Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikki elämäntapavalmentajat yms. ovat itse aivan sekaisin

Vierailija
02.05.2021 |

Olen viimeisen 15 vuoden aikana nähnyt useamman tutun, työkaverin ja (entisen) ystävän ryhtyvän jonkinlaiseksi hyvinvoinnin, henkisen kasvun tai muun self help -genren valmentajaksi. Usein nämä tyypit yhdistelevät jonkinlaista nee age -spirituaalisuutta itse opiskeltuun "psykologiaan" ja tarjoavat palveluitaan somen kautta. Kyse ei siis missään nimessä ammattimaisesti psykologiaa opiskelevista ihmisistä.

Yhteistä näille tyypeille on, että he ovat itse aivan sekaisin. Useimmilla taustalla runsaasti myrkyllisiä ihmissuhteita, poltettuja siltoja, burn outeja, keskeytyneitä opintoja, mokaamisia työelämässä ja manipuloivaa käytöstä, joka kuorrutetaan mairealla hymyllä, markan aforismeilla ja kyvyllä suoltaa sellaista muka-psykologista paskaa joka muuttaa mustan valkoiseksi. Monilla on myös suoranaista valehtelua; esim. asiat joiden olen itse todistanut menneen tavalla X, muunnellaan omissa kanavissa ja henkilöbrändin rakentamisessa olevan Y. Kiusaajista tulee kiusattuja, lapsia vihanneet muka kärsivät lapsettomuudesta, hirveitä parisuhteita / kumppaneita silotellaan ja aivan tavallisia dramatisoidaan...

Hirvittää, että tallaiset tyypit sitten "valmentavat" muita, elämässään suuntaa etsiviä ihmisiä. Ehkä alalla on joitain tyyppejä, jotka eivät vain ole harhaisia tai narsistisia itsensäkoristajia jotka ajavat omaa agendaa. Omat havainnot vain ovat täysin päinvastaisia.

Oletteko osallistuneet joihinkin tällaisiin valmennuksiin? Onko niistä ollut hyötyä? Uskotteko tietävänne jonkun tällaisen valmentajan, joka ei olisi todellisuudessa kiero ja narsistinen?

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut omakohtaisesti. Kysyttävää?

Vierailija
42/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Kaffebulla wrote:

Vierailija kirjoitti:

On huvittavaa, kun esimerkiksi julkkikset jokaisen kaatuneen suhteen, tai liiton jälkeen antavat haastatteluja, miten ovat oppineet ja kasvaneet. Ehkä kirjoittavat kirjan. Kunnes löytävät itsensä tismalleen samasta tilanteesta vuoden, tai parin päästä.

Tulee mieleen Rakel Lignell ja ikuinen laihdutus. Vähintään kerran vuodessa on jossain lehdessä selittämässä, miten vasta nyt on löytänyt tasapainon.

Täällä oli pitkä ketju Anna Liljeroosin 400€ lihavien vertaistukiryhmästä. Hän siis itse on jojoillut vuosikausia ja kävi vasta lihavuusleikkauksessa eikä ole vielä lähelläkään terveitä elämäntapoja ja painon tasaus- ja ylläpitovaihetta.

Ketju on vielä olemassa ja sielläkin verrattiin Annaa Raxuun.

Kenenkään laihtuneen ei kannattaisi huudella mitään ennen kuin on pysynyt tasaisesti painossaan ainakin pari vuotta. Piia Penttala oli viime vuonna otsikossa lihavuusleikkauksen jälkeen. Nyt näyttää pyöristyneen takaisin ja pastaa ja lihapullia näyttää mahtuvan mahaan. Eli henkisesti mikään ei muuttunut. 

Mutta ylläpidosta ei saane mediaseksikästä juttua ja raflaavia ennen-jälkeen -kuvia, joita tuo Annakin nyt esittelee vain puoli vuotta leikkauksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä persoonallinen lääkäri Mikael Kivivuori, joka tuolla mielenosoituksissa heiluu vastustamassa lääketiedettä, on myös olevinaan joku valmentaja. En ehkä hänen valmennettavaksi menisi

Vaarallinen tyyppi, hänessä on karismaa ja osaa kuullostaa vakuuttavalta mikä voi vedota juuri oikealla tavalla itsensä kanssa hukassa olevaan ihmiseen. Vielä kun on se ihailtu lääkärin koulutuskin. Nämä tällaiset ovat kuin uskonnollisen kultin johtajia, pahimmillaan erittäin taitavia manipuloimaan. 

Vierailija
44/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdelle kaverille kävi näin. Pää on ihan sekaisin, mutta omasta mielestään hänellä on salattua tietoa. Hänellä on suuri tarve tulla kunnioitetuksi guruksi, joka kääntää ihmiskunnan raiteilleen. Ajatuksensa eivät perustu mihinkään muuhun kuin omaan tunteisiin. 

