Ihmiset loukkaantuvat, koska en halua ladata whatsappia
Minulla on jo kaksi muuta vastaavaa sovellusta ja tekstarit käytössä. Miksi niin monet ottavat niin henkilökohtaisesti sen, etten halua enempää näitä haalia? Tai vaihda tähän yhteen tiettyyn?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikeaksi menisi, 8jos jollain perheenjäsenelläni tai kaverilla ei olisi WhatsAppia. Käytän ainoastaan sitä soittamiseen ja viestittämiseen, puhelinliittymääni kun ei kuulu lainkaan viestejä tai puheluita. En halua maksaa siitä että voin soittaa tai laittaa viestin jollekulle ellei ole pakko.
Et halua maksaa? Onhan niitä kaikenlaisia liittymiä, joissa on rajattomasti kaikkea, ei tarvitse maksaa joka puhelusta erikseen. Miten soitat jonnekin viralliselle taholle, whatsappilla?
Virallisille tahoille soitan tai laitan sähköpostia. Siksi mainitsin "ellei ole pakko".
Tämä liittymä, johon ei kuulu puheluita tai viestejä vaan niistä pitää maksaa erikseen, maksaa viitisen euroa kuussa. Jos joutuu soittelemaan vaikka lääkärinaikaa tms, lasku pomppaa muutamalla eurolla. En näe mitään syytä vaihtaa sellaiseen liittymään johon kuuluu puheluita, koska ne maksavat niin paljon enemmän. Tällä liittymällä olen hyvin pärjännyt viimeiset kolme vuotta, koska kaikilla tuttavillani on WhatsApp - isovanhempia myöden. En ole lähettänyt tavallista tekstiviestiä tai soittanut tavallista puhelua perheen tai kaverien kesken vuosiin.
Eli muiden pitäisi luovuttaa kaupalliselle yritykselle oikeudet tietoihin joita he eivät halua luovuttaa, että sinä et joutuisi maksamaan normaalia puhelinlaskua? Just. Enpä sinun viestejä kyllä kummoisesti kaipaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni homma on harvinaisen simppeli. Kenenkään ei ole pakko ladata yhtään mitään sovellusta, mutta kenelläkään ei myöskään ole perusteita loukkaantua, jos 9/10 jostakin porukasta käyttää sovellusta X ja viestintä kulkee sitä kautta.
No mua ainakin suoraan sanottuna v*tuttaa kaikki wa-ryhmät. Jos oiskin niin että vain asia ilmoitettaisiin kuten sähköpostilla mutta ei.. aina muutama jää sinne vänkäämään asin vierustaa, joten puhelin piippaa tämän tästä. Ja pakko kuitenkin lukea kun ei tiedä kuka kirjoittaa ja mitä. Sähköpostitse ois paras kaikki viestit.
Just tämä! Whatsapp-ryhmät ovat ihan vihoviimeinen kanava mihinkään tiedottamiseen, kun porukkaan mahtuu aina niitä, jotka käyttävät sitä jonninjoutavaan chättäilyyn. Eivätkä tietenkään ymmärrä, jos heille ehdottaa, että perustaisivat erillisen ryhmän keskusteluja varten. Mitäpä sitä turhia kun siinähän se samassa ryhmässä käy näppärästi se chättäilykin. Koska heillä ei ole elämässä muuta tekemistä kuin istua somessa samalla kun puolella silmällä yrittää vahtia lasten edesottamuksia, niin tietenkään se saakelin whatsappin alituinen piipitys ei voi ketään muutakaan häiritä. Sitten taas ei saa edes niitä tärkeitä tietoja, jos kyllästyy siihen Whatsapp-ryhmään ja pyytää saada pelkät tiedotteet vaikka sähköpostiin. Aivan sairaan ärsyttävää.
Vaimo suuttui minulle tuosta samasta asiasta, kun poistin whatsappin käytöstä. Olen kuulemma aivan täysi idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ihmisillä on vain perustavaa laatua oleva tarve änkyröidä kaikkea vastaan. Hyvä esimerkki on vanhasta kuuden hengen lukioporukasta: olimme tosi läheisiä, mutta lukion jälkeen levittäydyimme hyvin nopeasti neljään eri maahan ja Suomeen jääneetkin asuivat eri puolella maata. Isojen aikaerojen ja siihen aikaan vielä kalliiden ulkomaanpuheluiden takia soittelu ei tullut kyseeseen, joten päätimme lähetellä ryhmäsähköpostia. Tämä vaan ei yhdelle sopinut, vaan hän vaatimalla vaati, että pitää kirjoittaa perinteisiä paperikirjeitä. No ei niitä pahemmin tullut vilkkaan opiskelijaelämän riennoissa juuri kirjoitettua. Lopulta suostui sitten hankkimaan sähköpostiosoitteen, mutta ei juuri ikinä lukenut viestejä, ja kiukutteli sitten jälkikäteen, että miksi hänelle ei kerrota mitään. Ai niin, tekstaritkaan eivät hänelle kelvanneet, kun vastaaminen maksaa, vaan niitä kirjeitä piti olla (ja ne eivät maksa?)
Sama ihminen on vuorotellen kiukutellut jokaista uudistusta vastaan: ei kelvannut sähköposti, ei tekstarit, ei mikään muukaan nettipohjainen systeemi (mitä näitä nyt oli, kaikkea Sixdegreesistä ja ICQ:stä Orkut (!)-palveluun). Ei kelpaa Facebook, ei kelpaa Messenger, oli sen takana sitten FB tai Microsoft, ei kelpaa Skype, ei kelpaa Lync, ei Teams, ei kelpaa WhatsApp, ei kelpaa Zoom. Omaa ehdotusta kelpaavasta ryhmäviestimestä ei ikinä ole. Nykyään sentään kelpaa tekstari, mutta niitä tulee aika harvoin lähetettyä, kun ei oikein ole asiaa. Eipä tuo yhteydenpito nyt vuosien jälkeen muutenkaan niin tiivistä ole, mutta yleensä ollaan aina tavattu kun joku kaukomailla asuvista käy Suomessa. Ja taas valitetaan, jos ei olla lähetetty savumerkkejä, tai kirjekyyhky on kadonnut.
Jos noin hankalaksi elämänsä tekee, niin turhaan te kaverit siitä huolta kannatte. Eli jos ei tietoa saa aikanaan asioista niin se on sitten voivoi.
Oon siis ite tietyllä tavalla tommonen perusänkyrä, mutta mulle onkin ihan ok, että en saa kutsuja juhliin aikanaan tms. Fb:ssä en siis oo (mihin kaikki tällaiset kutsut yleensä tulee), nyt oon luopumassa Wa:sta uusien käyttöehtojen takia ja siirryn kokonaan Signaliin, missä jo on omat perheenjäsenet kaikki. Jos ne muutamat kaverit ei halua siirtyä Signaliin, niin tekstarilla kyllä tavoittaa edelleen ja sähköpostilla myös. Jos ei tekstarilla halua sopia näkemisistä (juuri muuta tarvetta viesteille en näe), niin sitten vaan jää näkemiset näkemättä. En ressaa asian suhteen eli asiat menee niinku menee :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua nähdä yhtä ainoatakaan meemiä, kissavideota, gif-animoitua viikonlopputervehdystä tai muutakaan someen liittyvää vaan keskittyä itse asiaan joten siksi ei puhelimeeni tule ikinä sellaista sovellusta jossa minun pitäisi joka piippaukseen jotenkin reagoida katsomalla em. materiaalia.
Ne ryhmät pystyy myös hiljentämään jos ei halua niitä piippauksia. Silloin pystyy kuitenkin satunnaisesti tarkistamaan olisiko tullut jotain mistä olisi syytä olla tietoinen.
Silti sen kaiken sälän joutuu kahlaamaan läpi, jotta saa sen olennaisimman tiedon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on älytöntä, että esimerkiksi harrastusryhmän tärkeitä ilmoituksia ei voida tehdä vaikkapa sähköpostilla. On hölmöä asettaa tietty sovellus ehdoksi osallistumiselle, on se sovellus sitten mikä tahansa.
Kaikista törkeintä oli kyllä eräs maksullinen yhdistys tietyn alan yrittäjille. Tuon yhdistyksen pointti oli vilkas keskusteluryhmä, josta ihmisillä oli paljon hyviä kokemuksia. No, liittymisen jälkeen selvisi, että kyseinen keskusteluryhmä oli Facebookissa, eikä sitä päässyt edes lukemaan ilman Facebook-tiliö. Ilman tiliä yhdistykseen liittynyt siis maksoi jäsenyysmaksunsa ihan tyhjästä. Olisi tuokin kannattanut ilmoittaa jotenkin ennen rahastamista.
