Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki elämäntapavalmentajat yms. ovat itse aivan sekaisin

Vierailija
02.05.2021 |

Olen viimeisen 15 vuoden aikana nähnyt useamman tutun, työkaverin ja (entisen) ystävän ryhtyvän jonkinlaiseksi hyvinvoinnin, henkisen kasvun tai muun self help -genren valmentajaksi. Usein nämä tyypit yhdistelevät jonkinlaista nee age -spirituaalisuutta itse opiskeltuun "psykologiaan" ja tarjoavat palveluitaan somen kautta. Kyse ei siis missään nimessä ammattimaisesti psykologiaa opiskelevista ihmisistä.

Yhteistä näille tyypeille on, että he ovat itse aivan sekaisin. Useimmilla taustalla runsaasti myrkyllisiä ihmissuhteita, poltettuja siltoja, burn outeja, keskeytyneitä opintoja, mokaamisia työelämässä ja manipuloivaa käytöstä, joka kuorrutetaan mairealla hymyllä, markan aforismeilla ja kyvyllä suoltaa sellaista muka-psykologista paskaa joka muuttaa mustan valkoiseksi. Monilla on myös suoranaista valehtelua; esim. asiat joiden olen itse todistanut menneen tavalla X, muunnellaan omissa kanavissa ja henkilöbrändin rakentamisessa olevan Y. Kiusaajista tulee kiusattuja, lapsia vihanneet muka kärsivät lapsettomuudesta, hirveitä parisuhteita / kumppaneita silotellaan ja aivan tavallisia dramatisoidaan...

Hirvittää, että tallaiset tyypit sitten "valmentavat" muita, elämässään suuntaa etsiviä ihmisiä. Ehkä alalla on joitain tyyppejä, jotka eivät vain ole harhaisia tai narsistisia itsensäkoristajia jotka ajavat omaa agendaa. Omat havainnot vain ovat täysin päinvastaisia.

Oletteko osallistuneet joihinkin tällaisiin valmennuksiin? Onko niistä ollut hyötyä? Uskotteko tietävänne jonkun tällaisen valmentajan, joka ei olisi todellisuudessa kiero ja narsistinen?

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ylipäätään ihmiset joilla on krooninen tarve neuvoa muita ihmisiä, ovat sellaisia että he ovat saaneet valaistuksenomaisia ymmärryksen kokemuksia asioista, jotka ovat normaalissa kasvuympäristössä kasvaneille tasapainoisille ihmisille itsestäänselviä, Ja koska ne ovat itsestäänselviä, niistä ei papateta jatkuvasti.

Suurin ongelmahan näissä on se että ne ei tajua miten pihalla on itse. Päihde tai mt-perheistä olevat saattaa olla esim. raivoraittiita ja kauhistella joidenkin muutamaa lasillista koska ”riippuvuus” ja he eivät itse huomaa olevansa riippuvaisia esim. muiden ihmisten asioihin sekaantumiseen, johonkin ruokavalioon tai tapaan pyöritellä asioita päässä. Käytöksessä ja elämässä on paljon pakkomielteisiä piirteitä.

Vierailija
2/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntapavalmentajille on kovasti kysyntää.  Kaikki haluavat neuvoja kaikkeen.  Näkyyhän se tälläkin palstalla ja jopa Hesarissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ylipäätään ihmiset joilla on krooninen tarve neuvoa muita ihmisiä, ovat sellaisia että he ovat saaneet valaistuksenomaisia ymmärryksen kokemuksia asioista, jotka ovat normaalissa kasvuympäristössä kasvaneille tasapainoisille ihmisille itsestäänselviä, Ja koska ne ovat itsestäänselviä, niistä ei papateta jatkuvasti.

Suurin ongelmahan näissä on se että ne ei tajua miten pihalla on itse. Päihde tai mt-perheistä olevat saattaa olla esim. raivoraittiita ja kauhistella joidenkin muutamaa lasillista koska ”riippuvuus” ja he eivät itse huomaa olevansa riippuvaisia esim. muiden ihmisten asioihin sekaantumiseen, johonkin ruokavalioon tai tapaan pyöritellä asioita päässä. Käytöksessä ja elämässä on paljon pakkomielteisiä piirteitä.

Yksi sana: rajattomuus. Pidetään muiden asioita omina ja luullaan että omat huomiot muista oikeuttaa niiden sanomiseen ja ”korjaamiseen”. Sekaannutaan parisuhteisiin remontteihin ja ruokavalioihin ym ym. Normaali aikuinen ihminen käytöstavoilla ymmärtää että neuvominen varataan siihen että joku kysyy neuvoa.

