Ihmiset loukkaantuvat, koska en halua ladata whatsappia
Minulla on jo kaksi muuta vastaavaa sovellusta ja tekstarit käytössä. Miksi niin monet ottavat niin henkilökohtaisesti sen, etten halua enempää näitä haalia? Tai vaihda tähän yhteen tiettyyn?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on älytöntä, että esimerkiksi harrastusryhmän tärkeitä ilmoituksia ei voida tehdä vaikkapa sähköpostilla. On hölmöä asettaa tietty sovellus ehdoksi osallistumiselle, on se sovellus sitten mikä tahansa.
Kaikista törkeintä oli kyllä eräs maksullinen yhdistys tietyn alan yrittäjille. Tuon yhdistyksen pointti oli vilkas keskusteluryhmä, josta ihmisillä oli paljon hyviä kokemuksia. No, liittymisen jälkeen selvisi, että kyseinen keskusteluryhmä oli Facebookissa, eikä sitä päässyt edes lukemaan ilman Facebook-tiliö. Ilman tiliä yhdistykseen liittynyt siis maksoi jäsenyysmaksunsa ihan tyhjästä. Olisi tuokin kannattanut ilmoittaa jotenkin ennen rahastamista.
Miten toteuttaisit vilkkaan keskusteluryhmän suljetulle porukalle muuten kuin Facebookissa? En itsekään pidä Facebookin valta-asemaa ongelmattomana, mutta onhan se juurikin tuollaisille keskusteluryhmille ihan verrattoman järkevä alusta.
No itse olettaisin, että ainakin yhdistys, jonka jäsenmaksu on jotain 100-200 euroa vuodessa, tekisi oman fooruminsa keskustelua varten.
Foorumit ovat hintavia ja raskaita ylläpitää.
Isojenkin yhdistysten foorumit(Ursa, Skepsis...) ovat näivettyneitä, koska "kaikki" keskustelevat Facebookissa.
No ainakin muutama vuosi sitten hyvä foorumipohja maksoi pari sataa euroa.
Moderointi sen sijaan on yhtä raskasta, on vartioitavana sitten foorumi tai Facebook-ryhmä.
Totta kai foorumit näivettyvät, jos keskustelut mahdollistetaan muualla tai parhaassa tapauksessa jopa ohjataan muualle. Tässä tapauksessa kuitenkin jäsenten keskusteluryhmä on yhdistyksen vetonaula. Ja nämä keskustelut tapahtuvat siellä, minne keskustelut ohjataan. Ei ole mitään syytä, miksei tässä tapauksessa yhdistyksen oma foorumi toimisi yhtä hyvin, koska siihen ryhmään halutaan niin paljon, että siitä ollaan valmiita maksamaan. On ihan eri perustaa foorumi ja sitten odotella sinne keskustelijoita.
Itse mietin lähinnä, että mahtaakohan Facebookin käyttöehdot edes sallia maksullisten ryhmien perustamista.
Miksi AV muuten ole vielä näivettynyt? Tämän logiikan mukaanhan kenenkään ei pitäisi jaksaa tänne erikseen lähteä, kun kerran Facebookissa voi keskustella muutenkin.
Tämän foorumin vetonaula on anonymiteetti.
Olen juuri joutunut todistamaan itselleni rakkaiden yhdistysten keskustelufoorumien näivettymistä.
Yksi kokonainen minulle tärkeä harraste on kadonnut useamman kerhon nettisivujen keskustelufoorumeilta facebookiin ja kymmeniin WA- ryhmiin.
Ensin potilasyhdistyksen vertaistukikeskustelu siirtyi erilliseltä foorumilta suljettuun FB-ryhmään. Jossain vaiheessa ryhmä hiljeni kuin seinään ja siirtyi WhatsAppiin, jonne en seurannut perässä. En tiedä, onko keskustelu näin parin vuoden jälkeen enää siellä, koska yhdistyksen tiedotteetkin tuntuvat tulevan nimenomaan sinne, missä keskustelutkin käydään. Seuraavaa jäsenmaksua en enää maksa.
Erään teknisen harrastuksen tiimoilta perustettu kerho(itseasiassa monikin tällainen kerho, mutta tämä oli aktiivisin) pitää yllä webbisivuja ja niillä keskustelupalstaa.
Muutaman viimeisen vuoden kuluessa keskustelupalsta on näivettynyt ja keskustelu siirtynyt faceen ja kymmeniin wa-ryhmiin.
Harrastusfoorumien keskusteluketjut muodostavat harrastajille hyödyllisen ja helposti selattavan kirjaston, josta löytyy usein ongelmiin ratkaisu hakutoiminnolla.
Kirjastoon kertyy dokumentaatiota, kokemuksia jne.
10v vanhaan aiheeseen on helppo palata ja jo käyty keskustelu ja kerääntynyt tieto ei häviä minnekään.
FB- ryhmät ovat tämän suhteen paljon huonompi vaihtoehto puhumattakaan fragmentoituneista WA- ryhmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan järkevä käytä nykyään muuta kuin Signalia? WhatsApp on kaikkein turvattomin ja usein myös kielletty, jos tekee tärkeää tietoturvakriittistä työtä.
No tää.
Ja huvittaa nää "minä en kyllä tekstiviestejä laita enkä soita enää nykyaikana!!". Ihan yhtä änkyröitä te ootte kuin ne, jotka ei periaatteesta halua laittaa älypuhelinta / ladata kaikkia mahdollisia sovelluksia :D Kummasti tuo jälkimmäinen vaan leimataan itsekkääksi sakiksi.
Ja kuten joku jo sanoikin, että jos ei niitä tekstareita jollekin halua lähetellä tai soittaa, niin ei sitä oikeaa asiaa alunperin tainnut ollakaan. Eli eipä se toinen mitään menetäkään, kun ei oo sitä Whatsappia itselleen ladannut. Turhaa spämmäystä vaan.
Sitten minäkin olen änkyrä, mutta ainakaan en maksa änkyröinnistäni kuten nämä vanhaan aikaan jumahtaneet 3310 käyttäjät :D Ja tekstarin hintaan ei kuulu kuvat, merkkirajakin on 160 merkkiä vai mitä se nyt olikaan.
Tekstiviestit ja kuvaviestit kulkevat ihan samalla hintaa. Ei niitä erikseen laskuteta, vaan kuuluvat kuukausihinnan piiriin. Teksitiviestejä on voinut ketjuttaa jo 20 vuotta, nykyisin raja on jossain tuhannessa merkissä per viesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan järkevä käytä nykyään muuta kuin Signalia? WhatsApp on kaikkein turvattomin ja usein myös kielletty, jos tekee tärkeää tietoturvakriittistä työtä.
No tää.
Ja huvittaa nää "minä en kyllä tekstiviestejä laita enkä soita enää nykyaikana!!". Ihan yhtä änkyröitä te ootte kuin ne, jotka ei periaatteesta halua laittaa älypuhelinta / ladata kaikkia mahdollisia sovelluksia :D Kummasti tuo jälkimmäinen vaan leimataan itsekkääksi sakiksi.
Ja kuten joku jo sanoikin, että jos ei niitä tekstareita jollekin halua lähetellä tai soittaa, niin ei sitä oikeaa asiaa alunperin tainnut ollakaan. Eli eipä se toinen mitään menetäkään, kun ei oo sitä Whatsappia itselleen ladannut. Turhaa spämmäystä vaan.
Kaikilla ei ole jotain tekstaripakettiliittymää varsinkaan nykypäivänä kun tekstareita laitetaan niin harvoin.
Sitten minäkin olen änkyrä, mutta ainakaan en maksa änkyröinnistäni kuten nämä vanhaan aikaan jumahtaneet 3310 käyttäjät :D Ja tekstarin hintaan ei kuulu kuvat, merkkirajakin on 160 merkkiä vai mitä se nyt olikaan.
Tekstiviestit ja kuvaviestit kulkevat ihan samalla hintaa. Ei niitä erikseen laskuteta, vaan kuuluvat kuukausihinnan piiriin. Teksitiviestejä on voinut ketjuttaa jo 20 vuotta, nykyisin raja on jossain tuhannessa merkissä per viesti.
Minulla on Signal ja Telegram, mutta ei mitään mikä liittyy Facebookiin. Olen ollut aikani näissä sovelluksissa ja menettänyt hermoni jatkuviin mainostuksiin, jotka tulevat ns. salakuuntelun kautta. En ymmärrä miksei ihmisillä saa olla enää mitään yksityisyyttä. Ainakin Signalin kautta se yksityisyysasiat pitäisi olla kunnossa, tosin sen kautta puheluiden laatu on luokattoman huono. Telegram toimii hyvin myös puheluissa.
Suurin osa kavereistani on ottanut Signalin ja/tai Telegramin käyttöön, sillä en suinkaan ole ainoa jotka ovat poistaneet fb:n sovellukset käytöstä. Ne, joilla ei ole kumpaakaan vaihtoehtoista sovellusta, viestittelevät kanssani tekstareilla ilman sen suurempaa draamaa. En ollut ryhmissä myöskään wa:n puolella, joten käytännössä elämässäni mikään ei ole muuttunut.