Kaikki elämäntapavalmentajat yms. ovat itse aivan sekaisin
Olen viimeisen 15 vuoden aikana nähnyt useamman tutun, työkaverin ja (entisen) ystävän ryhtyvän jonkinlaiseksi hyvinvoinnin, henkisen kasvun tai muun self help -genren valmentajaksi. Usein nämä tyypit yhdistelevät jonkinlaista nee age -spirituaalisuutta itse opiskeltuun "psykologiaan" ja tarjoavat palveluitaan somen kautta. Kyse ei siis missään nimessä ammattimaisesti psykologiaa opiskelevista ihmisistä.
Yhteistä näille tyypeille on, että he ovat itse aivan sekaisin. Useimmilla taustalla runsaasti myrkyllisiä ihmissuhteita, poltettuja siltoja, burn outeja, keskeytyneitä opintoja, mokaamisia työelämässä ja manipuloivaa käytöstä, joka kuorrutetaan mairealla hymyllä, markan aforismeilla ja kyvyllä suoltaa sellaista muka-psykologista paskaa joka muuttaa mustan valkoiseksi. Monilla on myös suoranaista valehtelua; esim. asiat joiden olen itse todistanut menneen tavalla X, muunnellaan omissa kanavissa ja henkilöbrändin rakentamisessa olevan Y. Kiusaajista tulee kiusattuja, lapsia vihanneet muka kärsivät lapsettomuudesta, hirveitä parisuhteita / kumppaneita silotellaan ja aivan tavallisia dramatisoidaan...
Hirvittää, että tallaiset tyypit sitten "valmentavat" muita, elämässään suuntaa etsiviä ihmisiä. Ehkä alalla on joitain tyyppejä, jotka eivät vain ole harhaisia tai narsistisia itsensäkoristajia jotka ajavat omaa agendaa. Omat havainnot vain ovat täysin päinvastaisia.
Oletteko osallistuneet joihinkin tällaisiin valmennuksiin? Onko niistä ollut hyötyä? Uskotteko tietävänne jonkun tällaisen valmentajan, joka ei olisi todellisuudessa kiero ja narsistinen?
Kommentit (97)
ravintoterapeutteja on netti pullollaan ja useimmilla ohjeet ovat jotain ihan muuta kuin mitä ravitsemusterapeutti antaisi. Erilaiset elämäntapavalmentajat suosittelevat kaikenlaisia lisäravinteita ja milloin mitäkin ihmeaineita erilaisiin vaivoihin joita esimerkiksi endokrinologi tai gynekologi ei todellakaan suosittelisi. On vaikka mitä self-help mindfulnessterapiaa ja yksisarvishoitoja ja homeopatiaa joita koulutetut terveydenhuollon ammattilaiset eivät toteuta eivätkä edes saa suositella. yhteistä näille kaikille edellämainituille on nimenomaan se, että minkäänlaista tieteellisen tarkastelun kestävää tutkimusta ei näille ohjeistuksille ja hoidoille ole olemassakaan, silti ihmiset laittavat mieluummin rahansa huuhaahan kuin menevät hakemaan apua terveydenhuollosta jossa asiat on oikeasti tutkittu
Valmentaja kohtaa ihmisen eri tavalla kuin mitä terveyskeskuksessa kohdataan. Siksi valmentajat ovat suosittuja. Sitä psykologista puolta pitäis terveydenhoitoonkin saada.
Vierailija kirjoitti:
Minua huvitti suuresti, kun Jutta G (vai mikä Larm hän onkaan nykyään). kertoi jossain lehdessä olevansa esivaihdevuosissa, eli on alkanut olla lieviä hormonaalisiin muutoksiin liittyviä oireita (muistaakseni mainitsi sen, että heräilee yöllä eikä ihan jaksa treenata enää niin kovaa kuin aiemmin). Ja tokihan heti seuraavassa lauseessa kertoi, että hänellä on nyt valmennus vaihdevuosi-ikäisille naisille!!!!
Eli kun on itselle tullut muutama esivaihtarioire, niin hän on nyt sitten pätevä luotsaamaan ja valmentamaan muita vaihdevuosi-ikäisiä... Tokihan nyt sentään!
Treeni- ja ravitsemusasioissa varmaan ihan osaava valmentaja, mutta mutta.
Huomasin saman. Mutta vaihtarit on maailmalla iso bisnes.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla wrote:
Vierailija kirjoitti:
On huvittavaa, kun esimerkiksi julkkikset jokaisen kaatuneen suhteen, tai liiton jälkeen antavat haastatteluja, miten ovat oppineet ja kasvaneet. Ehkä kirjoittavat kirjan. Kunnes löytävät itsensä tismalleen samasta tilanteesta vuoden, tai parin päästä.
Tulee mieleen Rakel Lignell ja ikuinen laihdutus. Vähintään kerran vuodessa on jossain lehdessä selittämässä, miten vasta nyt on löytänyt tasapainon.
Täällä oli pitkä ketju Anna Liljeroosin 400€ lihavien vertaistukiryhmästä. Hän siis itse on jojoillut vuosikausia ja kävi vasta lihavuusleikkauksessa eikä ole vielä lähelläkään terveitä elämäntapoja ja painon tasaus- ja ylläpitovaihetta.
Mikä juttu tämä on?
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä halutakaan hakea ammattiapua, koska se on kuulemma vanhanaikaista ja tehotonta. Kuitenkaan näillä omilla keinoillaan ei silminnähden ole toipunut mihinkään, vaikka näin väittääkin.
Ehkä se koettu tehottomuus on just sitä, että ei hyväksytä, että ammattiavunkaan tuella ei toivu siksi omien unelmien huipputyypiksi.
Voi hyvin olla näin. Plus ammattiapu ei ole mikään kerrasta kuntoon -juttu vaan vaatii pitkäjänteistä ja kivuliastakin työntekoa. Moni etsii helppoja ratkaisuja, joita ei todellisuudessa ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
ravintoterapeutteja on netti pullollaan ja useimmilla ohjeet ovat jotain ihan muuta kuin mitä ravitsemusterapeutti antaisi. Erilaiset elämäntapavalmentajat suosittelevat kaikenlaisia lisäravinteita ja milloin mitäkin ihmeaineita erilaisiin vaivoihin joita esimerkiksi endokrinologi tai gynekologi ei todellakaan suosittelisi. On vaikka mitä self-help mindfulnessterapiaa ja yksisarvishoitoja ja homeopatiaa joita koulutetut terveydenhuollon ammattilaiset eivät toteuta eivätkä edes saa suositella. yhteistä näille kaikille edellämainituille on nimenomaan se, että minkäänlaista tieteellisen tarkastelun kestävää tutkimusta ei näille ohjeistuksille ja hoidoille ole olemassakaan, silti ihmiset laittavat mieluummin rahansa huuhaahan kuin menevät hakemaan apua terveydenhuollosta jossa asiat on oikeasti tutkittu
Muuten puhut ihan asiaa, mutta minulle on laillistettu terapeuttini suositellut mindfullness-tekniikoita ja koin ne hyödyllisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten puhut ihan asiaa, mutta minulle on laillistettu terapeuttini suositellut min
Ei ole sama asia. Terapeutilla on hoitovastuuta, valmentajalla ei.
Valmentajia on moneen lähtöön. Osa on tosiaan ihan sekaisin ja itsekin sairas. Suuttuvat jos heille sanoo asiasta.
Nämä epävakaat tubettajat, tavarahuo.r,,aajat inisevät, kun ovat paskanjauhannasta lopenuupuneita. Masennus ja loppuunpalaminen heidän kohdallaan on pelkkä vitsi. Vie pohjan oikeaa työtä tekeviltä, niiltä jotka esim. palavat loppuun hoito- tai opetustyössä. Tubettaminen ei ole työtä.
Jokaisella alalla on sekä ihmisiä, jotka eivät osaa työtään ja sitten on myös alansa huippuosaajia. Itse olen seurannut mm. Brendon Burchardia, joka on coachannut mm. Oprahia ja pidän kovasti hänen tyylistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten puhut ihan asiaa, mutta minulle on laillistettu terapeuttini suositellut mindfullness-tekniikoita ja koin ne hyödyllisiksi.
Mindfulness on mielen harjoittamisen menetelmä, joka perustuu tietoiseen läsnäoloon ja hetkessä elämiseen. Tutkimukset ovat osoittaneet monia hyötyjä, joita mindfulness-harjoittaminen voi tuoda. Tässä on joitakin tutkitusti havaittuja mindfulnessin hyötyjä:
Stressin hallinta: Mindfulness-harjoittaminen voi auttaa ihmisiä paremmin hallitsemaan stressiä ja ahdistusta. Tutkimukset ovat osoittaneet, että mindfulness-meditaatio voi vähentää kortisolin (stressihormoni) eritystä ja auttaa ihmisiä rentoutumaan.
Ahdistuksen vähentäminen: Mindfulness-harjoittaminen voi olla tehokas keino vähentää yleistä ahdistusta. Se auttaa ihmisiä tulemaan tietoiseksi ahdistuksen lähteistä ja opettelemaan, miten käsitellä niitä paremmin.
Masennuksen lievittäminen: Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että mindfulness-meditaatio voi auttaa lievittämään masennusoireita ja edistämään mielenterveyttä. Se voi auttaa ihmisiä saamaan paremman otteen tunteistaan ja ajatuksistaan.
Keskittymisen ja tarkkaavaisuuden parantaminen: Mindfulness-harjoittaminen voi parantaa tarkkaavaisuutta ja keskittymiskykyä. Monet ovat huomanneet, että säännöllinen harjoittaminen auttaa heitä olemaan paremmin läsnä nykyhetkessä ja suoriutumaan tehtävistään tehokkaammin.
Emotionaalinen säätely: Mindfulness auttaa ihmisiä tulemaan tietoisiksi omista tunteistaan ja opettelemaan, miten reagoida niihin terveellisellä tavalla. Tämä voi edistää parempaa emotionaalista säätelyä.
Parantunut uni: Mindfulness-harjoittaminen voi auttaa ihmisiä nukahtamaan helpommin, parantamaan unen laatua ja vähentämään unettomuutta.
Parantunut itsetunto: Mindfulness voi auttaa ihmisiä kehittämään myönteisempää suhtautumista itseensä ja vahvistamaan itsetuntoaan.
On kuitenkin tärkeää huomata, että mindfulness-harjoittaminen vaatii säännöllisyyttä ja kärsivällisyyttä, ja sen vaikutukset voivat vaihdella yksilöittäin. Lisäksi mindfulness ei ole korvike ammattimaiselle mielenterveyden hoidolle, ja vakavista mielenterveysongelmista kärsivien tulisi hakea apua pätevältä terveydenhuollon ammattilaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Jep, olin just työharjottelussa, missä katkera vanhempi naisohjaaja alko puuttumaan mun ulkonäköön, liialliseen ahkeruuteen, sekä jopa puhetyyliin. Kun sitten sanoin suoraan että menee yli, niin kerrottiin kuinka hän on pätevä kertomaan mulle nämä asiat, koska hän on käynyt maksullisen elämäntaitokurssin 🙈🙈🙈
Minä olen töissä kerran nauranut ääneen tosi törkeästi, mutta en voinut itselleni mitään. Vanhempi nainen ollut töissä 35 vuotta ja tehnyt työtään omalla tyylillä aina, ja sehän on tietenkin ainoa oikea tapa tehdä työtä, koska 35 vuotta ja siihen pakolliset kehityskurssit päälle, että hän pysyy muutoksessa mukana.
Tuli nuori mies, erittäin älykäs ja pätevä jätkä. Pyöritteli papereita ja oli kysymysmerkkiä. Hän siinä ittekseen ihmetteli kaikenlaisia lukuja jne. Niin tämä nainen meni pätemään ja aukomaan päätään tälle nuorelle miehelle. Se mies vastasi taksin hänelle, että tiedätkö jos vaikka lasket prosenttilaskuja, niin pääset samaan lopputulokseen laskutavasta riippumatta. Siihen riittää ihan ala-asteen kertotaulu, mutta kehityskursseista riiippumatta et ole kahteen vuoteen osannut laskea asioita oikein, ja siksi sinä olet aiheuttanut tälle yritykselle kymmenien tuhansien eurojen kuluja mitä ei edes pitäsi olla. JA olen vasta kahden vuoden kohdalla ja kauan sinä oletkaan ollut täällä töissä????
MEni nainen liilaksi ja paniikkiin, kun ymmärsi miksi pomo on palkannut jonkun ihmettelemään rahaliikennettä.
Ongelmana yleensä on näissä "kohti unelmia" tyyppisissä valmennuksissa, että Suomen olosuhteet huomioiden, täällä ei asiakkaille ole kauheasti mahdollisuuksia. Osa taitaa menettää vain rahansa. Ei kenenkään työ muutu unelmaksi, ellei tosiaan ole hyvä sää, ympäristö ja ala. Bisneksentekijä saa unelmat ja rahat todennäköisemmin, joltain osin.
Vierailija kirjoitti:
No, ylipäätään ihmiset joilla on krooninen tarve neuvoa muita ihmisiä, ovat sellaisia että he ovat saaneet valaistuksenomaisia ymmärryksen kokemuksia asioista, jotka ovat normaalissa kasvuympäristössä kasvaneille tasapainoisille ihmisille itsestäänselviä, Ja koska ne ovat itsestäänselviä, niistä ei papateta jatkuvasti.
Suurin ongelmahan näissä on se että ne ei tajua miten pihalla on itse. Päihde tai mt-perheistä olevat saattaa olla esim. raivoraittiita ja kauhistella joidenkin muutamaa lasillista koska riippuvuus ja he eivät itse huomaa olevansa riippuvaisia esim. muiden ihmisten asioihin sekaantumiseen, johonkin ruokavalioon tai tapaan pyöritellä asioita päässä. Käytöksessä ja elämässä on paljon pakkomielteisiä piirteitä.
Tai sitten ei. Oikeastihan "itsestäänselvyydet" eivät ole itsestäänselvyyksiä, mikä saattaa ns. normaalissa kasvuympäristössä kasvaneelle tasapainoiselle ihmiselle olla vaikeaa käsittää ja aiheuttaa tuollaista tuomitsemista. Sinullakin näyttää olevan aika isoja sokeita pisteitä itsesi suhteen jotka näkyvät viestissäsi.
Kun harkitset elämäntapavalmennuksen hankkimista, on erittäin tärkeää tehdä perusteellinen taustatutkimus valmennuksen tarjoajasta.
Aloita selvittämällä, kuka valmennuksen tarjoaja on. Tarkista heidän koulutuksensa, sertifikaattinsa ja pätevyytensä elämäntapavalmennuksen alalla. Varmista, että heillä on asianmukainen koulutus ja pätevyys, joka tukee heidän tarjoamaansa palvelua.
Toiseksi, tutki, kuinka kauan valmennuksen tarjoaja on toiminut alalla. Kokemus voi olla ratkaisevan tärkeää valmennuksen laadun ja tulosten kannalta. Selvitä, kuinka monta vuotta he ovat olleet valmentajina ja millaisia asiakkaita he ovat aikaisemmin auttaneet.
Etsi suosituksia ja arvosteluja valmennuksen tarjoajasta. Voit kysyä heiltä suoria suosituksia aiemmilta asiakkailta tai etsiä verkkopalveluista, kuten sosiaalisesta mediasta tai arvostelusivustoilta, asiakkaiden antamia arvioita. Tämä antaa sinulle käsityksen siitä, millaista palvelua voit odottaa.
Ennen kuin sitoudut elämäntapavalmennukseen, keskustele tarjoajan kanssa. Kysy heiltä kysymyksiä liittyen heidän valmennusmenetelmiinsä, tavoitteisiisi, ja miten he voivat auttaa sinua saavuttamaan ne. Tämä keskustelu auttaa sinua arvioimaan heidän ammattitaitonsa ja sitoutumisensa sinun hyvinvointiisi.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin samaa mieltä Ap!
Elämäntapavalmentajia (ja somemainostajia) löytyy pilvin pimein. Tähänkö on tultu?
Kun julkkis esitteee kiviä, joka-aamuista mereen kävelyään (uimaan) ja puhuu hölynpölyä, monet somessa kehuvat ja ylistävät. Joka aamu (?) sama julistus valosta ja elämän kokemisesta. Podissa julistaa filosofiaansa. Minulle sellainen olisi raskasta seurata (ei tarvitse).
Kyseinen julkkissomettaja on vain esimerkki toiminnasta, jota en voi ymmärtää. Samaan aikaan hoitoalalla yms koetaan työvoimapulaa
Jos nyt on kyse siitä, kenestä luulen, niin hänhän sairastaa ortoreksiaa. Aivan liian laiha ja keho liian rasvaton. Sitten tavalliset naiset ihailevat häntä ja vertailevat häneen itseään. Ihan vinoutunutta!
Joistain elämäntapavalmentajista loistaa kilometrin päähän, että ovat alalla vain hoitaakseen omia traumojaan. Tai pitäisikö ennemmin sanoa "hoitaakseen", koska metodinsa ovat usein varsin kyseenalaisia.
Etenkin erilaisissa naisten "voimaannuttamisvalmentajissa" on paljon sellaisia, joilla on selvästi jotain ongelmia suhteessa omaan ja muiden naiseuteen. Joko kohderyhmälle markkinoidaan yksiulotteista boss b!tch -mallia tai sitä agendaa, että aito naiseus on pelkästään pehmeää, äidillistä ja alistuvaa. Heteroseksuaali pitää olla ja mies sekä lapset vasta täydentävät naiseuden. Näkemykset ja käsitykset ovat mustavalkoisia ja joustamattomia ja siihen omaan malliin sopimaton asiakas leimataan vääränlaiseksi. Eivätkä he näe toiminnassaan mitään ongelmallista ja saattavat tosissaan pitää itseään jonain naisten vapauttajina. Hirvittää, jos esimerkiksi joku seksuaalista väkivaltaa kokenut nainen haksahtaa tällaiseen itselleen sokeutuneeseen "valmentajaan".