Jyväskylän keskustan narkomaaniongelma
Kävin keskustassa parin vuoden tauon jälkeen, ja onhan tuo ongelma todella räjähtänyt käsiin. En ole missään muussa suomen kaupungissa nähnyt noin pienellä alueella ja lyhyessä ajassa noin paljon narkkeja. Ei ihme ettei polupyörät pysy tallessa. Ja ihan keskellä päivää.
Kommentit (779)
Vierailija kirjoitti:
Mun pyörä joka päivä kävelykadulla parkissa ja aina tallessa.
Sulla on sitten semmoinen millä ei ole mitään jälleenmyyntiarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tuuri ja huono pyörä. Sillä tavalla ne jyväskylässä nykyään säilyy. Välillä tosin sekään ei auta.
Vierailija kirjoitti:
No hienoa, että sinun pyöräsi on tallessa, aika monen muun pyörä on narkkareiden matkaan lähtenyt.
Edellisenä perjantaina oli lehdessä että vainaja löydetty piha-alueelta klo 13 aikaan, missä lapset kulkevat koulumatkoja... ja lehden kuvassa oli parveke ja hälyytystehtävä nimellä "ihmisen pelastaminen ylhäältä tai alhaalta" joku tuollainen lehden mukaan. Eli aika omituinen. Moni koululainen siitäkin ohi noihin aikoihin kulkee...
jyväskylä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä ”narkit” ovat tehneet? Ovatko aiheuttaneet häiriötä pelkällä olemassaolollaan? Eikö ihmisellä ole perustuslaillinen oikeus olla julkisella paikalla? Muiden ihmisten asenteet heitä kohtaan ei ole narkomaanien aiheuttama järjestyshäiriö.
Itse olen nähnyt kun m-henkilöt ovat virtsanneet sokoksen oven edessä. Siitäkin hajusta syytetään kantasuomalaisia laitapuolenkulkijoita.
Ko. henkilöt eivät kuulu julkisille paikoille. Lapsillakin on oikeus olla lapsia, eikä ihmetellä pilleripäissään sekoilevia sekakäyttäjiä. Perustuslain voit tunkea sinne minne ei aurinko paista.
Olisiko kyse opituista asenteista, jos lapset pelkäävät rauhassa istuvia laitapuolenkulkijoita?
No nämä ei todellakaan istu kaikki rauhassa. Jotkut juopot joo, mutta aika kovaäänistä se "keskustelu" usein on ja ihan tappelevatki usein. Kyllä se lapselle voi olla aika pelottavaa kun aikuiset rähjää.
Jonkin verran huutelevat ohikulkijoille, rahaa joskus pummailevat. Sokoksella ovat ihan oikea ongelma, koska alkon myymälä. Häiritsevät muita asiakkaita, varastelevat.
Aika paljon kuljen keskustassa, eikä mulle ole koskaan huudeltu, tai muutenkaan häiriköity. Yhtään en näitä porukoita "väistele", ja välillä olen istunut Tawastin edessäkin hetken, ja ihan rauhassa saanut olla. Tawastilla istuu myös ikäihmisiä, ei ne kaikki narkkeja ole.
Se on kyllä totta, että keskusta on muuttunut levottoman ja turvattoman oloiseksi, ja päihdeongelmaisia on PALJON. Mutta ainakin tällainen keski-ikäinen täti-ihminen on saanut kulkea siellä rauhassa.
Keskustassa ja Sokkarilla on aina mukava käydä.
Mestarin herkusta puhumattakaan, nam! :-)
Kävelykatu on vähän liian pieni alue, siksi tuo epätoivottu aines näkyy kaikille koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
iso sika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Jyväskylän keskustassa enkä ole huomannut mitään ongelmaa. Ehkä toiset sitten on herkempiä.
Sama täällä. Eipä täällä sen suurempia ongelmia ole kun muuallakaan! Ite saanu aina kulkea ihan rauhassa joka paikassa.
Kyllä täällä on huomattavasti suurempia ongelmia kuin muualla. Kannattaa käydä joskus muissakin kaupungeissa tutustumassa.
Voi kuule rakas höpönassu. Minä olen ajanu autolla ulkomailla takaperin enemmän kun sinä etuperin. Ja voin kertoo, että olen kyllä melkoisissa paikoissa ollu, ja useammassakin eri maassa!( no sanotaan nyt totuuden nimessä, ettei ne ihan joka ryyppyreissu ole menny kun strömbsöössä. Mutta hauskaa on ollu)
iso sika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
iso sika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Jyväskylän keskustassa enkä ole huomannut mitään ongelmaa. Ehkä toiset sitten on herkempiä.
Sama täällä. Eipä täällä sen suurempia ongelmia ole kun muuallakaan! Ite saanu aina kulkea ihan rauhassa joka paikassa.
Kyllä täällä on huomattavasti suurempia ongelmia kuin muualla. Kannattaa käydä joskus muissakin kaupungeissa tutustumassa.
Voi kuule rakas höpönassu. Minä olen ajanu autolla ulkomailla takaperin enemmän kun sinä etuperin. Ja voin kertoo, että olen kyllä melkoisissa paikoissa ollu, ja useammassakin eri maassa!( no sanotaan nyt totuuden nimessä, ettei ne ihan joka ryyppyreissu ole menny kun strömbsöössä. Mutta hauskaa on ollu)
Kultapienihullu onkin Jyvääskyläästä :D
Kompassin lähellä rappusilla kiva istuksella ja kattella ihmisiä, lämpösellä jätskin kera.
Vierailija kirjoitti:
Saahan tätä keskustan nykymenoa tietysti puolustella ja kertoa, että se ei itseään haittaa, mutta fakta on, että keskustan viihtyisyys on pudonnut viime vuosien aikana huomattavasti ja keskusta näivettyy vuosi vuodelta. Tämä voi olla tietyille ihmisille ja tahoille ihan ok, mutta ihmettelisin, jos tähän ei jossain vaiheessa aleta alueen toimijoiden ja toivottavasti myös kaupungin päättävien tahojen puolelta kiinnittää huomiota. Keskustan pitäisi olla Jyväskylän yksi valtti niin asukkaille kuin matkailijoille ja nykymuodossaan se ei sellainen todellakaan ole. Voidaan tietenkin valita myös silmien ummistamisen linja, mutta sillä on sitten seurauksensa.
Erittäin hyvin kiteytetty. Jos keskusta-alueen annetaan luisua epämääräisten porukoiden haltuun niin sitä on vaikea jälkikäteen korjata millään toimenpiteillä. Kenen etu sellainen muka on, että kävelykadulta häipyvät hiljalleen kaikki palvelut ja siirtyvät asiakasystävällisemmän sijaintipaikan liiketiloihin? Keskusta on jo nyt varjo entisestään, kohta siellä ei ole muuta kuin pari ruokakauppaa ja baareja. Sen jälkeen narkitkin vaihtavat paikkaa koska ei ole enää sisätiloja joissa viettää aikaa. Jos Finnkino päättää joskus lähteä Jyväskeskuksesta esimerkiksi Seppälään niin se taitaa olla lopullinen kuolinisku keskustalle.
Vierailija kirjoitti:
Keskustassa ja Sokkarilla on aina mukava käydä.
Mestarin herkusta puhumattakaan, nam! :-)
Seppälän Citymarket on kyllä nykyään aika paljon parempi kuin Mestarin Herkku. Se ratsastaa edelleen 80-luvun maineella, kun sieltä sai vähän erikoisempia tuotteita kuin Turusen Gouter-terjouksista.
Lappeenrannassa sama meno eikä poliisi puutu asiaan, kytät on varmasti mukana touhussa tai sitten jostain korkeammalta taholta on käsketty olla puuttumatta (ohisalo)
Vierailija kirjoitti:
jyväskylä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä ”narkit” ovat tehneet? Ovatko aiheuttaneet häiriötä pelkällä olemassaolollaan? Eikö ihmisellä ole perustuslaillinen oikeus olla julkisella paikalla? Muiden ihmisten asenteet heitä kohtaan ei ole narkomaanien aiheuttama järjestyshäiriö.
Itse olen nähnyt kun m-henkilöt ovat virtsanneet sokoksen oven edessä. Siitäkin hajusta syytetään kantasuomalaisia laitapuolenkulkijoita.
Ko. henkilöt eivät kuulu julkisille paikoille. Lapsillakin on oikeus olla lapsia, eikä ihmetellä pilleripäissään sekoilevia sekakäyttäjiä. Perustuslain voit tunkea sinne minne ei aurinko paista.
Olisiko kyse opituista asenteista, jos lapset pelkäävät rauhassa istuvia laitapuolenkulkijoita?
No nämä ei todellakaan istu kaikki rauhassa. Jotkut juopot joo, mutta aika kovaäänistä se "keskustelu" usein on ja ihan tappelevatki usein. Kyllä se lapselle voi olla aika pelottavaa kun aikuiset rähjää.
Jonkin verran huutelevat ohikulkijoille, rahaa joskus pummailevat. Sokoksella ovat ihan oikea ongelma, koska alkon myymälä. Häiritsevät muita asiakkaita, varastelevat.
Aika paljon kuljen keskustassa, eikä mulle ole koskaan huudeltu, tai muutenkaan häiriköity. Yhtään en näitä porukoita "väistele", ja välillä olen istunut Tawastin edessäkin hetken, ja ihan rauhassa saanut olla. Tawastilla istuu myös ikäihmisiä, ei ne kaikki narkkeja ole.
Se on kyllä totta, että keskusta on muuttunut levottoman ja turvattoman oloiseksi, ja päihdeongelmaisia on PALJON. Mutta ainakin tällainen keski-ikäinen täti-ihminen on saanut kulkea siellä rauhassa.
No kiva sulle.
Minäkin kuljin ennen todella paljon keskustassa. Ja väitän kyllä erottavani tavallisen ikäihmisen narkkarista. Kyllähän siinä Tawastin edessä hetken aina joku jalkojaan lepuuttaa, mutta ei siinä kovin kauaa kukaan muu viihdy, jos siinä remuporukkaa sattuu olemaan. Mutta kyllä se ihan oikea ongelma on, jos suurin osa kaupunkilaisista kokee keskusta-alueen epämiellyttävänä.
Vierailija kirjoitti:
Lappeenrannassa sama meno eikä poliisi puutu asiaan, kytät on varmasti mukana touhussa tai sitten jostain korkeammalta taholta on käsketty olla puuttumatta (ohisalo)
Lämpimät ja sokkeloiset sisätilat vetävät narkkeja puoleensa. Saa rännittää rauhassa lämpimässä.
Vierailija kirjoitti:
Paskat siellä mitään ongelmaa on!!
T. Vihreät de Gröna
Ylen toimittaja kävi ja mitään ongelmaa ei ole.
Sama toimittaja joka kävi myös Malmössä ja sieltäkään ei löytynyt mitään ongelmia.
Tampereen keskustassa sama narkkiongelma. Itse opiskelijana olen seuraillut noiden keskustan kämppien hintoja ja kyllä on hinnat laskeneet merkittävästi viimeisen parin vuoden aikana. Tosin itse pysyn Savelassa, tämä on edullisempi ja paljon kivempi paikka, eikä narkkeja pyöri niin kuin keskustassa. :)
Vierailija kirjoitti:
iso sika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
iso sika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kiinnittänyt samaan huomiota tai eihän tuota yksinkertaisesti voi olla huomaamatta. Narkkijengejä hengaa vähän joka puolella, Sokkari ja Tawast näyttävät olevan suosiossa. Joku näistä taisi heittää veivinsä, kun vapun aikaan Väinönkeskuksesta löytyi vainaja.
No ei kuule todellakaan kuulunu mihinkään narsujengiin kyseinen kaveri! Ja tämä tieto on fakta ei mutu.....
Kukas se sitten oli? Outoa että vain löytyy.
No en nyt nimeä viitti tänne ruveta laittelee, mutta teki itsarin! Eikös se olisi aika ihme jos tollasesta paikasta ei löydettäisi?
Kyllä nuo itsarien tekijätki sais vähän muita miettiä. Julkisella paikalla sitten aamupäivällä otti ja tempas?
Juu tästä mää olen kanssasi samaa mieltä. Paikkaa ihmettelin itsekkin, ja yleensä että kaveri päätyi kyseiseen ratkaisuun.( tää oli nääs mun hyvä kaveri, ja kyllä itselle tuli aika puskista tämä homma....)
Vierailija kirjoitti:
Säälittää, miten usein noilla on joku iso koira mukana. Tuskin pystyvät lemmikeistä huolehtimaan.
Totta. Ja monella myös lapsia rattaissa mukana?!?! Hyvin toimii lastensuojelu.