Jyväskylän keskustan narkomaaniongelma
Kävin keskustassa parin vuoden tauon jälkeen, ja onhan tuo ongelma todella räjähtänyt käsiin. En ole missään muussa suomen kaupungissa nähnyt noin pienellä alueella ja lyhyessä ajassa noin paljon narkkeja. Ei ihme ettei polupyörät pysy tallessa. Ja ihan keskellä päivää.
Kommentit (779)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä paras tekosyy narkata mitä olen tähän mennessä kuullut. "No kun te kirjoittelette narkeista ikävästi vauvafoorumilla", jessus. Minkäs tekosyyn huomenna keksit? Vai meinasitko vetää vielä vanhalla?
Ja edelleen, menetit kaikki ihmisoikeutesi silmissäni sillä hetkellä kun pöllit sen ekan fillarin.
en mä mitään parempaa syytä sille tarvii ku et sattuupahan huvittaa. Te teette mitä osaatte tai pystytte tai kehtaatte. Mä teen mitä haluun.
Ja edelleen, ei vois vittuakaan kiinnostaa koska sun käsityksellä mun ihmisoikeuksista tai -arvosta on yhtä paljon väliä mulle ku sun painoindeksistä. Yhteiskunnan, viranomaisten, lain silmissä mulla on samat oikeudet ihmisenä mitä sullaki.
Mut arvostan sitä kyl et maksat veroja, niistä on nämäkin vedot kustannettu.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä paras tekosyy narkata mitä olen tähän mennessä kuullut. "No kun te kirjoittelette narkeista ikävästi vauvafoorumilla", jessus. Minkäs tekosyyn huomenna keksit? Vai meinasitko vetää vielä vanhalla?
Ja edelleen, menetit kaikki ihmisoikeutesi silmissäni sillä hetkellä kun pöllit sen ekan fillarin.
Uhmaikäisen lapsen ajatusmaailmaa ja toimintaa, jokainen vanhempi sen tunnistaa.
Erään psykoterapiasuuntauksen mukaan narkkauksen syyt nimenomaan löytyvät (varhais)lapsuudessa tapahtuneista hylkäyskokemuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhmaikäisen lapsen ajatusmaailmaa ja toimintaa, jokainen vanhempi sen tunnistaa.
Erään psykoterapiasuuntauksen mukaan narkkauksen syyt nimenomaan löytyvät (varhais)lapsuudessa tapahtuneista hylkäyskokemuksista.
Mikään järkevä psykoterapiasuuntaus ei yksinkertaista niin typerästi, että noinkin moninainen ilmiö selittyisi aina lapsuuden traumoilla, saatika hyvin spesifinlaisilla traumoilla. Ne ovat varmasti yksi tekijä, mutta verrattuna freudilaiseen oidipaaliseen läppää että ne johtuisivat aina tuosta ja pelkästään tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Tolle toiselle yks jäbä öyhötti et mee opettelee lukee öyh öyh, ni mites tää xD
En missään vaihees sanonu et se on mun tekosyy narkata ku ihmiset kirjottaa täällä ikävästi. En oo mitään muita syitä koskaan tarvinnut ku puhdas hedonismi, se tuntuu hyvältä ja sitä mä haluun siis tehdä.
Mut puhdistaa omaatuntoa siitä et tekee sen muiden kustannuksella ku maksumiehinä on sellasii urpoi ku täällä. Kyl mä sen tekisin siitäkin huolimatta, ei se mun päätökseen vaikuta millään tavalla koin mä siitä välillä pikkusen syyllisyyttä tai en - vedän silti. Mut nyt teen sen oikein ilomielin. Maukasta ironiaa - Jengi ei koe et mulla on mitään ihmisoikeuksia, mut mulla on oikeus olla vaan tekemättä duunia ja vetää kamaa niiden työnteon rahoittamana xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en mä mitään parempaa syytä sille tarvii ku et sattuupahan huvittaa. Te teette mitä osaatte tai pystytte tai kehtaatte. Mä teen mitä haluun.
Ja edelleen, ei vois vittuakaan kiinnostaa koska sun käsityksellä mun ihmisoikeuksista tai -arvosta on yhtä paljon väliä mulle ku sun painoindeksistä. Yhteiskunnan, viranomaisten, lain silmissä mulla on samat oikeudet ihmisenä mitä sullaki.
Harvemmin orjat ovat mitään haluamaansa tehneet, et sinäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se helppoo heitellä kaikkia kliseitä mitä on jostain kuullut että joku ois aineen orja. Kielikuvat on toki kivoja, mut orjat harvemmin myöskään nauttii tekemisestä, sai valita et mitä tekee, eikä niille maksettu siitä juuri palkkaa.
Näe sitten asia niin et oon orja jos se on sulle helpompaa, mut se pakkotyö mitä mulla teetetään on muiden omaisuuden varastelu ja oman kroppani myrkyttäminen. Ja sä maksat laskun. Onks kivaa
Vierailija kirjoitti:
Säälittää, miten usein noilla on joku iso koira mukana. Tuskin pystyvät lemmikeistä huolehtimaan.
Eläinsuojelupoliiseja ja tuollaisilta koirat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se helppoo heitellä kaikkia kliseitä mitä on jostain kuullut että joku ois aineen orja. Kielikuvat on toki kivoja, mut orjat harvemmin myöskään nauttii tekemisestä, sai valita et mitä tekee, eikä niille maksettu siitä juuri palkkaa.
Näe sitten asia niin et oon orja jos se on sulle helpompaa, mut se pakkotyö mitä mulla teetetään on muiden omaisuuden varastelu ja oman kroppani myrkyttäminen. Ja sä maksat laskun. Onks kivaa
Onneksi kuolet nuorena. Ei se minua haittaa. Näemmä olet narkkari ihan kehittämättömyyttäsi.
Kaikki täällä kuolee. Mut siihen asti mä jatkan keskustasi viihtyisyyden ja turvallisuuden vähentämistä ja uhkaan sun polkupyörää. Ja sit ku kupsahdan ni eipä se mihinkään muutu se ongelma. Pahenee vaan. Me nistit ollaan vaan oire suuremmasta ilmiöstä ja ongelmasta; voitte keskittyä narkkareihin mut se ongelma ei sillä ratkea. Ja niin kauan ku pidätte katseen siinä mikään ei muutu. Pohjaton kaivo joka syö verovaroja, keskustan turvallisuutta ja viihtyisyyttä, polkupyöriä, ja jos huono tuuri sattuu niin imaisee jonkun sun tunteman nuoren syövereihinsä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki täällä kuolee. Mut siihen asti mä jatkan keskustasi viihtyisyyden ja turvallisuuden vähentämistä ja uhkaan sun polkupyörää. Ja sit ku kupsahdan ni eipä se mihinkään muutu se ongelma. Pahenee vaan. Me nistit ollaan vaan oire suuremmasta ilmiöstä ja ongelmasta; voitte keskittyä narkkareihin mut se ongelma ei sillä ratkea. Ja niin kauan ku pidätte katseen siinä mikään ei muutu. Pohjaton kaivo joka syö verovaroja, keskustan turvallisuutta ja viihtyisyyttä, polkupyöriä, ja jos huono tuuri sattuu niin imaisee jonkun sun tunteman nuoren syövereihinsä.
Ei minua kiinnosta sinun draamasi. Siinähän täriset.
Vierailija kirjoitti:
Liittyykö keskusteltavaan asiaan tuo Tikkakosken vainaja räjäytetyssä autossa?
Paikallislehdessä joku kommentoi, et tuo itsensä räjäyttänyt olis sama tyyppi, joka uhkas räjäyttää poliisilaitoksen. Silloinhan se laitettiin kai jollekin osastolle, ei vangittu. Ja sen motiivi oli just se, ettei hoitoon pääse. Ei ole tarkempaa tietoa onko näin.
Taas oli joku porukka (uusi?) häröilemässä keskustassa ja joku ruiskun näköinen sokoksen pankkiautomaatin vieressä...
Vierailija kirjoitti:
onneks meitä on niin paljon et aika rauhas saa olla, ei poliisi kerkee kaikkeen puuttua. kela maksaa vuokran, sähkölaskun, lääkkeet, terveydenhuollon, hammaslääkärit, linkkikortin, korvaushoitolääkkeistäkin 75% voi myydä ku annos on laskettu sen mukaan et imeytys suun kautta mut piikittämällä saa saman vaikutuksen pienemmästä määrästä, ni ei pääse rahat loppumaan
jos joskus meinaa kuitenkin rahat loppuu niin harkinnanvaraista/ennaltaehkäisevää toimeentulotukee. sit välillä voi käydä katkolla laskemassa toleranssit ja syömässä ilmaisia rauhoittavia muutaman päivän ja jatkaa taas ku tulee kuun alku ja tuet tilille.
Fillareiden varastaminen on enemmänkin harrastus ku ei oo parempaa tekemistä, kyl lamaan löytyy yleensä rahaa muutenki. Kiitos veronmaksajille, vaikka kyl mä itekin toisaalta veroja maksan ku kelan tuistakin lähtee 20% ja aina tupakka- ja kaljaostoksista menee paljon veroa ja ruuastakin alvit.
mut ihan sama oikeus ihmisarvoiseen elämään, toimeentuloon ja kompassilla hengailuun mulla on ku kaikilla muillakin. Elä ja anna toisten elää
Kiitä onneas et elät Suomen Sossulandiassa, jossa vasemmisto ja demarit pää punaisena kilvan väittää, ettei teitä tällaisia täysin välinpitämättömiä, itsekkäitä sikoja ole olemassakaan, vaan kaikki on vaan olosuhteiden kurjia uhreja ja valitsis toisin, jos (nyyhkytinyyhkyti) vaan pystyis...
Monessa muussa maassa sultakin odotettais vastuunkantoa.
Olen asunut Jyväskylässä yli 40 vuotta, niistä 12 ihan keskustan vieressä ja vaikken enää ihan päivittäin kävele siitä Kompassilta niin kuitenkin ainakin pari kertaa viikossa. Kännikaloja näkyy, juu, istuskelevat penkeillä ja joskus riitelevät/tappelevatkin, mutta keskenään. Joukon ulkopuolisille (eli ns. rivikansalaisille) eivät keski-ikäiset tai sitä vanhemmat alkoholiongelmaiset ole uhka jos niille ei mene aukomaan päätään. Nuoremmat saattavat olla vähän aggressiivisempia puheissaan, mutta jos niitä ei pelkää tai ainakaan ei näytä sitä (silmiin katsominen toimii), päiväsaikaan eivät nekään ole ongelma, korkeintaan kovaäänisesti kiroilevat.
Mutta, ovatko he narkomaaneja? Menemättä katsomaan niin läheltä että se lasketaan jo aggressioksi sinun osaltasi, mistä tiedät kuka on kännissä ja kuka muissa aineissa? Täällä kommenteissa jotkut inttävät kaikkia kännikaloja narkomaaneiksi ja yhdistävät kaikki polkupyörävarkaudet huumausaineisiin myös? Kannattaa hankkia kunnon lukko (sellainen mitä ei perusleikkureilla saa poikki) niin ei katoa polupyöräkään. Suurin osa varastetuista polkupyöristä lähtee järjestäytyneiden varasjengien mukaan, myydään sitten jossain tori.fi tai vastaavissa. Osan sitten vievät tyypit jotka just sillä hetkellä tarvitsevat kulkuvälinettä, nuo pyörät sitten naarataan Jyväsjoesta aikanaan.
Joten onko Jyväskylän keskusta vaarallinen? Oman kokemukseni mukaan ei. Ehkä jos siellä käy vain kerran kuussa ja se on aika vieras paikka muuten, niin saattaa pelottaa ihan vain koska on vieras paikka. Onko siellä enemmän spurguja kuin muiden kaupunkien keskustoissa? Taaskaan oman kokemukseni mukaan ei, vaikka muissa kaupungeissa tietysti vain vierailen, joten saattaa vain osua sinne just sellaisena päivänä kun paikalliset syrjäytyneet on päättäneet lähteä liikkeelle.
Tämä toki on vain oma kokemukseni, ehkä joku pelokkaampi ihminen kokee alkoholiongelmaisten keskinäisen nujuamisen uhaksi itseään kohtaan tai sattuu asumaan talossa missä on paljon ongelmaisia ihmisiä (tosin keskustassa niitä on varmaan vähemmän kuin lähiöissä, ottaen huomioon vuokrien hinnat), mutta uskoisin että aika harva jyväskyläläinen oikeasti pelkää keskustassa liikkua, varsinkaan arkipäivisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Jyväskylässä yli 40 vuotta, niistä 12 ihan keskustan vieressä ja vaikken enää ihan päivittäin kävele siitä Kompassilta niin kuitenkin ainakin pari kertaa viikossa. Kännikaloja näkyy, juu, istuskelevat penkeillä ja joskus riitelevät/tappelevatkin, mutta keskenään. Joukon ulkopuolisille (eli ns. rivikansalaisille) eivät keski-ikäiset tai sitä vanhemmat alkoholiongelmaiset ole uhka jos niille ei mene aukomaan päätään. Nuoremmat saattavat olla vähän aggressiivisempia puheissaan, mutta jos niitä ei pelkää tai ainakaan ei näytä sitä (silmiin katsominen toimii), päiväsaikaan eivät nekään ole ongelma, korkeintaan kovaäänisesti kiroilevat.
Mutta, ovatko he narkomaaneja? Menemättä katsomaan niin läheltä että se lasketaan jo aggressioksi sinun osaltasi, mistä tiedät kuka on kännissä ja kuka muissa aineissa? Täällä kommenteissa jotkut inttävät kaikkia kännikaloja narkomaaneiksi ja yhdistävät kaikki polkupyörävarkaudet huumausaineisiin myös? Kannattaa hankkia kunnon lukko (sellainen mitä ei perusleikkureilla saa poikki) niin ei katoa polupyöräkään. Suurin osa varastetuista polkupyöristä lähtee järjestäytyneiden varasjengien mukaan, myydään sitten jossain tori.fi tai vastaavissa. Osan sitten vievät tyypit jotka just sillä hetkellä tarvitsevat kulkuvälinettä, nuo pyörät sitten naarataan Jyväsjoesta aikanaan.
Joten onko Jyväskylän keskusta vaarallinen? Oman kokemukseni mukaan ei. Ehkä jos siellä käy vain kerran kuussa ja se on aika vieras paikka muuten, niin saattaa pelottaa ihan vain koska on vieras paikka. Onko siellä enemmän spurguja kuin muiden kaupunkien keskustoissa? Taaskaan oman kokemukseni mukaan ei, vaikka muissa kaupungeissa tietysti vain vierailen, joten saattaa vain osua sinne just sellaisena päivänä kun paikalliset syrjäytyneet on päättäneet lähteä liikkeelle.
Tämä toki on vain oma kokemukseni, ehkä joku pelokkaampi ihminen kokee alkoholiongelmaisten keskinäisen nujuamisen uhaksi itseään kohtaan tai sattuu asumaan talossa missä on paljon ongelmaisia ihmisiä (tosin keskustassa niitä on varmaan vähemmän kuin lähiöissä, ottaen huomioon vuokrien hinnat), mutta uskoisin että aika harva jyväskyläläinen oikeasti pelkää keskustassa liikkua, varsinkaan arkipäivisin.
Et selvästikään tunnista narkkia juoposta. Minä tunnistan. Ja kuvitelma järjestäytyneestä polkupyörävarastelusta Jyväskylässä on niin pakua puppua etten viitsinyt lukea kommenttiasi enää pidemmälle.
Keskustassa varastetaa jo rahatkin lapsilta kädestä. Alkaa olla ruotsin menoa.
Jyväskylä on vihreä onnela. Näkyy se huumeiden vapautus jo etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä on vihreä onnela. Näkyy se huumeiden vapautus jo etukäteen.
Nii, eikös Jyväskylässä ole Vihreät yksi suurimmista ryhmistä valtuustossa. Nyt tietysti joku voi sanoa, ettei sillä ole merkitystä tässä tapauksessa, mutta millä sitten on? Liberaali politiikka on huumemyönteinen.
Liittyykö keskusteltavaan asiaan tuo Tikkakosken vainaja räjäytetyssä autossa?