Vierailija
45/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin tuon Minun totuuteni -dokumentin. Onhan toi Kivivuori ihan heilahtanut tyyppi. Eikä kyllä laulaakaan osaa! Tuli ihan paha olo, kun katseli hänen meuhkaamista. Mitä vanhempansakin ajattelevat, heitäkin näkyi ohjelmissa. On kaverilla varmaan joku diagnoosi...raskas ihminen joka tapauksessa. Toivottavasti noi rokotuskielteiset katsoivat ohjelman - ehkä joku heräsi, että ei hel...

Se, että yksi (tai muutama) koronarokotteiden vastustaja on tärähtänyt tarkoittaa, että kaikki vastustajat on lähtökohtaisesti tärähtäneitä ja/tai myös väärässä kyseisestä asiasta?

Samalla logiikalla ihan jokainen ihminen tässä maailmassa on tärähtänyt ja väärässä kaikesta.

Vierailija
46/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että siitä puhem mistä puute. Iso osa ihmisistä tekee erilaisia asioita, koska yrittää parantaa itseään.

Uskon myös, että suurin osa on liikkeellä auttamismielessä. He oikeasti tahtovat auttaa. niin kyyninen en ole, että uskoisin narsisimiin.

Vierailija
47/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin samaa mieltä Ap!

Elämäntapavalmentajia (ja somemainostajia) löytyy pilvin pimein. Tähänkö on tultu?

Kun julkkis esitteee kiviä, joka-aamuista mereen kävelyään (uimaan) ja puhuu hölynpölyä, monet somessa kehuvat ja ylistävät. Joka aamu (?) sama julistus valosta ja elämän kokemisesta. Podissa julistaa filosofiaansa. Minulle sellainen olisi raskasta seurata (ei tarvitse). 

Kyseinen julkkissomettaja on vain esimerkki toiminnasta, jota en voi ymmärtää. Samaan aikaan hoitoalalla yms koetaan työvoimapulaa

Vierailija
48/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Kaffebulla wrote:

Vierailija kirjoitti:

On huvittavaa, kun esimerkiksi julkkikset jokaisen kaatuneen suhteen, tai liiton jälkeen antavat haastatteluja, miten ovat oppineet ja kasvaneet. Ehkä kirjoittavat kirjan. Kunnes löytävät itsensä tismalleen samasta tilanteesta vuoden, tai parin päästä.

Tulee mieleen Rakel Lignell ja ikuinen laihdutus. Vähintään kerran vuodessa on jossain lehdessä selittämässä, miten vasta nyt on löytänyt tasapainon.

Täällä oli pitkä ketju Anna Liljeroosin 400€ lihavien vertaistukiryhmästä. Hän siis itse on jojoillut vuosikausia ja kävi vasta lihavuusleikkauksessa eikä ole vielä lähelläkään terveitä elämäntapoja ja painon tasaus- ja ylläpitovaihetta.

Ketju on vielä olemassa ja sielläkin verr

Millä meriiteillä AL on some-vaikuttaja? Sisältö on vain oman kroppan esittelyä.

Vierailija
49/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jees hysteeristä vouhotusta enimmäkseen

Vierailija
50/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On totta, että siitä puhem mistä puute. Iso osa ihmisistä tekee erilaisia asioita, koska yrittää parantaa itseään.

Uskon myös, että suurin osa on liikkeellä auttamismielessä. He oikeasti tahtovat auttaa. niin kyyninen en ole, että uskoisin narsisimiin.

Totta. Tälle uskomukselle saisi jo antaa kenkää. Et voi auttaa ketään, jos et ole tasapainossa itsesi kanssa.

Minäkään en usko, että kaikki elämäntaito-, hyvinvointi- ja manifestointivalmentajat ovat narsisteja. Sen sijaan suuri osa vaikuttaa naiiveilta ja itsekeskeisiltä, vähän keskenkasvuisilta ihmisiltä, jotka ovat hurahtaneet johonkin tiettyyn konseptiin mutta joilla ei ole muiden auttamiseen vaativaa näkemystä, kokemusta ja itsereflektiotaitoja. Auttaminen lähtee tässä tapauksessa valmentajan omista tarpeista, mitä ei koskaan pitäisi tapahtua. Silloin lopputulos voi olla todella huono, vaikka valmentaja ei narsistinen persoona olisikaan.

Vierailija
51/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologit myös.

Vierailija
52/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on usein pakkomielle asioihin, joita haluavat tehdä. Mitä intensiivisempää touhua, sitä enemmän pitää varoa. Nämä hyvinvointivalmentajat on ihan huuhaata. Suurin osa psykologeistakaan ei ymmärrä mistään mitään. 

Vierailija
53/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkedinissä noita kaikenlaisia käärmeöljykauppiaita on mainostamassa itse itseään roppa kaupalla.

