Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terapia pahensi tunnelukkoja

Vierailija
03.05.2021 |

Siinäpä se lyhyesti. Terapian jälkeen on entistä pahempi olo. Lisäksi tuntuu etten koskaan tule saamaan ongelmiini apua, miksi siis edes etsiä sitä. Metsään meni pahasti.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nyt jatkaa tästä eteenpäin? Hyviä ideoita?

Vierailija
2/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä niin erityinen ongelma sinulla on kun kukaan ei sitä osaa ymmärtää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nihilismi ja lääkitys. Ongelmat eivät ratkea, mutta ne lakkaavat haittaamasta.

Vierailija
4/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia ja päälääkkeet ei paranna mitään.

Vierailija
5/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nihilismi ja lääkitys. Ongelmat eivät ratkea, mutta ne lakkaavat haittaamasta.

😞

Vierailija
6/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä niin erityinen ongelma sinulla on kun kukaan ei sitä osaa ymmärtää?

Ivallinen ihmisten suhtautuminen?

Vierailija
7/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista löytää joku vertaistukiryhmä?

Joitakin auttaa kun lukee "itse-apu-kirjaa", jonka on kirjoittanut psykologi tai joku, joka on käynyt samanlaisen tilanteen läpi. Voi löytyä englanniksi, jos omaa "ongelmaa" ei ole asiallisesti tai kattavasti käsitelty suomenkielisessä kirjallisuudessa.

Voi myös kirjoittaa paperille, "päiväkirjaan", dialogi-muodossa: kirjoitat tuntemuksiasia paperille, mutta jätät väliä ja samalla tai myöhemmin pyrit vastaamaan itsellesi myötätuntoisesti, samalla tavalla kun vastaisit hyvälle ystävällesi tai pikkusisaruksellesi, kun hänellä olisi ongelma ja pohtisit sitä hänen kanssaan.

Vierailija
8/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista löytää joku vertaistukiryhmä?

Joitakin auttaa kun lukee "itse-apu-kirjaa", jonka on kirjoittanut psykologi tai joku, joka on käynyt samanlaisen tilanteen läpi. Voi löytyä englanniksi, jos omaa "ongelmaa" ei ole asiallisesti tai kattavasti käsitelty suomenkielisessä kirjallisuudessa.

Voi myös kirjoittaa paperille, "päiväkirjaan", dialogi-muodossa: kirjoitat tuntemuksiasia paperille, mutta jätät väliä ja samalla tai myöhemmin pyrit vastaamaan itsellesi myötätuntoisesti, samalla tavalla kun vastaisit hyvälle ystävällesi tai pikkusisaruksellesi, kun hänellä olisi ongelma ja pohtisit sitä hänen kanssaan.

Asun pienellä paikkakunnalla. En usko täältä löytyvän helposti vertaistukea.

Ongelmat eivät varmaan ole mitään erityisen harvinaisia, mutta tuntuu etten tule niiden kanssa asianmukaisesti kohdatuksi. Tuntuu todella vaikealta.

Vierailija
9/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kuvitellaan, että terapia on se mikä parantaa. Se on kuitenkin ihmisen itsensä tehtävä se työ. Esim pariterapapia ei tuo tunnesidetta takaisin parin välille. Itse pitää oivaltaa, mikä se ongelman juju lopulta on ja onko valmis pääsemään eteenpäin ja eheytymään. 

Vierailija
10/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on itseä helpottanut sellainen ajatus ongelmieni kanssa, että siinä kohtaa kun murtuu ja ne ongelmat vaan konkretisoituu selkeämmin, on ottanut askeleen kohti kehitystä. Nyt kun hahmotat paremmin mikä on pielessä, on niitä ongelmia helpompi lähteä ratkomaan ja kohtaamaan.

Tämä teoria perustuu Kazimier Dabrowskin positiiviseen disintegraatioon. Siinä pidetään psykologista painetta ja ahdistumista välttämättömänä yksilön henkiselle kasvulle ja näin ollen nämä disintegraatiset prosessit nähdään positiivisena seikkana.

Olet siirtynyt uudelle tasolle kehityksessä.

Vierailija
11/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut nyt muutamalta nuorelta, jotka ovat terapian loppuvaiheessa että yhtäkkiä psykologi onkin syyllistänyt heidät, että se paha olo on oma vika. Ja nuoret sitten kokevat että terapiaan ei ole mukava mennä ja että se oli turhaa.

Miksi ei osata poimia sieltä terapiasta kaikki se hyvä mikä on auttanut? Ei kai ne kaikki vuodet yhtäkkiä mene hukkaan?

Jos terapeutti syyllistää, niin eikö voisi jättää sen omaan arvoonsa ja todeta että ihminen siinä päästeli suustaan vähemmän kivan asian. Jokaisessa kun varmaan on sitä syytä. Terapeutin ei sitä ehkä kuuluisi kovin terävästi tuoda esille kun vastassa on ihminen joka ei osaa käsitellä asiaa oikein.

Itse en terapiasta paljoa käsitä, mutta olen ajatellut että terapeutti on se, joka pyörittää sen palikan muitakin sivuja näkyviin silloin kun asiakas näkee vain se yhden sivun ja on sokea niille muille. Joku joka näkee muitakin mahdollisuuksia ja toimintatapoja ja tarjoaa niitä käytettäväksi. Aina niitä uusia työkaluja ei ehkä uskalla ottaa käyttöön tai ei uskalla tehdä toisin, koska se vanha toimintamalli on tuttu ja turvallinen vaikka ei toimikaan.

Vierailija
12/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ymmärrät sen, että mitä enemmän puhut terapiassa traumoista sitä enemmän vahvistat traumakytkentöjä aivoissasi, koska joka kerta kun muistat trauman aivosi elää sen uudelleen ja silloin kytkentä vahvistuu. Mitä enenmän keskityt mihinkään ongelmaan sitä voimakkaammaksi kytkentä aivoissasi muodostuu. Ongelmien sijaan keskity ratkaisuun ja muodosta uusia toimivia ja parantavia kytkentöjä aivoissasi, anna viallisten kytkentöjen näivettyä käyttämättöminä.

Vierailija
13/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin kieltämättä masentavaa, kun se ammattilainen, jonka luokse menee  apua saamaan, ei ota vakavasti ongelmaa tai ei kohtaa tai ymmärrä asiakkaan tilannetta. Näin tapahtuu niin psykologi- kuin lääkäripalveluissa, joskus asiantuntija ei vain ymmärrä, osaa tai hänellä ei ole resursseja enempään.

Vaikeassa tilanteessa voi olla hankalaa löytää itse edes niitä "itse-apu-kirjoja", joka auttaisi näkemään, miten tilanteesta voisi päästä eteenpäin, lukemalla, miten joku muu on tilanteen käsitellyt/oppinut käsittelemään (joskushan tilanne on esim. jatkuva esim. omaishoitajan väsymys/masennus tms).

Tietämättä yhtään millainen tunnelukko on kyseessä, niin ainakin tunteiden tuntemisesta on kirjoittanut  psykoterapeutti Katja Myllyviita: Tunne tunteesi.

"Tämän kirjan tarkoituksena on auttaa lukijaa tunnistamaan tunteisiin liittyviä vaikeuksia, kohtaamaan hankaliksi koettuja tunteita ja hyödyntämään tunteiden tarkoituksenmukaisuutta omassa elämässä, ihmissuhteissa ja itselle tärkeiden asioiden edistämisessä. Kirjan harjoitukset auttavat sinua rauhoittumaan ja säätelemään tunteitasi."

Vierailija
14/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut nyt muutamalta nuorelta, jotka ovat terapian loppuvaiheessa että yhtäkkiä psykologi onkin syyllistänyt heidät, että se paha olo on oma vika. Ja nuoret sitten kokevat että terapiaan ei ole mukava mennä ja että se oli turhaa.

Miksi ei osata poimia sieltä terapiasta kaikki se hyvä mikä on auttanut? Ei kai ne kaikki vuodet yhtäkkiä mene hukkaan?

Jos terapeutti syyllistää, niin eikö voisi jättää sen omaan arvoonsa ja todeta että ihminen siinä päästeli suustaan vähemmän kivan asian. Jokaisessa kun varmaan on sitä syytä. Terapeutin ei sitä ehkä kuuluisi kovin terävästi tuoda esille kun vastassa on ihminen joka ei osaa käsitellä asiaa oikein.

Itse en terapiasta paljoa käsitä, mutta olen ajatellut että terapeutti on se, joka pyörittää sen palikan muitakin sivuja näkyviin silloin kun asiakas näkee vain se yhden sivun ja on sokea niille muille. Joku joka näkee muitakin mahdollisuuksia ja toimintatapoja ja tarjoaa niitä käytettäväksi. Aina niitä uusia työkaluja ei ehkä uskalla ottaa käyttöön tai ei uskalla tehdä toisin, koska se vanha toimintamalli on tuttu ja turvallinen vaikka ei toimikaan.

"Itse en terapiasta paljon käsitä..." No et selvästikään. Terapiassa hoitoa antavan tahon ei ole tarkoitus antaa asiakkaan ymmärtää olevan pelkässä sivuosassa omassa elämässään, kyllä asiantuntija tietää ja ymmärtää kaiken häntä paremmin.

