G: Mikä on surkein saamasi lahja?
Minä sain synttärilahjaksi mieheltäni suklaapatukan. Sellaista merkkiäkin, jota en syö.
Kommentit (925)
Pelikonsoli häälahjaksi, vaikka lahjan antajat tiesivät että miehellä on taustaa liiallisuuksiin menevästä pelaamisesta. Siis siihen pisteeseen asti, ettei töistä ja opiskelusta tullut mitään. Minä en pelaa ollenkaan, mutta en ole varma oliko tämä tiedossa. Jotenkin lapsellinen lahja.
Äitillä oli tapana antaa toisten käytettyjä tavaroita, kun olin teini sain lahjaksi siskoni puoliksi käytetyn kasvonaamio rasvan ja finnien poistoon käytetyn voiteen.
Vierailija kirjoitti:
Äitillä oli tapana antaa toisten käytettyjä tavaroita, kun olin teini sain lahjaksi siskoni puoliksi käytetyn kasvonaamio rasvan ja finnien poistoon käytetyn voiteen.
Koronan vuoksi olen lomautettu, tulevaisuus vaakalaudalla.
Sain syntymäpäivälahjaksi, juristisiskoltani, joka hukkuu töihin, pussillisen kosmetiikka.
Kaikki avattu, hänen kaapistaan.
Päätti ostaa uutta sarjaa ja minulle käy vanhat.
Käy, siinä on oikeassa. Haluaisiko sisko muistaa omaa siskoaan jollain extrakivalla, vaikka oliiviöljyllä, kun siivotessaan kylppäriä.
Sisko ei lue tätä palstaa, ei haittaa kertoa tällaista
Samassa yksikössä pomo ja minä täytettiin suht samaan aikaan pyöreitä. Pomolle kerättiin iso lahja johon kuului ralliajelua ja hieronta saunailtoineen ja tarjoiluineen työporukan kanssa. Minä sain lahjaksi lasten tekemän pääsiäisaskartelun johon olin itse vielä tuonut tarvikkeita kotoa. Minua ei myöskään kutsuttu pomon juhliin, sain kyllä osallistua siis siihen rahallisesti ja sentään nimen korttiin sain laittaa. Tarjosin kaikille työkavereille kakkukahvit ja hymyilin onnellisena "lahjan" saatuani. Ja joku vielä kehtaa väittää että koulumaailma ei olisi hierarkinen, vai kertooko tämä vain minusta persoonana?
Anoppini on alkanut ostaa minulle kirjoja sen jälkeen kun kerroin, että käytän päivittäin Bookbeatia.
Yksi muumimuki häälahjaksi. Yksi eli nähtävästi yhteiseksi miehelle ja mulle. Tai sit vaan miehelle, kun antaja oli miehen sukua. Ruokimme ja juotimme kolmehenkisen perheen pitkän kaavan mukaan. Olisivat mieluummin laittaneet matkakassaan sen summan mitä maksoivat mukista.
Vierailija kirjoitti:
Itse poltettu musiikki cd-levy
Tuohan olisi oikein hieno lahja, siis jos siinä on ollut joku ajatus että on valikoitu tiettyjä kappaleita lahjan saajaa ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää ei oikeestaan oo surkeita vaan hitsin luovalla tavalla ilkeitä.
Isän naisystävä tehtailee osiossa veeittumaishet joululahjat:
Kun olin teini, tämä ihastuttava naishenkilö huusi mulle aina siitä että pyyhkeet on mustana mun ripsiväreistä. Omistin tasan yhden pyyhkeen ja näyttihän se valkoisessa rätissä ikävältä kun oli jäänyt mustaa. Tätä pyysin anteeksi mutta sitten tämä kummikeijuhaltiatar lahjoitti jouluna mulle meikinpoistolappuja. Muisti vielä kertoa kaikille sukulaisilleni mikä sottapytty olen pyyhkeeni suhteen. Lutunen.
Samaan kategoriaan hällä meni lahjat kuten
-sukat (löysi reiän yhdestä parista jonka omistin, ja päätti sen kertoa kaikille synttäreinäni ja kehui lahjaansa. Jess.)
-Alushousut - "Tämä tyttö se osaa liata alushousujaan, eikä uusia osta!" (Tämä kun olin 13. Milläs ostat?)
-Makkarapötkö (koska oon läski)
-Oma rätti (huoneeni siivoamiseen)
-konserttiliput jotka sai ilmaiseksi työpaikaltaan. Eiku hetko, tää oli oikeesti hyvä lahja ja olen kiitollinen. Sain nähdä Elton Johnin silloisella Elysee-areenalla ja oli hauska ilta. Ei kuulu surkeiden lahjojen joukkoon siis.Viimeisimpänä tämä rakkauden täyttämä ihminen lahjoitti edellisjouluna ryppyvoiteen, olenhan jo yli 30.
Huoh.
Synttäreitä odotellessa.
Miksi annat tuon naisen kohdella sinua noin huonosti? Seuraavan kerran kun saat v*ttuilevan lahjan, viskaa se akkaa päin näköä ja lähde menemään ovet paukkuen. Mennessäsi sano, ettei tarvitse olla yhteyksissä ennen kuin sinua kunnioitetaan ihmisenä siinä talossa. En käsitä, miten vuosi toisensa jälkeen kuvittelet, että joku tulee sinut tuosta tilanteesta pelastamaan. News flash, ketään ei ole tulossa, sinun pitää tehdä se itse! Sanon tämän kaikella rakkaudella, tuli niin paha mieli puolestasi.
Tsemppiä.
Kiitos, hyvin ravisteltu. Syynä on tosiaan isäni, saisin päin lättänää naamaani jos inahtaisin. Osaan ottaa nämä tilanteet absurdina näytelmänä ja asettaa itseni sen ulkopuolelle. Ei parane hillua kun ei ole millä mällätä. Pelastajaa en odota, asun jo omillani ja näitä ihmisiä tulee vain "sietää" juhlapyhinä. Siltikin, kamalaa sakkia. Jos jotain niin ainakin ovat opettaneet sen mitä sydämen sivistys EI ole.
Minä en tuollaista sietäisi, ottaisin asian puheeksi siinä tilanteessa. Pistäisin selittämään, että miksi kokee tarpeelliseksi nolata minut tarkoituksella lahjoillaan. Jos isä kävisi päälle, niin rikosilmoitus ja sen jälkeen en menisi enää yksiinkään kemuihin näiden kanssa. Joku raja ihmisen kohtelussa pitää olla ja se raja pitää itse vetää viime kädessä.
Selvästi käyetetty mainospenaali, joka tarjoiltiin "uutena".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuohi nimissäni.
Voi kun olisikin pilaa mutta ei, eräs ystäväni muutama vuosi sitten antoi minulle joululahjaksi vuohen nimissäni johonkin kehitysmaahan.
Ja mitähän pahaa tässä oli? Kerro minulle, en oikeasti ymmärtänyt.
Voin kuvitella sen ilon jota se kehitysmaan perhe on tuntenut kun on saanut vuohen. Se lypsää parikin litraa päivässä ja tulee toimeen karuissakin oloissa.
Mitähän se perhe sillä maidolla tekee? Lapset juovat sen ravitsevan maidon tai maidosta tehtyä juustoa, tai maito ja juusto voidaan vaikka myydä.
Kotonani täällä rikkaassa Suomessa oli useampiakin lypsyvuohia, niiden maito muuten sopii maitoallergigoille, en tiedä takemmin mitä sillä tarkoitetaan, ei kuitenkaan laktoosi-intoleranssia. Ja meiltä ostettiinkin vuohenmaitoa allergisille lapsille. Eräs lääkäri on todennut, että vuohenmaito estää myös osteoporoosia paremmin kuin lehmänmaito.
Ystäväsi oli tosi fiksu, hänen antamansa lahja ilahdutti ja ilahduttaa varmasti monin kerroin enemmän siellä kehitysmaassa, kuin että sinä olisit saanut lahjaksi vaikka lahjakortin jalkahoitoon tms.
Eihän mikään estä sinua antamasta niitä hyväntekeväisyyslahjoja itsellesi.
Anna lahja toiselle, mistä toinen ilahtuu, jos hän ei ilahdu hyväntekeväisyyslahjasta, ei lahja ole täyttänyt tehtäväänsä.
Jep. Lahjalla on tarkoitus viestiä, että ajattelin sinua ja halusin antaa jotain kivaa. Nämä hyväntekeväisyyslahjat viestivät, että olempa minä hyvä ihminen, kun laitoin tällaisen sinun nimissäsi.
Makitan porakone, se on ihan uretaanissa mutta ei minun toimesta :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuohi nimissäni.
Voi kun olisikin pilaa mutta ei, eräs ystäväni muutama vuosi sitten antoi minulle joululahjaksi vuohen nimissäni johonkin kehitysmaahan.
Voin kuvitella sen ilon jota se kehitysmaan perhe on tuntenut kun on saanut vuohen. Se lypsää parikin litraa päivässä ja tulee toimeen karuissakin oloissa.
Mitähän se perhe sillä maidolla tekee? Lapset juovat sen ravitsevan maidon tai maidosta tehtyä juustoa, tai maito ja juusto voidaan vaikka myydä.
Kotonani täällä rikkaassa Suomessa oli useampiakin lypsyvuohia, niiden maito muuten sopii maitoallergigoille, en tiedä takemmin mitä sillä tarkoitetaan, ei kuitenkaan laktoosi-intoleranssia. Ja meiltä ostettiinkin vuohenmaitoa allergisille lapsille. Eräs lääkäri on todennut, että vuohenmaito estää myös osteoporoosia paremmin kuin lehmänmaito.
Ystäväsi oli tosi fiksu, hänen antamansa lahja ilahdutti ja ilahduttaa varmasti monin kerroin enemmän siellä kehitysmaassa, kuin että sinä olisit saanut lahjaksi vaikka lahjakortin jalkahoitoon tms.
Anna lahja toiselle, mistä toinen ilahtuu, jos hän ei ilahdu hyväntekeväisyyslahjasta, ei lahja ole täyttänyt tehtäväänsä.Jep. Lahjalla on tarkoitus viestiä, että ajattelin sinua ja halusin antaa jotain kivaa. Nämä hyväntekeväisyyslahjat viestivät, että olempa minä hyvä ihminen, kun laitoin tällaisen sinun nimissäsi.
Minä olen antelias ja mukava ihminen, kun annan hyväntekeväisyyteen rahaa, vaikka se olikin sinun lahjasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuohi nimissäni.
Hyväntekeväisyyslahjojen antaminen on taitolaji. Aivan kuten viestissäsi ansiokkaasti kirjoitit, ne ovat sinänsä hyödyllinen asia hyväntekeväisyyden kohteelle, eli vaikkapa vuohen oikeasti saaneelle kehitysmaan perheelle. Mutta sitten toisaalta vuohen maksajalla eli lahjan antajalla täytyy olla sen verran tilannetajua, että miettii missä tilanteessa hyväntekeväisyyslahjan antaminen on ok. Kuten eilen yhteen kommenttiini kirjoitin, hyväntekeväisyyslahja on sopiva ainoastaan silloin, kun 1) lahjan saaja sitä erikseen toivoo 2) lahjaa ei välttämättä edes tarvitsisi antaa, kuten opettajalle lukuvuoden lopussa. Toki hyväntekeväisyyslahjan voi yhdistää myös tavalliseen lahjaan, esim. (tiedostavalle) ylioppilaalle hänen nimissään lahjoitettu koulutarvikepaketti kehitysmaan koululaiselle JA lahjakortti päivänsankarille itselleen.
Mutta sitten toinen ajatusleikki. Ajatellaanpa, että minä keskituloisena sinkkuna (isot asumis- ja työmatkakulut pk-seudulla) pidän nelikymppiset ystävilleni. Vuokraan juhlapaikan, järjestän tarjoilut kuohuviineineen ja viineineen, ehkä dj:n tai bändinkin. Juhlien järjestäminen ei olisi minulta mikään halpa projekti vaan iso taloudellinen satsaus. Sitten moni juhlavieraista toisi minulle monen kympin arvoisen hyväntekeväisyyslahjan. Voisin olla aika pettynyt, mieluummin olisin ottanut niillä hinnoilla vaikka itselleni kampaaja/hieronta yms. lahjakortteja tai vaikka ihan Stockan lahjakortteja.
Puuttumatta mitenkään hyväntekeväisyyslahjoihin, et kai sinä tai muutkaan pidä juhlia, jotka ovat iso taloudellinen satsaus, siinä toivossa, että saa vastalahjaksi lahjakortteja hierontaan, kampaajalle tai Stockalle tai ylipäätään vastalahjojen toivossa? Minä luulin, että joku järjestää synttärit siitä ilosta, että saa viettää aikaa ystäviensä , sukulaistensa seurassa.
Toki on kohteliasta tuoda lahja, mutta että rupeat määrittelemään minkä arvoisia rahallisesti lahjasi tulisi olla...tsk tsk tsk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuohi nimissäni.
Anna lahja toiselle, mistä toinen ilahtuu, jos hän ei ilahdu hyväntekeväisyyslahjasta, ei lahja ole täyttänyt tehtäväänsä.Jep. Lahjalla on tarkoitus viestiä, että ajattelin sinua ja halusin antaa jotain kivaa. Nämä hyväntekeväisyyslahjat viestivät, että olempa minä hyvä ihminen, kun laitoin tällaisen sinun nimissäsi.
Mitäh? Hyväntekeväisyyslahjat viestivät sitä, että me hyväosaiset olemme hukkua roinaan ja ajattelemme kerrankin muita kuin itseämme. Vai ajatteletko itse olevasi hyvä ihminen, annoitpa minkä lahjan tahansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuohi nimissäni.
Minä olen antelias ja mukava ihminen, kun annan hyväntekeväisyyteen rahaa, vaikka se olikin sinun lahjasi
Huokaus. Margaritas ante porcos.
Te jotka saitte alkoholia tai hirvenlihaa lahjaksi, ettekä käytä kumpaakaan, ilmoittakaa osoite niin tulen hakemaan heti ne pois. Voin tuoda vastalahjankin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuohi nimissäni.
Hyväntekeväisyyslahjojen antaminen on taitolaji. Aivan kuten viestissäsi ansiokkaasti kirjoitit, ne ovat sinänsä hyödyllinen asia hyväntekeväisyyden kohteelle, eli vaikkapa vuohen oikeasti saaneelle kehitysmaan perheelle. Mutta sitten toisaalta vuohen maksajalla eli lahjan antajalla täytyy olla sen verran tilannetajua, että miettii missä tilanteessa hyväntekeväisyyslahjan antaminen on ok. Kuten eilen yhteen kommenttiini kirjoitin, hyväntekeväisyyslahja on sopiva ainoastaan silloin, kun 1) lahjan saaja sitä erikseen toivoo 2) lahjaa ei välttämättä edes tarvitsisi antaa, kuten opettajalle lukuvuoden lopussa. Toki hyväntekeväisyyslahjan voi yhdistää myös tavalliseen lahjaan, esim. (tiedostavalle) ylioppilaalle hänen nimissään lahjoitettu koulutarvikepaketti kehitysmaan koululaiselle JA lahjakortti päivänsankarille itselleen.
