Suostuitko vuokranantajana, että vuokralainen maksaisi aina 3 päivää myöhässä?
Minun vuokranantajani alkaa olla hermostunut. Palkkani ja muiden rahojen maksu kun on nyt vaan näin, etten saa aina ajallani. Aina olen kuitenkin maksanut. Vein viimeksi jopa kakun ja kukkia ja kortin. Pahoittelin.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haittaa, jos joka kuukausi sama homma. Mulla menee omat maksut samana päivänä, kun vuokralainen tilittää. Eli jos vuoktalainen ei maksa ei lähde minunkaan maksut. Jos aikaa menee vielä yli 3 päivää, joudun maksamaan käsin, eli automatiikka putoaa pois päältä.
Jos tilanne aina sama, niin vaihtaa maksupäivää. Se yleensä käy kaikille. Aisoista voi keskustella, mutta jo pientä vittuilua, jos vuokra maksetaan aina muutaman päivän myöhässä. Yleensä ihmiset ymmärtää, varsinkin yksityiset.
Isoilla vuokranantajilla on lompakko kunnossa, niin ei oo maksuvaikeuksia, mutta suurin osa vuokranantajista on ihan tavallisia ihmisä, joilla myös voi olla raha tiukassa.
Itsekkin olisin myynyt osakkeeni pois, mutta se meinaisi sitä, etten enää koskaa vioisi asua omistusasunnossa, koska velkaan pitää olla niin iso oma pääoma. Ei silti ole rahallisesti hurraamista vaikka olenkin "vuokranantaja". Osake elää omaa elämää, koska hyvä asukas ja ehkä vielä joskus...
tämähän ei ole vuokralaisen vika, että itselläsi on tili tyhjänä omia laskujasi varten
Jos vuokralainen ei maksa sovittuna päivänä, niin kyllähän se on silloin vuokralaisen vika.
Missään muissa laskuissa eräpäivä ei ole orjallinen.
Sinun omien maksujesi eräpäivät ei ole vuokralaisesi päättämiä
Ohis,
Kaikki säännölliset maksut kannattaa maksaa 1kk etuajassa, niin eivät koskaan ole myöhässä.
Olkoon sitten esim. nettimaksu tai vuokra/vastike niin helpottaa elämää kun tammikuussa maksaa jo helmikuun jne.
Esim. tuolla aiempi jonka asunnon vastikkeen maksu on ajoitettu vuokralaisen vuokranmaksun mukaan --> maksa 1kk etuajassa niin ei haittaa vaikka vuokran saisi vähän myöhässä kun ko. kuukauden vastike on jo edellisen kuun aikana kuitattu pois jne.
Mun on pitänyt kolmen vuokranantajan kanssa sopia uusi vuokranmaksupäivä palkanmaksupäivän muuttumisen vuoksi, kaikille se sopi, viimeisin sanoi, että päivällä ei väliä kunhan kyseisen kuukauden aikana maksat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota tuota, miten tällainen tilanne on edes päässyt syntymään? Miksi vuokranmaksupäivä on 3 pvää epäsynkassa?
Eikös ap maininnut että palkka tulee usein myöhässä? Minullakin oli joskus tuollainen työnantaja... omaa vuokranantajaa ei onneksi silloin häirinnyt, hänelle kävi se että vuokra on sen kuluvan kuukauden aikana maksettu. Muiden laskujen ja ihan elämisen takia tuo kyllä v*tutti suunnattomasti, meni duunipaikka vaihtoon.
”En saa aina ajallani” hän sanoi. Jos kuitenkin kyse on systemaattisesti 3sta päivästä, niin ei se ole aina välillä. Siksi ihmettelen, että miten pääsee syntymään tällainen tilanne, kun sitä vuokranmaksupäivää voisi siirtää, jos on noin säännöllinen asia kyseessä. Heräsi epäilys jostain muusta.
Viivästyskorkoa vain myöhässä olevalta vuokralaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haittaa, jos joka kuukausi sama homma. Mulla menee omat maksut samana päivänä, kun vuokralainen tilittää. Eli jos vuoktalainen ei maksa ei lähde minunkaan maksut. Jos aikaa menee vielä yli 3 päivää, joudun maksamaan käsin, eli automatiikka putoaa pois päältä.
Jos tilanne aina sama, niin vaihtaa maksupäivää. Se yleensä käy kaikille. Aisoista voi keskustella, mutta jo pientä vittuilua, jos vuokra maksetaan aina muutaman päivän myöhässä. Yleensä ihmiset ymmärtää, varsinkin yksityiset.
Isoilla vuokranantajilla on lompakko kunnossa, niin ei oo maksuvaikeuksia, mutta suurin osa vuokranantajista on ihan tavallisia ihmisä, joilla myös voi olla raha tiukassa.
Itsekkin olisin myynyt osakkeeni pois, mutta se meinaisi sitä, etten enää koskaa vioisi asua omistusasunnossa, koska velkaan pitää olla niin iso oma pääoma. Ei silti ole rahallisesti hurraamista vaikka olenkin "vuokranantaja". Osake elää omaa elämää, koska hyvä asukas ja ehkä vielä joskus...
tämähän ei ole vuokralaisen vika, että itselläsi on tili tyhjänä omia laskujasi varten
Jos vuokralainen ei maksa sovittuna päivänä, niin kyllähän se on silloin vuokralaisen vika.
Missään muissa laskuissa eräpäivä ei ole orjallinen.
Sinun omien maksujesi eräpäivät ei ole vuokralaisesi päättämiä
Huutelen täältä sivusta, koska sijoittamiseen, etenkin sijoitusasuntoon liittyy a i n a riskejä, vuokranantajan olisi erittäin hyvä tiedostaa se, ettei ne maksut aina ajallaan tule. Kyllä minä vuokranantajana pidän pientä puskuria, joka mahdollistaa sitten sen, että omat kulut hoituvat ainakin ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät ihmiset menkö vuokralle yksityiselle...ongelmia tulee aina ja kartutat jonkun n ilkin kapital istin omaisuutta.
Isoilla vuokrayhtiöillä paremmat edut ja joustoa löytyy aina!
Jos auisin vuokralla, ehdottomasti yksityisen kautta kuin laittaisin rahani vuokrayhtiölle. Haloo
Kyllä. Varsinkin opiskelijoilla on joskus 2. päivä hankala, kun opintotuet tulee 4. päivä. Poika sopi ongelmitta tuollaisen maksuajan vuokranantajansa kanssa. Nyt ei tartte enää tukia kun käy töissä. Työkaveri on sopinut oman vuokralaisensa kanssa jopa 15.päivä, vuokralaisensa palkkapäivän.
Ei muuta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en antaisi päivääkään maksuaikaa. Kun sopimuksen on allekirjoittanut, silloin on hyväksynyt maksupäivän. Jos taas palkkapäivä muuttuu, silloin on sinun tehtävä huolehtia että rahaa on maksaa silloin kuin maksupäivä on eli säästät! Vuokralaisena en kehtaisi noin toimia vaan olisi kunnia-asia maksaa ajallaan ja oikein. Omastani olen lainat ja vastikkeet maksanut aina ajallaan, viimeiset 15v. Kaikki laskut maksan aina ajallaan, viimeistään eräpäivänä. Hyvä taloudenhoito on hyvä maine. Ja ei, en ole hyväpalkkaisessa työssä ollut koskaan. Matalapalkka-alalla aina ja nyt työkyvyttömänä peruspäivärahalla.
Mitäs meinasit tehdä jos ei tule sovittuna päivänä vaan pari päivää myöhässä? Aivan, lain mukaan et voi tehdä yhtikäs mitään. Sitten kun vuokrarästejä on kaksi (2) kuukautta niin voit alkaa häätöön käräjäoikeuden kautta joka kestää noin. 6 kk. Joten turhaan uhoat. Meillä on perikunnan kanssa useampi sijoituskämppä vuokralla joten tiedän nämä asiat.
Toivottavasti vuokralaisesi lukevat tämän ja alkavat luistaa maksuistaan
En suostuisi. Itse maksuapäivä olisi neuvoteltavissa, mutta tuollainen myöhässä maksaminen on vain huonoa käytöstä.
Minulla aikanaan oli vuokranmaksupäivä 3. pvä, mutta palkkapäiväni oli 10. pvä. Tuolloin rahatilanne oli tiukka, mutta en tietenkään maksanut viikkoa myöhässä vaan kituutin yhden kuukauden jotta sain "käännettyä" rytmin niin, että maksoin vuokran aina ajallaan edellisen kuukauden palkasta.
Itse vuokraan kolmea eri asuntoa. Minulle on sinänsä sama saanko sen vuokranmaksun 5 vai 15 päivä. Jos vuokralainen on muuten asiallinen ja pitää asuntoa siistinä, niin en jaksa nipottaa. Tietysti jos huomaan, että vuokra on jäänyt maksamatta, niin laitan viestiä, että hei en näe tilisiirtoa, voisitko tehdä maksun. Näin on käynyt aniharvoin. Paljon tärkeämpää on se, että asunnot pysyvät kunnossa ja oikea summa rahaa tulee tilille joka kuukausi, kuin joku päivän tai parin myöhästyminen. Onneksi on hyviä vuokralaisia asunnoissa.
Jos vuokralainen kertoo, että hänelle maksetaan palkka usein myöhässä, toki sanon ettei ole päivä-parin päälle tai/ja maksupäivä muutetaan. Mutta minulla on ollut yksi vuokralainen, joka ei hallinnut rahankäyttöään, jos tilipäivä ja vuokranmaksupäivä osui loppuviikkoon ja hän sitten maksoi myöhässä, alkuviikosta. Sitten jäi kokonaan rästiin ja pakkohan asiaa oli selvittää. Hän oli hölvännyt vuokrarahansa viikonloppuisin ja ottanut pikavippejä maksaakseen vuokran alkuviikosta. Aikamoinen sotku lopulta ulosottoineen. Pakko minun oli sanoa, että vuokrasuhde loppuu tai siirrytään takuusäätiön kautta maksuun. Toivottavasti aplla ei ole tällainen tilanne.
Jos jossain vaiheessa onnistuu, kantsii maksaa ylimääräinen vuokra. On sitten kuukausi aikaa arpoa.
Kolme vaihtoehtoa:
1) Kerrot vuokranantajalle, että palkkapäiväsi on 3 päivää vuokran eräpäivän jälkeen ja että pyydät vuokranmaksun eräpäivän siirtämistä palkkapäivällesi.
2) Alat maksaa vuokrasi 27 päivää ennakkoon eli toukokuun tilistäsi maksat kesäkuun vuokran jne. Näin toimien varmistat, että vuokrasi on aina maksettuna eräpäivään mennessä.
3) Jatkat maksumyöhästelyjäsi entiseen malliin, etkä kerro vuokralleantajalle syytä, miksi vuokrasi on aina myöhässä. Toistuvista maksuviivästyksistäsi saat varoituksen ja lopulta häädön kämpästäsi.
No jos luonnossa, niin ei se sitten niin tarkkaa ole...
m48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko joillakin niin vähän rahaa tilillä, että vasta kunkin kuukauden palkanmaksun jälkeen kykenee vasta maksamaan vuokran?
Kyllä vain. Ikävä kyllä emme elä satukirjamaailmassa ja köyhyys on Suomessakin ihan todellista tuhansille ihmisille.
Joooh. Älä vaan laita omaa talouttasi järjestykseen, vaan jatkossakin maksa laskusi myöhässä, jos ollenkaan! Joku muu pakottanut "köyhän" hassaamaan rahansa turhuuksiin?
Muuta käytäntöäsi ja maksa vuokra etukäteen - tai eräpäivänä.
On suostunut jo kohta 10 vuotta.
Kiitoksena tänä aikana ei ole nostanut kuin 2 kertaa vuokraa (eli vuokraa ei ole nostettu kahdeksaan vuoteen) ja lisäkiitoksena vuokranantaja vielä ilmoittaa vuosittain vuokrannostamattomuusilmoituksessa, että emme nosta vuokraa, koska haluamme teidän (= perheemme) viintyvän ja haluamme, että pysytte vuoklaisenamme.
Kyseessa iso vuokranantaja.
T: Pitkäaikainen asukas, asumme aina 10 yhdessä asunnossa (sattumaa)
Vierailija kirjoitti:
On suostunut jo kohta 10 vuotta.
Kiitoksena tänä aikana ei ole nostanut kuin 2 kertaa vuokraa (eli vuokraa ei ole nostettu kahdeksaan vuoteen) ja lisäkiitoksena vuokranantaja vielä ilmoittaa vuosittain vuokrannostamattomuusilmoituksessa, että emme nosta vuokraa, koska haluamme teidän (= perheemme) viintyvän ja haluamme, että pysytte vuoklaisenamme.
Kyseessa iso vuokranantaja.
T: Pitkäaikainen asukas, asumme aina 10 yhdessä asunnossa (sattumaa)
Ikävää jakaa perhe satumalta niin, että 4 asuu yhdessä osoitteessa, 3 toisessa ja 5 kolmannessa.