Vierailija
15/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se onkin kieltämättä masentavaa, kun se ammattilainen, jonka luokse menee  apua saamaan, ei ota vakavasti ongelmaa tai ei kohtaa tai ymmärrä asiakkaan tilannetta. Näin tapahtuu niin psykologi- kuin lääkäripalveluissa, joskus asiantuntija ei vain ymmärrä, osaa tai hänellä ei ole resursseja enempään.

Vaikeassa tilanteessa voi olla hankalaa löytää itse edes niitä "itse-apu-kirjoja", joka auttaisi näkemään, miten tilanteesta voisi päästä eteenpäin, lukemalla, miten joku muu on tilanteen käsitellyt/oppinut käsittelemään (joskushan tilanne on esim. jatkuva esim. omaishoitajan väsymys/masennus tms).

Tietämättä yhtään millainen tunnelukko on kyseessä, niin ainakin tunteiden tuntemisesta on kirjoittanut  psykoterapeutti Katja Myllyviita: Tunne tunteesi.

"Tämän kirjan tarkoituksena on auttaa lukijaa tunnistamaan tunteisiin liittyviä vaikeuksia, kohtaamaan hankaliksi koettuja tunteita ja hyödyntämään tunteiden tarkoituksenmukaisuutta omassa elämässä, ihmissuhteissa ja itselle tärkeiden asioiden edistämisessä. Kirjan harjoitukset auttavat sinua rauhoittumaan ja säätelemään tunteitasi."

Kiitos vinkistä, tutustun tähän.

Vierailija
16/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on itseä helpottanut sellainen ajatus ongelmieni kanssa, että siinä kohtaa kun murtuu ja ne ongelmat vaan konkretisoituu selkeämmin, on ottanut askeleen kohti kehitystä. Nyt kun hahmotat paremmin mikä on pielessä, on niitä ongelmia helpompi lähteä ratkomaan ja kohtaamaan.

Tämä teoria perustuu Kazimier Dabrowskin positiiviseen disintegraatioon. Siinä pidetään psykologista painetta ja ahdistumista välttämättömänä yksilön henkiselle kasvulle ja näin ollen nämä disintegraatiset prosessit nähdään positiivisena seikkana.

Ei tunnu siltä. Sain vain lisää traumaattisia kokemuksia taakaksi.

Vierailija
17/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä ahdistaa sana tunnelukko. Se tekee asioista jotenkin vielä vaikeampia käsitellä kun ne ovat ikäänkuin "lukkojen takana" ja tarvitaan vain se yksi avain joka avaa ja pelastaa ja sitten kaikki on hyvin. Vaikka eihän tuollaiset asiat sormia napauttamalla tai avainta kääntämällä parane. Vaikka oivaltaisi jotain tärkeää, menee pitkä aika opetella uusia tapoja, käytäntöjä ja käyttäytymismalleja. Vaikka tietäisi miten kannattaisi toimia, on vaikea poiketa siitä totutusta huonosta käyttäytymismallista. Varsinkin yllättävissä ja haastavissa tilanteissa.

Vierailija
18/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät sen, että mitä enemmän puhut terapiassa traumoista sitä enemmän vahvistat traumakytkentöjä aivoissasi, koska joka kerta kun muistat trauman aivosi elää sen uudelleen ja silloin kytkentä vahvistuu. Mitä enenmän keskityt mihinkään ongelmaan sitä voimakkaammaksi kytkentä aivoissasi muodostuu. Ongelmien sijaan keskity ratkaisuun ja muodosta uusia toimivia ja parantavia kytkentöjä aivoissasi, anna viallisten kytkentöjen näivettyä käyttämättöminä.

Turha laittaa niitä alanuolia. Toisin kuin psykiatria, neurologia ei ole uskomustiede vaan perustuu faktoihin ja nämä tulokset on saatu kuvaamalla henkilöiden aivoja kun he puhuvat traumoistaan ja on huomattu kyseinen kehitys. 

Vierailija
19/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi kyökkipsykologi ilmoittautuu.

Kun kyseessä ovat psyyken ongelmat, ja ihmisen ollessa holistinen psyykkis-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus, niin eivätkö nimenomaan fyysinen kehon käyttäminen (liikunta, riittävissä määrin rasittava fyysinen työ) ja sosiaalinen kanssakäyminen pysty pikkuhiljaa parantamaan myös psyykettä ja ainakin viemään pois psyykkeen kehämäisistä ajatuksista?

Vierailija
20/61 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tunnu siltä. Sain vain lisää traumaattisia kokemuksia taakaksi.

Se ottaa aikansa kun selviää järkytyksestä.. mutta päämäärä täytyy pitää vain mielessä, eli kohti parempaa. Kohti kehitystä.

Muista että ihmisarvosi pysyy samana aina, olit sitten masentunut tai et. Olet arvokas joka tapauksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi