Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset loukkaantuvat, koska en halua ladata whatsappia

Vierailija
03.05.2021 |

Minulla on jo kaksi muuta vastaavaa sovellusta ja tekstarit käytössä. Miksi niin monet ottavat niin henkilökohtaisesti sen, etten halua enempää näitä haalia? Tai vaihda tähän yhteen tiettyyn?

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ihmiselläkuuluu olla whatsapp, facebook ja sekä vähintää yksi muu vapaasti valittava some alusta (insta, twitter, tiktak, yms.). Jos sinulta puuttuu jokin näistä, olet outo. Jos sinulla ei ole mitään näistä, niin olet vähintään psykopaatti.

Naamakirjaton on kyllä nykyään epähenkilö.

En aikoinaan liittynyt Faceen, jäin odottamaan aikuisempaa some-alustaa, jota ei ole vielä ilmestynyt.

Tuntuu Facebook vain vahvistsavan asemaansa kansalaiskeskustelun ja yritysten, yhdistysten ja jopa kuntien tiedotuksen kanavana.

Yritykset ja yhdistykset eivät enää luo ja ylläpidä perinteisiä webbisivuja facebook- tilin korvatessa ne.

Whatsap minulla on.

Facebookissa on nykyään vaan vanhukset. Itse poistuin sieltä jo monta vuotta sitten eikä kukaan ole halunnut sitä kautta edes olla yhteydessä. Ihan turha paikka.

Kyllä se vain on vahvistanut asemaansa juurikin yhdistysten ja yritysten infokanavana.

Saanko kysyä, minkä ikäinen olet ja minkä ikäisiä pidät vanhuksina?

En kuulu yhdistyksiin ja yritysten fb-sivuja pääsee katsomaan ilman tiliäkin. En ole jäänyt mistään paitsi. Vanhukset on yli 35-vuotiaita.

Vierailija
122/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni on älytöntä, että esimerkiksi harrastusryhmän tärkeitä ilmoituksia ei voida tehdä vaikkapa sähköpostilla. On hölmöä asettaa tietty sovellus ehdoksi osallistumiselle, on se sovellus sitten mikä tahansa.

Kaikista törkeintä oli kyllä eräs maksullinen yhdistys tietyn alan yrittäjille. Tuon yhdistyksen pointti oli vilkas keskusteluryhmä, josta ihmisillä oli paljon hyviä kokemuksia. No, liittymisen jälkeen selvisi, että kyseinen keskusteluryhmä oli Facebookissa, eikä sitä päässyt edes lukemaan ilman Facebook-tiliö. Ilman tiliä yhdistykseen liittynyt siis maksoi jäsenyysmaksunsa ihan tyhjästä. Olisi tuokin kannattanut ilmoittaa jotenkin ennen rahastamista.

Miten toteuttaisit vilkkaan keskusteluryhmän suljetulle porukalle muuten kuin Facebookissa? En itsekään pidä Facebookin valta-asemaa ongelmattomana, mutta onhan se juurikin tuollaisille keskusteluryhmille ihan verrattoman järkevä alusta. 

No itse olettaisin, että ainakin yhdistys, jonka jäsenmaksu on jotain 100-200 euroa vuodessa, tekisi oman fooruminsa keskustelua varten.

Foorumit ovat hintavia ja raskaita ylläpitää.

Isojenkin yhdistysten foorumit(Ursa, Skepsis...) ovat näivettyneitä, koska "kaikki" keskustelevat Facebookissa.

No ainakin muutama vuosi sitten hyvä foorumipohja maksoi pari sataa euroa.

Moderointi sen sijaan on yhtä raskasta, on vartioitavana sitten foorumi tai Facebook-ryhmä.

Totta kai foorumit näivettyvät, jos keskustelut mahdollistetaan muualla tai parhaassa tapauksessa jopa ohjataan muualle. Tässä tapauksessa kuitenkin jäsenten keskusteluryhmä on yhdistyksen vetonaula. Ja nämä keskustelut tapahtuvat siellä, minne keskustelut ohjataan. Ei ole mitään syytä, miksei tässä tapauksessa yhdistyksen oma foorumi toimisi yhtä hyvin, koska siihen ryhmään halutaan niin paljon, että siitä ollaan valmiita maksamaan. On ihan eri perustaa foorumi ja sitten odotella sinne keskustelijoita.

Itse mietin lähinnä, että mahtaakohan Facebookin käyttöehdot edes sallia maksullisten ryhmien perustamista.

Miksi AV muuten ole vielä näivettynyt? Tämän logiikan mukaanhan kenenkään ei pitäisi jaksaa tänne erikseen lähteä, kun kerran Facebookissa voi keskustella muutenkin.

Tämän foorumin vetonaula on anonymiteetti.

Olen juuri joutunut todistamaan itselleni rakkaiden yhdistysten keskustelufoorumien näivettymistä.

Yksi kokonainen minulle tärkeä harraste on kadonnut useamman kerhon nettisivujen keskustelufoorumeilta facebookiin ja kymmeniin WA- ryhmiin.

Niin minäkin, mutta noilla ei ollut keskeistä organisaatiota samalla tapaa kuin tällä yhdistyksen keskusteluryhmällä, johon pääsystä maksetaan. Jos keskusteluryhmä on tuollainen vetonaula, sille ei tuo mitään lisäarvoa se, että se on "kätevästi" Facebookissa. Koska ihmiset maksavat siitä, että pääsevät käsiksi siihen tietoon. Se oli pointtini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni on älytöntä, että esimerkiksi harrastusryhmän tärkeitä ilmoituksia ei voida tehdä vaikkapa sähköpostilla. On hölmöä asettaa tietty sovellus ehdoksi osallistumiselle, on se sovellus sitten mikä tahansa.

Kaikista törkeintä oli kyllä eräs maksullinen yhdistys tietyn alan yrittäjille. Tuon yhdistyksen pointti oli vilkas keskusteluryhmä, josta ihmisillä oli paljon hyviä kokemuksia. No, liittymisen jälkeen selvisi, että kyseinen keskusteluryhmä oli Facebookissa, eikä sitä päässyt edes lukemaan ilman Facebook-tiliö. Ilman tiliä yhdistykseen liittynyt siis maksoi jäsenyysmaksunsa ihan tyhjästä. Olisi tuokin kannattanut ilmoittaa jotenkin ennen rahastamista.

Miten toteuttaisit vilkkaan keskusteluryhmän suljetulle porukalle muuten kuin Facebookissa? En itsekään pidä Facebookin valta-asemaa ongelmattomana, mutta onhan se juurikin tuollaisille keskusteluryhmille ihan verrattoman järkevä alusta. 

Sähköpostilista.

Riippuu varmaan ikäryhmästä. Itselle kuulostaa vanhanaikaiselta.

Enempi vähempi jokaisella, jolla on ylipäätään netti käytössä, on sähköpostiosoite. Onko sinusta hirvittävän vanhanaikaista saada vaikka verkkokauppojen tilausvahvistukset sähköpostiin?

Itse kuulun parin ryhmän Discordiin, joka on mielestäni paljon hauskempi sovellus kuin Whatsapp. Mutta oikeasti ilmoitusluontoiset asiat haluan kyllä sähköpostiin, enkä johonkin Discord-ketjuun, jota en ole välttämättä edes huomannut.

Vierailija
124/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköpostilista.

Riippuu varmaan ikäryhmästä. Itselle kuulostaa vanhanaikaiselta.

Enempi vähempi jokaisella, jolla on ylipäätään netti käytössä, on sähköpostiosoite. Onko sinusta hirvittävän vanhanaikaista saada vaikka verkkokauppojen tilausvahvistukset sähköpostiin?

Itse kuulun parin ryhmän Discordiin, joka on mielestäni paljon hauskempi sovellus kuin Whatsapp. Mutta oikeasti ilmoitusluontoiset asiat haluan kyllä sähköpostiin, enkä johonkin Discord-ketjuun, jota en ole välttämättä edes huomannut.

Kaiketi somen kautta on muille niin paljon helpompaa viestiä. Sopii minulle. Ei tarvitse odottaa minulta reagointia, jos pyyntö tulee muulla kuin sähköpostilla, tekstiviestillä, soitolla tai paikan päälle tulemisella. 

Vierailija
125/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan järkevä käytä nykyään muuta kuin Signalia? WhatsApp on kaikkein turvattomin ja usein myös kielletty, jos tekee tärkeää tietoturvakriittistä työtä.

No tää.

Ja huvittaa nää "minä en kyllä tekstiviestejä laita enkä soita enää nykyaikana!!". Ihan yhtä änkyröitä te ootte kuin ne, jotka ei periaatteesta halua laittaa älypuhelinta / ladata kaikkia mahdollisia sovelluksia :D Kummasti tuo jälkimmäinen vaan leimataan itsekkääksi sakiksi.

