Suostuitko vuokranantajana, että vuokralainen maksaisi aina 3 päivää myöhässä?
Minun vuokranantajani alkaa olla hermostunut. Palkkani ja muiden rahojen maksu kun on nyt vaan näin, etten saa aina ajallani. Aina olen kuitenkin maksanut. Vein viimeksi jopa kakun ja kukkia ja kortin. Pahoittelin.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
AP ja kaltaisesi, ei varmaan haittaa jos työnantaja maksaa palkkanne koska sattuu muistamaan. Teidän mielestähän sovituilla päivillä ei ole väliä
Sehän ap:n ongelma just oli, että työnantajalla palkanmaksu tuppaa viivästymään. Toki ap:n kannattaisi ehdottomasti pyrkiä siirtämään vuokran eräpäìvää tähän vedoten. Voihan sen vuokran maksaa ennen eräpäivääkin, jos työnantaja sattuu maksamaan palkan ajallaan.
Minun vuokralainen saa maksuaikaa, kun soittaa etukäteen ja ilmoittaa, että palkanmaksussa on ongelma. Lisäksi yhden aiemman vuokralaisen kanssa sovittiin maksupäivä viikkoa myöhemmäksi. Yksi nykyään entinen vuokralainen maksoi aina myöhässä eikä ilmoitellut mitään, irtisanoin. Yhden vuokralaisen häädätin heti, kun jätti kolme vuokraa peräkkäin maksamatta.
Vuokralaisen tärkein velvollisuus on maksaa vuokra. MAKSA VUOKRASI!
Kun nuorena asuin vuokralla ja opintotuki muuttui palkkatuloksi valmistumisen jälkeen, olin itse viipymättä yhteydessä vuokranantajaan ja sovimme uudesta vuokranmaksupäivästä. Sain jopa sen pari viikkoa myöhässä maksaa 1,5kk kerralla. Hän ymmärsi tilanteen ja oli vaan tyytyväinen, että olin yhteydessä häneen heti, kun sain tietää palkkapäivän, jolloin saan ekan palkan. Koska olin koko opiskeluajan asunut siinä ilman vuokran korotusta, tuli kyllä pieni prosentuaalinen maksukorotus indeksiin vedoten, eli sellaiseen saattaa joutua varautumaan. Nämäkin muutokset olivat aiemman vuokrasopimuksen ehtojen rajoissa ja uusi sopimus päivitettiin näiden mukaisesti uudemmaksi. Sittemmin kuulin taas hänestä uudestaan, kun muutin pois.
Ei sen niin tarkkaa ole. Pano kuin pano vuokra maksu päivänä.
Tuollaisessa tilanteessa ehdottaisin vuokralaiselle eräpäivän siirtämistä.
Jos hän kuitenkin maksaa aina vuokransa sen 3 päivää myöhässä.
Yleensä on ihan lottovoitto löytää sellainen vuokralainen joka maksaa vuokransa eikä hajota paikkoja, niin en alkaisi nillittämään muutamasta päivästä.
Miten voi olla, että vuokra mukamas maksetaan jälkikäteen? Asuin aikoinani 1982-1996 vuokralla ja aina piti maksaa etukäteen. (Kylläkin Ruotsissa, palkkani oli silloin aina hyvin vähäinen mutta uloshan noista kämpistä olisi heitetty 1-2 kkn sisällä, ellei vuokra olisi ilmestynyt isännän tilille.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko joillakin niin vähän rahaa tilillä, että vasta kunkin kuukauden palkanmaksun jälkeen kykenee vasta maksamaan vuokran?
Kyllä vain. Ikävä kyllä emme elä satukirjamaailmassa ja köyhyys on Suomessakin ihan todellista tuhansille ihmisille.
Köyhyydessä elää Suomessa satojatuhansia ihmisiä.
Paria poikkeustapausta lukuunottamatta "köyhyydessä" elävät ovat itse kulutuskäytöksellään aiheuttaneet ns. vähävaraisuutensa. Mikä siinä onkin, että "köyhillä" on uudemmat&hienommat älypuhelimet ja muut viihdyttimet, mutta omilla tuloillaan elävillä normaalituloisilla ei ole varaa moisiin herkkuihin?
Onko näillä mainitsemillasi normaalituloisilla sitten kuitenkin ennen tilipäivää aina niin paljon rahaa tilillään, että pystyvät maksamaan vuokransa ennen kuin se tilipäivä koittaa? Sitähän tässä joku kysyi, että onko oikeasti joillain niin vähän rahaa tilillään, että vasta kunkin kuun palkanmaksun jälkeen pystyy maksamaan vuokransa.
Minä en ole koskaan ansainnut enempää kuin 1400 eur/kk netto.
Minulla on pankkitilillä aina ylimääräistä käyttärahaa ainakin 500-1000 eur. Sitten on kakkostili jolle säästän kunnes on 2 000 euroa täynnä sitä varten jos vaikka rikkuu auto. Sen yli menevä menee indeksirahastoihin automaattisesti. Paljoa niissä ei ole, mutta jonkinlainen pesämuna kuitenkin. Ehkä laitan ne jossain vaiheessa asunnon käsirahaan.
Syön hyvää ruokaa ja pukeuden laadukkaasti. Muissa asioissa olen säästeliäs.
Kertoo paljon että tämä on saanut alapeukutusta.
Vakijutut:
- on mahdotonta pitää vararahastoa jos on pienituloinen
- on mahdotonta pysyä normaalipainoisena jos on pienituloinen
En nipottaisi toistuvasta 3 päivän myöhästymisestä, jos se aina tulisi siinä ajassa. Minulla vuokralaisista yksi on sellainen, joka maksaa 15. pv erääntyvän laskun aina 30. pv, tämä on jatkunut 4 vuotta eikä ole ollut minulle mikään ongelma.
Minusta se että maksaa viikon sisällä eräpäivästä on täysin ok ja normaalia. Parin viikon jälkeen kyselisin maksusta.
Kaikki sopimatta myöhästely vituttaa ja otan sen henk.koht. loukkauksena.
Sopien siirrot ja etukäteen säätämiset ihan OK.
Jatkuvat myöhästelyt ilman ilmoittamista aiheuttaa sen että vuokra nousee joka vuosi niin paljon kuin sopimus antaa myöden.
Kun hoitaa maksut ajallaan ei ole korotuspainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP ja kaltaisesi, ei varmaan haittaa jos työnantaja maksaa palkkanne koska sattuu muistamaan. Teidän mielestähän sovituilla päivillä ei ole väliä
Sehän ap:n ongelma just oli, että työnantajalla palkanmaksu tuppaa viivästymään. Toki ap:n kannattaisi ehdottomasti pyrkiä siirtämään vuokran eräpäìvää tähän vedoten. Voihan sen vuokran maksaa ennen eräpäivääkin, jos työnantaja sattuu maksamaan palkan ajallaan.
Palkanmaksun epäsäännöllisyys ei kuitenkaan liene vuokranantajan vika. Ellei aloittaja juuri ole asunnon antovuokraajan palkollisena.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisen voi irtisanoa vasta, kun on kaksi tai enemmän vuokria päällekäin maksamatta. Eli jos saman kuukauden sisällä maksaa, on se lain puitteissa ok, vaikkakin ärsyttävää
Kyllä vuokralaisen voi irtisanoa irtisanomisajan puitteissa.
Saako varastaa, jos varastaa vain vähän? Sitähän tuo aloittaja täällä kyselee.
Minä maksoin vuokran joskus aina 3 viikkoa etukäteen - siis ennen eräpäivää. Tätä jatkui monta kuukautta. SItten vuorkanantaja soitti hieman vihaisena ja väitti, että olen aina maksanut viikon myöhässä. Kun sitten ymmärsi asian niin oli vähän nolona. Nykyään maksan eräpäivänä tai pari päivää ennen.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko joillakin niin vähän rahaa tilillä, että vasta kunkin kuukauden palkanmaksun jälkeen kykenee vasta maksamaan vuokran?
Työmarkkinatuki 628 e, vuokra 590. Tukia en saa koska en pysty täyttämään hakemuksia. Apua hakemuksiin ei saa sanoi kela. Pitäis mennä lääkäriin tutkimukset kestäisivät vuosia (adhd, lukihäiriö, todnäk alkava dementia..)
No nyt ei ole enää tuota ongelmaa kun ei ole asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain. Ikävä kyllä emme elä satukirjamaailmassa ja köyhyys on Suomessakin ihan todellista tuhansille ihmisille.
Köyhyydessä elää Suomessa satojatuhansia ihmisiä.
Paria poikkeustapausta lukuunottamatta "köyhyydessä" elävät ovat itse kulutuskäytöksellään aiheuttaneet ns. vähävaraisuutensa. Mikä siinä onkin, että "köyhillä" on uudemmat&hienommat älypuhelimet ja muut viihdyttimet, mutta omilla tuloillaan elävillä normaalituloisilla ei ole varaa moisiin herkkuihin?
Onko näillä mainitsemillasi normaalituloisilla sitten kuitenkin ennen tilipäivää aina niin paljon rahaa tilillään, että pystyvät maksamaan vuokransa ennen kuin se tilipäivä koittaa? Sitähän tässä joku kysyi, että onko oikeasti joillain niin vähän rahaa tilillään, että vasta kunkin kuun palkanmaksun jälkeen pystyy maksamaan vuokransa.
Miten uskaltaa päästää raha-asiansa niin huo0noon tilaan, että pari päivää ennen palkkapäivää tili on tyhjä? Miten silloin käy, jos palkanmaksu jostain ylivoimaisesta esteestä viiivästyy pari päivää, jääkö ilman ruokaakin?
Ei kai kukaan vuokranantaja elä vuokratulon varassa ? Ottamatta sen enempää kantaa tuohon kolmeen päivään, niin jos vuokranmaksupäivä on vaikka kolmas päivä ja vuokralainen maksaa tasan sinä päivänä, niin ei se vuokra siellä vuokranantajan tilillä välttämättä silloin vielä ole. Eri pankkien välillä voi olla useamman päivän viive. Kuitenkin vuokralainen on maksanut silloin kun kuuluu. Missään vuokrasopimuksessa ei lue, että vuokran on oltava vuokranantajan KÄYTETTÄVISSÄ vuokranmaksupäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haittaa, jos joka kuukausi sama homma. Mulla menee omat maksut samana päivänä, kun vuokralainen tilittää. Eli jos vuoktalainen ei maksa ei lähde minunkaan maksut. Jos aikaa menee vielä yli 3 päivää, joudun maksamaan käsin, eli automatiikka putoaa pois päältä.
Jos tilanne aina sama, niin vaihtaa maksupäivää. Se yleensä käy kaikille. Aisoista voi keskustella, mutta jo pientä vittuilua, jos vuokra maksetaan aina muutaman päivän myöhässä. Yleensä ihmiset ymmärtää, varsinkin yksityiset.
Isoilla vuokranantajilla on lompakko kunnossa, niin ei oo maksuvaikeuksia, mutta suurin osa vuokranantajista on ihan tavallisia ihmisä, joilla myös voi olla raha tiukassa.
Itsekkin olisin myynyt osakkeeni pois, mutta se meinaisi sitä, etten enää koskaa vioisi asua omistusasunnossa, koska velkaan pitää olla niin iso oma pääoma. Ei silti ole rahallisesti hurraamista vaikka olenkin "vuokranantaja". Osake elää omaa elämää, koska hyvä asukas ja ehkä vielä joskus...
tämähän ei ole vuokralaisen vika, että itselläsi on tili tyhjänä omia laskujasi varten
Jos vuokralainen ei maksa sovittuna päivänä, niin kyllähän se on silloin vuokralaisen vika.
Yhtä lailla sen vuokranantajan velkoja voi todeta, että se on vuokranantajan vika, jos vuokranantaja ei maksaa omia maksujaan ajoissa, eikä häntä välttämättä kiinnosta, että joku muu (vuokralainen) ei ole kuulemma maksanut ajoissa.
Miksi solmit vuokrasopimuksen, jos tiedät jo ennakolta, että sinulla ei ole rahaa maksaa vuokraa ajoissa? Uskotko, että sinulle ei olisi vuokrattu asuntoa, jos tämä olisi tiedetty? Vuokranantaja myös maksaa vuokrastasi yhtiövastikkeet ja verot (verot voivat olla yli 30% kulujen jälkeen jäljelle jäävästä vuokratulosta). Ei vuokranantajakaan voi maksaa näitä myöhässä!
Ainut heti hyväksyttävä syy suurin piirtein on, että olet yhteydessä Kelaan, tulosi ovat myöhässä ja olet aloittanut kalliin lääkityksen, joka on vienyt vararahastosi eli esim sairastuit syöpään ja siksi et maksa vuokraasi ajoissa!