Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkoti ei jousta työssäkäyvän äidin aikojen mukaan

Vierailija
05.05.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-11912828

Miten voi olla nykypäivää, että kunta ei mahdollista lapsen vientiä päivähoitoon sellaisena aikana, että äiti pääsee töihin? Ei ihme, ettei lapsia synny.

Kommentit (613)

Vierailija
301/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikka on kauppa, niin mahdollisuudet vaikuttaa omiin työaikoihin ovat melko hyvät. Kaupan alalla on töissä opiskelijoita, etäopiskelijoita, pienten lasten vanhempia, yksinasuvia, lapsettomia, aikuisten lasten vanhempia, lähellä eläkeikää olevia ja eläkeläisiä.

Joustamattomat työajat ja huono työvuorosuunnittelu ovat työnantajan taholta silkkaa kiusantekoa. Miksi alle kouluikäisen lapsen äidille laitetaan ennen kello viittä alkavia aamuvuoroja? Itse en alistuisi äitinä moiseen! Äidin pitää ottaa työajat puheeksi. Jos työnantaja ei suostu joustamaan, niin sitten haetaan uutta työpaikkaa!

Esimerkiksi hoitoalalla ei ole mikään pakko tehdä yövuoroja, jos ei halua, voi tai pysty. Jotkut hoitajat eivät tee eri syistä koskaan yövuoroja. Toiset hoitajat tekevät vain pelkkiä yövuoroja ja vieläpä mielellään. Kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija kirjoitti:

On lapsen kiusaamista pitää liian pitkiä tuntimääriä vuorotarhassa. Lapsi väsyy ja on alttiina kaikille taudeille, jopa koronalle. Mutta yleinen suuntahan on että -kuka nää hoitaa- en ite ainakaan.

Vierailija
302/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä jotenkin hauska miten päiväkoti perustelee perseilyään toteamalla että lapsi tarvitsee unta ja hänet herätetään liian aikaisin.

Liian aikaisin? Äidin työvuoro alkaa klo 5. Ei lasta voi silloin herättää kahdeksalta. Eivätkö päiväkodit ole olemassa jotta vanhempien työnteko mahdollistuisi? Kammottavaa ajatella miten edelleen vuonna 2020 äidin työntekoa pidetään toissijaisena asiana verrattuna lapsenkasvatukseen.

Luojan kiitos olen vela.

Samaa mieltä olen että luojan kiitos että olet vela.

Jos yksi äiti vie lapsensa virkeänä hoitoon ennen klo. viittä, siellä pitäisi olla ylimääräinen hoitaja jossain muussa tilassa lapsen leikkejä vahtimassa. Ja todennäköisesti tämä lapsi väsähtää sitten kun alkaa toimintatuokio. Ei sieltä päivällä irtoa aikuisia vahtimaan lasten nukkumista jos nukahtelevat ennen päiväuniaikaa ja ovat sitten taas hereillä kun muut lapset päiväunilla. Tuo päiväkodin sujuva arki perustuu tiettyyn rytmiin. Menee sekavaksi ja levotomaksi jos siellä lapsilla on eri rytmit.

Varhaiskasvatus on nykyään yksilöllisyyden huomioivaa kokopäiväpedagogiikkaa, jossa yhtenä tärkeimpänä tavoitteena on lapsen osallisuus. Lapset ja aikuiset tekevät hommia yhdessä. Vasussa ei mainita tuokioita, niitä oli 1980-luvulla. Nykyisin tärkeintä on oppiminen, ei tuokiot tai aikuisen suunnittelema opettaminen. 

Varsinkin, jos kyseinen lapsi tulee joka aamu klo 5 hoitoon, eli hänellä on hyvä unirytmi ja riittävä yöuni takana, ei asiassa pitäisi olla isoa ongelmaa. Aamuvuorolainen aloittaa silloin viiden aikaan hänen kanssaan varhaiskasvatuksen: esim. tällä viikolla voivat tehdä äitienpäiväkorttia kahdestaan. Usein nämä klo 5 tulleet lapset kaipaavat jo ulos klo 8.30, kun aamupala on ohi. Jos unirytmi on kunnossa, he ovat virkeimmillään klo 5-8, jolloin onnistuu leikit, tutkimiset, ilmaisemiset ym vasun mukaiset työtavat. Varhaiskasvatus ei ole mitään klo 9 aamupiiri-tuokio-puuhaa, vaan toiminnan määrää varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (lapsi on aktiivinen oppija ja toimija). Tutkimusten mukaan osallisuus toteutuu parhaiten, kun ei ole tiukkaa päiväjärjestystä vaan lapsia kuullaan ja yhdessä puuhataan vasun mukaisesti. Uutta vasua ajatellen, ei ole mitään estettä, etteikö varhaiskasvatus voi alkaa klo 5. Ja niin omassa päiväkodissa ja ryhmässäni alkaakin. 

t. varhaiskasvatuksen erityisopettaja

ps. Jos lapsen unirytmi vaihtelee tai ei ole kunnossa, niin lapsi usein nukkuu päiväkodissa klo 5-7. Tämäkin on mahdollista, kun nykyisin huomioidaan lapset yksilöinä. Mutta johtajien ja valtuutettujen pitää antaa määrärahoja tarpeeksi: aamuvuoro lähtee klo 12 kotiin, niin iltapäiväksi on saatava lisää työntekijöitä paikalle. Tässä on kyllä ongelmaa, kaikki revitään työntekijöiden selkänahasta.

Sitä höpöheinää vähän vähemmälle nyt.

Mitä höpöä tässä? Etkö tunne nykyvasua?

T. vaka-ope

Nykyvasussa ei sanota, että yhtä lasta hyysätään 5-8 pihalla ja askarrellessa kivoja glitterikortteja. Jossain keijukais- ja menninkäis maailmassa näin tehdään, ei päiväkodissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun lapseni meni päiväkotiin. Sain tietää, että päiväkoti menee kiinni klo 17! Naurettavaa! Kyllähän normaali ihminen on töissä vähintään 19 asti.

Onneksi lapset vetää rajat siihen että työajat ovat normaalit. Eihän 19 jälkeen jaksa käydä edes kaupassa tai tehdä ruokaa. Pitäisi nälissään olla lasten kanssa aamuun asti ja taas sama rumba että työnantaja orjuuttaja olisi tyytyväinen.

Tässä maassa työväki raataa kuin yrittäjät.

Se on niin että yrittäjä ottaa itse riskin ja saa vetää vaikka kasiin, mutta työntekijä on päättänyt tyytyä vähempään ja normaaleihin terveisiin työaikoihin. Tässä maassa painostetaan jäämään ylitöihin vaikkei haluaisi. Se on sikamaista.

Juuri päivähoidon takia meillä on työelämä edes jokseenkin kunnossa, kun on syy lähteä normaaliin aikaan pois töistä.

Tehkää niitä lapsia, niin saadaan työajat normaaleiksi ja riisto loppumaan. Yrittäjät itse vetäköön ylitöitä ilman ylityölisiään. Ei tarvi muita pakottaa siihen.

Perhekin kärsii liian pitkistä työpäivistä.

Vierailija
304/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä jotenkin hauska miten päiväkoti perustelee perseilyään toteamalla että lapsi tarvitsee unta ja hänet herätetään liian aikaisin.

Liian aikaisin? Äidin työvuoro alkaa klo 5. Ei lasta voi silloin herättää kahdeksalta. Eivätkö päiväkodit ole olemassa jotta vanhempien työnteko mahdollistuisi? Kammottavaa ajatella miten edelleen vuonna 2020 äidin työntekoa pidetään toissijaisena asiana verrattuna lapsenkasvatukseen.

Luojan kiitos olen vela.

Jos yksi äiti vie lapsensa virkeänä hoitoon ennen klo. viittä, siellä pitäisi olla ylimääräinen hoitaja jossain muussa tilassa lapsen leikkejä vahtimassa. Ja todennäköisesti tämä lapsi väsähtää sitten kun alkaa toimintatuokio. Ei sieltä päivällä irtoa aikuisia vahtimaan lasten nukkumista jos nukahtelevat ennen päiväuniaikaa ja ovat sitten taas hereillä kun muut lapset päiväunilla. Tuo päiväkodin sujuva arki perustuu tiettyyn rytmiin. Menee sekavaksi ja levotomaksi jos siellä lapsilla on eri rytmit.

Varhaiskasvatus on nykyään yksilöllisyyden huomioivaa kokopäiväpedagogiikkaa, jossa yhtenä tärkeimpänä tavoitteena on lapsen osallisuus. Lapset ja aikuiset tekevät hommia yhdessä. Vasussa ei mainita tuokioita, niitä oli 1980-luvulla. Nykyisin tärkeintä on oppiminen, ei tuokiot tai aikuisen suunnittelema opettaminen. 

Varsinkin, jos kyseinen lapsi tulee joka aamu klo 5 hoitoon, eli hänellä on hyvä unirytmi ja riittävä yöuni takana, ei asiassa pitäisi olla isoa ongelmaa. Aamuvuorolainen aloittaa silloin viiden aikaan hänen kanssaan varhaiskasvatuksen: esim. tällä viikolla voivat tehdä äitienpäiväkorttia kahdestaan. Usein nämä klo 5 tulleet lapset kaipaavat jo ulos klo 8.30, kun aamupala on ohi. Jos unirytmi on kunnossa, he ovat virkeimmillään klo 5-8, jolloin onnistuu leikit, tutkimiset, ilmaisemiset ym vasun mukaiset työtavat. Varhaiskasvatus ei ole mitään klo 9 aamupiiri-tuokio-puuhaa, vaan toiminnan määrää varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (lapsi on aktiivinen oppija ja toimija). Tutkimusten mukaan osallisuus toteutuu parhaiten, kun ei ole tiukkaa päiväjärjestystä vaan lapsia kuullaan ja yhdessä puuhataan vasun mukaisesti. Uutta vasua ajatellen, ei ole mitään estettä, etteikö varhaiskasvatus voi alkaa klo 5. Ja niin omassa päiväkodissa ja ryhmässäni alkaakin. 

ps. Jos lapsen unirytmi vaihtelee tai ei ole kunnossa, niin lapsi usein nukkuu päiväkodissa klo 5-7. Tämäkin on mahdollista, kun nykyisin huomioidaan lapset yksilöinä. Mutta johtajien ja valtuutettujen pitää antaa määrärahoja tarpeeksi: aamuvuoro lähtee klo 12 kotiin, niin iltapäiväksi on saatava lisää työntekijöitä paikalle. Tässä on kyllä ongelmaa, kaikki revitään työntekijöiden selkänahasta.

Tämän lapsen äiti oli menossa aamuvuoroon klo 5. Silloinhan lapsi tuodaan 4.30 tai 4.45 tai jotain siltä väliltä. Ei tuo ole kyllä mikään normaali aika aloittaa jotain vasun mukaisia oppeja tekemällä vaikka kortteja.

Huomaa, että sinulla ei ole hajuakaan vasun sisällöstä etkä ymmärtänyt, mitä erityisopettajan mainitsema kokopäiväpedagogiikka tarkoittaa.

Vierailija
305/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos olen vela.

Tämän lapsen äiti oli menossa aamuvuoroon klo 5. Silloinhan lapsi tuodaan 4.30 tai 4.45 tai jotain siltä väliltä. Ei tuo ole kyllä mikään normaali aika aloittaa jotain vasun mukaisia oppeja tekemällä vaikka kortteja.

Huomaa, että sinulla ei ole hajuakaan vasun sisällöstä etkä ymmärtänyt, mitä erityisopettajan mainitsema kokopäiväpedagogiikka tarkoittaa.

Kaikki tajusi mistä hän puhui. Kuten myös sen, että yhdessäkään päiväkodissa yksilöllistä kokopäiväpedagogiikkaa ei toteuteta noin. Tuo on hattaraa ja vaahtokarkkia, ei todellisuutta.

Vierailija
306/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite ihmettelen lähinnä miksi tuo äiti haluaa lapselleen niin vähän aikaa kotona terveessä ympäristössä vanhemman kanssa. Ei tuossa itse enää kasvateta lapsia ja miksi meillä työelämä on niin sairas, niin sairas että äidin pitää mennä duuniin viideltä ja olettaa että väsynyt vanhempi kykenee siinä ohessa kasvattamaan lapsistaan terveitä aikuisia. Kun ei todennetusti ole päiväkodista tai koulusta kasvattajaksi.

Meillä työelämä ei anna joustoa sen vertaa että saisi edes lapsia kasvattaa. Se pistetään päivähoitojen ja koulujen tehtäväksi. Itse noin sairaassa tilanteessa jättäytyisin hyvällä omalla tunnolla työttömäksi. Ei tuollainen työelämä ole mistään kotoisin. Ei ole Suomessa ollut vuosikymmeniin mistään kotoisin.

Vierailija
307/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla piti olla valtiolla it-tuessa liukuva työaika ja se oli hyvä, kun autistilapsen koulu alkoi maanantaisin klo 9, muulloin klo 8. Mutta sitten saatettiinkin yhtäkkiä ilmoittaa perjantai-iltapäivällä, että maanantaina pitää olla klo 7 asentamassa ohjelmia ja ne pitää asentaa ennen kuin asiakaspalveluaika alkaa. Kiva, ei  mitään etukäteissuunnittelua. Mies vielä paljon reissutöissä ulkomaita myöten. Jouduin hommaaman hoitajan pariksi tunniksi, onneksi MLL:n kautta sai. Kerran jäin ilman ja otin lapsen mukaan töihin. Tulihan siitä sanomista, mutta siihen kertaan sanoin itseni irti ja lähdin opiskelemaan lisää. Lapsi oli onneksi sellainen omissa oloissaan viihtyvä, joten ihan hyvin pärjäsi töissä. Perustin yrityksen ja olin sitten kotoa käsin yrittäjänä niin kauan, että lapsi alkoi pärjätä yksin, sen verran hyvätasoinen hän kuitenkin oli ja tietenkin on nyt aikuisena, että pärjää omillaan. Aloitin vähitellen osa-aikatyöllä. Mutta tosiaan olin valinnut työn niin, että se joustaisi lapsen koulun mukaan, mutta eipä se aina ollutkaan. Iltapäivisin hän oli erityislasten ip-kerhossa tuolloin ekaluokalla, sitten ei tarvinnutkaan enää kun olin kotona. 

Vierailija
308/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo-o.

Suomessa ollaan kai melko hyvin tottuneita siihen, että päiväkotien pitäisi olla aina auki olevia palvelulaitoksia. Ja muutenkin, kaikilla oikeus päivähoitoon jne.

Hei, tutustukaa esimerkiksi Britteihin, missä ei samanlaista kunnallista päivähoitosysteemiä ole. Siellä lasten päivähoito voi hyvinkin maksaa n. 2000 euroa kuukaudessa. Siis monessa perheessä yhden vanhemman kuukausipalkan. Päiväkoti aukeaa aamulla klo 8 ja suljetaan klo 14-16, eikä hoitoajoissa tosiaan kyllä jousteta.

Asuimme Briteissä lasten ollessa pieniä.

Ja todellakin olin kotiäitinä silloin.

Toimi hyvin, lapset olivat onnellisia, vanhemmat olivat onnellisia, koko perhe onnellisia.

Se kotiäitiys oli silloin mun työ.

Eikä lapsia tarvinnut herättää epäinhimillisiin aikoihin, sain itse hoitaa omat lapseni kun olivat pieniä ja perheelle jäi ihan oikeasti aikaa kun mitään päiväkotirumbaa ei tarvinnut pyörittää.

Suomessa on edelleen vallalla se ajatus, että työ kuin työ menee perheen ja lapsien edelle. Vaikka oikeasti siitä työstä ei edes jää mitään käteen, esim päivähoitomaksujen vuoksi.

No, sattuma ja perhesyyt heittivät meidät takaisin Suomeen. Lapsetkin jo isompia. Ja äitikin on ehtinyt tästä ah niin ihanasta suomalaisesta työelämästä nauttimaan.

Paluu Britteihin tai mahdollisesti johonkin toiseen englannin kieliseen maahan on tosin harkinnassa.

Vähän ohi aiheen meni kommenttini.

Kävikö muilla mielessä, että onko tällainen aamu-yöstä alkava hoitopäivä mistään kotoisin sille lapselle?

Vierailija
309/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ite ihmettelen lähinnä miksi tuo äiti haluaa lapselleen niin vähän aikaa kotona terveessä ympäristössä vanhemman kanssa. Ei tuossa itse enää kasvateta lapsia ja miksi meillä työelämä on niin sairas, niin sairas että äidin pitää mennä duuniin viideltä ja olettaa että väsynyt vanhempi kykenee siinä ohessa kasvattamaan lapsistaan terveitä aikuisia. Kun ei todennetusti ole päiväkodista tai koulusta kasvattajaksi.

Meillä työelämä ei anna joustoa sen vertaa että saisi edes lapsia kasvattaa. Se pistetään päivähoitojen ja koulujen tehtäväksi. Itse noin sairaassa tilanteessa jättäytyisin hyvällä omalla tunnolla työttömäksi. Ei tuollainen työelämä ole mistään kotoisin. Ei ole Suomessa ollut vuosikymmeniin mistään kotoisin.

Kyllä sitä joustoa on, mutta kukaan ei sitä sulle tarjoa, itse se pitää hoitaa.

Vierailija
310/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisiko lapsen laittaa vuodeksi lastenkotiin tai koulukotiin huostaan, että vanhempi voi käydä roskatöissä, jossa ei jousteta työajoista ja palkka on miltei sama kuin mitä tuista saisi?

Vierailija
311/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos olen vela.

Itseasiassa ymmärrän, vaikkakin olen "vain" lastenhoitaja päiväkodissa. Kun siellä päiväkodissa ei voi mennä sen yhden lapsen rytmin mukaan. Jos lapsonen herännyt jo klo 4, menee hän omaa rytmiään noudattaen päiväunille jo klo 10. Lounas hänelle on 9.30? Ihan kirjoitin niin, että kaikki ymmärtävät.

Mulla on työuraa 30v päiväkodissa ja uskon tietäväni mistä puhun.

Vierailija
312/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voi antaa huostaanotettavaksi tai myydä netissä hyvään hintaan.

Vierailija
313/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti on törkeä.

Meistä moni, myös eronnut, joutuu tekemään vuorotyötä esim. terveydenhuollon, sosiaalihuollon, pelastusalan, median alalla. Kaupassa ja logistiikassa.

Ei ole valinnaista.

Vierailija
314/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis käsitin artikkelin luettuani että äiti on päättänyt tai häntä on painostettu valitsemaan työ perheen tai lapsen väliltä.

Aika kurja etiikka työpaikalla.

Häpeäisivät. Tähän on tultu. Enää työläisellä ei saisi olla lapsiakaan, kun ne hankaloittavat työelämää niin paljon. Ja niinhän se näkyy syntyvyydessä.

