Suostuitko vuokranantajana, että vuokralainen maksaisi aina 3 päivää myöhässä?
Minun vuokranantajani alkaa olla hermostunut. Palkkani ja muiden rahojen maksu kun on nyt vaan näin, etten saa aina ajallani. Aina olen kuitenkin maksanut. Vein viimeksi jopa kakun ja kukkia ja kortin. Pahoittelin.
Kommentit (137)
Jos olisi aina myöhässä samat kolme päivää, mutta ei koskaan enemmän, niin olettaisin että tilipäivä on tuolloin ja elämäntapa vähän kädestä suuhun.
En suuttuisi ihmeemmin, koska tuo on aika yleistä ettei tilillä ole koskaan extraa. En varmaankaan edes huomauttaisi asiasta. Jos vuokralainen ilmoittaisi minulle että voiko maksaa 3 päivän päästä koska tilipäivä on silloin, vastaisin että sopii kyllä, ja ehdottaisin vuokranmaksupäivän siirtoa 3 päivää myöhäisemmäksi ettei tarvitsisi jännittää asiasta.
Jos vuokra myöhästyisi välillä enemmänkin, pitäisin asiaa ongelmana.
Minulla on kolme sijoitusasuntoa, ja onneksi hyvät vuokralaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko joillakin niin vähän rahaa tilillä, että vasta kunkin kuukauden palkanmaksun jälkeen kykenee vasta maksamaan vuokran?
Kyllä vain. Ikävä kyllä emme elä satukirjamaailmassa ja köyhyys on Suomessakin ihan todellista tuhansille ihmisille.
Köyhyydessä elää Suomessa satojatuhansia ihmisiä.
Paria poikkeustapausta lukuunottamatta "köyhyydessä" elävät ovat itse kulutuskäytöksellään aiheuttaneet ns. vähävaraisuutensa. Mikä siinä onkin, että "köyhillä" on uudemmat&hienommat älypuhelimet ja muut viihdyttimet, mutta omilla tuloillaan elävillä normaalituloisilla ei ole varaa moisiin herkkuihin?
Onko näillä mainitsemillasi normaalituloisilla sitten kuitenkin ennen tilipäivää aina niin paljon rahaa tilillään, että pystyvät maksamaan vuokransa ennen kuin se tilipäivä koittaa? Sitähän tässä joku kysyi, että onko oikeasti joillain niin vähän rahaa tilillään, että vasta kunkin kuun palkanmaksun jälkeen pystyy maksamaan vuokransa.
Minulla on parikymmentä asuntoa enkä edes huomaisi muutaman päivän myöhästymisiä. Tarkistan aina kuukauden päätyttyä, että vuokrat ovat tulleet. Lähtökohtaisesti pyrin sopimaan vuokran eräpäivän muutenkin vuokralaisen palkkapäiväksi, jotta eräpäivä ei aiheuta ongelmia.
Itse en edes tiedä milloin maksupäivä on, koska siitä ei tule laskua. Joskus kuun ensimmäisellä viikolla olen maksanut sitten kun muistan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko joillakin niin vähän rahaa tilillä, että vasta kunkin kuukauden palkanmaksun jälkeen kykenee vasta maksamaan vuokran?
Kyllä vain. Ikävä kyllä emme elä satukirjamaailmassa ja köyhyys on Suomessakin ihan todellista tuhansille ihmisille.
Köyhyydessä elää Suomessa satojatuhansia ihmisiä.
Paria poikkeustapausta lukuunottamatta "köyhyydessä" elävät ovat itse kulutuskäytöksellään aiheuttaneet ns. vähävaraisuutensa. Mikä siinä onkin, että "köyhillä" on uudemmat&hienommat älypuhelimet ja muut viihdyttimet, mutta omilla tuloillaan elävillä normaalituloisilla ei ole varaa moisiin herkkuihin?
Onko näillä mainitsemillasi normaalituloisilla sitten kuitenkin ennen tilipäivää aina niin paljon rahaa tilillään, että pystyvät maksamaan vuokransa ennen kuin se tilipäivä koittaa? Sitähän tässä joku kysyi, että onko oikeasti joillain niin vähän rahaa tilillään, että vasta kunkin kuun palkanmaksun jälkeen pystyy maksamaan vuokransa.