Ja kuten joku jo sanoikin, että jos ei niitä tekstareita jollekin halua lähetellä tai soittaa, niin ei sitä oikeaa asiaa alunperin tainnut ollakaan. Eli eipä se toinen mitään menetäkään, kun ei oo sitä Whatsappia itselleen ladannut. Turhaa spämmäystä vaan.

Sitten minäkin olen änkyrä, mutta ainakaan en maksa änkyröinnistäni kuten nämä vanhaan aikaan jumahtaneet 3310 käyttäjät :D Ja tekstarin hintaan ei kuulu kuvat, merkkirajakin on 160 merkkiä vai mitä se nyt olikaan.

No kai saa ymmärrät, että niitä puhelinliittymiä on erilaisia? :D Jos sun liittymässä on megakalliit tekstarit ja puhelut, niin ei se automaattisesti tarkota, että sillä toisella ois just sama liittymä.

Aika monella on nykyisin sellainen liittymä, mihin kuuluu rajaton määrä puheluita ja tekstiviestejä (tai joku iso määrä mitä ei helpolla saa täyteen), niin eipä sillon tarvi laskeskella, että pitäis saada asia mahtumaan johonkin tiettyyn merkkimäärään ja panikoida tekstarin hinnasta.

Ja mikä pakko niitä kuvia on etes lähetellä? Laita vaikka sähköpostiin, jos on pakko joku kuva lähettää.

Ohis,

lisäisin asian vierestä että monilla on myös työliittymät, eli käytännössä puhelimen käyttö ei maksa mitään/verotusarvon verran.

Moni myy yksityisyytensä todella halvalla, pienen präntin käyttöehtoja harva lukee/sisäistää, ja monet sovellukset nappaavat myös muita tietoja, eli Facebook saa tietoonsa myös käyttäjien kaverien yhteystietoja ymv.

Uskon että "yksityiset" ryhmät ovat hyvinkin "avoimia", yhden käyttäjän laitteen kautta (esim. kaappaus) voi päästä hyvinkin arkaluontoisiin tietoihin käsiksi. Eli vaikka itse jakaa esim. jonkun viestin/kuvan vain yhdelle ihmiselle/ryhmälle, voi se levitä "koko maailmalle".

Itse olen ratkaissut asian kahden liittymän taktiikalla: minulla on kaksi älypuhelinta ja liittymää, ja vain toisella olen somessa. On myös hyvä kun voi rauhoittaa illat, some-puhelin on silloin jäähyllä, ajastuu äänettömälle automaattisesti. Toista numeroa ei tiedä kun lähimmät ihmiset, lasten harrastusporukoiden ja vastaavien tahojen tavoitettavissa en halua olla 24/7

Vierailija
126/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitten jäät ulkopuolelle?" Niinkuin mistä? Kun luovuin älypuhelimesta, olen nähnyt livenä ystäviäni enemmän kuin koskaan :) Jos joku tapahtuma, jne jää välistä, niin ei minun maailmaa kaada.

Vierailija
127/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenenkään muun mielestä ole epämiellyttävää, että yleinen mielipide näyttää olevan, että netin kautta ei voi ylläpitää sosiaalista elämään ilman, että Mark Zuckerberg ottaa siitä siivun päältä WhatsApp - Facebook - Instagram akselilla? 

Omalla kohdalla kohdalla firman monopoli-asema painaa yhtä paljon kuin sen arvelluttavat yksityisyyskäsityksetkin kun valitsen kenen palveluita haluan käyttää. 

Vierailija
128/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ihmiselläkuuluu olla whatsapp, facebook ja sekä vähintää yksi muu vapaasti valittava some alusta (insta, twitter, tiktak, yms.). Jos sinulta puuttuu jokin näistä, olet outo. Jos sinulla ei ole mitään näistä, niin olet vähintään psykopaatti.

Naamakirjaton on kyllä nykyään epähenkilö.

En aikoinaan liittynyt Faceen, jäin odottamaan aikuisempaa some-alustaa, jota ei ole vielä ilmestynyt.

Tuntuu Facebook vain vahvistsavan asemaansa kansalaiskeskustelun ja yritysten, yhdistysten ja jopa kuntien tiedotuksen kanavana.

Yritykset ja yhdistykset eivät enää luo ja ylläpidä perinteisiä webbisivuja facebook- tilin korvatessa ne.

Whatsap minulla on.

Facebookissa on nykyään vaan vanhukset. Itse poistuin sieltä jo monta vuotta sitten eikä kukaan ole halunnut sitä kautta edes olla yhteydessä. Ihan turha paikka.