Vierailija
4/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman havainnut julkkisten kohdalla. Kouluttamattomat ihmiset eivät jaksa opiskella tai viitsi tehdä töitä, joihin omat kyvyt riittävät ryhtyvät elämäntapavalmentajiksi. Mitään oikeaa koulutusta ei tietenkään hankita, taustalla ei ole mitään sopivaa kokemusta mistään tai koskaan ole edes ollut ihmissuhdetyössä ja käydään jotain lyhyitä kursseja. Ja kuten AP mainitsi, oma elämä on enemmän tai vähemmän sekavaa.

AP kuvaili varsin hyvin, mitä on tuloksena.

Ja miten monta elämäntapavalmentajaa Suomeen tarvitaan?

Vierailija
5/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suutarin lapsella ei ole kenkiä jne. 

Vierailija
6/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, olin just työharjottelussa, missä katkera vanhempi naisohjaaja alko puuttumaan mun ulkonäköön, liialliseen ahkeruuteen, sekä jopa puhetyyliin. Kun sitten sanoin suoraan että menee yli, niin kerrottiin kuinka hän on pätevä kertomaan mulle nämä asiat, koska hän on käynyt maksullisen elämäntaitokurssin 🙈🙈🙈

Vierailija
7/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä pointteja. Tuo että että normaalissa kasvuympäristössä oleville ihmisille jotkin asiat ovat itsestäänselviä ja näille tyypeille ei, kääntyy myös toiseen suuntaan. Eli nämä muiden elämää mielellään guruilevat haluavat usein uskotella, että tavallisilla ihmisillä on oltava joku ongelma/trauma, joka kaipaa (heidän) korjaamistaan. Näitä ongelmia ja traumoja sitten kehitellään asioista, joissa ei sellaisia ole.

Yksi entinen ystäväni esimerkiksi aina yritti kylvää myrkyllisiä ajatuksia siitä, että lapsuuden eroperhe-elämän melko tavalliset asiat ovat todellisuudessa jättänyt minuun trauman jota en vain itse jotenkin "näe", ja että onnellisessa avioliitossani on oltava jotain mieheeni liittyviä salattuja ongelmia. Ilmeisesti omien ongelmien takia ei vain pysty käsittämään, että joku voi elää ihan onnellista ja tasapainoista elämää, vaikka välillä jotain takaiskuja ja vastoinkäymisiä kävisikin. Hän oli vakuuttunut, että en oikeasti voi olla ok ja yritti lietsoa draamaa ja "prosessointia". Varmaan jonkinlainen käsittelyyn rohkaisu voi olla paikallaan jos ihminen on aivan lukossa. Mutta en kyllä antaisi rahojani tätä varten ihmiselle, joka tuntuu olleen viimeisen 15 vuotta kroonisessa itse lietsotussa kriisissä.

Vierailija
8/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hassu ajatus, että ihmisen pitäisi olla elänyt täydellinen elämä auttaakseen muita. Ei se tee ihmisestä sen huonompaa, että on kokenut elämässä kovia tai tehnyt virheitä, tärkeätä on se miten on niistä selvinnyt. Usein ne joilla on takana myrkyllisiä ihmissuhteita, burn outeja, keskeytyneitä opintoja, mokaamisia työelämässä ovat parhaita neuvomaan näissä asioissa, koska heillä on henkilökohtaista kokemusta miten voi päästä yli vaikeistakin asioista ja he ymmärtävät millaista tuntuu olla itse siellä pohjalla. 

Vierailija
9/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman havainnut julkkisten kohdalla. Kouluttamattomat ihmiset eivät jaksa opiskella tai viitsi tehdä töitä, joihin omat kyvyt riittävät ryhtyvät elämäntapavalmentajiksi. Mitään oikeaa koulutusta ei tietenkään hankita, taustalla ei ole mitään sopivaa kokemusta mistään tai koskaan ole edes ollut ihmissuhdetyössä ja käydään jotain lyhyitä kursseja. Ja kuten AP mainitsi, oma elämä on enemmän tai vähemmän sekavaa.