Minä en ole koskaan ansainnut enempää kuin 1400 eur/kk netto.
Minulla on pankkitilillä aina ylimääräistä käyttärahaa ainakin 500-1000 eur. Sitten on kakkostili jolle säästän kunnes on 2 000 euroa täynnä sitä varten jos vaikka rikkuu auto. Sen yli menevä menee indeksirahastoihin automaattisesti. Paljoa niissä ei ole, mutta jonkinlainen pesämuna kuitenkin. Ehkä laitan ne jossain vaiheessa asunnon käsirahaan.
Syön hyvää ruokaa ja pukeuden laadukkaasti. Muissa asioissa olen säästeliäs.
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi. Itse maksuapäivä olisi neuvoteltavissa, mutta tuollainen myöhässä maksaminen on vain huonoa käytöstä.
Minulla aikanaan oli vuokranmaksupäivä 3. pvä, mutta palkkapäiväni oli 10. pvä. Tuolloin rahatilanne oli tiukka, mutta en tietenkään maksanut viikkoa myöhässä vaan kituutin yhden kuukauden jotta sain "käännettyä" rytmin niin, että maksoin vuokran aina ajallaan edellisen kuukauden palkasta.
Sinulla on ollut hyvä tilanne, jos yhden kuukauden kituuttaminen muutti tilanteen.
Kannattaa pyytää tosiaan vuokranantajalta maksupäivän siirtoa.
Omalla kohdallani ei olisi ongelma vaikka olisi joskus myöhässäkin, plussaa siitä jos etukäteen ilmoittanut, mutta en rehellisyyden nimissä seuraa niin tarkasti tiliäni että huomaisin asiaa. En edes muista mikä päivämäärä vuokrasopimuksessa on. Pääasia että on muuten asiallinen vuokralainen.
Te jotka murehditte vastikkeen maksupäivää. Niiden maksu ei ole vuokralaisenne vastuulla, vaan teidän itsenne vastuulla!
AP ja kaltaisesi, ei varmaan haittaa jos työnantaja maksaa palkkanne koska sattuu muistamaan. Teidän mielestähän sovituilla päivillä ei ole väliä
Olen vuokranantaja, ja eräässä asunnossa vuokralaisenani on Suomessa kausitöissä olevia ulkomaalaisia. Heidän kanssaan saa vähän väliä säätää vuokranmaksupäivää. Olen ottanut linjan, että neuvottelen ja suostun tarvittaessa isoihinkin maksusiirtoihin. Se sitoo heitä myös minuun, koska tiedän, että moni vuokranantaja ei samanlaiseen suostuisi. Säätöä toki siitä tulee ja sitä kautta stressiä. Tiedän varmuudella, että ko. asunto ei ole erityisen kysytty, ja uuden vuokralaisen löytäminen olisi työllistävää ja aikaa kuluttavaa hommaa. Niinpä olen päätellyt, että parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla. Tällä hetkellä maksut ovat balanssissa ja asunto kunnossa, joten linja on toiminut toistaiseksi. Mutta ymmärrän kyllä vuokranantajia, jotka haluaisivat olla hyvin tiukkoja vuokranmaksun kanssa. Miten se sitten käytännössä onnistuu, enpä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en antaisi päivääkään maksuaikaa. Kun sopimuksen on allekirjoittanut, silloin on hyväksynyt maksupäivän. Jos taas palkkapäivä muuttuu, silloin on sinun tehtävä huolehtia että rahaa on maksaa silloin kuin maksupäivä on eli säästät! Vuokralaisena en kehtaisi noin toimia vaan olisi kunnia-asia maksaa ajallaan ja oikein. Omastani olen lainat ja vastikkeet maksanut aina ajallaan, viimeiset 15v. Kaikki laskut maksan aina ajallaan, viimeistään eräpäivänä. Hyvä taloudenhoito on hyvä maine. Ja ei, en ole hyväpalkkaisessa työssä ollut koskaan. Matalapalkka-alalla aina ja nyt työkyvyttömänä peruspäivärahalla.
Mitä tämä "en antaisi päivääkään maksuaikaa" käytännössä tarkoittaa? Kolme päivää ei taida olla laillisen syy irtisanoa, eikä kauheasti ylimääräistäkään saa lypsettyä myöhästymismaksuna.