Kyllä se vain on vahvistanut asemaansa juurikin yhdistysten ja yritysten infokanavana.

Saanko kysyä, minkä ikäinen olet ja minkä ikäisiä pidät vanhuksina?

En kuulu yhdistyksiin ja yritysten fb-sivuja pääsee katsomaan ilman tiliäkin. En ole jäänyt mistään paitsi. Vanhukset on yli 35-vuotiaita.

Juuri näin

Vierailija
129/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköpostilista.

Mikään ei ole oikasti vihonviimeisempi ajatus toteuttaa vilkasta keskutelua, kuin joku ihan älyvapaa sähköpostilista. Huonoin mahdollinen vaihtoehto, ei kiitos. 

Vierailija
130/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse olettaisin, että ainakin yhdistys, jonka jäsenmaksu on jotain 100-200 euroa vuodessa, tekisi oman fooruminsa keskustelua varten.

Miksi ihmeessä yhdistys satsaisi oman fooruminsa tekemiseen muutaman änkyrän takia, kun se voi käyttää hyvin paljon pienemmällä vaivalla vaikkapa Facebookkia fooruminsa alustana? Minä en ainakaan halua, että sellaiset yhdistykset, joissa olen alkavat tuollaiseen tuhlaamaan ja heikommin toimivia alustoja käyttämään muutaman typerän vinkujan takia. 

Vierailija
131/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan järkevä käytä nykyään muuta kuin Signalia? WhatsApp on kaikkein turvattomin ja usein myös kielletty, jos tekee tärkeää tietoturvakriittistä työtä.

Ei kai kukaan nyt tuollaisia sovelluksia käyttäisi muutenkaan minkään tärkeiden tietoturvakriittisten asioiden setvimiseen. Niille työasioille on ihan omat väylänsä.

Miksei niitä muita sovelluksia voisi sitten koko ajan käyttää? Tietoturva on yhtä heikko kuin sen heikoin lenkki ja se heikoin lenkki on yleensä se tietoturvasta välittämätön kaveri. Tällaisen henkilön toimista kärsii koko ryhmä.

Siksi, että minun työpaikkani ulkoinen verkosto ei nyt vaan käytä niitä muita sovelluksia. Mikä siinä on noin vaikea tajuta ja miten on mahdollista, että sinulla ei nyt vaan leikkaa?

Vierailija
132/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun älypuhelimeni on 4 vuotta vanha halpa malli. Itse lataamiani sovelluksia on kaksi ja kolmannelle ei ole tilaa.

Lisäksi Whatsappissa pitäisi olla paikalla. Tai sitten "sä oot lukenu ton viestin mikset vastaa". Ei oo tekstarien kanssa sitä ongelmaa.

Vierailija
133/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä keksinyt syytä miksi käyttää mitään facebookin juttuja.

Mua ei ne juoruringit kiinnosta eikä mun asiat kuulu zuckerbergille.

Vierailija
134/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekstarin! Miten aataminaikuisia oikein olette? Itse olen ikäni puolesta yli viisikymppinen enkä todellakaan käytä mitään viime vuosisadan tekstareita viestittämiseen. "En halua asentaa Whatsappia", ihme takapajulassa sitä ihmiset haluavatkin elää! Mitä ihmettä se haittaa, jos puhelimessa on useampi viestintäsovellus?

Kyllä minä haluan pitää puhelimessa surraavat sovellukset minimissä. Olihan tuo Whatsapp joskus, kun tapailemani mies halusi väkisin viestitellä sillä, mutta poistin sen ennen kuin edes tapailu ehti loppua. Minulle täysin turha sovellus.

Minut tavoittaa tekstiviestillä, soittamalla ja Facebook Messengerissä, joka onneksi ainakin meillä kolmekymppisillä taitaa vielä olla aika yleisesti käytössä.

N31

Vierailija
135/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin mietin tota, että ei kaikki sovellukset mitenkään mahdu puhelimeen. Kaikilla ei ole sitä uusinta 700 e puhelinta. 

Alle 200 €;lla saa puhelimen,jossa on 6 GB muistia ja 128 GB tallennustilaa

Vierailija
136/144 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kenenkään muun mielestä ole epämiellyttävää, että yleinen mielipide näyttää olevan, että netin kautta ei voi ylläpitää sosiaalista elämään ilman, että Mark Zuckerberg ottaa siitä siivun päältä WhatsApp - Facebook - Instagram akselilla? 

Omalla kohdalla kohdalla firman monopoli-asema painaa yhtä paljon kuin sen arvelluttavat yksityisyyskäsityksetkin kun valitsen kenen palveluita haluan käyttää. 

Business Insiderin mukaan MZ tienas vuonna 2019 n. 28 000 dollaria minuutissa 

Vierailija
137/144 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kyllä on wa, kun kaikki jankutti että se on niin helppo ja nopea. En kuitenkaan tajua, miten niin se on helpompi kuin tavallinen tekstari tai messenger-viesti. Ihan sama aika siihen viestin naputtamiseen menee. 

Pitää kato olla miljoona eri ryhmää siellä Whatsapissa, mihin voi jokainen sitten laitella kuvia ja giffejä ja muuta sälää. Sitten ton sälän keskellä on yks olennainen asia ryhmää koskien ja se pitää sieltä kaiken paskan keskeltä koittaa bongata. Mutta joo, nää ryhmät vaan säästää tosi paljo aikaa!!

Tämä. Nuo ryhmät muuttuvat välittömästi vain joidenkin ihmisten alustoiksi kerätä huomiota ja reaktioita mainitsemallasi sälällä, kun minä ja moni muukin taas on ryhmässä vain juuri noita "Olen sairaana, harjoitukset peruttu, t. koutsi" -tiedotteiden vuoksi.

Vierailija
138/144 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Foorumit ovat hintavia ja raskaita ylläpitää.

Isojenkin yhdistysten foorumit(Ursa, Skepsis...) ovat näivettyneitä, koska "kaikki" keskustelevat Facebookissa.

No ainakin muutama vuosi sitten hyvä foorumipohja maksoi pari sataa euroa.

Moderointi sen sijaan on yhtä raskasta, on vartioitavana sitten foorumi tai Facebook-ryhmä.

Totta kai foorumit näivettyvät, jos keskustelut mahdollistetaan muualla tai parhaassa tapauksessa jopa ohjataan muualle. Tässä tapauksessa kuitenkin jäsenten keskusteluryhmä on yhdistyksen vetonaula. Ja nämä keskustelut tapahtuvat siellä, minne keskustelut ohjataan. Ei ole mitään syytä, miksei tässä tapauksessa yhdistyksen oma foorumi toimisi yhtä hyvin, koska siihen ryhmään halutaan niin paljon, että siitä ollaan valmiita maksamaan. On ihan eri perustaa foorumi ja sitten odotella sinne keskustelijoita.

Itse mietin lähinnä, että mahtaakohan Facebookin käyttöehdot edes sallia maksullisten ryhmien perustamista.

Miksi AV muuten ole vielä näivettynyt? Tämän logiikan mukaanhan kenenkään ei pitäisi jaksaa tänne erikseen lähteä, kun kerran Facebookissa voi keskustella muutenkin.

Tämän foorumin vetonaula on anonymiteetti.

Olen juuri joutunut todistamaan itselleni rakkaiden yhdistysten keskustelufoorumien näivettymistä.

Yksi kokonainen minulle tärkeä harraste on kadonnut useamman kerhon nettisivujen keskustelufoorumeilta facebookiin ja kymmeniin WA- ryhmiin.

Ensin potilasyhdistyksen vertaistukikeskustelu siirtyi erilliseltä foorumilta suljettuun FB-ryhmään. Jossain vaiheessa ryhmä hiljeni kuin seinään ja siirtyi WhatsAppiin, jonne en seurannut perässä. En tiedä, onko keskustelu näin parin vuoden jälkeen enää siellä, koska yhdistyksen tiedotteetkin tuntuvat tulevan nimenomaan sinne, missä keskustelutkin käydään. Seuraavaa jäsenmaksua en enää maksa.

Vierailija
139/144 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden sovellusten kautta on niin helppo viestiä, niinpä. Helppo parilla näpäytyksellä lähetellä samoja selfieitä, mukahauskoja videoita ja emoji-paraateja suurelle määrälle ihmisiä, jotka on ehkä joskus kerran jossakin tavannut. Minä en tee sellaisilla mitään. Jos asiaa on juuri minulle, niin viestin lähettäjä varmastikin tekee sen sellaisella välineellä, jonka tietää minultakin löytyvän.

Vierailija
140/144 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköpostilista.

Mikään ei ole oikasti vihonviimeisempi ajatus toteuttaa vilkasta keskutelua, kuin joku ihan älyvapaa sähköpostilista. Huonoin mahdollinen vaihtoehto, ei kiitos. 

Sähköpostilista on paras vaihtoehto tärkeille ilmoituksille, ei vilkkaille keskusteluille. Kaksi eri asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan