli vain siellä kyseisessä hoitoyksikössä. Myllylänkin tietoja oli urkittu ympäri Suomen! Pelkät elintärkeät diagnoosit ja lääkitykset olisi vielä ihan ok, mutta mullakin on esim sellainen kantakirjaus, että soitti klo 13.05 tiedustellakseen allergialääkkeensä saatavuutta. En tiedä miten voisi resursseja vielä paremmin haaskata tässä nykyisessä resursssipulassa!

Jos minä otan lokin ja tietojani on katseltu aiheetta niin laitan henkilön nimen ja sairaalan keskustelupalstoille ja että urkkii tietoja aiheetta.

Vierailija
298/329 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä olisi hyvä. Ehdottomasti osallistuisin.

Hoitaja Leenalla on vaikeuksia ymmärtää puhuttua kieltä

Vierailija
299/329 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä olisi hyvä. Ehdottomasti osallistuisin.

Hoitaja Leenalla on vaikeuksia ymmärtää puhuttua kieltä

Joo.

Hoitaja Leena näyttää likaiselta, rasvainen tukka. Selvästi elämänhallinta ongelmia. 

Vierailija
300/329 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietojen kirjaaminen Kantaan käytännössä tuhoaa luottamuksen ja potilaan yksityisyyden.

Lisäksi, eihän lukuoikeuden käytössä tai väärinkäytössä ole mitään hälytysjärjestelmää, joka ilmiantaisi lukemassa käymisen. Potilaan pitää itse ymmärtää pyytää lokitiedot säännöllisin väliajoin koko loppuelämänsä ajan, jotta voisi olla varma, että kyseisiä tietoja joku ulkopuolinen käynyt katsomassa.

Nimenomaan, nämä kiinnijääneet salakatselijat ovat vain jäävuoren huippu! Turha lohduke myös sekin että oli ne potilastiedot ennenkin paperisina, koska ne oli vain siellä kyseisessä hoitoyksikössä. Myllylänkin tietoja oli urkittu ympäri Suomen! Pelkät elintärkeät diagnoosit ja lääkitykset olisi vielä ihan ok, mutta mullakin on esim sellainen kantakirjaus, että soitti klo 13.05 tiedustellakseen allergialääkkeensä saatavuutta. En tiedä miten voisi resursseja vielä paremmin haaskata tässä nykyisessä resursssipulassa!

Jos minä otan lokin ja tietojani on katseltu aiheetta niin laitan henkilön nimen ja sairaalan keskustelupalstoille ja että urkkii tietoja aiheetta.

Ihmiset ottavat tosiaan kohta oikeuden omiin käsiin, jos mitään seuraamuksia urkinnasta ei tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan