Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitoshuoltajan koulutus- onko järkevää lähteä akateemisena alisuorittajana?

Vierailija
04.05.2021 |

Kävin yliopiston, mutta huonosti työllistävän alan. Lisäksi olin opintoaikana laiska, eikä kiinnostanut verkostoitua. Olen ollut töissä vain p*skahommissa tuuraajana. Kiinnostaisi ehkä tuo laitsarin koulutus, koska haluan yksinkertaisen työn missä ei tarvitse turhia stressata. Enkä halua olla kauheasti ihmisten kanssa tekemisissä. Sopisikohan minulle ja saako helposti julkiselta töitä?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tykkää siivoamisesta, sitähän se työ käytännössä on. Olen yhden kesän nuorena tehnyt ja oli fyysisesti rankka homma. Lisäksi saa olla hierarkian alimmalla portaalla.

Höpö höpö, ei kukaan enää nykyaikana puhu mistään hierarkiasta. Laitoshuoltajilla on omat esimiehet, ei se mene niin että lääkärit ja sairaanhoitajat käskyttää menemään. 

Muutenkin sairaaloissa on paljon saman tason koulutuksen käyneitä: lähihoitajat, ruoka-alan työntekijät, logistiikka, hoiva-avustaja jne. Jokaisella on sen verran kiire omissa hommissaan ettei ole aikaa katsella muita nenänvartta pitkin.

t.laitoshuoltaja

Tiedän kyllä, millaista sairaalassa on olla töissä, kun siitä on kokemusta. Omat esimiehet ei millään tavalla vähentäneet sitä nenän vartta pitkin katsomista hoitohenkilökunnan suunnasta. Ei kai kukaan ole edes kuvitellut, että hoitajat olisi laitoshuoltajien esimiehiä??

Vierailija
22/51 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tehnyt siivoushommia aiemmin? Alalla pääsee etenkin pätkätöihin aika helposti ilman koulutustakin, joten voithan ensin kokeilla, tykkäisitkö.

Alasta saa ihan väärän käsityksen jos menee siivousfirmoihin kouluttamattomana. Siinä rikkoo itsensä kun ei tiedä ergonomiasta mitään ja lisäksi ne firmat riistää työntekijää laittamalla aivan liikaa siivottavaa ja ihan liian vähän aikaa. Ei ehdi edes taukoa pitää vaan pitää hotkia se hikinen juustosämpylä siivouskomerossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laikkareista on kova pula. Työntekijöitä ei löydy ja mistään ei saa sijaisia. Kannattaa ehdottomasti kokeilla. Kyllä moni myös tykkää tehdä sitä työtä. Kevyempää kuin hoitajien työ, luulen.

Jos on kevyttä työtä, miksiköhän on jatkuva pula työntekijöistä? Voisikohan olla, ettei ole kevyttä. Kokeilepa itse pari viikkoa näin alkuun.

Vierailija
24/51 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tykkää siivoamisesta, sitähän se työ käytännössä on. Olen yhden kesän nuorena tehnyt ja oli fyysisesti rankka homma. Lisäksi saa olla hierarkian alimmalla portaalla.

Höpö höpö, ei kukaan enää nykyaikana puhu mistään hierarkiasta. Laitoshuoltajilla on omat esimiehet, ei se mene niin että lääkärit ja sairaanhoitajat käskyttää menemään. 

Muutenkin sairaaloissa on paljon saman tason koulutuksen käyneitä: lähihoitajat, ruoka-alan työntekijät, logistiikka, hoiva-avustaja jne. Jokaisella on sen verran kiire omissa hommissaan ettei ole aikaa katsella muita nenänvartta pitkin.

t.laitoshuoltaja

Tiedän kyllä, millaista sairaalassa on olla töissä, kun siitä on kokemusta. Omat esimiehet ei millään tavalla vähentäneet sitä nenän vartta pitkin katsomista hoitohenkilökunnan suunnasta. Ei kai kukaan ole edes kuvitellut, että hoitajat olisi laitoshuoltajien esimiehiä??

Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi, nimenomaan ne hoitajat eivät ole meidän esimiehiä ja sen takia minun ei tarvitse välittää niiden sanomisista tai nenän vartta pitkin katsomisista pätkääkään. Siinähän katsovat. Sen verran paksu nahka pitää olla ettei tuollaisista välitä. 

Vierailija
25/51 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että oikein hierarkia XD. Milläs hierarkian portaalla yhteiskunnassa on työttömänä? Varmasti alempana kuin se laitoshuoltaja.

Vierailija
26/51 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laikkareista on kova pula. Työntekijöitä ei löydy ja mistään ei saa sijaisia. Kannattaa ehdottomasti kokeilla. Kyllä moni myös tykkää tehdä sitä työtä. Kevyempää kuin hoitajien työ, luulen.

Jos on kevyttä työtä, miksiköhän on jatkuva pula työntekijöistä? Voisikohan olla, ettei ole kevyttä. Kokeilepa itse pari viikkoa näin alkuun.

Ei ole mediaseksikästä. Siksi. 

Vierailija
27/51 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mediaseksikästä. Siksi. 

Kaikki muut työthän on niin mediaseksikkäitä, siksi niihin on niin paljon hakijoitakin. Esim. kaupan kassoille riittää tulijoita, enpä tiennytkään että se on mediaseksikäs ammatti.

Vierailija
28/51 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1 ohistelee. Riippuu täysin paikasta tuo keveys. Itse siirryin aikanaan samalla työnantajalla sairaalasta palvelutaloon kyllästessäni iltavuoroon. Työmäärä tippui puoleen + keittiöhommat jäivät pois.

Ainakin osa tässä 20 vuoden aikana koetusta pulasta johtuu osin a) siitä, ettei ok-paikkoja ilmoiteta julkisesti hakuun; esim. täkäläisellä sh-piirillä on tapana ilmoitella lähinnä omilla sivuillaan, tai kuten kaupungilla, ylihoitajat ovat ajoittain myöntäneet varsin nihkeästi vakanssien täyttölupia. Työkkäri pursuaa osa-aikaisia ja issejä. 

....ja b) osin siitä, että joka ikisellä siivoustyötä joskus jossain riistofirmassa kesätyönä tehneellä on vankkumaton mielipide koko alan kaikista työpaikoista. Näistä syistä niihin hyviin työpaikkoihin, joihin tarvitaan koulutus, on vaikea saada porukkaa. Harvaa kiinnostaa kouluttautua alalle kun kuvitellaan se pahin mahdollinen tai (viitaten kohtaan a) löydetä muuta.

Hajontaa työpaikoista on umpisurkeista varsin hyviin (presidentinlinnassakin on laikkarit, oliko lähtöpalkka min 2400 + valtion lisät, en muista), edelleen. 

Vierailija
29/51 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että oikein hierarkia XD. Milläs hierarkian portaalla yhteiskunnassa on työttömänä? Varmasti alempana kuin se laitoshuoltaja.

Nyt ei ole kyse yhteiskunnasta vaan sairaalahierarkiasta.

Vierailija
30/51 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin teit tuon yhden kesän? Minun näkökulmastani tuo ajattelu on jäänyt vuosituhannen vaihteeseen. Ja syystä, sekä laitoshuoltajina että hoitajina on pilvin pimein alanvaihtajia.  Varmasti työllistävät alat.

Vierailija
31/51 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei olla 80-luvulla. Ei nykyään ole olemassa mitään sairaalahierarkiaa. Kiusaajia aina löytyy sieltä sun täältä, mutta se ei ole hyväksyttyä eikä normaalia. 

Vierailija
32/51 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivousalalla paljon työpaikkakiusaamista. Kannattaa valita työpaikka missä saa tehdä työt itsenäisesti.

Nimeä ala missä ei voi olla työpaikkakiusaamista? Tuolla logiikalla ei voi mennä yhtään mihinkään töihin.

Vierailija
33/51 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat että loppuelämäsi on moppiin nojailua ja WC pyttyjen pyyhkimistä. 

Onnea valitsemallasi uralla!

Vierailija
34/51 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap luonnehtii itseään akateemiseksi alisuorittajaksi. Olisiko mitenkään mahdollista, ettei työ olekaan hänen koko loppuelämänsä? Tai ettei ura ole hänen prioriteeteissaan kovin korkealla?

Vierailija
35/51 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä olisi niin kamalaa? Ne mopit ja wc:t eivät tule kotiin eivätkä pyöri mielessä kun käy nukkumaan. 

Vierailija
36/51 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei olla 80-luvulla. Ei nykyään ole olemassa mitään sairaalahierarkiaa. Kiusaajia aina löytyy sieltä sun täältä, mutta se ei ole hyväksyttyä eikä normaalia. 

Jos ei ole sairaalahierarkiaa, miksi laitoshuoltajat ja sairaanhoitajat eivät voi olla saman pöydän ääressä kahvilla? Miksi laitoshuoltaja juo kahvinsa yksin, jos osastolla ei ole kahta laitoshuoltajaa samaan aikaan vuorossa? Miksi laitoshuoltaja ei käytä hoitajien taukohuonetta?

Jos tarkkoja ollaan, laitoshuoltajalla ei ole taukohuonetta tai sosiaalitilaa osastolla.

Vierailija
37/51 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole sairaalahierarkiaa, miksi laitoshuoltajat ja sairaanhoitajat eivät voi olla saman pöydän ääressä kahvilla? Miksi laitoshuoltaja juo kahvinsa yksin, jos osastolla ei ole kahta laitoshuoltajaa samaan aikaan vuorossa? Miksi laitoshuoltaja ei käytä hoitajien taukohuonetta?

Jos tarkkoja ollaan, laitoshuoltajalla ei ole taukohuonetta tai sosiaalitilaa osastolla.

17 vuotta, noin 100 osastoa läpikäyty varahenkilöstössä. Jokaisessa sama taukohuone hoitajien kanssa. Röntgenosastolla sama iso kahvipöytä myös erikoislääkärien kanssa, yksikön linjaus. Mistä tuollaisia takapajuloita vielä löytyy?

Vierailija
38/51 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä oikein höpiset? Kyllä meillä on laitsareille ihan oma taukohuone, mutta sen lisäksi saa käyttää myös muiden osastojen taukohuoneita, sitä ei kukaan voi kieltää. Jos joku hoitsu yrittäisi kieltää niin aika nopeasti olisi asiaa hoitsujen esimiehelle.

Vierailija
39/51 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat on ne joilla pahiten sairaalassa kusi noussut päähän ja kuvittelevat olevansa lähestulkoon lääkäreitä. 

Vierailija
40/51 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö alalta helposti töitä jos ei ole autoa käytössä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi