Laitoshuoltajan koulutus- onko järkevää lähteä akateemisena alisuorittajana?
Kävin yliopiston, mutta huonosti työllistävän alan. Lisäksi olin opintoaikana laiska, eikä kiinnostanut verkostoitua. Olen ollut töissä vain p*skahommissa tuuraajana. Kiinnostaisi ehkä tuo laitsarin koulutus, koska haluan yksinkertaisen työn missä ei tarvitse turhia stressata. Enkä halua olla kauheasti ihmisten kanssa tekemisissä. Sopisikohan minulle ja saako helposti julkiselta töitä?
Kommentit (51)
Mene mieluummin hitsariksi, parempi palkka. Muutenkin miesvaltainen ala on aina parempi.
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin miesvaltainen ala on aina parempi.
Täysin urbaani legenda, joka sietäisi jo kumota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin miesvaltainen ala on aina parempi.
Täysin urbaani legenda, joka sietäisi jo kumota.
Oman kokemukseni mukaan miesvaltaisilla aloilla on ollut paljon inhottavampi ilmapiiri, ja siihen vielä kaikki "tosi hauskat" setämiesten vitsit jotka ei lopu ikinä. Ja moni ukko on heti katkeran kateellinen jos joku nainen osaa jonkun asian paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mene mieluummin hitsariksi, parempi palkka. Muutenkin miesvaltainen ala on aina parempi.
Alisuorittajan ei kannata pyrkiä hitsariksi, silloin ei hyville liksoille pääse jos osaa vähän sinne päin räkiä. Ne jotka tienaa on vakavissaan harjoitellut vuosikymmeniä.
Ap. Varmasti saat töitä.
Laitoshuoltajista on kova pula. Vanhuspuolelta voi löytyä päivätyö (ei viikonloppuja).
En ymmärrä tuota ammattia. Surkea palkka ja duunissa rikkoo itsensä helposti.
Vierailija kirjoitti:
Sama pätee aika moneen ammattiin. Niiden tekijöitä kuitenkin tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten et ymmärrä? Eikö mielestäsi laitoshuoltajia siis tarvita? Hoitajilla varmaan onkin niin paljon luppoaikaa että siivoisivat mielellään yksikkönsä muiden hommien ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Hitsaaja voi saada sähköiskun, palovamman, haavoja, keuhkoihin myrkkykaasuja, silmät menee pilalle valokaaresta, kuulo heikkenee melusta, keho menee rikki hankalissa asennoissa jne. Väittäisin laitoshuoltajan töitä paljon kevyemmiksi. Metallialassa ei ole mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei se alkuun kannatakaan. Peruspalkka täällä on 2054, ei olla pk-seudulla. Kun tuohon päälle lätkitään kokemusvuosi-, henkkoht ja vuorolisät, jos vuoroja haluaa, aletaan olla järkevissä ansioissa. Progressio ja pienet bruttotulot tarkoittavat myös pientä veroprosenttia, ja tosi pientä, jos ei tee kokoaikatöitä.
Kouluttamattomat ja/tai huonossa työpaikassa olevat rikkovat itsensä. Ergonomia on ihan äärimmäisen tärkeää. Työnantajasta taas riippuu, kuinka mitoitus (työaika/tehtävät) on onnistunut ja paljonko työtä keventäviä koneita on käytettävissä. Vanhan liiton harjataan käsin selkä vääränä -linjalla saa kyllä itsensä rikki, paljon on myös itsestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Voi siinä tosiaan mennä henkisesti rikki jos on kovin herkkähipiäinen. Muuten paljon rennompaa hommaa ei olekaan ja palkka ihan ok kuntapuolella.
Siivousalalla paljon työpaikkakiusaamista. Kannattaa valita työpaikka missä saa tehdä työt itsenäisesti.
Jos tykkää siivoamisesta, sitähän se työ käytännössä on. Olen yhden kesän nuorena tehnyt ja oli fyysisesti rankka homma. Lisäksi saa olla hierarkian alimmalla portaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama pätee aika moneen ammattiin. Niiden tekijöitä kuitenkin tarvitaan.
Ehkä muut sitten ovat altruistisempia kuin minä. Minulle terveys, palkka ja työn mielekkyys ovat tärkeitä.
En ryhtyisi, varsinkin ikääntyvälle fyysisesti raskas työ. Akateeminen ei edes ymmärrä, millaista on tehdä ruumiillista työtä. Työyhteisö on mitä on, laitoshuoltajaa ei arvosteta.
Laikkareista on kova pula. Työntekijöitä ei löydy ja mistään ei saa sijaisia. Kannattaa ehdottomasti kokeilla. Kyllä moni myös tykkää tehdä sitä työtä. Kevyempää kuin hoitajien työ, luulen.
Oletko tehnyt siivoushommia aiemmin? Alalla pääsee etenkin pätkätöihin aika helposti ilman koulutustakin, joten voithan ensin kokeilla, tykkäisitkö.
Vierailija kirjoitti:
Peruspalkka täällä on 2054e, ei olla pk-seudulla. Kun tuohon päälle lätkitään kokemusvuosi-, henkkoht ja vuorolisät jos vuoroja haluaa, niin aletaan olla järkevissä ansioissa.
Sairaaloissa noiden lisäksi tulee lauantai- ja pyhälisät, mikäli tykkää olla viikonloppuisin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tykkää siivoamisesta, sitähän se työ käytännössä on. Olen yhden kesän nuorena tehnyt ja oli fyysisesti rankka homma. Lisäksi saa olla hierarkian alimmalla portaalla.
Höpö höpö, ei kukaan enää nykyaikana puhu mistään hierarkiasta. Laitoshuoltajilla on omat esimiehet, ei se mene niin että lääkärit ja sairaanhoitajat käskyttää menemään.
Muutenkin sairaaloissa on paljon saman tason koulutuksen käyneitä: lähihoitajat, ruoka-alan työntekijät, logistiikka, hoiva-avustaja jne. Jokaisella on sen verran kiire omissa hommissaan ettei ole aikaa katsella muita nenänvartta pitkin.
t.laitoshuoltaja
Mä tein saman toisinpäin, ensin laikkariksi, sitten huonosti työllistävä yliopistoala.
Joudut näkemään vähän vaivaa, jotta löydät paikan, jossa ei tarvitse olla kauheasti ihmisten kanssa, mutta niitä on kyllä. Julkiselta on alalle kouluttautunut saanut helposti töitä viimeiset 20 v, ellet ole perämetsässä.
Tarvitset paksun nahan ja hyvän itsetunnon. Liika kiltteys ja nöyryys ovat näissä hommissa pahasta, sillä palkkioksi joustoista saat vain lisää töitä.
Tämä on työvoimapula-ala, ylitöitä saat painaa loputtomiin, jos kiinnostaa. Jos ei kiinnosta, julkisella ei voi vääntää palkkaruuvia, mutta vapaaruuvi on hyvällä tekijällä mahdollinen. Itse teen syys/lokakuusta huhti-toukokuulle, olen jo velaton ja jo lapseton.