Mutta sitten toinen ajatusleikki. Ajatellaanpa, että minä keskituloisena sinkkuna (isot asumis- ja työmatkakulut pk-seudulla) pidän nelikymppiset ystävilleni. Vuokraan juhlapaikan, järjestän tarjoilut kuohuviineineen ja viineineen, ehkä dj:n tai bändinkin. Juhlien järjestäminen ei olisi minulta mikään halpa projekti vaan iso taloudellinen satsaus. Sitten moni juhlavieraista toisi minulle monen kympin arvoisen hyväntekeväisyyslahjan. Voisin olla aika pettynyt, mieluummin olisin ottanut niillä hinnoilla vaikka itselleni kampaaja/hieronta yms. lahjakortteja tai vaikka ihan Stockan lahjakortteja.
Puuttumatta mitenkään hyväntekeväisyyslahjoihin, et kai sinä tai muutkaan pidä juhlia, jotka ovat iso taloudellinen satsaus, siinä toivossa, että saa vastalahjaksi lahjakortteja hierontaan, kampaajalle tai Stockalle tai ylipäätään vastalahjojen toivossa? Minä luulin, että joku järjestää synttärit siitä ilosta, että saa viettää aikaa ystäviensä , sukulaistensa seurassa.
Toki on kohteliasta tuoda lahja, mutta että rupeat määrittelemään minkä arvoisia rahallisesti lahjasi tulisi olla...tsk tsk tsk.
Eihän tässä ole mitenkään määritelty summaa jne.
Itse käyn naapurilla ennen koronaa n kerran kk. Aina vein mukana pullaa vähintään.
Jos saisin kutsun ystäväni juhliin, veisin tietenkin juhlaan sopivan lahjan. Lahjaksi antaisin sellaisen, josta saaja tulisi iloiseksi
Kala. Kokonainen iso kala. Sain sen mieheni vanhemmilta synttärilahjaksi. Varmaan jotain kettuilua. En siis osaa fileoida kalaa, enkä pidä tuoreen kalan hajusta, vaikka syönkin mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuohi nimissäni.
Mitäh? Hyväntekeväisyyslahjat viestivät sitä, että me hyväosaiset olemme hukkua roinaan ja ajattelemme kerrankin muita kuin itseämme. Vai ajatteletko itse olevasi hyvä ihminen, annoitpa minkä lahjan tahansa?
Hyväntekeväisyyslahjan antamisella osoitellaan vain itseä, että miten hieno ihminen olenkaan. Hyväntekeväisyyttä voi tehdä milloin vain ja muille mainostamatta, kun taas toisen ihmisen muistaminen lahjalla on eri asia. Ei tarvitse olla roinaa, mutta jotain henkilökohtaista.
Nämä paskat lahjat, niin tarvisin kyllä kovasti neuvoja miten kieltäytyä loukkaamatta kovasti.
Minulla on penskasta asti ollut ystävä, joka sitten muuttunut hyvinkin erikoislaatuiseksi sairauksien ja raskaan lääkityksen myötä. Hän haluaa antaa lahjaksi vanhoja virttyneitä T-paitoja ja palasaippuoita, vaikka olen monesti sanonut että en käytä palasaippuoita. Kun tulen kotiin kahveita, nakkaan ne heti roskiin. Joskus koitin kieltäytyä niin molemmilta meni hermot. Eikä sekään ole auttanut että en edes vietä synttäreitä, enkä halua että hän muistaa niitä. Olen monesti sanonut että ei aikuiset tarvitse mitään tai että en vietä synttäreitä joten älä osta. Mutta ei. HÄNEN kanssaan pitää viettää ja ottaa paskat lahjat vastaan vaikka muuten ei viettäisikään. Sama juttu joulun ja ystävänpäivän kanssa.
Laittaisin välit poikki kokonaan,mutta en vain pysty.