Yksi tällainen tuntemani ihminen on itse asiassa keskitason julkisuuden henkilö. Tämä henkilö on julkisesti  muuttanut elämäntapahtumiaan todellista dramaattisemmiksi. Paljon asioiden värittämistä, koskettavien mutta keksittyjen yksityiskohtien lisäämistä, jopa ihan suoranaista valehtelua. Tuntuu tosi hämmentävältä lukea naistenlehdistä haastatteluja, joissa kertoo juttuja joiden minä ja moni muu tietää täydellä varmuudella olevan valheellisia. Kai nämä liittyy siihen oman henkilöbrändin rakentamiseen, jolla saadaan herutettua empatiaa, huomiota ja sympatiaa. AP

Vierailija
10/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on hassu ajatus, että ihmisen pitäisi olla elänyt täydellinen elämä auttaakseen muita. Ei se tee ihmisestä sen huonompaa, että on kokenut elämässä kovia tai tehnyt virheitä, tärkeätä on se miten on niistä selvinnyt. Usein ne joilla on takana myrkyllisiä ihmissuhteita, burn outeja, keskeytyneitä opintoja, mokaamisia työelämässä ovat parhaita neuvomaan näissä asioissa, koska heillä on henkilökohtaista kokemusta miten voi päästä yli vaikeistakin asioista ja he ymmärtävät millaista tuntuu olla itse siellä pohjalla. 

Ymmärrän tämän pointin; esimerkiksi joskus eronnut parisuhdeterapeutti voi hyvin olla tullut eron myötä vain paremmaksi työssään, ja ylipainosta kärsinyt ravitsemusterapeutti tai PT ymmärtää asiakastaan 4ever fitneskissaa paremmin. Täydellinen tausta on meillä harvalla. 

Mutta – jos hehkuttaa voivansa auttaa ihmisiä parantamaan elämänsä, mutta purjehtii itse omassaan kriisistä kriisiin, niin tulee kyllä olo että minäkuva on vain jotenkin valheellinen ja vääristynyt, ja tämä johtaa omien toimintatapojen opettamiseen muille. Yksi esimerkki vaikka nuo ihmissuhteet. Moni meistä kohtaa tällaisia muutaman kerran elämässään. Ne on hyvä tunnistaa ja kyetä katkaisemaan tarvittaessa. Nämä "gurut" puolestaan törmäävät  jotenkin kummallisesti aivan jatkuvasti "hyväksikäyttäjiin"/narsisteihin/henkiseen väkivaltaan/myrkyllisiin ihmisiin/jotenkin muulla tavalla vääränlaisiin tyyppeihin, joihin sitten suurieleisesti katkaistaan välit oman hyvinvoinnin vaalimisen ja henkisen kasvun nimissä. Tähän rohkaistaan myös niitä omia seuraajia. Mutta jos omat perhe- ja ystävyyssuhteet jatkuvasti katkeavat dramaattisesti ja päättyvät välirikkoihin, voisiko syy löytyä näiden muiden "myrkyllisyyden" tunnistamisen sijaan löytyä peilistä? 

Vierailija
11/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänyt kolme vuotta blogia niin se antaa pätevyyden melkein mihin tahansa ja sitten "julkkiksena" haluaa jakaa sitä upeaa tietotaitoaan niille säälittävämmille ihmisille jotka eivät ihan niin upeita ja julkkiksia ole. 

Tämä on kyllä yksi ihmiskunnan hulluimpia aikakausia. 

Vierailija
12/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä pointteja. Tuo että että normaalissa kasvuympäristössä oleville ihmisille jotkin asiat ovat itsestäänselviä ja näille tyypeille ei, kääntyy myös toiseen suuntaan. Eli nämä muiden elämää mielellään guruilevat haluavat usein uskotella, että tavallisilla ihmisillä on oltava joku ongelma/trauma, joka kaipaa (heidän) korjaamistaan. Näitä ongelmia ja traumoja sitten kehitellään asioista, joissa ei sellaisia ole.

Yksi entinen ystäväni esimerkiksi aina yritti kylvää myrkyllisiä ajatuksia siitä, että lapsuuden eroperhe-elämän melko tavalliset asiat ovat todellisuudessa jättänyt minuun trauman jota en vain itse jotenkin "näe", ja että onnellisessa avioliitossani on oltava jotain mieheeni liittyviä salattuja ongelmia. Ilmeisesti omien ongelmien takia ei vain pysty käsittämään, että joku voi elää ihan onnellista ja tasapainoista elämää, vaikka välillä jotain takaiskuja ja vastoinkäymisiä kävisikin. Hän oli vakuuttunut, että en oikeasti voi olla ok ja yritti lietsoa draamaa ja "prosessointia". Varmaan jonkinlainen käsittelyyn rohkaisu voi olla paikallaan jos ihminen on aivan lukossa. Mutta en kyllä antaisi rahojani tätä varten ihmiselle, joka tuntuu olleen viimeisen 15 vuotta kroonisessa itse lietsotussa kriisissä.