Eräs tarjosi mm. apua vaikeiden tilanteiden sanoittamiseen

Vierailija
54/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on. 

Heikossa hapessa narsistin jälkeen halusi kuulla mitä tahansa "positiivista". Toivuttuani ymmärrän nyt sen olleen vain ns. pelastusrengas. 

Masennuslääke toi tasapainoa arkeen. 

Vierailija
55/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokenut omakohtaisesti. Kysyttävää?

Kerro kaikki vaan.

Vierailija
56/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Kaffebulla wrote:

Vierailija kirjoitti:

Ketju on vielä olemassa ja sielläkin verr

Eikö saa iloita onnistumisesta?

Vierailija
57/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Kaffebulla wrote:

Vierailija kirjoitti:

Saa, mutta onnistuminen tulisi määritellä vasta parin vuoden päästä. Puoli vuotta on lyhyt aika pysyvässä  painonhallinnassa.

Vierailija
58/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta tutkimusten mukaan onnellisimpia ovat ihmiset, jotka ovat taitavia valehtelemaan itselleen. Masentuneet sen sijaan usein näkevät a

Tämä on ihan varmasti totta. Kun olet kerran nähnyt miten mätä tämä maailma ja ihmiset siinä ovat, niin et oikein pysty "un seen".

On tosi tylsää, kun ihmiset ketkä elävät omassa pienessä kivassa valheellisessa kuplassaan iloisesti porkuttaen, tulevat kertomaan ylhäältä päin, miten masentunut tahallaan vaan piehtaroi negatiivisessa, ja aktiivisesti etsii kaikesta vain sitä negatiivista.

Ei se oikeasti mene niin. Itse yritän etsiä edes jotain kivaa ja hyvää, mutta aina paljastuu että psgaahan sitä siihenkin ja tuohonkin ns. hyvään juttuun kätkeytyy.

Kaikkein helpointa masentuneena on ryhtyä erakoksi, mutta siitäkin syyllistetään ja käsketään "tulemaan sieltä kolosta ihmisten ilmoille". Mutta kun ihan oikeasti ne ihmisten ilmat ja ihmiset on juuri se mikä masentaa.

Vierailija
59/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uushenkinen kyökkipsykologia on lyönyt itsensä läpi, niin kuin muukin new age-henkisyys ja vaihtoehtohoidot.

Mutta eihän itseään ja totuutta etsivä ihminen nyt toista samanlaista etsijää voi mitenkään auttaa selville vesille! Matt. 15:14 sanoo "he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat".

Vaan "kun tulette tuntemaan totuuden, totuus on tekevä teidät vapaiksi", sanoo Johannes evankeliumissaan, ja Jeesus Kristus tähdensi, että: "MINÄ olen tie, totuus ja elämä".

Vierailija
60/97 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikkein helpointa masentuneena on ryhtyä erakoksi, mutta siitäkin syyllistetään ja käsketään "tulemaan sieltä kolosta ihmisten ilmoille". Mutta kun ihan oikeasti ne ihmisten ilmat ja ihmiset on juuri se mikä masentaa."

BOOM! Tässä se totuus on. Olen elämäni varrella kärsinyt muutamia masennusjaksoja. Yleensä ne on laukaisseet kuormittavat tilanteet ihmissuhteissa. Se ensimmäinen masennus tuli parisuhteessa alkoholistin kanssa joka manipuloi ja mm. uhkaili itsemurhalla.

Vuosia elellyt itsenäistä elämää, perustyytyväisenä, ilman masennusta, en ollut itkenyt vuosiin, elämässä oli hyvä vire, virtaa ja iloa, ei masennusta.

Noh, ajattelin self helpmäisesti, että "pitää poistua mukavuusalueelta" jne. ja aloitin uuden ihmissuhteen ja aloin liikkumaan enemmän ihmisten parissa. Lopputulos oli varmaan jo kliinistä lähtentelevä raju masennus, jota yritän nyt työstää pois, koska lääkkeitä viimeksi syönyt yli vuosikymmen sitten ja oli kauheaa vieroittautua niistä. On ollut elävä helvetti nämä viimeiset kuukaudet, paikoin menetin jo elämänhaluni eikä tuolla ihmisten parissa liikkuminen sitä ole palauttanut. Valtaosa ihmisistä on piittaamattomia, ilkeitä ja ikäviä toinen toisiaan kohtaan.

Aion nyt vetäytyä takaisin itseeni, pakittaa ihan kunnolla, pistää poikki jokaisen kuormittavan ja masentavan ihmissuhteen ja toivoa parasta, että ilo ja valo palaisi vielä elämääni. Nevö ägeen! Mielummin elämän "mukavuusalueella" vahvana, vapaana ja terveenä kuin sairaana ja surkeana "itseäni haastaen".