Vierailija
315/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset voi antaa huostaanotettavaksi tai myydä netissä hyvään hintaan.

Kyllä. Tärkeintä on että työnantaja saa tekijän halvalla ja lapsesta päästään eroon hankaloittamasta työaikoja.

Vierailija
316/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lapsihoito paikka on myös yhteiskunnasta kiinni, ja mihin aikaan päiväkodit aukeavat ja sulkevat. Mun siskolla oli myös pieni lapsi ja mun sisko teki ravintola-alan töitä iltamyöhään, niin ainakin joskus 90- luvun lopussa oli lasten hoitopaikkoja, mihin jättää lapsi töiden vuoksi vaikka yöksi.  Mutta jos yhteiskunta on tällainen mitä on, niin siitä ei voi syyttää lastenhoito paikkoja, kun heillä on ajat ja niiden mukaan työaika. Tai jos oma työ ei jousta, niin mitä teet? Pakko ehkä jäädä kotiin hoitamaan lasta? Tai sitten hoitaa yksityinen hoitaja kotiin, ehkä saat Kelan korvausta siihen hoitamiseen? Ota selvää esim. Kelasta, miten lasten hoito onnistuu? Tai jostain sosiaalitoimistosta? Ketään ei pidä syyttää tai tuomita, joten ota selvää mahdollisuuksista hoitaa lastasi. 

Vierailija
317/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häntähän nimenomaan kiinnostaa hoitaa lastaan. Mutta kunta sanoo ei.

Eihän kiinnosta. Lapsi täytyy saada nukkumaan kuudelta, jotta hän olisi virkeä aamulla, eikä sittenkään välttämättä ole. Lapsen ja äidin yhteinen aika jää hyvin pieneksi ja silti lapsi saattaa olla väsynyt.

Ja kun lapsi viedään päiväkotiin muiden nukkuessa, muut heräävät ja kaikki lapset kärsivät.

Minä olen vuorotyöläisen puoliso eikä se ole kivaa, kun joutuu heräilemään ja elämään väsyneenä, koska töihin lähtevä tai töistä palaava puoliso herättää. Miksi lapsi tai lapset pitäisi ehdoin tahdoin altistaa tällaiselle?

Vierailija
318/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis käsitin artikkelin luettuani että äiti on päättänyt tai häntä on painostettu valitsemaan työ perheen tai lapsen väliltä.

Häpeäisivät. Tähän on tultu. Enää työläisellä ei saisi olla lapsiakaan, kun ne hankaloittavat työelämää niin paljon. Ja niinhän se näkyy syntyvyydessä.

No ei siinä kyllä mitään sellaista sanottu.

Vierailija
319/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta elämä on valintoja ja lapset ovat pieniä vain hetken. Itse menetin unelmieni työpaikan (tai en ottanut sitä vastaan), koska työmatka oli kohtuuton lapsellisella yh:lla ja lasten päivät olisivat olleet järkyttävän pitkiä hoidossa.

Joskus asiat on vain laitettava tärkeysjärjestykseen.

Vierailija
320/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos olen vela.

Itseasiassa ymmärrän, vaikkakin olen "vain" lastenhoitaja päiväkodissa. Kun siellä päiväkodissa ei voi mennä sen yhden lapsen rytmin mukaan. Jos lapsonen herännyt jo klo 4, menee hän omaa rytmiään noudattaen päiväunille jo klo 10. Lounas hänelle on 9.30? Ihan kirjoitin niin, että kaikki ymmärtävät.

Mulla on työuraa 30v päiväkodissa ja uskon tietäväni mistä puhun.

Sen huomaa, että olet aloittanut 30 vuotta sitten. Olet jämähtänyt 90-luvun päivähoitokäsityksiin.

Eikä kukaan väittänyt, että päiväkodissa pitäisi mennä jokaisen lapsen oman rytmin mukaan. Ei se yksilöllisyyden huomioiminen sitä tarkoita päiväkotimaailmassa.