Tämäpä. Mielipiteillä ei ole väliä. Minkä verran myöhästymistä on ok, riippuu ihan minkälaisen sopimuksen on tehnyt. Turha yrittää vedota tunteisiin syyllistämällä, nämä asiat ovat mustaa valkoista paperilla.
Vierailija kirjoitti:
AP ja kaltaisesi, ei varmaan haittaa jos työnantaja maksaa palkkanne koska sattuu muistamaan. Teidän mielestähän sovituilla päivillä ei ole väliä
Eli olet kädestä suuhun elävä vuokranantaja, jolle vuokratulot ovat kuin palkka? Kuukausipalkka ja vuokratulo eivät ole verrannollisia.
Olen yksityisyrittäjä ja asiakkaiden maksujen myöhästyminen kolmella päivällä on täysin ok.
Jos vuoralaisena ilmoittaisit jääkaapin tai hellan hajonneen lupaan tulla selvittämään tilanteen illalla, mutta tulen vasta kolmen päivän päästä. Sehän sinun käsityksesi sovitusta ajasta on
Tottakai jos hyvä pitkäaikainen vuokralainen ja sanoo suoraan syyn, sitte laitetaan vaikka että maksaa 15 päivä mennessä.
Vaihtaisin suosiolla vuokran viimeisen maksupäivän sen 3 päivää myöhemmäksi.
No ei todellakaan ole. Joudun maksamaan vastikkeen tiettyyn aikaan itse taloyhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
Maksa jatkossa seuraava kuukausi aina ennakkoon palkkapäivänä. Ei sitten tarvitse hahhailla, kun ei olekaan rahaa. Näin tiedät myös, paljonko sinulla jää vuokran jälkeen käyttörahaa.
Jotenkin kuvaavaa miten tällaiseen järkevään ehdotukseen tulee lukuisia alapeukkuja. Elämme pellemaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Mun on pitänyt kolmen vuokranantajan kanssa sopia uusi vuokranmaksupäivä palkanmaksupäivän muuttumisen vuoksi, kaikille se sopi, viimeisin sanoi, että päivällä ei väliä kunhan kyseisen kuukauden aikana maksat.
Mitä jos muuttaisit vaikka äidillesi asumaan, jos et kykene edes peruskulujasi maksamaan ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksa jatkossa seuraava kuukausi aina ennakkoon palkkapäivänä. Ei sitten tarvitse hahhailla, kun ei olekaan rahaa. Näin tiedät myös, paljonko sinulla jää vuokran jälkeen käyttörahaa.
Jotenkin kuvaavaa miten tällaiseen järkevään ehdotukseen tulee lukuisia alapeukkuja. Elämme pellemaailmassa.
Eli tarkoitat että pitäisi ottaa lainaa yhteen vuokraan? Sano suoraan mitä tarkoitat koska tuosta saa käsityksen että olet niin tyh
mä että luulet että ihmisellä jolla ei ole rahaa, voi yhtäkkiä kuitenkin maksaa seuraavankin kuun vuokran, eli kaksi vuokraa kerralla.
Huolestuttava taustatieto, jonka vuokranantajana tilanteestasi saan on kuitenkin se, että sinulla ei ole vararahastoa äkillisten tilanteiden varalle. Jos olisi, maksaisit vuokrasi aina ajoissa!
Esim. sairastumisen tai pesukoneen hajoamisen varalle ei ole vararahastoa, jolloin vuokranmaksukin voi häiriintyä. Ala säästää edes kymppi, mieluummin viisikymppiä kuussa? Yleensä on hyvä olla vähintään 2-3 kuukauden menoja vastaava summa sukanvarteen säästettynä.
Se että tilillä on päivää ennen palkanmaksua niin vähän rahaa, ettei pysty vuokraansa maksamaan, ei liene kuitenkaan tarkoita sitä, että on hassannut rahansa turhuuksiin? Esim itselläni vuokra on 700€/kk ja nettotulot n. 1400-1500€/kuussa. Sanomattakin on selvää, että kun palkan saatuani maksan vuokran ja muut pakolliset menot, ei ennen seuraavaa liksaa olisi varaa maksaa seuraavan kuukauden vuokraa, kun kyllä sen kuukauden aikana pitää syödäkin, vaikkei yhtään mitään ylimääräistä edes hankkisi.