Miten toteuttaisit vilkkaan keskusteluryhmän suljetulle porukalle muuten kuin Facebookissa? En itsekään pidä Facebookin valta-asemaa ongelmattomana, mutta onhan se juurikin tuollaisille keskusteluryhmille ihan verrattoman järkevä alusta.
Sähköpostilista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailij juu juua kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OLTAISPA JÄÄTY VANHOIHIN KAPULAKÄNNYKÖIHIN.
Eipäs kun savumerkkeihin ja kirjekyyhkyinhin.
No melkeinpä parempi niin. Yhtä h*lvettiä tämä nykyaika kännyköiden yleistymisestä lähtien. Pitäisi aina olla tavoitettavissa, tai vähintään soittaa takaisin jos joku on yrittänyt tavoitella. Lankapuhelinten aikaan ei kukaan ihmetellyt, että mikset vastannut vaan yritti myöhemmin uudelleen. Jos et ollut kotona, olit autuaan tietämätön mahdollisista vastaamattomista puheluista.
No tämä nyt ei liittynyt whatsappiin, mutta samaa sarjaa.
Oikeasti haluaisit palata tohon aikaan?kamalaa saada ihmiset kiinni vai?
Ihmiset kauhistelivat ja loukkaantuivat, kun en halunnut hommata älypuhelinta ja ladata whatsappia. Sen jälkeen kun lopulta sen hommasin, yksi ainoa ihminen on whatsappin kautta kertoillut ja kysellyt lyhyesti kuulumisia muutaman kuukauden välein.
Jee, nyt en ole enää änkyrä, eikä kukaan jätä porukan ulkopuolelle. Kylläpä kannatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni homma on harvinaisen simppeli. Kenenkään ei ole pakko ladata yhtään mitään sovellusta, mutta kenelläkään ei myöskään ole perusteita loukkaantua, jos 9/10 jostakin porukasta käyttää sovellusta X ja viestintä kulkee sitä kautta.
No mua ainakin suoraan sanottuna v*tuttaa kaikki wa-ryhmät. Jos oiskin niin että vain asia ilmoitettaisiin kuten sähköpostilla mutta ei.. aina muutama jää sinne vänkäämään asin vierustaa, joten puhelin piippaa tämän tästä. Ja pakko kuitenkin lukea kun ei tiedä kuka kirjoittaa ja mitä. Sähköpostitse ois paras kaikki viestit.
Just tämä! Whatsapp-ryhmät ovat ihan vihoviimeinen kanava mihinkään tiedottamiseen, kun porukkaan mahtuu aina niitä, jotka käyttävät sitä jonninjoutavaan chättäilyyn. Eivätkä tietenkään ymmärrä, jos heille ehdottaa, että perustaisivat erillisen ryhmän keskusteluja varten. Mitäpä sitä turhia kun siinähän se samassa ryhmässä käy näppärästi se chättäilykin. Koska heillä ei ole elämässä muuta tekemistä kuin istua somessa samalla kun puolella silmällä yrittää vahtia lasten edesottamuksia, niin tietenkään se saakelin whatsappin alituinen piipitys ei voi ketään muutakaan häiritä. Sitten taas ei saa edes niitä tärkeitä tietoja, jos kyllästyy siihen Whatsapp-ryhmään ja pyytää saada pelkät tiedotteet vaikka sähköpostiin. Aivan sairaan ärsyttävää.
Puhumattakaan jonninjoutavista hupivideoista.
Tai harrasteaiheiseen ryhmään postatuista asiaan kuulumattomista itsetehostusviesteistä.
Tässäpä auraan lunta. Traktorin kuva ja kolme hauiksen kuvaa.
Vastaukseksi yläpeukkuja ja hauiksenkuvia.
Lapin käräjäoikeus tuomitsi tänään vuo nna 1992 syntyneen Mus ta fa Kar im Ab du ln abi Al-Kin anin kolmesta Rovaniemellä tehdystä seks uaaliriko ksesta 5 vuoden 6 kuukauden ehdottomaan vankeuteen.
Pitkään vankeustuomioon johtivat joulukuun alussa 2020 törkeä lapsenra iskaus ja saman kuun puolessavälissä lapsen seksuaalinen hyvä ksikäyttö ja raiskauksen yritys. Kaikki rikokset Al-Kinani teki Rovaniemellä.
Tämä mies pakeni sotaa, tuli tänne ja tuhosi suomalaislapsia.
Hirviö!
Saalistaja!
Tämä ihminen ei kuulu Suomeen eikä Eurooppaan.
Helsingissä Pa ko laiset pelkästään viime vkl tehneet kolme ta oon yritystä puu koilla.lisäksi nämä elukat aiheuttavat kansan kahtiajaon ja nostavat vihan myös vasemmistoa ja vihreitä kohtaan
Nainen 28, vihervasemmistolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua nähdä yhtä ainoatakaan meemiä, kissavideota, gif-animoitua viikonlopputervehdystä tai muutakaan someen liittyvää vaan keskittyä itse asiaan joten siksi ei puhelimeeni tule ikinä sellaista sovellusta jossa minun pitäisi joka piippaukseen jotenkin reagoida katsomalla em. materiaalia.
Ne ryhmät pystyy myös hiljentämään jos ei halua niitä piippauksia. Silloin pystyy kuitenkin satunnaisesti tarkistamaan olisiko tullut jotain mistä olisi syytä olla tietoinen.
Silti sen kaiken sälän joutuu kahlaamaan läpi, jotta saa sen olennaisimman tiedon.
Se ei sitten taas ole whatsappin vika jos ihmiset ei osaa käyttää sitä minkään etiketin mukaan. Ihan sama ongelma on aikanaan nähty sähköpostissakin, että sitä alettiin käyttää lähinnä kaikkien hassujen kissavideoiden lähettämiseen. Nykyään sinne tulee melkein pelkästään roskapostia vaikka olen yrittänyt blokata kaikki mainokset. Siksi en taas pidä sähköpostia millään tavalla kätevänä väylänä tiedottamiseen tai keskustelemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on älytöntä, että esimerkiksi harrastusryhmän tärkeitä ilmoituksia ei voida tehdä vaikkapa sähköpostilla. On hölmöä asettaa tietty sovellus ehdoksi osallistumiselle, on se sovellus sitten mikä tahansa.
Kaikista törkeintä oli kyllä eräs maksullinen yhdistys tietyn alan yrittäjille. Tuon yhdistyksen pointti oli vilkas keskusteluryhmä, josta ihmisillä oli paljon hyviä kokemuksia. No, liittymisen jälkeen selvisi, että kyseinen keskusteluryhmä oli Facebookissa, eikä sitä päässyt edes lukemaan ilman Facebook-tiliö. Ilman tiliä yhdistykseen liittynyt siis maksoi jäsenyysmaksunsa ihan tyhjästä. Olisi tuokin kannattanut ilmoittaa jotenkin ennen rahastamista.
Miten toteuttaisit vilkkaan keskusteluryhmän suljetulle porukalle muuten kuin Facebookissa? En itsekään pidä Facebookin valta-asemaa ongelmattomana, mutta onhan se juurikin tuollaisille keskusteluryhmille ihan verrattoman järkevä alusta.
No itse olettaisin, että ainakin yhdistys, jonka jäsenmaksu on jotain 100-200 euroa vuodessa, tekisi oman fooruminsa keskustelua varten.
Foorumit ovat hintavia ja raskaita ylläpitää.
Isojenkin yhdistysten foorumit(Ursa, Skepsis...) ovat näivettyneitä, koska "kaikki" keskustelevat Facebookissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei sitten taas ole whatsappin vika jos ihmiset ei osaa käyttää sitä minkään etiketin mukaan. Ihan sama ongelma on aikanaan nähty sähköpostissakin, että sitä alettiin käyttää lähinnä kaikkien hassujen kissavideoiden lähettämiseen. Nykyään sinne tulee melkein pelkästään roskapostia vaikka olen yrittänyt blokata kaikki mainokset. Siksi en taas pidä sähköpostia millään tavalla kätevänä väylänä tiedottamiseen tai keskustelemiseen.
Niin, no tuo on se syy, miksei moni niihin Wa-ryhmiin halua.
Wa:ssa vikana onkin tietoturvallisuuden puute ja kaupallisuus.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse olettaisin, että ainakin yhdistys, jonka jäsenmaksu on jotain 100-200 euroa vuodessa, tekisi oman fooruminsa keskustelua varten.
Isojenkin yhdistysten foorumit(Ursa, Skepsis...) ovat näivettyneitä, koska "kaikki" keskustelevat Facebookissa.
No ainakin muutama vuosi sitten hyvä foorumipohja maksoi pari sataa euroa.
Moderointi sen sijaan on yhtä raskasta, on vartioitavana sitten foorumi tai Facebook-ryhmä.
Totta kai foorumit näivettyvät, jos keskustelut mahdollistetaan muualla tai parhaassa tapauksessa jopa ohjataan muualle. Tässä tapauksessa kuitenkin jäsenten keskusteluryhmä on yhdistyksen vetonaula. Ja nämä keskustelut tapahtuvat siellä, minne keskustelut ohjataan. Ei ole mitään syytä, miksei tässä tapauksessa yhdistyksen oma foorumi toimisi yhtä hyvin, koska siihen ryhmään halutaan niin paljon, että siitä ollaan valmiita maksamaan. On ihan eri perustaa foorumi ja sitten odotella sinne keskustelijoita.
Itse mietin lähinnä, että mahtaakohan Facebookin käyttöehdot edes sallia maksullisten ryhmien perustamista.
Miksi AV muuten ole vielä näivettynyt? Tämän logiikan mukaanhan kenenkään ei pitäisi jaksaa tänne erikseen lähteä, kun kerran Facebookissa voi keskustella muutenkin.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpostilista.
Riippuu varmaan ikäryhmästä. Itselle kuulostaa vanhanaikaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tietenkään Whatsappin vika, mutta tuo nyt on yksi syy siihen, miksi jotkut ovat haluttomia liittymään Whatsapp-ryhmiin. Ei normaalilla työtätekevällä ihmisellä aika riitä montaa ryhmää seurata, kun ne täytetään jonninjoutavalla sillisalaatilla. Jos tuollainen ryhmä on tiedottamista varten perustettu, se pitäisi pitää tiedotuskanavana ja perustaa keskustelulle oma ryhmä. Mutta eihän se jostain syystä useinkaan onnistu. Nämä chättäilijämammat vetää herneen nenään saman tien, jos vähänkään joku yrittää vihjailla, että heidän juttunsa ei kauheasti kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin muutama vuosi sitten hyvä foorumipohja maksoi pari sataa euroa.
Moderointi sen sijaan on yhtä raskasta, on vartioitavana sitten foorumi tai Facebook-ryhmä.
Totta kai foorumit näivettyvät, jos keskustelut mahdollistetaan muualla tai parhaassa tapauksessa jopa ohjataan muualle. Tässä tapauksessa kuitenkin jäsenten keskusteluryhmä on yhdistyksen vetonaula. Ja nämä keskustelut tapahtuvat siellä, minne keskustelut ohjataan. Ei ole mitään syytä, miksei tässä tapauksessa yhdistyksen oma foorumi toimisi yhtä hyvin, koska siihen ryhmään halutaan niin paljon, että siitä ollaan valmiita maksamaan. On ihan eri perustaa foorumi ja sitten odotella sinne keskustelijoita.
Itse mietin lähinnä, että mahtaakohan Facebookin käyttöehdot edes sallia maksullisten ryhmien perustamista.
Miksi AV muuten ole vielä näivettynyt? Tämän logiikan mukaanhan kenenkään ei pitäisi jaksaa tänne erikseen lähteä, kun kerran Facebookissa voi keskustella muutenkin.
Tämän foorumin vetonaula on anonymiteetti.
Olen juuri joutunut todistamaan itselleni rakkaiden yhdistysten keskustelufoorumien näivettymistä.
Yksi kokonainen minulle tärkeä harraste on kadonnut useamman kerhon nettisivujen keskustelufoorumeilta facebookiin ja kymmeniin WA- ryhmiin.
Itse en ees voi ladata, koska en käytä älypuhelinta.
Välillä itsekin huomaan sen kuinka pihalla olen somesta, kun en käytä juuri mitään. Olen vielä aika nuorikin. Tosin olen yksinäinen ja ei ole ystäviä, joten somen palvelut vähän turhia minulle
Kyllä se vain on vahvistanut asemaansa juurikin yhdistysten ja yritysten infokanavana.
Saanko kysyä, minkä ikäinen olet ja minkä ikäisiä pidät vanhuksina?