Niin no siis nimenomaan tää. Ja vaikka itse olisi isossa muutoksen tilassa ja avoin erilaisille muutoksille niin ei tajuta että se mihin omat asiat loppuu, se vasta on se piste missä muiden asiat alkaa. Ja tämä sekaantuminen naamioidaan ”auttamiseksi” ja ”välittämiseksi” vaikka oikeastaan kyse on sen oman muutoshurmoksen lypsämisestä muiden ihmisten kautta. Kyse on itsestä.

Minulla on tällainen tuttava joka kokee tietävänsä kaiken sinusta ja hänellä on ”velvollisuus” auttaa kun on niin etevä jne. Mutta hänellä menee ihmisten kanssa välit poikki lopullisesti ja siitä ei suostu puhumaan. Jos yritän niin vaihtaa puheenaihetta jne. Ja silti ei ymmärrä muissa ihmisissä sitä mitä itsessään on; muutos alkaa kiinnostaa sitten kun se alkaa, ei muiden tuputtamana.

Vierailija
13/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä persoonallinen lääkäri Mikael Kivivuori, joka tuolla mielenosoituksissa heiluu vastustamassa lääketiedettä, on myös olevinaan joku valmentaja. En ehkä hänen valmennettavaksi menisi

Vierailija
14/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kun joku joka laihduttaa tai treenaa, heti hirveä tuputuputupu, tee säkin näin!!! Niin siis miksi? Koska sinä teit? Anteeksi, sinä ja sun tekemiset ei kosketa mun elämää pskaakaan ... *peukku*

Vierailija
15/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
16/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai se antaa omissa sekoiluissa kadonnutta hallinnantunnetta, kun pätee muille.

Vierailija
17/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monelta elämäntapavalmentajalta lopulta kaatuu kulissi. Hyvänä esimerkkinä Rachel Hollis. Näitä kirjoja taidetaan myydä Suomessakin.

Miljoonat kääri mm. avioliittovalmennuksillaan. Oikeasti liitto oli vaikeuksissa vuosikausia ja nyt on jo otettu avioero. Jo koko suhteen alkutaival vaikuttaa huonolta kirjoissaan. Nyt ei ole edes somea pystynyt päivittämään viikkokausiin, koska ihmiset vielä vihaisia viimeisimmästä purkauksesta, jolla nöyryytti pienituloista siivoojaa ja rinnasti itseään historian merkittäviin naisiin. Moni on luonnehtinut häntä narsistiksi. Silti on yksi menestyneimmistä elämäntapavalmentajista ja kirjoja myyty miljoonia ja käännetty vaikka mille kielille.

Vierailija
18/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sanoa suoraan nimeltä, että Maria Nordin paitsi myy ihmisille huuhaata, on myös selvästi onneton omassa liitossaan? Kyllä sekä Iholla-sarjasta aikanaan että Maria Veitola yökylässä-jaksosta kävi ilmi, että Reino Nordin on ihan narsisti joka kohtelee häntä huonosti. Sitten pitää hehkuttaa sitä miten hyvää seksi on, hankkia lisää lapsia ja ylipäätään hymyillä kuin koko elämä olisi mielettömän upeaa. 

Koko se filosofia, että jos psyykkaat itsesi siihen että kaikki on hyvin, se myös on hyvin. Tämä toimii vain pienessä osassa tapauksia. Jos olet oikeasti tosi sairas, niin se on kurjaa vaikka miten psyykkaisit. Jos olet huonossa parisuhteessa, toisen käytös satuttaa vaikka miten yrittäisit kieltää sitä. 

Vierailija
19/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monta että ongelmat jotka niitä synnyttää voi kaatua.

Vierailija
20/97 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako sanoa suoraan nimeltä, että Maria Nordin paitsi myy ihmisille huuhaata, on myös selvästi onneton omassa liitossaan? Kyllä sekä Iholla-sarjasta aikanaan että Maria Veitola yökylässä-jaksosta kävi ilmi, että Reino Nordin on ihan narsisti joka kohtelee häntä huonosti. Sitten pitää hehkuttaa sitä miten hyvää seksi on, hankkia lisää lapsia ja ylipäätään hymyillä kuin koko elämä olisi mielettömän upeaa. 

Koko se filosofia, että jos psyykkaat itsesi siihen että kaikki on hyvin, se myös on hyvin. Tämä toimii vain pienessä osassa tapauksia. Jos olet oikeasti tosi sairas, niin se on kurjaa vaikka miten psyykkaisit. Jos olet huonossa parisuhteessa, toisen käytös satuttaa vaikka miten yrittäisit kieltää sitä. 

Toisaalta tutkimusten mukaan onnellisimpia ovat ihmiset, jotka ovat taitavia valehtelemaan itselleen. Masentuneet sen sijaan usein näkevät asiat realistisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän