Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset loukkaantuvat, koska en halua ladata whatsappia

Vierailija
03.05.2021 |

Minulla on jo kaksi muuta vastaavaa sovellusta ja tekstarit käytössä. Miksi niin monet ottavat niin henkilökohtaisesti sen, etten halua enempää näitä haalia? Tai vaihda tähän yhteen tiettyyn?

Kommentit (144)

Vierailija
81/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan järkevä käytä nykyään muuta kuin Signalia? WhatsApp on kaikkein turvattomin ja usein myös kielletty, jos tekee tärkeää tietoturvakriittistä työtä.

No tää.

Ja huvittaa nää "minä en kyllä tekstiviestejä laita enkä soita enää nykyaikana!!". Ihan yhtä änkyröitä te ootte kuin ne, jotka ei periaatteesta halua laittaa älypuhelinta / ladata kaikkia mahdollisia sovelluksia :D Kummasti tuo jälkimmäinen vaan leimataan itsekkääksi sakiksi.

Ja kuten joku jo sanoikin, että jos ei niitä tekstareita jollekin halua lähetellä tai soittaa, niin ei sitä oikeaa asiaa alunperin tainnut ollakaan. Eli eipä se toinen mitään menetäkään, kun ei oo sitä Whatsappia itselleen ladannut. Turhaa spämmäystä vaan.

Sitten minäkin olen änkyrä, mutta ainakaan en maksa änkyröinnistäni kuten nämä vanhaan aikaan jumahtaneet 3310 käyttäjät :D Ja tekstarin hintaan ei kuulu kuvat, merkkirajakin on 160 merkkiä vai mitä se nyt olikaan.

Ehkä kaikki eivät halua kuviasi.

Vierailija
82/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin mietin tota, että ei kaikki sovellukset mitenkään mahdu puhelimeen. Kaikilla ei ole sitä uusinta 700 e puhelinta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni on älytöntä, että esimerkiksi harrastusryhmän tärkeitä ilmoituksia ei voida tehdä vaikkapa sähköpostilla. On hölmöä asettaa tietty sovellus ehdoksi osallistumiselle, on se sovellus sitten mikä tahansa.

Kaikista törkeintä oli kyllä eräs maksullinen yhdistys tietyn alan yrittäjille. Tuon yhdistyksen pointti oli vilkas keskusteluryhmä, josta ihmisillä oli paljon hyviä kokemuksia. No, liittymisen jälkeen selvisi, että kyseinen keskusteluryhmä oli Facebookissa, eikä sitä päässyt edes lukemaan ilman Facebook-tiliö. Ilman tiliä yhdistykseen liittynyt siis maksoi jäsenyysmaksunsa ihan tyhjästä. Olisi tuokin kannattanut ilmoittaa jotenkin ennen rahastamista.

Miten toteuttaisit vilkkaan keskusteluryhmän suljetulle porukalle muuten kuin Facebookissa? En itsekään pidä Facebookin valta-asemaa ongelmattomana, mutta onhan se juurikin tuollaisille keskusteluryhmille ihan verrattoman järkevä alusta. 

Ei missään nimessä Facebookissa. Naurattaa nämä ”suljetut” ryhmät Facebookissa. Kaikki tiedot myydään eteenpäin Facebookissa, ei ole mitään tietoturvallista Facebookin ryhmää. Erittäin epäeettistä jakaa siellä mitään henkilötietoja ja yritykselle myös täysin laitonta.

Ymmärrätkö että jokainen käyttäjä itse on suoraan sopimussuhteessa Facebookiin ihan vapaaehtoisesti. 

Jokainen siis itse jakaa henkilötietonsa siellä itse. Ei siellä mitään yksikään yritys mitään henkilötietoja jaa edelleen eteenpäin eikä yrityksen facebook-sivulla ja Facebookin messengerin käytöllä asiakkaiden kanssa viestimiseen ole mitään laitonta. Kas kun edelleen jokainen käyttäjä itse vapaaehtoisesti tekee sen tilinsä sinne facenn ja edelleen jakaa siellä mitä tietoa nyt sitten jakaakaan.

Ainakin tietää, että yritys tai yhdistys, joka hoitaa tiedottamisensa Facebookin, WhatsAppin tai Instagramin kautta suhtautuu välinpitämättömästi tietoturvaan ja tällainen taho voi myös tyhmyyttään levittää puhelinnumerot, sähköpostiosoitteet, lasten nimet ym. tiedot vaikkapa pedofiiliringille.

Vierailija
84/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan järkevä käytä nykyään muuta kuin Signalia? WhatsApp on kaikkein turvattomin ja usein myös kielletty, jos tekee tärkeää tietoturvakriittistä työtä.

No tää.

Ja huvittaa nää "minä en kyllä tekstiviestejä laita enkä soita enää nykyaikana!!". Ihan yhtä änkyröitä te ootte kuin ne, jotka ei periaatteesta halua laittaa älypuhelinta / ladata kaikkia mahdollisia sovelluksia :D Kummasti tuo jälkimmäinen vaan leimataan itsekkääksi sakiksi.

Ja kuten joku jo sanoikin, että jos ei niitä tekstareita jollekin halua lähetellä tai soittaa, niin ei sitä oikeaa asiaa alunperin tainnut ollakaan. Eli eipä se toinen mitään menetäkään, kun ei oo sitä Whatsappia itselleen ladannut. Turhaa spämmäystä vaan.

Sitten minäkin olen änkyrä, mutta ainakaan en maksa änkyröinnistäni kuten nämä vanhaan aikaan jumahtaneet 3310 käyttäjät :D Ja tekstarin hintaan ei kuulu kuvat, merkkirajakin on 160 merkkiä vai mitä se nyt olikaan.

No kai saa ymmärrät, että niitä puhelinliittymiä on erilaisia? :D Jos sun liittymässä on megakalliit tekstarit ja puhelut, niin ei se automaattisesti tarkota, että sillä toisella ois just sama liittymä.

Aika monella on nykyisin sellainen liittymä, mihin kuuluu rajaton määrä puheluita ja tekstiviestejä (tai joku iso määrä mitä ei helpolla saa täyteen), niin eipä sillon tarvi laskeskella, että pitäis saada asia mahtumaan johonkin tiettyyn merkkimäärään ja panikoida tekstarin hinnasta.

Ja mikä pakko niitä kuvia on etes lähetellä? Laita vaikka sähköpostiin, jos on pakko joku kuva lähettää.

Vierailija
85/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän tässä ole mitään ongelmaa, niin kauan kuin se yksi, joka ei halua käyttää tiettyä viestintä, ei vedä hernettä siitä, että hänen takiaan ei tehdä erityisjärjestelyjä. Eli jos on sovittu jossain vaiheessa, että uppopolttopallonpelaajien porukan tiedotus hoidetaan WhatsAppin kautta, ja joukkoon liittyy myöhemmin Sepi, joka ei suostu WhatsAppia käyttämään, niin Sepi etsii sitten itse ajankohtaiset tiedot jotain muuta kautta, eikä kiukuttele, että miksi hänelle ei kerrota että treenit peruuntuivat yllättäen, kun vetäjä sairastui akuuttiin vatsatautiin. 

Vierailija
86/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni homma on harvinaisen simppeli. Kenenkään ei ole pakko ladata yhtään mitään sovellusta, mutta kenelläkään ei myöskään ole perusteita loukkaantua, jos 9/10 jostakin porukasta käyttää sovellusta X ja viestintä kulkee sitä kautta. 

No mua ainakin suoraan sanottuna v*tuttaa kaikki wa-ryhmät. Jos oiskin niin että vain asia ilmoitettaisiin kuten sähköpostilla mutta ei.. aina muutama jää sinne vänkäämään asin vierustaa, joten puhelin piippaa tämän tästä. Ja pakko kuitenkin lukea kun ei tiedä kuka kirjoittaa ja mitä. Sähköpostitse ois paras kaikki viestit.

Vierailija
87/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla yritettiin aikanaan pakottaa tähän, mutta sanoin ihan suoraan että ei käy. Haluan olla vapaillani rauhassa. Kovasti tätä ilmeiltiin ja vängättiin, yritettiin painostaa, mutta lopulta antoivat olla. Ja kuten arvelinkin, se on mennyt pelkäksi juoruringiksi, joka kuulemma piippaa yötä päivää ja vie rauhan kaikilta paitsi parilta jotka sinne koko ajan jotakin viestittelevät. Onneksi en lähtenyt.

Vierailija
88/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua nähdä yhtä ainoatakaan meemiä, kissavideota, gif-animoitua viikonlopputervehdystä tai muutakaan someen liittyvää vaan keskittyä itse asiaan joten siksi ei puhelimeeni tule ikinä sellaista sovellusta jossa minun pitäisi joka piippaukseen jotenkin reagoida katsomalla em. materiaalia.

Vierailija
89/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki muut käyttävät yhtä tiettyä sovellusta ja sinulla on kaikki muut paitsi juuri se mitä kaikki muut käyttävät, niin itsepä olet valintasi tehnyt. Miksi niiden muiden pitäisi sitten ladata niitä muita sovelluksia juuri sinun takiasi?

Jos kaveriporukasta 19 käyttää whatsappia ja yksi käyttää kahta muuta viestisovellusta eikä halua ladata sitä yhteistä niin silloin on myös turha valittaa, jos jää ulkopuolelle esim.jos sovitaan yhteisiä lahjoja, reissuja tms.

Vierailija
90/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikalla yritettiin aikanaan pakottaa tähän, mutta sanoin ihan suoraan että ei käy. Haluan olla vapaillani rauhassa. Kovasti tätä ilmeiltiin ja vängättiin, yritettiin painostaa, mutta lopulta antoivat olla. Ja kuten arvelinkin, se on mennyt pelkäksi juoruringiksi, joka kuulemma piippaa yötä päivää ja vie rauhan kaikilta paitsi parilta jotka sinne koko ajan jotakin viestittelevät. Onneksi en lähtenyt.

Meillä tuollaisessa työporukan ryhmässä udellaan suoraan sairauslomat ym jotka ennen saivat olla jokaisen oman harkinnan varassa kertooko työpaikalla vai ei muille kuin pomolle. Jotenkin tuo whatsapp on luonut todella matalan kynnyksen joillekin liian henkilökohtaisten asioiden setvimiseen.

Vierailija
91/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyllä on wa, kun kaikki jankutti että se on niin helppo ja nopea. En kuitenkaan tajua, miten niin se on helpompi kuin tavallinen tekstari tai messenger-viesti. Ihan sama aika siihen viestin naputtamiseen menee. 

Vierailija
92/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2 porukkaa hieman eri kokoonpanolla ja kumpaankin kuuluu sama henkilö, jolla ei ole käytössä minkäänlaista viestisovellusta ryhmäviestintään. Olen muutaman kerran kysynyt "milloin aiot hankkia " mutta ei hän aio.

Yritän tietenkin olla ilmaisematta turhautumista, mutta eihän se kovin kätevää ole että yhdelle pitää aina laittaa erikseen tekstiviestit. Vaatii enemmän vaivannäköä ja turhauttaa, niin kuin mikä tahansa muukin asia, jonka voisi toteuttaa helpommallakin tavalla. Ei siitä suuttua kuitenkaan tarvitse.

Vierailija
93/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin ihmisillä on vain perustavaa laatua oleva tarve änkyröidä kaikkea vastaan. Hyvä esimerkki on vanhasta kuuden hengen lukioporukasta: olimme tosi läheisiä, mutta lukion jälkeen levittäydyimme hyvin nopeasti neljään eri maahan ja Suomeen jääneetkin asuivat eri puolella maata. Isojen aikaerojen ja siihen aikaan vielä kalliiden ulkomaanpuheluiden takia soittelu ei tullut kyseeseen, joten päätimme lähetellä ryhmäsähköpostia. Tämä vaan ei yhdelle sopinut, vaan hän vaatimalla vaati, että pitää kirjoittaa perinteisiä paperikirjeitä. No ei niitä pahemmin tullut vilkkaan opiskelijaelämän riennoissa juuri kirjoitettua. Lopulta suostui sitten hankkimaan sähköpostiosoitteen, mutta ei juuri ikinä lukenut viestejä, ja kiukutteli sitten jälkikäteen, että miksi hänelle ei kerrota mitään. Ai niin, tekstaritkaan eivät hänelle kelvanneet, kun vastaaminen maksaa, vaan niitä kirjeitä piti olla (ja ne eivät maksa?)

Sama ihminen on vuorotellen kiukutellut jokaista uudistusta vastaan: ei kelvannut sähköposti, ei tekstarit, ei mikään muukaan nettipohjainen systeemi (mitä näitä nyt oli, kaikkea Sixdegreesistä ja ICQ:stä Orkut (!)-palveluun). Ei kelpaa Facebook, ei kelpaa Messenger, oli sen takana sitten FB tai Microsoft, ei kelpaa Skype, ei kelpaa Lync, ei Teams, ei kelpaa WhatsApp, ei kelpaa Zoom. Omaa ehdotusta kelpaavasta ryhmäviestimestä ei ikinä ole. Nykyään sentään kelpaa tekstari, mutta niitä tulee aika harvoin lähetettyä, kun ei oikein ole asiaa. Eipä tuo yhteydenpito nyt vuosien jälkeen muutenkaan niin tiivistä ole, mutta yleensä ollaan aina tavattu kun joku kaukomailla asuvista käy Suomessa. Ja taas valitetaan, jos ei olla lähetetty savumerkkejä, tai kirjekyyhky on kadonnut.

Vierailija
94/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää kun joku ihan periaatteesta ei voi tulla vastaan esim tällaisessa asiassa.

Kaverit: Hei, meillä on ryhmäviestit ja kommunikaatio sadan tyypin kanssa whatsapissa, haluaisitko säkin ladata sen niin ois kätevä?

- En halua ladata! Miksmunpitää äää en halua, en vaan halua, että periaatteessakaan halua.

Aargh.

Aivan. Kun muutkin tekee, niin sunkin pitää.

No eihän sun oo pakko, mut älä sit valita miks jäät ulkopuolelle kaikesta. Ei ketään kuitenkaan kiinnosta sulle niitä viestejä erikseen pidemmän päälle laitella.

Vierailija
95/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 2 porukkaa hieman eri kokoonpanolla ja kumpaankin kuuluu sama henkilö, jolla ei ole käytössä minkäänlaista viestisovellusta ryhmäviestintään. Olen muutaman kerran kysynyt "milloin aiot hankkia " mutta ei hän aio.

Yritän tietenkin olla ilmaisematta turhautumista, mutta eihän se kovin kätevää ole että yhdelle pitää aina laittaa erikseen tekstiviestit. Vaatii enemmän vaivannäköä ja turhauttaa, niin kuin mikä tahansa muukin asia, jonka voisi toteuttaa helpommallakin tavalla. Ei siitä suuttua kuitenkaan tarvitse.

Toisaalta, siitäkään ei pitäisi suuttua, että muut eivät suostu näkemään ylimääräistä vaivaa sen yhden änkyrän takia. Usein vaan niin käy.

Vierailija
96/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kyllä on wa, kun kaikki jankutti että se on niin helppo ja nopea. En kuitenkaan tajua, miten niin se on helpompi kuin tavallinen tekstari tai messenger-viesti. Ihan sama aika siihen viestin naputtamiseen menee. 

Pitää kato olla miljoona eri ryhmää siellä Whatsapissa, mihin voi jokainen sitten laitella kuvia ja giffejä ja muuta sälää. Sitten ton sälän keskellä on yks olennainen asia ryhmää koskien ja se pitää sieltä kaiken paskan keskeltä koittaa bongata. Mutta joo, nää ryhmät vaan säästää tosi paljo aikaa!!

Vierailija
97/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko olla pikaviestisovelluksia lainkaan, ellei koe tarvetta sille. Voi kirjoittaa vaikka sähköpostina enimmät tekstit tai yksi sovellus joka ei ole chat.

Vierailija
98/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä "humble brageja". Olisipa minullakin kavereita joita kiinnostaisi noin paljon.

Vierailija
99/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en halua nähdä yhtä ainoatakaan meemiä, kissavideota, gif-animoitua viikonlopputervehdystä tai muutakaan someen liittyvää vaan keskittyä itse asiaan joten siksi ei puhelimeeni tule ikinä sellaista sovellusta jossa minun pitäisi joka piippaukseen jotenkin reagoida katsomalla em. materiaalia.

Ne ryhmät pystyy myös hiljentämään jos ei halua niitä piippauksia. Silloin pystyy kuitenkin satunnaisesti tarkistamaan olisiko tullut jotain mistä olisi syytä olla tietoinen.

Vierailija
100/144 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistin vastikään whatsapin, pari ystävää latas Signalin mun ehdotuksesta,, loppujen kanssa käytetään joko tekstareita tai sähköpostia. Tietääkseni kukaan ei suuttunut.